Gå til innhold

Felles dusjing etter gym - hva mener du?


Nikko21

Anbefalte innlegg

Tror mye av dette "tabubelagte" med kropp og dusjing i skolesituasjon henger sammen med det stadig mer voksende kropshysteriet, der synet på den såkalte "ideelle" kroppen har forandret seg - da således videre mange føler seg mindre komfortable med kroppen sin.

Samtidig, hvorfor i allverden skal det plutselig føles så naturlig å stå sammen splitter naken blant mange i en skolesetting, da flesteparten er så usikre på seg selv og sitt? Dog feks andre offenttlige gym har atskilte?

Om vi ser det ut i fra et annet perspektiv:

Nordmenn har aldri før vert så seksuelt aktive, ei heller så åpne om det. Sex, stilling, partner, størrelse, osv - alt ned til minste detalj blir beskrevet, men nakenhet og felles dusj er et problem. Og, ja - dette er helt vanlig på VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om vi ser det ut i fra et annet somrspektiv:

Nordmenn har aldri før vert så seksuelt aktive, ei heller så åpne om det. Sex, stilling, partner, størrelse, osv - alt ned til minste detalj blir beskrevet, men nakenhet og felles dusj er et problem. Og, ja - dette er helt vanlig på VGS.

Nettopp. Særdeles få føler de kan innfri de voldsomme forventningene/kravene som "stilles".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Alt i verden er ikke lystelig, trivelig og bekvemt.

Fellesdusj er - og har alltid vært - av de tingene i oppveksten som for mange føles kleint og ubebvemt. Betyr det at vi må få lukkede dusjer på alle skoler og idrettsanlegg? Etter min mening så er et slikt krav et tydelig tegn på hvor bortskjemt rike og selvopptatte vi har blitt i Norge.

Hrmpf...

:(

Mobbing er selvfølgelig en pest og en plage som ødelagt for så alt for mange - både før og nå.

Lukkede dusjer vil overhodet ikke endre på det. De som føler seg sårbar i forhold til å kle av og på seg og dusje, vil bare få det enda vanskeligere, tipper jeg. Mobberne vil finne andre, og minst like utspekulert jævlige, måter å få tatt sine ofre på.

Så om det er mobbing en vil til livs, så er det nok ikke lukkede dusjer en bør konsentrere seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm...

Alt i verden er ikke lystelig, trivelig og bekvemt.

Fellesdusj er - og har alltid vært - av de tingene i oppveksten som for mange føles kleint og ubebvemt. Betyr det at vi må få lukkede dusjer på alle skoler og idrettsanlegg? Etter min mening så er et slikt krav et tydelig tegn på hvor bortskjemt rike og selvopptatte vi har blitt i Norge.

Hrmpf...

:(

Mobbing er selvfølgelig en pest og en plage som ødelagt for så alt for mange - både før og nå.

Lukkede dusjer vil overhodet ikke endre på det. De som føler seg sårbar i forhold til å kle av og på seg og dusje, vil bare få det enda vanskeligere, tipper jeg. Mobberne vil finne andre, og minst like utspekulert jævlige, måter å få tatt sine ofre på.

Så om det er mobbing en vil til livs, så er det nok ikke lukkede dusjer en bør konsentrere seg om.

Er så enig med deg. Da jeg vokste opp på 90-tallet var aldri fellesdusjing noe problem på min skole, selv om noen på ungdomsskolen etterhvert begynte å dusje i boksershorts... Å innføre skillevegger i dusjen eller hva nå enn det måtte være er et prakteksemplar på å angripe problemet i feil ende. Problemet er at ungdommer i dag er usikre på kroppen sin, og det har ikke oppstått på grunn av fellesdusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et samfunn der man er trygg på sin egen kropp og andre, vil jeg påstå at det ikke vil være noe problem å dusje i fellesskap. Å sette opp skillevegger i dusjen vil ikke gjøre noe for å gjøre folk tryggere på egen kropp og andre. Det er nå min mening.

Hvorfor skal det være uakseptabelt å være nakne i fellesskap? Det er jo verdens mest naturlige ting.

Vi kan jo sette det på spissen, og stille spørsmål ved om man skal ha svømming i fellesskap på skolen? Greit nok at man ikke svømmer naken, men det er jo nok av elever som vegrer seg mot svømming også pga. dårlig selvtillit. Er det ikke bare best da at vi svømmer en og en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante er vel å finne argumentene for at man skal dusje i felleskap? Sånn utover det at slik har det vært i alle år og sånn skal det være, fordi forandring er farlig.

Er det noe negative konsekvenser ved å sette opp noen enkle skillevegger?

For all del - jeg anbefaler det for nye skolebygg og idrettsanlegg.

Det er hva folk folk ønsker og koster ikke så mye mer.

En annen sak er å kreve ombygging av alt eksisterende - det vil bli enormt kostnadskrevende.

