Gå til innhold

Kropp som statussymbol?


Le_Shrimp

Anbefalte innlegg

Jeg går lektorprogrammet på Blindern og skal nå skrive en fordypningsoppgave i samfunnsfag.

Det jeg har sett for meg å skrive om er noe om trening, klasse og status. Hypotesen tror jeg blir noe i retning av at de med høy status/klasse trener mer enn de med lav status. Og om en veltrent kropp har tatt over for en Patek-klokke som symbol på at man er vellykket.

Det jeg lurer på er om noen her har noen gode tips til artikler eller bøker som tar opp temaet?

Feite folk blir sett på som dumme, finnes det undersøkelser på dette, eller er det bare gjengs oppfatning?

Hvis noen her har noen innspill eller andre synsvinkler må dere gjerne komme med det også, alle tips mottas med takk :)

Vennlig hilsen

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan komme med min erfaring.

Jeg er 17 år og puberteten blomstrer, og det å se smashing ut er et mål for mange på min alder. Jeg er en av de med lav status, jeg er ikke særlig sosial, fester sjelden, sitter en god del på rommet mitt og er tilbaketrukket. Jeg trener 5 dager i uken og jeg merker at det ofte er de som har høy status som er å trener.

Iallefall der jeg trener så er det ikke mange jeg kjenner med lav status som trener regelmessig. Jeg tror at grunnen kan være at de er alt for usikker. Jeg tror at de med høy status er mye mer selvsikker, har bedre selvtillit og selvbildet deres er mye bedre enn de med lav status, og at det kan være en av hovedfaktorene når det kommer til hvem som trener og ikke trener(lav status vs høy status.)

Det å være veltrent kan være et symbol på at man er vellykket, men det trenger ikke være det. For all del så kan personen som er veltrent være det fordi han ikke har jobb, bor hjemme og bare fokuserer på trening. Selv om en er i fysisk bra form så trenger ikke man å ha god psykisk helse.

Jeg tror at det kommer helt an på miljøet om feite blir sett på som dumme og veltrente vellykket. Når jeg begynte seriøst med styrketrening så fikk jeg ofte høre at jeg var treningsnarkoman og at det ikke var sunt, og at det er sunnere å spise sjokolade og potetgull hver dag enn å fokusere på å spise "riktig". Nå som jeg har vært i dette miljøet en god stund så har jeg merket at de holdningene og kommentarene er borte. Jeg tror det har veldig mye å gjøre med at man tiltrekkes andre mennesker med samme interesser som godtar livsstilen og forstår den bedre enn de tidligere menneskene som var i livet ditt.

Status og en veltrent kropp trenger ikke henge sammen, men det er nok tilfelle oftest. De med høyere status blant gjengen har nok et større press på seg etter å leve etter et ideal mens de med lavere status ikke har et like stort press, fordi de er liksom i "bakgrunnen" på en måte som gjør at de med høy status vil streve mer etter drømmekroppen.

Selvtilliten spiller jo også en stor rolle som nevnt tidligere, og jeg merker selv at etter jeg har begynt å se fremgang så har jeg fått en stor boost på selvtilliten min og tør å ta initiativ oftere enn det jeg gjorde før og jeg er mye mer komfortabel i forskjellige miljøer. f.eks. om jeg skal en tur til byen så har jeg hodet mye høyere enn før og jeg går gjerne på butikken alene noe som ikke var tilfelle før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dn.no/dnaktiv/article2731500.ece

"Har du brukt flere år på lesesalen er det også sannsynlig at du bruker mer tid i skiløypene. Mens 24 prosent av dem med kun grunnskoleutdanning har gått på ski i løpet av de siste 12 månedene, er andelen 66 prosent blant dem med lang universitets- eller høyskoleutdanning, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende hypotese. Det finnes noen fallgruver. Er det fysikken som er statussymbolet, eller at man har tid til å trene? Fysikken er resultatet av det reelle statussymbolet? UC Berkeley har en del spennende om persepsjon, som er relevant for "er dumme folk feite, eller feite folk dumme?"

Jeg tror at undersøkelsen din (om du skal ha en) må ha en ganske stor spørregruppe. Jeg tror du vil få en relativt normalfordelt kurve, hvor de som ikke er yrkesaktive vil trene lite, nå toppen i øvre middelklasse, og deretter få en fallende tendens. Man har sjelden mye fritid når man har høye stillinger.

Har dere ikke tilgang til digtale biblioteker? Mye greit å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det ikke en kausal forbindelse mellom status og trening, men det kommer mer og mer som et tillegg til penger som et mål på suksess. Som alle de treningssitatene som florerer, så har et av de et godt poeng - en godt trent kropp er ikke noe du kan kjøpe for penger (ja, du skal ha tid til det, og tid er penger, du kan benytte deg av PT, osv.), men det trengs faktisk en liten porsjon selvdisiplin for å oppnå gode resultater.

Fine de artiklene på DN.no, men kildemessig holder de ikke mål til noe annet enn innledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha en spørreundersøkelse, omfanget på oppgaven er ikke stor nok, så det blir et rent litteraturstudie.

