Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Ikke overrasket! En sykepleier skulle 'ta meg' litt i praksis, og spurte om jeg kunne finne ut hvor mye av et medikament vi skulle trekke opp når dosen skulle være 1,25 mg og styrken var 5 mg/ml. Jeg gav svaret kjapt, og etter å ha knotet litt med kalkulatoren ble hun skikkelig imponert og sa ' Oi! Klarte du det i hodet?'

For all del, det er mange flinke sykepleiere, men som med alt annet, det er mange naut også.

ja du skulle visst hvor stor strykprosenten er på medikamentregning på enkelte kull, det er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra et nettforum i dag:

"Jeg syns uansett det er fascinerende at "vitenskapsfolk" fullt og fast tror på neutroner, elektroner og enda mindre partikler som er alt for små til å kunne bevises. Men så snart noen hevder de kanskje finnes noe annet mellom himmel og jord også, da blir vi sett på som fullstendig idioter. Det handler ikke om viten, det handler bare om å tro på de rette tingene."

Kjente jeg ble dummere bare av å lese det her :inpain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du skulle visst hvor stor strykprosenten er på medikamentregning på enkelte kull, det er litt skremmende.

Bare fordi jeg ble nysgjerrig, hvordan regner man ut den oppgaven der på riktig måte? dose på 1,5 ml /5 mg/ml styrke som gir 0.25 ml ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et nettforum i dag:

"Jeg syns uansett det er fascinerende at "vitenskapsfolk" fullt og fast tror på neutroner, elektroner og enda mindre partikler som er alt for små til å kunne bevises. Men så snart noen hevder de kanskje finnes noe annet mellom himmel og jord også, da blir vi sett på som fullstendig idioter. Det handler ikke om viten, det handler bare om å tro på de rette tingene."

Haha. Kjenner meg litt igjen i denne.. er ikke direkte dum selv, men har litt tungt for naturfag og sånn. På ungdomsskolen var jeg svært skeptisk til alle disse partiklene de snakket om og var litt sånn.. "ja hvordan kan vi være sikker på det da"? Kan huske læreren vår på VGS ga meg et ganske dumt blikk da jeg sa "åja! når du sier det sånn så tror jeg faktisk på det du sier". "well thank you VERY much then!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare fordi jeg ble nysgjerrig, hvordan regner man ut den oppgaven der på riktig måte? dose på 1,5 ml /5 mg/ml styrke som gir 0.25 ml ?

Hehe, jeg suger i matte, er heller ikke jeg som går sykepleien (heldigvis) men ei venninne som fortalte hvor mange som sleit med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg ble nysgjerrig, hvordan regner man ut den oppgaven der på riktig måte? dose på 1,5 ml /5 mg/ml styrke som gir 0.25 ml ?

Høres riktig ut det! (y) Jeg har ikke gått sykepleien, men har hatt mye kjemi og vil tro det bare er å bruke fortynningsloven:

Konsentrasjon opprinnelig * Volum opprinnelig = Konsentrasjon fortynning * Volum fortynning

Her:

5 mg/ml * X ml = 1,25 mg/ml * 1 ml

Finner X = 0,25 ml. Man må altså ta ut 0,25 ml av den opprinnelige løsningen og fortynne opp til 1 ml med f.eks. saltvann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er da enkel å løse den?

Spess når man får så fine tall å jobbe med.

Hvis man skal få tak i 1.25mg og det er 5mg/ml, så kan man jo enkelt se at 0.5 ml vil være 2.5 mg. Og derfor ser man jo at 0.25 ml vil være 1.25 mg :)

Enkelt når man bare kan halvere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er ferdig utdannet skal jeg utvikle noe som tillater følgende:

IT_zps0675e89c.png

Nemlig å slå folk over internett

Inspirert av bash.org? =)

#4281 +(27833)- [X]

<Zybl0re> get up

<Zybl0re> get on up

<Zybl0re> get up

<Zybl0re> get on up

<phxl|paper> and DANCE

* nmp3bot dances :D-<

* nmp3bot dances :D|-<

* nmp3bot dances :D/-<

<[sA]HatfulOfHollow> i'm going to become rich and famous after i invent a device that allows you to stab people in the face over the internet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av bash.org? =)

#4281 +(27833)- [X]

<Zybl0re> get up

<Zybl0re> get on up

<Zybl0re> get up

<Zybl0re> get on up

<phxl|paper> and DANCE

* nmp3bot dances :D-<

* nmp3bot dances :D|-<

* nmp3bot dances :D/-<

<[sA]HatfulOfHollow> i'm going to become rich and famous after i invent a device that allows you to stab people in the face over the internet

Faktisk ikke, jeg har bare tenkt på det en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på overnatting med noen venninner og vi skiftet:

Venn: Herregud så mandig du har blitt! Helt sikker på at denne styrketreningen er bra for deg?

Venn2: Du må være forsiktig med styrketreningen så du ikke transformeres helt til en mann da!

Min reaksjon: o_O:banghead:

Ellers prøvde jeg å forklare hva markløft var til en annen venninde:

Venn: Så, markløft er liksom når du skal løfte en mark opp fra bakken? Hva godt kan komme ut av å stikke hånden ned i skitten jord og lete etter fiskeagn?! (Her falt jeg av stolen :roflmao:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...