Gå til innhold

Kropp som statussymbol?


Le_Shrimp

Anbefalte innlegg

De uten status får ikke så mye mer status av å ha en stor og muskuløs kropp. Men en som har høy status, og i tillegg trener og har muskler øker sin status. Det er min mening.

Det skal sies, at selv i mitt fagmiljø hvor jogging og birken er normen, så har jeg med mine muskler aldri opplevd at det blir sett ned på, men mer oppfattet som en gøyal kuriøsitet eller møtt med oppriktig likegyldighet/nøytralitet. Ikke rent ofte har jeg blitt bedt om å hjelpe andre tannleger og leger å "styrke rygg og skuldre" (pga klassiske yrkesskader forbundt med å sitte fremoverbøyd hele dagen). Jeg tror det er mest gamlingene på 45+ som prestisjesykler. De yngre driver med litt mer folkelig aktivitet, mma og styrkeløft etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal sies, at selv i mitt fagmiljø hvor jogging og birken er normen, så har jeg med mine muskler aldri opplevd at det blir sett ned på, men mer oppfattet som en gøyal kuriøsitet eller møtt med oppriktig likegyldighet/nøytralitet. Ikke rent ofte har jeg blitt bedt om å hjelpe andre tannleger og leger å "styrke rygg og skuldre" (pga klassiske yrkesskader forbundt med å sitte fremoverbøyd hele dagen). Jeg tror det er mest gamlingene på 45+ som prestisjesykler. De yngre driver med litt mer folkelig aktivitet, mma og styrkeløft etc.

Da har vi vell ganske likt inntrykk? Jeg kan følge opp med et konkret eksempel:

Jens Stoltenberg er jo en mann av høy rang, og er høyt verdsatt av svært mange. Og under forrige valgkamp(den i 2009) så kom det jo frem at han var en ganske så aktiv mann og jogget. Det var ikke akkurat negativt for hans skyld, men derimot så styrket det nok hans status i og med at det kom frem at han var i ganske god form, og ikke minst tok seg tid til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om en veltrent kropp har tatt over for en Patek-klokke som symbol på at man er vellykket.

Tror ikke en veltrent kropp har tatt over for klokka, tror heller den veltrente kroppen er blitt en ekstra attributt i tilstrebelsen etter høy status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysikk er mer enn et statussymbol - det er biologisk programert inn i oss å søke etter best mulig genetisk anlagte partnere slik at man maksimerte sjansene for at avkommet overlevde (dette var såklart for mange tusen år siden). Dette er noe man finner i stort sett alle dyr, og er veldig logisk.

Og hvis man da tenker over at vi mennesker faktisk er som alle andre dyr på mange måter, sier det nesten seg selv at det blir snakk om status fordi man tilnærmest automatisk blir sett på som en god kanditat for paring, uansett hvor douche man er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kommentaren til Sondre Aalbotsjord er verdt å ta med seg, iallefall hvis du sjekker opp bakgrunnen hans her på fitnessbloggen. Jeg syns det er inspirerende og artig å se hvordan treningen bidrar til å endre livet til en person, ikke bare den klassiske "jeg-er-så-overvektig-at-jeg-snart-dør-og-må-trene-meg-frisk" historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør meg hva de med høy utdannelse mener, jeg er tross alt styrkeløfter og har bare gått to masterstudier, siv.ing.datatek og master odontologi :).

De fleste fra min studiebakgrunn (tannlege, medisin, ernæring) "trener" mye. Dvs de jogger. Og jogging er som vi alle vet et øvelse i fåfengthet. Det gir overhodet ingen estetisk gevinst..

La meg rette til; de fleste med høy utdanning som har din studiebakgrunn da, slik at det stemmer overens med hva du skrev;)

Ellers er vi nok ganske enige og jeg forsto poenget ditt, men du må være enig at sitat 2 stemmer bare middels bra hvis vi ikke ekskluderer utholdenhet og energiomsetning?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...