Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hørt fra mange forskjellige at grunnen til at de er feite/tunge er pga de har så tung/stor benbygning. Når jeg forteller de at et gjennomsnittlig kvinneligskjellet veier 2-3 kg, så var det ikke sånn de mente det.

Min overvektige mor sitter og spiser sørlandschips, godt og blandet og surfer på internett. Hun kommer over en artikkel. Leser overskriften høyt til meg. Overvekt er genetisk! Jaha? sier jeg. Hun leser litt fra artikkelen, og avlutter med: Det var det jeg viste! Knaspre litt mer på sørlandschipsen og tømme skålen med godt og blandet.....

Er feit jeg også, men skylder ikke på noe annet en godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt ting som skulle flyttes på jobb, deriblant en stor stor hylleseksjon. Alle andre var opptatt med andre ting, så jeg tenke at jeg skulle forsøke å dra den bortover gulvet, noe som gikk helt fint. Helt til jeg kom til en dørstokk. Men med litt plundring frem og tilbake begynte jeg å få hylla over. Da kommer en eldre kollega bort for å hjelpe til, og sa i det hun skulle løfte hylla tre cm over dørstokken: "Jaja, du vet, du som spiser lavkarbo har jo ikke så mye energi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
"Jeg tror jeg veide litt mer i dag fordi jeg hadde så mye luft i magen" ... :huh:

Ok haha, det der tok jeg meg selv i å tenke for ikke så lenge siden. Sjelden jeg veier meg, men gikk på vekta for en aldri så liten sjekk og syntes den viste litt mye. "Det er sikkert fordi jeg er så oppblåst i dag", sa jeg til meg selv før jeg måtte slå meg i panna for det veldig blonde øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke landbruk uten sprøytemidler, punktum. Greia med økologisk mat, er at de bruker økologiske sprøytemidler, og det ligger i navnet at disse sprøytemidlene ikke er syntetisk fremstilt, men "naturlige". Ofte innebærer det at sprøytemidlene er mer miljøskadelige, fordi miljøgiftene ikke kan fjernes. Da ville det ikke lenger være økologisk.

Litt gammelt dette, men fortsatt aktuelt. Sendte en mail til Debio og fikk dette som svar:

Hei!

For det første er det viktig å forsikre seg om at det virkelig er snakk om økologisk godkjent produkt. Det som bekrefter økologisk opphav er at det framgår av produktets merking hvilken instans som har godkjent produktet som økologisk. I Norge er det Debio, i Sverige Krav/Aranea o.l.

Det er ikke tillatt med bruk av sprøytemidler i økologisk godkjent produksjon. Godkjent behandling i noen produksjoner (frukt, bær, grønnsaker)kan være brennesle-saft, soyaolje, grønn-såpe mot innsekter. Forøvrig er mekanisk behandling vanlig i økologisk produksjon.

Det er riktig at økologiske produkter blir laget uten noen form for bruk av sprøytemidler. Når det gjelder bruk av sprøytemidler på tilstøtende konvensjonelle arealer som kan utsette økologiske arealer for sprøytemidler, er det regler for grensearealer mellom konvensjonelt/økologisk slik at dette ikke skal skje. Dette, samt øvrige krav opp mot det økologiske regelverket blir kontrollert hvert år av Debio ved årlige revisjoner.

Håper svaret er til hjelp

Mvh ****** ******

Kvalitetsrevisor Debio

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammelt dette, men fortsatt aktuelt. Sendte en mail til Debio og fikk dette som svar:

:)

Takk for at du sendte en mail til dem, hadde tenkt å gjøre det selv men kom aldri så langt. Hadde samme mistanken at økologisk mat i Norge/Skandinavia har andre regler å forholde seg til enn USA(som jeg regner med er grunnen til at Ian snakker om dette i videoen hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du sendte en mail til dem, hadde tenkt å gjøre det selv men kom aldri så langt. Hadde samme mistanken at økologisk mat i Norge/Skandinavia har andre regler å forholde seg til enn USA(som jeg regner med er grunnen til at Ian snakker om dette i videoen hans).

Det er forskjell på "organic" og det vi kaller økologisk hvis det hjelper ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "organic" og det vi kaller økologisk hvis det hjelper ... :D

Vet du hva forskjellen er(som i kan du forklare?:p) og brukes de to betegnelsene i Norge? Forstod ikke helt hva de mente på debio sine sider når det gjaldt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammelt dette, men fortsatt aktuelt. Sendte en mail til Debio og fikk dette som svar:

:)

fant også dette:

"Sprøytemidlene som godtas i det norske økologiske landbruket har selektiv virkning, det vil si at de bare dreper skadevekster, opplyser Erik Mohr i den private stiftelsen Debios, som kontrollerer og godkjenner økologiske matvarer"

Kilde

Så virker rart om de påstår at det ikke brukes sprøytemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...