Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor settes småskivene utenfor låsen? :p

Er friksjonsplater som settes utenfor låsen, disse går opp til 2 kg. Kan settes på utsiden pga enten gummi i midten av skiven, eller magnet som gjør at de ikke sklir. Gjør det bare lettere å gjøre små vektendringer på stanga uten å måtte ta av låsene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er friksjonsplater som settes utenfor låsen, disse går opp til 2 kg. Kan settes på utsiden pga enten gummi i midten av skiven, eller magnet som gjør at de ikke sklir. Gjør det bare lettere å gjøre små vektendringer på stanga uten å måtte ta av låsene hele tiden.

The amount of logic is too damn high! Den burde jeg skjønt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd hopp i rykk-stilling eller med stanga på nakken? Kjør gjerne flere reps. (Med stanga og noen lette vekter på selvsagt)

Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener. Har du en video eller annen illustrasjon av øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener. Har du en video eller annen illustrasjon av øvelsen?

Fant ingen video av øvelsen i farta. Ha stanga bak på nakken(som i vanlig knebøy), og gjør så høye hopp som mulig. Finnes andre muligheter også, men jeg synes denne fungerer bra for å bli mer eksplosiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen video av øvelsen i farta. Ha stanga bak på nakken(som i vanlig knebøy), og gjør så høye hopp som mulig. Finnes andre muligheter også, men jeg synes denne fungerer bra for å bli mer eksplosiv!

Skal teste ut den øvelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektløfting er jævlig fett. Blir veldig inspirert av fyrer som det her. Makan til eksplosivitet, teknikk, mobilitet, presisjon .... wow. Mye mer fascinerende enn styrkeløft, men det er jo klart det er forskjellige grener.

Og ikke minst - han skal ha for den bøyen på slutten. Førsterep ser nesten ut som 1RM :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål: Kjøre bøy før de olympiske øvelsene en periode, dersom man styrkevender nesten det samme som man frontbøyer? :) Eller bare avslutte med bøy + dedikerte bøy dager.

Om Bøy styrke er 1. prioritet, så kan man gjerne kjøre bøy/frontbøy først i øktene. Evnt. dele opp i 2 økter hvor en økt er rykk og støt, og en økt er bøy/frontbøy og annet 'krydder'.

Du har sannsynligvis store fordeler av å fokusere på bøy/frontbøy styrke om du styrkevender frontbøyen din.

BTW: Beklager sent svar alle sammen, ikke sjekket her på en god stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk

har bare sett de beste av de beste får et tilslag rundt hofta og du kan høre at det smeller i stanga når de er ferdig med å dra å "hoppe" fasen kommer inn, er som hofta slår inn i stanga så drar de seg under*

Kan du sende meg et videoeksempel på dette?

Jeg står på midt om at å endre retningen på stangen bort fra kroppen ikke er en effektiv måte å løfte på. Men et lite 'tilslag' blir det gjerne når man ekstenderer hoften fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare og skille mellom alle de forskjellige løftene. Synes det virker som en liten jungel.

Clean

Power clean

Snatch

Power snatch

Squat clean

Split clean

Split jerk

Split snatch

Selv følger jeg The texas method, der Ripptoe anbefaler power clean eller power snatch. Har du noen meninger om styrkeløftere bør trene flere løft enn det?

Clean = Vending. Full vending.

Power = Styrke. Ta imot høyt.

Snatch = Rykk.

Split = Splitt/utfall posisjon med føttene, framfor knebøy posisjon.

Vektløfting er ikke nødvendig for styrkeløftere, men om den spesifikke løfteren har behov som kan forbedres gjennom vektløftingsøvelser, som f. eks økt eksplosivitet/kraftproduksjon og RFD (rate of force development), så kan det ha sin plass i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til standard vektløfterprog? (feks 4dager i uka) Hva slags program pleier folk flest å kjøre i begynnelsen?

Det blir litt for komplisert å ta her, og jeg liker ikke 'standard' programmer. Om du er interessert kan jeg gi den en gratis prøvetime med coaching på Magnat Center i Oslo, også kan vi finne fram til et videre samarbeid om du ønsker det. Jeg kan også tilby online oppfølging om du ikke kan trene i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott initiativ med denne tråden (y)

Vil vektløfting kunne være av nytte for noen som ikke har planer om å konkurrere i verken vektløfting eller styrkeløft eller andre idretter, men kun vil bli sterkere og tenker på generell forbedring av helse?

Det virker som det skal såpass mye teknikkterping til for i hele tatt kunne utføre løftene bra. Det slår meg at jeg da kan ende opp med å bruke mye tid på å lære rykk og støt og at dette vil kunne ha negativ effekt på framgang i mitt vanlige styrkeprogram (Starting Strength / Texas Method).

For min del så har jeg problemer med å utføre frontbøy pga. vonde skuldre ved bicepsfestet, så støt er ikke så veldig aktuelt med det første. Rykk, derimot, ser jævlig artig ut og jeg har lekt med tanken på å inkludere power snatch i programmeringen min. Trondheim Atletklubb holder løfteskole av og til, så jeg har anledning til å lære fra erfarne folk. Og snart kommer det en vektløfterplattform med vektløfterstang + bumper plates på gymmet mitt, så da er jo faktisk mulig å prøve seg litt fram.

De fleste kan lære seg rykk og støt eller varianter av det godt nok til å få en god effekt. Det krever en innsats, men er fullt mulig for de aller, aller fleste.

Fordeler vektløftingsøvelsene kan gi er:

- Økt eksplosivitet (watt/kraft produksjon).

- Økt RFD (rate of force development).

- Økt mobilitet og fleksibilitet.

- Økt stabilitet.

- Økt kroppskontroll.

- Morsom variasjon i treningen.

- De aller fleste som lærer seg vektløfting synes 'vanlig styrketrening' er "kjedelig" etterpå. Det er noe spesielt med det å kaste tunge vekter opp på strake armer over hodet :sneaky::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd :)

Tips for å utvikle mere kraft i hoftene ved vending/rykk?

Vanskelig å se helt hva du mener og om du mener riktig, hehe ;)

Men rykk og vending fra heng rett over kne kan være en god metode for å utvikle kraft raskt gjennom hoften. Det kan også kjøres fra klosser hvor vekten starter 'dødt' i heng posisjon. Støtteøvelser for hofte som f. eks rumenske markløft og hip thrust kan også brukes for å økte muskelmasse og 'grunnstyrke' i hofteområdet (sete, hamstrings, korsrygg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trådstarter noen tips for å korrigere for bred landingsposisjon i rykk? Jeg har en tendens til å lande for bredt. Dersom jeg hadde landet smalere (og samtidig dypere for å gripe stangen i samme høye over bakken) tror jeg at jeg hadde kunne "reddet" flere løft.

Du lander sanns. for bredt fordi du har dårlig stabilitet ved en smal fotstilling, og kroppen din søker automatisk etter en stabil stilling. Kjør masse reps (toere og treére) i fulle rykk og rykk fra heng og jobb på å lande smalere. Reps på ikke-maks vekter kan fungere godt for å forbedre stabiliteten, bare pass på å gjør det riktig! Altså land smalere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...