Gå til innhold

Pusteteknikk


Andyman90

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips for hvordan man beholder dyp pust midt i settene?

Jeg tar meg selv i å få "stresset-pust" spesielt i øvelser som bøy, roing, chins, skulderpress og dips. Merkelig nok går benkpress veldig bra, men i de andre merker jeg at jeg blir mer kortpustet og at hvis jeg først har fått det så klarer jeg ikke å "kvitte" meg med det slik at det er med på resten av treningen.

Noen råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har noen gode tips for hvordan man beholder dyp pust midt i settene?

Jeg tar meg selv i å få "stresset-pust" spesielt i øvelser som bøy, roing, chins, skulderpress og dips. Merkelig nok går benkpress veldig bra, men i de andre merker jeg at jeg blir mer kortpustet og at hvis jeg først har fått det så klarer jeg ikke å "kvitte" meg med det slik at det er med på resten av treningen.

Noen råd? :)

Du puster inn og ut.... Best advice EVAH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er blitt mye bedre på pust etter at jeg begynte å trene på Yoga. Jeg trener ikke Yoga nå, men det sitter fremdeles i etter noen år. Så jeg anbefaler deg å prate med noen som kan Yoga og få litt "pustehjelp". Dette har hjulpet meg både på styrke og utholdenhet f eks under spinning. Øv deg på det "utenom" treninga, og når du har litt kontroll på det så kan du overføre det i øvelsen. Prat med noen som kan Yoga. Hovedprinsippet er å jobbe med å trene på å puste langsomt, men tungt med nesa. Munnen skal være lukket. Du skal høre lyden fra nesa hele tiden. Lungene skal fylles helt opp før du puster ut. Man kan bli litt svimmel i starten, men det venner du deg til. Du får tilført mye mer oksygen på denne måten.

Men det aller viktigste er som nevnt over å puste ut under den tunge biten og inn under den lette. Og at du puster du i takt med øvelsen. Det lille ekstra får du på Yogapustingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er blitt mye bedre på pust etter at jeg begynte å trene på Yoga. Jeg trener ikke Yoga nå, men det sitter fremdeles i etter noen år. Så jeg anbefaler deg å prate med noen som kan Yoga og få litt "pustehjelp". Dette har hjulpet meg både på styrke og utholdenhet f eks under spinning. Øv deg på det "utenom" treninga, og når du har litt kontroll på det så kan du overføre det i øvelsen. Prat med noen som kan Yoga. Hovedprinsippet er å jobbe med å trene på å puste langsomt, men tungt med nesa. Munnen skal være lukket. Du skal høre lyden fra nesa hele tiden. Lungene skal fylles helt opp før du puster ut. Man kan bli litt svimmel i starten, men det venner du deg til. Du får tilført mye mer oksygen på denne måten.

Men det aller viktigste er som nevnt over å puste ut under den tunge biten og inn under den lette. Og at du puster du i takt med øvelsen. Det lille ekstra får du på Yogapustingen :)

Ujjayi-pust = prøv å høre ut som Darth Vader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er blitt mye bedre på pust etter at jeg begynte å trene på Yoga. Jeg trener ikke Yoga nå, men det sitter fremdeles i etter noen år. Så jeg anbefaler deg å prate med noen som kan Yoga og få litt "pustehjelp". Dette har hjulpet meg både på styrke og utholdenhet f eks under spinning. Øv deg på det "utenom" treninga, og når du har litt kontroll på det så kan du overføre det i øvelsen. Prat med noen som kan Yoga. Hovedprinsippet er å jobbe med å trene på å puste langsomt, men tungt med nesa. Munnen skal være lukket. Du skal høre lyden fra nesa hele tiden. Lungene skal fylles helt opp før du puster ut. Man kan bli litt svimmel i starten, men det venner du deg til. Du får tilført mye mer oksygen på denne måten.

Men det aller viktigste er som nevnt over å puste ut under den tunge biten og inn under den lette. Og at du puster du i takt med øvelsen. Det lille ekstra får du på Yogapustingen :)

Yoga og Pilates før styrkeøkta hjalp meg veldig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust inn når du "hviler" og pust ut når du drar/presser.

Pust inn når du "hviler" og pust ut når du drar/presser.

Nei, nei, nei, IKKE pust ut når du er under belastning uansett hvilket løft det er snakk om. Når du løfter så bør du utføre en Valsalva-manøver, dvs. ta et STORT pust og hold pusten inn mens du utfører løftet. Med en Valsalva så skaper du innvendig trykk som stabiliserer kjernen og ryggraden, noe som er essensielt for å unngå skader, spesielt ved tyngre løft.

Yoga-pusting har lite med løfting å gjøre. Pust inn fort med munnen, det har ikke noe for seg å stå med belastning på kroppen lengre enn nødvendig som ved knebøy, benkpress, skulderpress. Styrketrening er i utgangspunktet veldig anaerob aktivitet, så ekstra oksygen gjennom å puste dypt og sakte med nesen er irrelevant i denne sammenhengen.

OP: Bestem deg for hvordan du vil puste før du utfører settet ditt. For knebøy så utfører du en Valsalva før hver eneste rep. Samme med markløft. For skulderpress kan du f.eks. prøve 3 eller 4 reps på ett innpust, deretter 2-3 reps pr. pust etterpå. Det kommer selvfølgelig an på hvor tungt du løfter og hvor mange reps. Prøv deg fram. Jo lengre du kan holde på et pust, jo bedre, da du slipper å miste tightness når du puster.

Hvis du utfører roing som Pendlay Rows (som du bør gjøre ;)) så kan du ta et innpust før hver rep siden du setter fra deg stanga på gulvet før hver rep.