Og gevinsten, tror jeg, vil bli liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke helt hvordan det hjelper at alle skal dusje hver for seg. Når en aldri for sett normale og forskjellige kropper må det jo være enda vanskeligere om en føler seg usikker. Om en bare får se modellene i magasiner har en jo bare de å sammenligne seg med. Jeg syntes ihvertfall det var betryggende å se at vi var forskjellige alle i hop, og at strengt tatt så var det ingen av oss som så ut som i magasinene/reklamene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har så og si alltid vært heldig med plassering av gymtimene..de har nesten alltid vært i slutten av dagen, bortsett fra første året på vgs og på ungdomsskolen en eller annen gang. Første året på vgs var det ikke noe problem, fordi da var det adskilte dusjer, men husker jeg som regel nekta å ha gym det ene året på ungdomsskolen, rettog slett fordi jeg var veldig usikker på meg selv, og stemninga mellom jentene i klassen var noe laber.. delt opp i "gjenger" som gjerne mislikte hverandre etc.

Selv synes jeg ikke at dusjing på skolen osv er noe ille DERSOM de kunne tatt seg den timen det tar å sette opp skillevegger:) de taper jo ikke på det, er flere som kommer til å delta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest at fellesdusj er ein fin ting, men trur at veldig mange hadde hatt godt av å få god opplæring i korleis ein skal bruke slike, sånn at ein kan føle seg komfortabel. F.eks. unngå stirring, skjemmande oppførsel og ikkje minst lære det faktum at folk er forskjellege.

Er i grunn ganske ironisk at jenter ikkje vil dusje i fellesdusj etter gym, men på fest går dei gjerne med kjolar som er så korte at dei viser ALT nedentil etter kvart som promilla stig (var vakt på vgs julebord i natt:p Vart verkeleg flau på vegne av enkelte der).

Kropp er ein heilt normal ting, og eg synest alle fortenar å vere så trygge på seg sjølv at dei ikkje er redde for å vise seg sjølv naken i garderobeasamanheng, det er stort sett snakk om same kjønn og same alder. Folk er forskjellege, sånn skal det vere. Ein må berre lære seg å sette pris på det.

Trur eg hadde flaks der, vaks opp på ein liten plass der vi ikkje var så veldig nøye på det. Fellesdusj er supert om ein har gløymt shampoo;) Var ein kort periode i 13årsalderen der det var litt rart, fordi kroppen var i full forandring, men så gikk det opp for oss at det sjedde med alle = ingen problem, heller ein måte lære litt om korleis andre forandrar seg.

Tvang er ein uting, men med rette opplæringa og innstillinga, trur eg det ville gjort kvardagen til ein god del myyykje enklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skaper vårt eget problem.

"Lille Pernille kan ikke dusje i dag, hun er tross alt mer utviklet enn de andre jentene"

- OK, du er mer utviklet enn de andre jentene, så da slipper du å dusje

---> Bekrefter at Pernille 1)er tidlig utviklet 2) Ikke kan dusje med folk som er mindre utviklet 3) Folk bryr seg om at hun er utviklet

Jeg tror det blir mer småsnakk og mobbing av at enkelte IKKE dusjer. "OMG, han lukter syyykt vondt". "Æsj, så ekkel hun er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gutta har jeg ikke opplevd at det var et problem. Selvfølgelig, vi hadde den obligatoriske særingen på ungdomskolen som nektet å dusje med oss andre etter gymmen. Man blir gjerne sett mer rart på om man skal unnskylde seg vekk fra fellesdusjingen.

Når det gjelder kameraene i dusjen er det vel ærlig talt større sjangs for at bilder jentene har tatt selv spres, enn at noen tar bilder i dusjen. Kan ikke se at det er et godt argument..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, vi hadde den obligatoriske særingen på ungdomskolen som nektet å dusje med oss andre etter gymmen. Man blir gjerne sett mer rart på om man skal unnskylde seg vekk fra fellesdusjingen.

ooooog der har vi det. Folk har seriøst ingen valg lenger. Dusj sammen med andre og risiker å bli latterligjort og mobbet, ikke dusj sammen med andre og du er stemplet som "den obligatoriske særingen". You`re fucked either way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooooog der har vi det. Folk har seriøst ingen valg lenger. Dusj sammen med andre og risiker å bli latterligjort og mobbet, ikke dusj sammen med andre og du er stemplet som "den obligatoriske særingen". You`re fucked either way.

Uhm, risikerer ikke alle det i like stor grad? Selvfølgelig burde de som har spesielt gode grunner få slippe, misdannelser eller en fobi som gjør det vanskelig, i alle andre tilfeller der mobbing i utgangspunktet ikke er tema føler jeg det ofte går på å være en forfengelig mammagutt. Dette er selvfølgelig satt på spissen, ikke ta det bokstavlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...