Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre etter vgs?


Felicie

Anbefalte innlegg

Høres ut som du vil ut og reise. Og hvis du tar det som utgp. så kan du stille deg selv noen spørsmål:

- Trives jeg best med andre eller på egenhånd?

- Hva er tankene videre igjen etter friår?

- Hva vil være mest verdt?

- Vil jeg reise alene eller med venner?

Det er et hav av muligheter. Skal du f.eks dra til Bali, eller Roma, eller et annet sted med et selskap - hva slags fag/kurs har du tenkt til å ta der. Er du helt sikker på at du ikke skal gå på universitetet så ikke velg exfac og exphil.

Vil du se store byer, kultur, leve litt? Eller kan du mest tenke deg til å leve på ca et sted?

Noe som ikke er nevnt her er at det er mulig å dra til blant annet Afrika og jobbe med enten dyr eller barn. Er dette noe som kan friste?

Det er så mange valgmuligheter at du burde sette deg noen faste ting som du vet. Da blir det litt enklere å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du helt sikker på at du ikke skal gå på universitetet så ikke velg exfac og exphil.

Er du hundre prosent sikker på at man ikke trener exfac og exphil på noen studier ved høgskoler? Mener å ha hørt at noen studier ved høgskoler også har disse fagene på læreplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hundre prosent sikker på at man ikke trener exfac og exphil på noen studier ved høgskoler? Mener å ha hørt at noen studier ved høgskoler også har disse fagene på læreplanen.

Alle bachelorgrader, be it universitet eller høgskole, krever ex.phil iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hundre prosent sikker på at man ikke trener exfac og exphil på noen studier ved høgskoler? Mener å ha hørt at noen studier ved høgskoler også har disse fagene på læreplanen.

Exfac og exphil er i stor grad ikke-universelle. Hvert universitet/høgskole har sin variant og godtar ikke exfac/exphil-studier fra andre skoler enn dem selv. Fullstendig bortkastet å bruke et år på noe som de færreste skoler godkjenner fordi (1) det varierer fra fakultet til fakultet hva innholdet i studiet er (2) innholdet er ikke underlagt retningslinjer og kan basically være hva som helst. Og ja - det finnes studieretninger på høgskoler som krever exphil og exfac - men det må være tatt i deres studieløp og ikke andres. Du vil ha fagkunnskapen, men hvorvidt den er relevant eller ikke er et sjansespill. Ville heller valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene du kan ta med gateway kan du få bruk for videre. Jeg ville valgt et fag som du kan få brukt videre da, som for eksempel økonomi hvis du ønsker å gå videre på det senere. Ellers har de jo også PT som jeg gikk, eller idrett. Det er jo noe en alltid har bruk for, spesielt for ditt eget bruk. Når det gjelder prisen, er det dyrt, men for en erfaring å ha!!! De beste 3,5 mndene i mitt liv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle bachelorgrader, be it universitet eller høgskole, krever ex.phil iallefall

Nei. Ikke profesjonsutdanninger.

Trenger ikke ex.phil/fac ved økonomi utdanning ved høgskolen i sogn og fjordane ihvertfall ;)

Anbefaler for øvrig førstegangtjeneste. Uansett hvor dritt du synes det virker/er under førstegangstjenesten, så er det først etterpå du virkelig ser verdien av det du har lært, måten du har vokst på og ikke minst: De personene de ble kjent med ;) Erfaring for livet, uansett hvor du er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene du kan ta med gateway kan du få bruk for videre. Jeg ville valgt et fag som du kan få brukt videre da, som for eksempel økonomi hvis du ønsker å gå videre på det senere. Ellers har de jo også PT som jeg gikk, eller idrett. Det er jo noe en alltid har bruk for, spesielt for ditt eget bruk. Når det gjelder prisen, er det dyrt, men for en erfaring å ha!!! De beste 3,5 mndene i mitt liv:)

Vet at mange tar PT og det er fristende, men jeg er veldig usikker på om jeg ønsker å la trening & ernæring bli en såpass stor del av hverdagen min. Er redd jeg kan bli litt for fiksert. Vurderer ex. phil og ex. fac + menneskerettigheter i Cape Town. Det hadde vært gøy og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt - forsvaret!

Er du usikker, er førstegangstjenesten det beste "friåret" fra skole du kan få.

Du får dekket mer enn du kunne drømme om, du får lønn, du bor, spiser og trener gratis, du får treffe utrolig mange mennesker og lærer mer og deg selv enn du noen gang skulle tro - for ikke å snakke om hvor mye du lærer om/fra andre :D

Forsvaret er bra det, men litt uenig i at du får dekt mer enn du kan drømme om.. litt over 100 kr dagen + lange arbeidsdager, og dårlig kaserne og mat. Du hadde det nok litt bedre, utenom lønn da :p. Uansett enig i at man lærer mye, ikke minst om seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vurderte å bli ernæringsfysiolog (eller noe i den gata) kom jeg i prat med en godt voksen dame som selv var ernæringsfysiolog og hun sa at jobbmarkedet er mettet (og frarådet meg å gå den veien), sånn at du vet det i hvertfall. Ellers tenker jeg at det er hyggelig å ha trening og ernæring som en hobby, men å jobbe med det er for spesielt interesserte.

