Gå til innhold

Hvordan ble dere større?


Babolimp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 17 år og har nå trent 5x5 i 1,5år. Jeg er fornøyd med styrkeøkningene, men derimot synes jeg kroppsendringen SUGERkuk (bokstavelig talt hehe)

Min kompis trener lett, og pumper og han er større en meg, det ser ikke ut på tricepsen min feks at jeg løfter 120kg i benken.

Jeg har knøttsmå armer osv. Kan det ha noe med at jeg ikke tenker så mye på mucle tension? når jeg feks trener benk tenker jeg kun på å få opp vekten, og ikke noe annet.

Jeg føler at styrken min er grei nå, ligger på 120 i benken som sagt (1rm) løfter 35kg i dips 3x8 og 25kg ekstra i chins, 5x5. Dette er øvelser som jeg har lagt til i 5x5 programmet.

Hvordan skal jeg bli større? Jeg driter virkelig i hvor mye jeg løfter vil se stor ut som en bodybuilder og ikke styrkeløfter

tak for svar...

veier forøvrig 85kg fordelt på 190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan du trener er avhengig av målet ditt, så vil du se ut som en bodybuilder så må du nesten trene som en bodybuilder. Vil du se ut som en proff bodybuilder så må du i tillegg bruke masse spenn på "kosttilskudd" ;) Du har såpass bra grunnstyrke at du kan godt kjøre på med økt fokus på hypertrofi om du vil. Kompisen din er større enn deg nettopp fordi han pumper og jobber primært med muskelvekst mens du jobber mer med styrke.

Et alternativ kan være å kjøre noen sykluser á 4-6 uker med mer høyrep for økt hypertrofi, f.eks. 3x10 på alle baseløft. Legg inn passende assistanseøvelser der du kjører 10-20 reps, f.eks. lying triceps extension for triceps, ymse curls for biceps, sittende skulderpress med manualer for skuldre, roing/shrugs for øvre rygg/nakke. Hvis du vil øke i styrke samtidig så går det an å kjøre en del backoff-sett etter at du er ferdig med tyngre arbeidssett, altså at du tar av litt vekt og kjøre f.eks. 3x10-15 reps. Se f.eks. på Boring But Big (BBB) i 5/3/1-programmet.

Johnny Pain har et program som heter Powerbuilding som er beregnet for de som vil øke å både størrelse og styrke etter at de har bygd grunnstyrke med Starting Strength, Greyskull LP o.l. Kan være verdt å sjekke ut. Det finnes mange alternativer, hovedfokuset ditt er nå på hypertrofi og da må du trene deretter.

Det er sikkert flere her som har mer erfaring med slik trening enn meg som kan uttale seg om hvordan du bør trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske typisk spørsmål. Jeg synes man kan se på Martin Norum som et perfekt eksempel på dette. Han er sterk som bare det, veier ca 90 kg(mener det var det jeg leste) og høyen er jeg usikker på, men tipper rundt 180. Han har 230 i mark, 140 i benk, og 170 i Knebøy. Ganske imponerende tall, men om du ser på personen så ser det ikke ut som han trener så særlig mye. Jeg siterer i fra kommentar feltet på en av de siste artikklene hans på Side 2:

PT'en har glemt å trene beina ser det ut som. Jentene på barneskolen har større legger enn det der :p

Han ser jo heller ikke stor ut:

norum_martin_10802863x4.jpg

Nå kjenner ikke jeg til helt hvordan han trener, men utifra det som blir lagt ut i Media og på hans egen Instagram/Facebook så trener han utelukkende baseøvelser/olympisk løft og styrkeløft. Ikke noe særlig isolasjonstreing for hverrken armer eller annet. Det virker også for meg som om han trener med få reps(under 10) og så tungt som mulig. Og utifra hva jeg har lært så er 8-16 ++ reps for å få volum/hypertrofi trenig. Noe han antageligvis ikke gjør.

Derfor er mitt tips at du trener både tungt og legger til høyreps dager i tillegg til at du øker matintaket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet her er som sagt, mat.

Når det gjelder dette med trening er jeg ikke helt enig. Jeg er overbevist om at man kan trene som en styrkeløfter og alikevel se ut som en "bodybuilder". Hvis du er fast bestemt på at du driter i styrkeøkninger ville jeg vært mer hypertrofiorientert. Hvis du ønsker å vokse og samtidig bli sterk er dette også mulig. Du kan kjøre et såkalt "hybrid-program", ala PHAT eller PHD-4, eller lage din egen rutine. Gjør noen google søk og skaff informasjon hvis du er interessert.

