Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..

Anbefalte innlegg

Skrevet
  "HenrikWL skrev:
"To squat" betyr jo "å sette seg på huk", så "squatting" må jo da bli "huking"?

"Jeg satte PR i huking i går".

Ruller dårlig av tunga. :p

Men ja - flåseri til side, jeg prøver selv å bruke norske ord for ting, spesielt skriftlig. Til og med i mitt fagfelt, som er IT, prøver jeg på det - og det er ingen lett oppgave.

Poenget mitt var ikke egentlig hva folk kaller det, men at man omtaler en helt vanlig øvelse som noe nytt og trendy.

Skrevet
  "HenrikWL skrev:
"To squat" betyr jo "å sette seg på huk", så "squatting" må jo da bli "huking"?

"Jeg satte PR i huking i går".

Ruller dårlig av tunga. :p

Men ja - flåseri til side, jeg prøver selv å bruke norske ord for ting, spesielt skriftlig. Til og med i mitt fagfelt, som er IT, prøver jeg på det - og det er ingen lett oppgave.

Enig. Knebøy er jo "leg curls" :D

Skrevet

Er det bare jeg som irriterer meg over at tilsynelatende alle mennesker (inkludert voksne menn) sier "nedoverski" i stedet for "slalom" for tida? Hva er poenget, forsøker folk å høres søte ut eller noe? Det er faktisk et lengre og mer kronglete ord, argh. :mad:

Skrevet
  "Eiricur skrev:
Er det bare jeg som irriterer meg over at tilsynelatende alle mennesker (inkludert voksne menn) sier "nedoverski" i stedet for "slalom" for tida? Hva er poenget, forsøker folk å høres søte ut eller noe? Det er faktisk et lengre og mer kronglete ord, argh. :mad:

Slalåm (slalom er engelsk) er en konkurransedisiplin. De færreste kjører slalåm selv om de har slalåmski

Skrevet
  "HenrikWL skrev:

Slik tenkte jeg og... men så ble jeg utsatt for noen som brukte uttrykket "datagruvedrift" i stedet for "data mining", og ble så forferdet at jeg tok helomvending og gikk tilbake til engelske IT-uttrykk. :eek:

Skrevet
  "Eriiik!ErikErikErikYAAA!! skrev:
Slik tenkte jeg og... men så ble jeg utsatt for noen som brukte uttrykket "datagruvedrift" i stedet for "data mining", og ble så forferdet at jeg tok helomvending og gikk tilbake til engelske IT-uttrykk. :eek:

Wow, det har faktisk aldri gått opp for meg at datagruvedrift var det samme som data mining. Det faget på NTNU ble jo plutselig litt mer spennende.

Skrevet
  "Eriiik!ErikErikErikYAAA!! skrev:

Datagruvedrift er jo også den mest håpløse og naive oversettelsen jeg har sett. "Data mining" er datasanking. Eller datahøsting, om man vil. Datainnsamling om man er konservativ. :p

"vildee skrev:
Når ble curl=bøy? Bøy er "bend" i mitt hode uten at jeg mener man skal si "leg bend"

En curl er vel en "bøy oppover" - en krøll, kanskje? Man bøyer jo albuen når man gjør biceps curl, men øvelsen heter jo ikke albuebøy. ;)

Skrevet
  "HenrikWL skrev:

En curl er vel en "bøy oppover" - en krøll, kanskje? Man bøyer jo albuen når man gjør biceps curl, men øvelsen heter jo ikke albuebøy. ;)

Ser man på det engelske ordet for knebøy, squat, som også betyr å sette seg på huk, og opphavet, så kommer det av gammelfrank esquatir, escatir som betyr å presse ned, komprimere.

http://en.wiktionary.org/wiki/squat

Curl kommer av mellomengelsk crulle, som nok ligger nærme opphavet til moderne norsk krølle

http://en.wiktionary.org/wiki/curl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...