Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre etter vgs?


Felicie

Anbefalte innlegg

Kan for øvrig si meg uenig med deg.

150kr dagen(4500kr ish) i mnd, + evt colatillegg ca 15-20kr var det vel(visekorporal etc)..Dette var i 2010-2011 ;)

Vennskap for livet..

Vanlige arbeidsdager(bortsett fra felt). Dette avhenger selvfølgelig hvilke type tjeneste og gren du er i.

Helt ok kaserne avhengig av hvor man er.

Mat kan være så som så, men de stedene jeg var, opplevde jeg den som mer enn god nok(setermoen, kolsås, sessvollmoen, heistadmoen).. Her var Setermoen på 1.plass ;)

Du var vel forsåvidt enig utenom maten da.. med mindre du synest 4500 er bra betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du var vel forsåvidt enig utenom maten da.. med mindre du synest 4500 er bra betalt.

Synes kaserne var som forventet, maten som forventet(gjennomsnittlig god) og jeg hadde arbeidsdag stort sett fra 08:00-16:00 eller 15:30-23:00...

Synes 4500kr for pr mnd i førstegangstjeneste er helt ok, med tanke på at hele året egentlig er et "friår" og mye opplæring osv.. Førstegangstjeneste ser utrolig bra ut på de fleste CV'er og i tillegg er det skattefritt..

Jeg fikk rimelig fort 5000kr ish per mnd grunnet colatilegg, så gjorde jo en liten forskjell... + du får dimmepenger 30 000-35 000kr når du er ferdig. Altså en fin sum på ca 85 000kr for et år som du lærer utrolig mye samt får noe som faktisk ser bra ut på CV.

Men jeg kan forstå¨dine meninger, for jeg hørte jo f.eks om kaserna/maten på enkelte steder. Noen er mer heldig enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAAAT?

Me hadde 2800 i månaden og 8000 i dimmepengar.

Kanskje eg skal ta ein runde til. Eg får ikkje ha våpen lengre, men eg kunne gjort noko anna.

Eg var i luftforsvaret i nord og messa var fantastisk. Kåra til den beste messa i Norge 6 år på rad(grunnen til at eg søkte meg opp der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at jeg endte opp med å ha militærtjeneste. Du lærer utrolig mye om deg selv, og ikke minst lærer du å fungere med andre mennesker, uansett om du liker dem eller ikke.

MEN. Kunne jeg valgt på nytt, skulle jeg ønske at jeg grep muligheten til å reise. Om du reiser til bali for å ta noen fag eller jobber og sparer opp penger og drar på backpacking tror jeg ikke er så viktig, men du har en ganske unik mulighet for å få noen spesielle opplevelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstegangstjenesten, ja :)

Men pliktåret er ikke det.

Toårig befalsskole betyr derfor ett år hvor man må betale for egen mat :p

(pliktåret får man også lønn, og ikke dagpenger)

Når det kommer til maten så kommer den i stor grad an på hvor stor leiren er.

Jo større, jo dårligere.

Eksempelvis så er det vel Huseby som har den desidert dårligste, mens Jørstadmoen har den beste.

Terningmoen kommer på en god andreplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAAAT?

Me hadde 2800 i månaden og 8000 i dimmepengar.

Kanskje eg skal ta ein runde til. Eg får ikkje ha våpen lengre, men eg kunne gjort noko anna.

Eg var i luftforsvaret i nord og messa var fantastisk. Kåra til den beste messa i Norge 6 år på rad(grunnen til at eg søkte meg opp der).

Du kan tenke deg min reaksjon når jeg fikk vite at de fikk 38 000 i dimmepenger i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var vel forsåvidt enig utenom maten da.. med mindre du synest 4500 er bra betalt.

Jeg hadde i tillegg leilighet så fikk dekket husleie, strøm- og nettleie + nrklisens :)thumbsup:) i tillegg til dagpenger - så fikk igrunn dobbelt så mye som de andre hver mnd(og 1/3 med dimmepenger :D ), men det gikk jo til regninger da..

Som sagt - forsvaret dekker det meste bare du søker! Reisepenger får du i tillegg - her kan du "risikere" å få igjen dobbelt så mye eller mer av det du faktisk betalte for til/fra reise på perm, hvis du har lang reisevei og/eller det blir dratt ut av forsinkelser.

Du kan jo sammenligne førstegangstjenesten med en annen utdannelse som du får like mye igjen av - ikke bare i form av økonomisk støtte underveis, hvor mange skoler tilbyr ansvar over eget våpensystem/kjøretøy et helt år feks? - tipper det er ingen eller svært få ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro rett til Australia med GoStudy etter videregående. De så langt tre mest fantastiske månedene i livet mitt! Der studerte jeg idrett 1, noe jeg var veldig fornøyd med. Selve konseptet og hvordan timeplanen ble lagt opp var helt prima. To timer skole hver dag, to timer fysisk aktivitet hvor vi hadde de første fem ukene med beachvolley. Når det nærmet seg enden på beachvolleytimene, hadde vi ferdighetsprøve. Baggerslag, fingerslag, lay-up, smash ++ ble testet. Dessuten kom halve klassen opp i denne idretten til eksamen.

Etter eksamen i både idrettspedagogikk og beachvolley, var det duket for karate som fysisk og fysiologi+anatomi. Masse interessant å lære, noe jeg absolutt har tatt med videre i trening her hjemme i Norge. Flotte, flinke lærere på en fantastisk fin, internasjonal skole. Igjen kom resten av klassen opp i karateeksamen, og vi fikk også mulighet for gradering. Veldig gøy!

Idrett-klassen var delt opp i to hvor 20-25 elever bodde på to forskjellige accomodations. Når det kommer til levestandaren på disse accomodations'a.. Vel. Ikke mye å skryte av. Det ble vasket(vel, vasket er vel litt å ta i) en gang i uka og de byttet ikke teppene vi fikk, eller vasket putene/laknene.

De siste ukene etter karate, fikk vi surfetimer i regi av skolen. Tidligere fikk vi mulighet for å bli med på surfecamps, med Mojo Surf. Dette kostet litt penger, og ikke dekket av skolen. Utrolig gøy var det likevel! En busstur som tok seks-syv timer men likevel gikk veldig fort.

Fritid var det mye av og masse muligheter for å oppleve Australia. Fallskjermhopping, klatre på Sydney Harbour Bridge, lære å surfe, en hel uke med spring break hvor mange av elevene dro til Great Barrier Reaf for å ta dykkerlappen, dra på Aussie safari etc. Mulighetene er endless.

Om du har et ønske om utenlandsstudie, anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette!! Obviously kan jeg ikke anbefale deg andre steder enn Sydney, i og med at dette er det eneste stedet jeg har studert. :)

Nå skal jeg rett fra 35 grader og Aussie-lifestyle(det er tross alt sommer der nå) til -40 grader til GSV i Kirkenes, militæret. Det blir vel gøy! Lykke til med hva du velger å gjøre etter vgs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...