Men uten mat og drikke vokser muskelen ikke, så du får rett og slett spise mer.Du er ikke av de største hvis du veier 85 kg på 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

120 kg i benken på 85 kg kroppsvekt og høyde på 190 cm er bra. Du har sikkert forholdsvis lav fettprosent, så du har trolig ikke så mye å gå på der heller. Du må trolig gå opp mer i vekt.

Jeg sier: Prøv å spise deg sakte men sikkert opp i vekt og fortsett å bli sterkere, men ikke bare på 1RM. Hva er din 5RM eller 10RM i benkpress? Noen har 120 kg i 1RM i benk, men fortsatt bare 5-6 reps på 100 kg. Det er ikke nok til se jacked ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere mat, ja. Skal prøve å få i meg mere.. Hvordan logger dere maten, altså finner ut hvor mye dere skal ha i dere osv?

120kg i benk er forøvrig med en kraftig bounce, jeg tar 4 reps på 100 med riktig teknikk, men deretter kun 12 reps på 80, så du setlers har et point der. Kroppen min er ikke vandt med høyreps trening og det merket jeg idag, kjørte først tung bøy som vanlig og deretter skulle jeg kjøre litt høy reps på benken, planla 80kg 4x12, første gikk 12, deretter sank jeg ned til 8 to sets og siste på 5, var med 1minutt og 30 sekudner pause da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere mat, ja. Skal prøve å få i meg mere.. Hvordan logger dere maten, altså finner ut hvor mye dere skal ha i dere osv?

120kg i benk er forøvrig med en kraftig bounce, jeg tar 4 reps på 100 med riktig teknikk, men deretter kun 12 reps på 80, så du setlers har et point der. Kroppen min er ikke vandt med høyreps trening og det merket jeg idag, kjørte først tung bøy som vanlig og deretter skulle jeg kjøre litt høy reps på benken, planla 80kg 4x12, første gikk 12, deretter sank jeg ned til 8 to sets og siste på 5, var med 1minutt og 30 sekudner pause da.

Hva tar du i bøy og mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere mat, ja. Skal prøve å få i meg mere.. Hvordan logger dere maten, altså finner ut hvor mye dere skal ha i dere osv?

120kg i benk er forøvrig med en kraftig bounce, jeg tar 4 reps på 100 med riktig teknikk, men deretter kun 12 reps på 80, så du setlers har et point der. Kroppen min er ikke vandt med høyreps trening og det merket jeg idag, kjørte først tung bøy som vanlig og deretter skulle jeg kjøre litt høy reps på benken, planla 80kg 4x12, første gikk 12, deretter sank jeg ned til 8 to sets og siste på 5, var med 1minutt og 30 sekudner pause da.

http://www.muscleandstrength.com/tools/bmr-and-daily-calorie-calculator.html Her kan du få en ish oversikt over hva du burde få i deg av kcal. Jeg teller personlig ikke kcal, utenom å forsikre meg om at jeg går i overskudd og at jeg får nok proteiner.

Kommer nok til å være mye broscience i svar om hvordan man burde legge opp treningen, men personlig tror jeg på variasjon. For min del så har eg kun et par faste øvelser (mark, bøy, benk og militærpress), mens jeg tar resten litt på sparket der og da. Jeg trener nesten alltid tungt i mark, bøy og benk, med typ 3-5 reps, mens jeg vanligvis ligger på 8-12 reps på alt annet. Noen ganger kjører jeg 4 drops i et sett t-bar rows, mens jeg andre ganger kjører tyngre sett på 6-8 reps.

Slik har jeg iallefall hatt størst fremgang, så det funker for meg. Har siden mars/april gått opp rundt 9-10 kg, som for det meste er muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 17 år og har nå trent 5x5 i 1,5år. Jeg er fornøyd med styrkeøkningene, men derimot synes jeg kroppsendringen SUGERkuk (bokstavelig talt hehe)

... hmm, nå har jeg surret og tenkt en stund, men hvordan er dette bokstavlig talt egentlig?

Ellers som de andre sier: Mat. Man kan øke en god del i styrke hvis man holder kroppsvekta stabil. Men skal man legge grunnlag for hypertrofi, bør man ligge i overskudd. Kroppen trenger kalorier for å danne muskelmasse :) Øk 1-2kg hver mnd, så øker du fint i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 17 år og har nå trent 5x5 i 1,5år. Jeg er fornøyd med styrkeøkningene, men derimot synes jeg kroppsendringen SUGERkuk (bokstavelig talt hehe)

... hmm, nå har jeg surret og tenkt en stund, men hvordan er dette bokstavlig talt egentlig?

Økt mobilitet i ryggen? :whistle:

NSFW: Wikipedia - Autofellatio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...