Gå til innhold

hvorfor tar jeg så mye i markløft?


ola95

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke høydeklasser i styrkeløft. :D

Nei, men poenget var at lavere personer har mulighet til å løfte hundrevis av kilo mer enn de som er høyere i samme vektklasse.

en på 160cm vil kunne løfte mye mer i f.eks. 84kgs klassen enn det en på 180cm ville.

Det er en grunn til at de på rundt 170cm ligger i 84kg's klassen og de under det i lavere vektklasser. og de rundt 180cm ligger i 93kgs klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor, er oppvokst på gård selv :huh:

Ikke sant! ;) Neida, når man ser hva du driver med ellers så sier det seg selv at du kan plukke opp en stang med masse skiver og marke den, den skal jo bare rett opp fra bakken litt over 1 meter, den skal verken på skulderne eller over hodet!! (y)

100kg økning i markløft på 1-2 år er ikke unormalt så lenge man trener riktig.

Helt enig!! Har selv økt marken min med 50 kg dette året her, og jeg er jo "gammal" ut i fra hva jeg leser litt her og der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ er det vektklasser? Er det noe nytt de har begynt med?

Vektklasser

Herrer

(-52 for ungdom og junior), -59, -66, -74, -83, -93, -105, -120, +120.

Damer

(43 for ungdom og junior), -47, -52, -57, -63, -72, -84, +84.

ALDERSKLASSER:

Ungdom 14-18

Fra den dagen du fyller 14år M2

Junior 19-23

Fra det året du fyller 19 år M3

Åpen klasse

Fra det året du fyller 24 år M4

Veteran 40-49

Fra det året du fyller 40 år M5

Veteran 50-59

Fra det året du fyller 50 år M6

Veteran 60-69

Veteran +70

Fra det året du fyller 70 år M8

http://styrkeloft.no/dette-er-styrkeloft/

PS: ja det er vektklasser.. og årsklasser :)

Fra det året du fyller 60 år M7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektklasser

Herrer

(-52 for ungdom og junior), -59, -66, -74, -83, -93, -105, -120, +120.

Damer

(43 for ungdom og junior), -47, -52, -57, -63, -72, -84, +84.

ALDERSKLASSER:

Ungdom 14-18

Fra den dagen du fyller 14år M2

Junior 19-23

Fra det året du fyller 19 år M3

Åpen klasse

Fra det året du fyller 24 år M4

Veteran 40-49

Fra det året du fyller 40 år M5

Veteran 50-59

Fra det året du fyller 50 år M6

Veteran 60-69

Veteran +70

Fra det året du fyller 70 år M8

http://styrkeloft.no/dette-er-styrkeloft/

PS: ja det er vektklasser.. og årsklasser :)

Fra det året du fyller 60 år M7

Tror han var sarkastisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅÅÅH! Jeg trodde bare han var dum siden han sammenlignet to personer, en på 2m og en på 170cm... og forskjellig vekt.... Da beklager jeg at jeg bare syntes han var dum :)

:bored: Jeg skjønner ikke helt at jeg gidder... men hva vil du frem til? Jeg vet at det er høydeforskjell, og vektforskjellen påpekte jeg selv i innlegget mitt. Hele poenget med sammenligningen min var jo bare å sette det hele litt på spissen når det gjelder styrke iforhold til kroppsvekt, og få frem at 3x200kg for en veltrent kar på 103kg ikke nødvendigvis er så fantastisk spektakulært og lite sannsynlig som man skulle tro basert på reaksjonen til visse folk i den tråden her.

Så hva er poenget ditt? Annet enn å kalle meg dum såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bored: Jeg skjønner ikke helt at jeg gidder... men hva vil du frem til? Jeg vet at det er høydeforskjell, og vektforskjellen påpekte jeg selv i innlegget mitt. Hele poenget med sammenligningen min var jo bare å sette det hele litt på spissen når det gjelder styrke iforhold til kroppsvekt, og få frem at 3x200kg for en veltrent kar på 103kg ikke nødvendigvis er så fantastisk spektakulært og lite sannsynlig som man skulle tro basert på reaksjonen til visse folk i den tråden her.

Så hva er poenget ditt? Annet enn å kalle meg dum såklart.

Skulle bare frem til at jeg skjønte det var sarkastisk(gikk utifra du bare "tullet")!. Men siden noen måtte påpeke dette, så tok jeg en annen vri på det.

Hvis du følte deg truffet/oppfattet det slik, så beklager jeg det. Det var ikke personlig ment egentlig, bare feil måte å skrive/reagere på. Selvom jeg mener din måte å sette ting på spissen på ble feil. Så beklager jeg :)

Håper du kan tilgi meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt før at det er en fordel å være lang i markløft? Det kan ikke være en fordel med lengre løftebane? Ja armene er lenger, men det er også beina.

Verdensrekorden i -120 er 397.5kg av Brad Gillingham, han er 196cm ;)

Film fra 2010 før de endret vektklassene, her dro Brad 400kg. Ergo, høyde har ikke nødvendigvis noe å si.

Og for diskusjonensskyld så dro han 375kg på utstyrsfritt VM i Russland tidligere i år. Har dratt mer uten utstyr på tidligere konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdensrekorden i -120 er 397.5kg av Brad Gillingham, han er 196cm ;)

Film fra 2010 før de endret vektklassene, her dro Brad 400kg. Ergo, høyde har ikke nødvendigvis noe å si.

Og for diskusjonensskyld så dro han 375kg på utstyrsfritt VM i Russland tidligere i år. Har dratt mer uten utstyr på tidligere konkurranser.

Ja så lærte man noe nytt i dag også :).

Han har samme høyde som meg, men jeg har alltid tenkt høyden min var en ulempe i egentlig alle baseløftene. Da kan jeg ikke skylde på høyden for at jeg ikke drar mer i mark i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett! ola95, jeg tror deg ihvertfall. Friidrettsfolk jeg kjenner pleier å være sterke og ettersom du er diskos kaster er du nok enda sterkere :) Håper bare du får en film av det ;) Imponerende uansett ;)

Takk for troa. Jeg har vært å kjøpt meg et nytt belte nå og skal få meg noen nye reimer også, så skal jeg være klar for å lage en film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krummer ryggen på 130, da ønsker jeg nødig å se 200+

Alt i alt er dette fullt mulig, bare non lifters som prater.

Er klar over at jeg krummet ryggen der, har hatt veldig fokus på holdningen. Jeg har ikke fått vondt etter markløft, så noen forbedringer har skjedd siden den vendingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...