Ved chins er det ikke så viktig med store innpust, det viktigste er å holde pusten i den konsentriske fasen når du er på vei opp. Bare bestem deg for hvordan du vil puste og GJØR DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du driver med utholdenhetstrening skal du ta dype pust ved å bruke magen, hvorvidt dette er relevant for styrketrening vet jeg ikke. Å puste med nesa har jeg alltid hørt er fyfy.

I styrketrening puster jeg dypt inn ved bruk av magen før jeg løfter, holder pusten og slipper ut etter rep. Har også hørt flere si at du kan holde pusten til du er ferdig med øvelsen. Poenget er vel å holde trykket opp under repetisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg merker at jeg får "stresset" pust så er det oftest når jeg begynner og nærme meg slutten av settene så det er vel relativt normalt. Det største problemet er egentlig at jeg ikke klarer helt å få roen i pausene.

anstrengelsesutløst astma kanskje? snakk med legen din, så kan du forsøke hurtigvirkende astmaspray en halvtime før trening og se om pusten blir bedre.

Yogapusting og en fin ting for avspenning, men det er ikke det du driver med under tunge løft; da er det som nevnt ovenfor viktig holde pusten for å bidra til stabilisering av kjernemuskulatur; da skal du puste dypt inn før du går ned, og holde pusten til du nesten er ferdig med repitisjonen; det er ofte da primalbrølet kommer; når denne innesperra luften presser seg med full trøkk forbi stemmebåndene.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spørsmål. Jeg merker at jeg sliter litt med dårlig pusting under knebøy.

Jeg puster for dårlig med magen og kan miste "puten" rundt midjen i dype knebøy. Fant ut at dårlig pusting med en svak nedre mage skaper disse problemene for min del. Så sterk mage i tillegg til bra pusteteknikk er viktig.

det er her magebeltene kommer inn som støtte; dersom du slipper ut pusten (magen) før repitisjonen er over, vel og merke på de tyngste løftene, så skal beltet være så stramt at det holder korsrygg og mage på plass likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anstrengelsesutløst astma kanskje? snakk med legen din, så kan du forsøke hurtigvirkende astmaspray en halvtime før trening og se om pusten blir bedre.

Yogapusting og en fin ting for avspenning, men det er ikke det du driver med under tunge løft; da er det som nevnt ovenfor viktig holde pusten for å bidra til stabilisering av kjernemuskulatur; da skal du puste dypt inn før du går ned, og holde pusten til du nesten er ferdig med repitisjonen; det er ofte da primalbrølet kommer; når denne innesperra luften presser seg med full trøkk forbi stemmebåndene.

Lykke til! :)

Jeg hadde faktisk astma og gikk på medisiner da jeg holdt på med fotball og langrenn i 13-17-års alderen, men tror jeg til slutt fikk beskjed om at jeg hadde vokst det av meg. Kan evt se om jeg vil sjekke ut dette på nytt.

Er litt dårlig til å puste i hverdagen også så skal prioritere mer "pustetrening" for å bli bedre på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk astma og gikk på medisiner da jeg holdt på med fotball og langrenn i 13-17-års alderen, men tror jeg til slutt fikk beskjed om at jeg hadde vokst det av meg. Kan evt se om jeg vil sjekke ut dette på nytt.

Er litt dårlig til å puste i hverdagen også så skal prioritere mer "pustetrening" for å bli bedre på dette. :)

har du først genet for hypersensitivitet kan det komme tilbake senere i livet, men mange med barneastma slipper astma som voksne, men noen får det under anstrengelse eller av andre allergener i luften....ventoline hadde nok vært greit å teste ut igjen for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, IKKE pust ut når du er under belastning uansett hvilket løft det er snakk om. Når du løfter så bør du utføre en Valsalva-manøver, dvs. ta et STORT pust og hold pusten inn mens du utfører løftet. Med en Valsalva så skaper du innvendig trykk som stabiliserer kjernen og ryggraden, noe som er essensielt for å unngå skader, spesielt ved tyngre løft.

Dette er helt riktig, men det aller viktigste med et valsalva-manøver er at du også skal prøve å presse lufta ut samtidig som du holder det inne, det er det som skaper det innvendige trykket. For å illustrere, pust inn dypt, lukk igjen munnen og tett igjen nesa, og kjenn hvordan dette føles. Altså ingenting skjer. Så gjør du det samme igjen, men denne gangen så prøv å blås ut lufta via nesa og du vil merke et trykk i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, IKKE pust ut når du er under belastning uansett hvilket løft det er snakk om. Når du løfter så bør du utføre en Valsalva-manøver, dvs. ta et STORT pust og hold pusten inn mens du utfører løftet. Med en Valsalva så skaper du innvendig trykk som stabiliserer kjernen og ryggraden, noe som er essensielt for å unngå skader, spesielt ved tyngre løft.

Finnes tusen andre eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg personlig er nysgjerrig på er det der med å holde pusten for å holde trykk. Jeg merker at kjører jeg dette i 8 reps, så er jeg på grensen til svimmel. Jeg regner med at dersom det kommer en større belastning senere, så vil jeg "pass the fuck out". What gives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg personlig er nysgjerrig på er det der med å holde pusten for å holde trykk. Jeg merker at kjører jeg dette i 8 reps, så er jeg på grensen til svimmel. Jeg regner med at dersom det kommer en større belastning senere, så vil jeg "pass the fuck out". What gives?

Har vel noe med at trykket forplanter seg til resten av kroppen og , kanskje det er noe der? Prøv ihvertfall å ta noen korte "minipust" innimellom, så får du mer luft i systemet og burde holde ut lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...