Gå til innhold

hvorfor tar jeg så mye i markløft?


ola95

Anbefalte innlegg

Takk for troa. Jeg har vært å kjøpt meg et nytt belte nå og skal få meg noen nye reimer også, så skal jeg være klar for å lage en film.

Jeg tenkte på en ting, hvis grep har noe å si i det å kaste diskos, så hadde det kanskje vært en ide å droppe reimene slik at du kan bygge grepstyrken sammen med resten av "kjeden" :)(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  1. Hvis du tror at høyden din alene avgjør hvorvidt du har en markløftkropp eller ikke, så har du misforstått. Her er det kroppskomposisjonen og forholdet mellom kroppsdelene som avgjør.

  1. Det at du sier en med mer erfaring enn deg "selvfølgelig løfter mer enn deg", er tåpelig. Bare fordi du er et talent selv, kan du ikke kreve at andre også er det. Vektene du sier du løfter er langt tyngre, enn hva de aller fleste som trener markløft greier.
  2. Hvis du tror man ikke bruker bakside lår under strakmark, har du misforstått helt. Sammen med rygg, er det hamstring som er "target" i denne øvelsen. Fremside lår bruker du derimot ikke.

  1. Å konkurrere i strakmark er ikke noe jeg vil anbefale. På grunn av den tilnærmede vannrette ryggvinkelen setter det enormt press på korsryggen. Men siden du løfter 40 kg mer i strakmark enn vanlig mark, tviler jeg på at du beveger deg i nærheten av vannrett uansett.

  1. "Hvorfor tar jeg så mye i markløft?" "Hvor får jeg kreftene fra?". Hadde det ikke vært for disse setningene hadde jeg faktisk vært misunnelig på vektene du drar opp fra bakken, men selvgodheten din dreper hele sjalusien.

Når det er sagt, så tror jeg på at du løfter tallene du har beskrevet. Lykke til med persing den 14. og vær så snill og legg ut video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skjønner driver TS med vektløfting og trener en del øvelser som har (mer eller mindre) fin overføringsverdi i mark, så jeg tror ikke en treer på 200 er stress. 200 i mark for noen som har proporsjonene, trener mye vektløfting, veier 100kgish, er vel strengt tatt ikke det sykeste. Selvsagt er det imponerende når han ikke har trent mark spesifikt, men jeg tror det fint er mulig. Men video blir fint å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er på elite junior nivå i diskos og kule, og trener med proffe folk i vektløfting. Selvfølgelig er dette mulig, men ingen tvil om at det allikevel er imponerende. At han skulle være et forumtroll kan jeg avkrefte, da jeg klarte å finne han på Facebook, så isåfall er han et dedikert troll på 18 med skumle intensjoner!! :pompous:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er på elite junior nivå i diskos og kule, og trener med proffe folk i vektløfting. Selvfølgelig er dette mulig, men ingen tvil om at det allikevel er imponerende. At han skulle være et forumtroll kan jeg avkrefte, da jeg klarte å finne han på Facebook, så isåfall er han et dedikert troll på 18 med skumle intensjoner!! :pompous:

Men du må huske på at de fleste på fitnessbloggen er mer opptatt av å sitte på internett, kjøpe seg rosa shakere og tro at de får optimale gains med PHAT og fitnessmat.... utenom forumet finnes det faktisk ekte atleter som kan å trene og er dedikert, tro det eller ei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du må huske på at de fleste på fitnessbloggen er mer opptatt av å sitte på internett, kjøpe seg rosa shakere og tro at de får optimale gains med PHAT og fitnessmat.... utenom forumet finnes det faktisk ekte atleter som kan å trene og er dedikert, tro det eller ei :D

Elsker det her!!! :lol: Sikkert digg med 1200kcal om dagen og da!(not!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nektet på at 200 kg x 3 i markløft er mulig, men jeg nekter for 240 kg x 6 i strakmark, som selv kamaraten sa det var som drar 270 kg.. Så for all del, tro hva dere vil, men jeg hang meg opp i 240 kg x 6 i strakmark, og ikke 200 kg i vanlig markløft.

Hørtes ut som rack pull uten å racke den for hver rep. Tipper det er mer slik en strakmark, men kun guessing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må huske på at de fleste på fitnessbloggen er mer opptatt av å sitte på internett, kjøpe seg rosa shakere og tro at de får optimale gains med PHAT og fitnessmat.... utenom forumet finnes det faktisk ekte atleter som kan å trene og er dedikert, tro det eller ei :D

Haha.. Morsomt med de på gymmet som ikke spiser karbohydrater og klager på at de ikke blir sterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan legge til mitt forrige innlegg at det ikke er umulig som ola95 sier han har gjort, finnes mange marktalenter i Norges land.

Bruker meg selv som eksempel (ikke at jeg ser på meg selv som noe marktalent), etter 3-4 måneders trening med markløft så prøvde jeg maks (aldri trent markløft før dette), ingen god teknikk eller helt forståelse på hvordan jeg skulle gjøre det, veide rundt 94kg og 175cm høy. Endte med 220kg i strakmark pga. teknikken var så dårlig, og JA! jeg har video fra den dystre vinterdagen i jan. 2007 ;)

Advarsel! tynn gutt!

(filmet med en potet som de sier på forumer)

Mer bevis fra nooben jeg var da, 200kg

skal også teste maks på lørdag, julestevne raw :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som rack pull uten å racke den for hver rep. Tipper det er mer slik en strakmark, men kun guessing!

Mulig, men er dette så veldig mye lettere enn vanlig mark? Jeg er like imponert av 6 reps på vekt X i rumenske markløft som av 6 reps på vekt X i markløft med sprett i plattformen og bumper plates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...