Har tilgang på bibsys, ja. Starter ikke for alvor før i januar, men tenkte jeg kunne gå i gang med å finne litt litteratur og undersøke mulighetene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er fysikk og trening et statussymbol. Vil du virkelig gi ansvaret for en stor bedrift, en stor pengesum eller en stor eiendomsportefølje til noen som ikke engang klarer å ta vare sin egen kropp?

På hvilken måte er det sammenlignbart?

Så hvor ansvarsfull man er måles med hvor mange cm du er rundt bicepsen? Hvor mange av verdens mektigste personer er overvektig? Hva får deg til å tro at de ikke kan ta vare på kroppen sin? Noen gang tenkt på at de trives med å ha litt ekstra rundt midjen?

Den der kommentaren din må være den minst gjennomtenkte kommentaren jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merill E. & Grassly J. 2008. Women’s stories of their experiences as overweight patients. Journal of advanced nursing 62 (2).

Mold F. 2011. Patients and professionals experiences and perspectives of obesity in health-care settings: a synthesis of current research. Blackwell publishing Ltd. Health Expectations 16.

Puhl R.M. & Heuer C.A. 2009. The Stigma of Obesity: A Review and Update. 


Thomas L.S., Hyde J. M.fl. 2008. Being «fat» in today´s world: a qualitative study of the lived experience of people with obesity in Australia. Blackwell Publishing Ltd Health Expectations, 11, pp. 321 – 330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, knallbra, Sunni! De artiklene der må jeg sjekke ut. Da har jeg den delen i boks hvert fall.

Null stress, er i gang med å skrive bachelorprsjekt (sykepleie) om stigmatisering av overvektige, herunder hvordan samfunnet/media er med på å skape "et perfekt ideale" og hvordan de overvektige kan mestre situasjonen på best mulig måte. Ganske interessant faktisk ;) er mye stoff å finne, men vi har i hvertfal hatt vanskelig for å finne forskning fra de nordiske landene (noe som er merkelig siden overvegt blir er større og større problem her i likhete med Amerika og Australia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fra min studiebakgrunn (tannlege, medisin, ernæring) "trener" mye. Dvs de jogger. Og jogging er som vi alle vet et øvelse i fåfengthet. Det gir overhodet ingen estetisk gevinst. Så jeg har mine tvil om det er resultatet av treningen som gir høy status i høy-sosioøkonomiske grupper. Det er snarere det å kunne ta del i en slags naturhipsterbevegelse hvor man dyrker både evnen til å kaste bort mye tid på en aktivitet, men også å gå i fjell, skog og på ski og andre nasjonalromantiske "kjernesunne" aktiviteter (dvs assosiert med sunnhet i kraft av naturnærhet på samme måte som bestemors fiskeboller etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er kropp utseendemessig, så har i hvert fall trening høy status i ledermiljøene i næringslivet. Det har vært en rekke artikler i avisene de siste årene om hvilken status Birkebeinerrennet har i disse kretsene. For de som bor vest for Oslo og jobber i byen, er det daglige "Tour de finans"et velkjent begrep om den daglige prestisjekampen om å være første mann over hvert lyskryss og over hver bakketopp fra Bærum til Oslo om morgenen og tilbake igjen på ettermiddagen.

Vi som trives best på gymen avfeier dette lett med: Jeg er bygd for tung last, ikke for fart! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng de to siste her. Jeg trener selv styrke, så jeg tenker automatisk det som trening. Men selv om jogging eller andre utholdenhetsidretter som ski eller sykling, kanskje ikke gir noen estetisk gevinst utover at man ikke blir overvektig, så er det en tidkrevende aktivitet - hvert fall om man vil hevde seg litt. Og man er "sunn" som Negativ sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fra min studiebakgrunn (tannlege, medisin, ernæring) "trener" mye. Dvs de jogger. Og jogging er som vi alle vet et øvelse i fåfengthet. Det gir overhodet ingen estetisk gevinst. Så jeg har mine tvil om det er resultatet av treningen som gir høy status i høy-sosioøkonomiske grupper. Det er snarere det å kunne ta del i en slags naturhipsterbevegelse hvor man dyrker både evnen til å kaste bort mye tid på en aktivitet, men også å gå i fjell, skog og på ski og andre nasjonalromantiske "kjernesunne" aktiviteter (dvs assosiert med sunnhet i kraft av naturnærhet på samme måte som bestemors fiskeboller etc).

Er jogging fåfengt fordi det ikke gir noen estetisk gevinst? Kanskje de med høy utdanning måler treningsresultater på en annen måte enn ved hjelp av speilet;) Kanskje en velfungerende kropp med høy yteevne regnes som mer status enn store biceps:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jogging fåfengt fordi det ikke gir noen estetisk gevinst? Kanskje de med høy utdanning måler treningsresultater på en annen måte enn ved hjelp av speilet;) Kanskje en velfungerende kropp med høy yteevne regnes som mer status enn store biceps:)

Ikke spør meg hva de med høy utdannelse mener, jeg er tross alt styrkeløfter og har bare gått to masterstudier, siv.ing.datatek og master odontologi :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...