Hva med å gå Norge på langs eller noe annet skikkelig morsomt som man sjeldent får gjennomført mens man går på skole? Det er en unik mulighet du har etter videregående, det er nå er du ung, uten forpliktelser og fri til å gjøre hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå Norge på langs eller noe annet skikkelig morsomt som man sjeldent får gjennomført mens man går på skole? Det er en unik mulighet du har etter videregående, det er nå er du ung, uten forpliktelser og fri til å gjøre hva du vil.

Planlegger å gå Norge på tvers (på det bredeste), nå i sommer.

Hvis noen vil dilte etter, så er det bare å dilte.

Meeen, jeg har lite tålmodighet for folk som er elendige i felt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du hundre prosent sikker på at man ikke trener exfac og exphil på noen studier ved høgskoler? Mener å ha hørt at noen studier ved høgskoler også har disse fagene på læreplanen.

Som det sies her: exphil, exfac--> Universitetet og noen høyskoleutdanninger.

Det er ikke sikkert du får det godkjent en gang. Så du burde være helt sikker på at du skal ta en utdanning som er på universitetet eller den høyskoleutdanningen. Da kan det hende du får det godkjent. Jeg tror ikke de bruker å være så kresne på å godkjenne, men du vet aldri.

Forøvrig du skriver du er skolelei: - Da velger du ikke exphil og exfac. Det er piss kjedelig. Som vgs på nytt.

Har du vurdert noe som ikke er skolerelevant i det hele tatt? Som jeg nevnte i det siste, det er mulig å jobbe med barn og dyr i Afrika. Og mange andre steder i verden. Det vil du også kunne skrive på CVen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret er bra det, men litt uenig i at du får dekt mer enn du kan drømme om.. litt over 100 kr dagen + lange arbeidsdager, og dårlig kaserne og mat. Du hadde det nok litt bedre, utenom lønn da :p. Uansett enig i at man lærer mye, ikke minst om seg selv!

Kan for øvrig si meg uenig med deg.

150kr dagen(4500kr ish) i mnd, + evt colatillegg ca 15-20kr var det vel(visekorporal etc)..Dette var i 2010-2011 ;)

Vennskap for livet..

Vanlige arbeidsdager(bortsett fra felt). Dette avhenger selvfølgelig hvilke type tjeneste og gren du er i.

Helt ok kaserne avhengig av hvor man er.

Mat kan være så som så, men de stedene jeg var, opplevde jeg den som mer enn god nok(setermoen, kolsås, sessvollmoen, heistadmoen).. Her var Setermoen på 1.plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å gjøre noe mest for gøy eller noe annet enn tradisjonell høyere utdanning, så ville jeg gjort det nå. Dette blir din beste mulighet på noen år, imo. Litt avhengig av utdanning, så er det ikke alltid like ideelt å ha et "hull" i CVen etter studier hvertfall. Når du er ute i arbeid kan det også bli begrensa muligheter.

Nå synes jeg Aaandreaaa presenterer alternativene litt trangsynt her. Om man får nesa litt opp fra papiret så kan mye av det åpne mange muligheter ;) Du må bare ta en vurdering på hva/hvor mye du kan få ut av det og om det faktisk er verdi det.

Vil presisere at jeg ikke har gått på folkehøyskole selv, og at 'friåret' mitt gikk omtrent fulltid jobbing med litt reising innimellom. o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et semester på Bali gjennom Gateway college i 2008. Jeg valgte å gå 'praktisk idrett' fordi jeg ikke ønsket å ha for mye teoretiske fag. Jeg dro sammen med en kompis og vi reiste rundt i Thailand, Malaisia, Singapore og store deler av Indonesia i 4 uker før skolen begynte, og tok noen dager i Hong Kong på vei hjem. Jeg syntes det var helt topp og angrer ikke en plass selv om jeg aldri har fått bruk for studiepoengene jeg fikk der.

Han jeg reiste med brukte sine studiepoeng som en del av lærerutdannelsen, og jeg vet at mange studier har en kvote for "åpne studiepoeng" der du ofte kan få godkjent fag som ikke nødvendigvis er direkte knyttet til bacheloren du tar. Jeg gikk privatskole og de hadde ikke denne ordningen - men jeg syntes det var verdt det uansett.

Når det kommer til CVen så har jeg aldri sett på det som et problem at jeg har et semester idrett som jeg ikke har brukt til noe. Jeg har fått spørsmål om det på hvert eneste jobb intervju jeg har vært på. Men absolutt alle har ment at det var positivt at jeg hadde reist og opplevd litt, og at jeg også hadde interesser utenfor det jeg er utdannet til (jeg har en batchelor i programmering).

Flere folkehøyskoler har også backpacker-linjer. Du kan jobbe som frivillig på barnehjem/med dyr. Du kan dra til Australia på Working Holiday! ++

Selv om det kan koste en del med slike ting så har jeg ennå ikke møtt noen som angrer på at de har valgt å gjøre det. Det er kanskje klisjé men du vokser veldig på å reise og oppleve andre kulturer!

Lykke til! (Kjenner jeg er litt misunnelig - tenk så fantastisk å ha alle muligheter åpne! ;))

(PS. Hvis det var meg hadde jeg ikke giddet å tatt Ex.phil. Som andre har nevnt her tidligere så er det ganske kjedelige teoretiske fag - og om du starter på en utdannelse som krever dem så er de uansett lagt inn som en del av fagene på den utdannelsen! Gjør noe gøy! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...