Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ble rett og slett rystet da jeg leste følgende...

Uttalelser i rødt som skaper harme hos meg!

Lege og professor i ernæring Christian A. Drevon.

http://tpn.vg.no/intervju/hardt-slankearbeid-hva-er-det/2677

Usunn kosthold?

Innsendt av: Anne

Hei Jeg har brukt et kostholdsprogram og registrert alt jeg spiser over 4 uker. Absolutt alt ble nøye notert i programmet. Jeg ble veldig overrasket da jeg fant ut at mitt kosthold består i snitt over 4 uker av 35% karbo (stort sett grove), 35% protein (stort sett fra fisk, egg og ost) og 30% fett (10% mettet og 20% sunn fett) Er dette dårlig? Jeg er slank og veltrent og har ingen helseproblemer. Må også presisere at disse 4 ukene er veldig representative for hvordan jeg spiser ellers i året...

Hei,

Det er svært påfallende at du har et så høyt inntak av protein som 35 % av energien du spiser. Det betyr antakelig at du har et ekstremt høyt inntak av egg og/eller fisk. En annen mulighet er at du har brukt et misvisende kostholdsprogram. Fettinntaket ditt er ok, mens du spiser alt for mye protein og for lite karbohydrater etter min mening. På Helsdirektoratets hjemmeside finner du de kostråd som jeg vil anbefale at du følger. Det gir et inntak av protein på ca 15 % og et inntak av karbohydrater (vesentlig stivelsesholdige) på ca. 55 %.

Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege og professor i ernæring Christian A. Drevon.

Det bør ringe en varselbjelle hos ALLE mennesker i HELE verden når de ser navnet Christian Drevon. Denne mannen er sannsynligvis Norges verste lege, og at han ENDA får lov å praktisere medisin er rett og slett lamslående. Han er minst 30 år på etterskudd med forskningsartiklene sine, og presenterere ett legesyn som ikke hører hjemme i moderne medisin. På toppen av det hele er han en arrogant drittsekk med null respekt for andres meninger og syn, og at VG velger å bruke han som "ekspert" på vektklubben er rett og slett latterlig.

Det var dagens usaklige rant fra min side. Som dere kanskje skjønner så har jeg ingenting til overs for denne mannen.

siden når ble det anbefalt å kjøre så MYE mer karb enn protein?? Hvem betaler han karen der a?? :confused:

VG.no bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente bare at pulsen økte ett par hakk bare ved å se navnet hans, og da rant det ut noe jeg kunne spart meg for hadde pulsen vært roligere :D

Googlet.. og han var uteksaminert i 1970 :D Og i 2005 var han "overrasket" over at studier av lavkarbo kosthold ikke førte til økninger i kolesterolet... :p ville ikke vært hjertepasient der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet.. og han var uteksaminert i 1970 :D Og i 2005 var han "overrasket" over at studier av lavkarbo kosthold ikke førte til økninger i kolesterolet... :p ville ikke vært hjertepasient der..

Gullkorn fra Drevon: Inget poeng i å spise lite karbohydrater når man har diabetes, fordi man har da insulin.

Så det er altså mye bedre å putte medisin i kroppen for å regulere noe mat skaper, enn å bare la være å spise den maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullkorn fra Drevon: Inget poeng i å spise lite karbohydrater når man har diabetes, fordi man har da insulin.

Så det er altså mye bedre å putte medisin i kroppen for å regulere noe mat skaper, enn å bare la være å spise den maten?

Haha blir som folk jeg har møtt med diabetes (2) som smekker innpå ei stor freia plate og en hel grændis.. er jo "bare å justere med sprøyta" jo takk... medisin før sunn kost anyday liksom :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden når ble det anbefalt å kjøre så MYE mer karb enn protein?? Hvem betaler han karen der a?? :confused:

Har du sett på kostrådene de siste 50 årene? Det har alltid vært anbefalt å spise mye mer karbohydrat enn protein. Mye kan sies om Drevon, og det meste av det er ikke særlig positivt, men han forholder seg til de nasjonale anbefalingene, ikke noe han har diktet opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på kostrådene de siste 50 årene? Det har alltid vært anbefalt å spise mye mer karbohydrat enn protein. Mye kan sies om Drevon, og det meste av det er ikke særlig positivt, men han forholder seg til de nasjonale anbefalingene, ikke noe han har diktet opp selv.

Joda, jeg vet at de nasjonale anbefalingene har lagt mye vekt på karb.. men jeg var ikke klar over at de anbefalte over 50% i såfall :) Jeg kjente ikke til mannen før nå i dag, men særlig oppdatert er han vel kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statens kostholdsråd er helt håpløse. 10-20 % proteiner, give me a break. På diett ligger jeg på 40 %.

Jeg som skal ha minst 200 gram proteiner må spise over 5000 kalorier daglig for at proteinene skal utgjøre 15 % av inntaket.

(200 * 4 / 0,15 = 5333 kalorier)

Greit nok at behovet reduseres for de som ikke trener styrke, men de overser jo fullstendig at proteiner er det mest mettende næringsstoffet og attpåtil øker forbrenningen mer (termisk effekt) enn fett og karbohydrater. Og da har jeg bare nevnt NOEN av fordelene. Ikke rart folk blir feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidde kostholdsråd til en veninne på facebook, jeg var blant flere som skrev litt om hva som er viktig å fokusere på hvis du skal spise sunt. Så leste jeg den ene komentaren

"det er viktig du velger ok spiser ren mat, ikke ta inn karbohydrater som hvitt brød eller pasta, karbohydrater gjør deg feit. Og for all del ikke finn på å gå på diett, det er bare BULLSHIT"

eeeh.... hallo, greit diett er ikke for alle, men jeg har gått ned 18kg, og tror denne jenta kunne gått ned mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en venninne som har begynt å trene, noe som er kjempeflott og hun sa at hun måtte spise hver 3 time og at hun synes det var så slitsomt. Prøvde å si at det ikke hadde noe å si om hun spiste 2 eller 6 måltider så lenge hun fikk i seg det hun skulle, om hun følte det var bedre å dele det på tre måltider gjorde ikke det noe. Fikk et sjokkert blikk tilbake og svar om at hun måtte jo det, for det gjorde at hun fikk opp fettbrenningen!

Viste henne til og med artikkel fra Fitnessbloggen men fikk ikke særlig gjennomslag der nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en venninne som har begynt å trene, noe som er kjempeflott og hun sa at hun måtte spise hver 3 time og at hun synes det var så slitsomt. Prøvde å si at det ikke hadde noe å si om hun spiste 2 eller 6 måltider så lenge hun fikk i seg det hun skulle, om hun følte det var bedre å dele det på tre måltider gjorde ikke det noe. Fikk et sjokkert blikk tilbake og svar om at hun måtte jo det, for det gjorde at hun fikk opp fettbrenningen!

Viste henne til og med artikkel fra Fitnessbloggen men fikk ikke særlig gjennomslag der nei...

Nei, har man bestemt seg, så har man bestemt seg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...