Jump to content

Fredrik Gyllensten

Members
  • Content Count

    419
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Fredrik Gyllensten

  1. Det er ikke noe problem å kombinere slik du beskriver, så lenge du gjør vektløfingen først i økten Jeg har dog tro på en høy frekvens for godt trente personer, så om spørsmåler er å øke det toale antall økter i uka, så kan det være posotivt.
  2. I styrkeløft vil folk løfte til sine styrker, samt jobbe på å styrke svakhetene. Mange av de beste knebøyerne i verden løfter dog ganske knedominant, slik som f. eks Carl Yngvar. Svært, svært få gode styrkeløftere løfter som Mark Rippetoe anbefaler, selv i utstyrsfri løfting.
  3. Nakkepress med rykkgrep kan hjelpe på rykk, om press-styrken er en begrensende faktor for ditt rykk resultat Høyere reps-områder med kontrollert eksentrisk fra sitt-posisjon kan definitivt hjelpe på mobiliteten i sitt-posisjonen, ja!
  4. Det kan variere. Enkelte dager kjører man kanskje f. eks en rykk complex, andre dager kanskje man kjører både fulle rykk og en rykk complex. En complex vil likevel aldri erstatte rykk og støt treningen i stor grad, men kan sees på som et supplement som ofte brukes for å utvikle grunnstyrken.
  5. Complexer: Et undervurdert verktøy for å utvikle spesifikk styrke for vektløftere:
  6. Mengdetrening; spesifikk hypertrofitrening for vektløfting :cool:
  7. Frontbøy: http://instagram.com/p/npUrd1DTUG Støt complex: http://instagram.com/p/ntmEUqjTb- Btw: Mulig å "embedde" Insta videoer?
  8. Tenkte vi kunne lage en tråd hvor vi som konkurrerer i Vektløfting kan dele eksempler fra våre økter/dager, slik at folk kan se hvordan vi trener. Forklar gjerne kort om hvorfor du trener som du gjør, og videoer er selfølgelg gull: Min økt fra idag, 18/4/2014: Grunntreningsfase. Tung/med vektløfting + beinøkt. Mål: vedlikeholde styrke mens jeg går ned en vektklasse (fra -77 kg til -69 kg). Format: KG (x SETT) x REPS. Rykk: Dvs kroppsvekt oppvarming, dvs. oppvarming med stang, 40 x 3, 50 x 1, 60 x 1, 70 x 1, 78 x 1, 83 x 3, 88 x 4 x 2. 1 miss bak på 88 kg. Støt: Dvs. oppvarming med stang, 50 x 3, 70 x 1, 90 x 1, 100 x 1, 106 x 2, 113 x 4 x 2. Ingen miss. Vendinger: 103 x 4, 109 x 3, 115 x 2. Knebøy: 104 x 7, 121 x 6, 134 x 5, 138 x 4, 147 x 3 (1 miss), 147 x 1 (kun 1 min pause fra misset). Fronts Hold: 190 x 2 x 10 sek, 190 x 9 sek. Vertikal Frontbøy (sakte): 55 x 3 x 5. Gående utfall m/manualer: 70 (2x35) x 2 x 5. = Ca 2,5 timer. Video av beintreningen:
  9. Tror mange coacher kompenserer for manglende kunnskap om hypertrofi trening og et fornuftig SUNT kosthold (sunt betyr ikke bare muskelvekst), med gode kunnskaper om doping og "stacks"... BTW: Aner ikke noe om denne jenta eller coachen hennes, så dette er bare en generell oppfatning!
  10. Kan legge til litt mer om hvordan jeg utvikler teknikken. Eksempel: Gi kunden/deg selv 1, maks 2 utfordringer. F. eks "ta imot stangen med albuene opp i vendingen" og "samle deg fra splitten i overstøtet med framfoten først". 3reps. Klarer kunden oppgaven på alle tre førsøkene? -> Øk utfordringen! Enten mer vekt, eller en ny eller strengere teknisk utfordring. Klarer kunden nesten oppgaven på alle tre forsøkene? -> Gi de en ny sjanse. Klarer kunden ikke oppgaven på alle tre forsøkene? -> Gi en enklere utfordring. Enten mindre vekt, eller teknisk enklere utfordring.
  11. Ikke helt enig, jeg synes det er vanskelig å korrigere en teknisk feil med flere minutter pause mellom hver rep. For TEKNISK innlæring benytter jeg med mest av 2 - 4 reps. "Cluster" reps kan goså være et alternativ, altså kjøre singler med en kort pause (typ 10-60 sek) mellom hver rep. Da kan nok 10 reps fungere godt
  12. Eirik kan nok absolutt være en å snakke med i forbindelse med å finne en vei for å trene rundt skuldersmerter ja!
  13. OJ Doe Ikke gi opp, det er som regel mulig å finne måter å trene uten smerter!
  14. Therese_J Bra frontbøy! Fin teknikk. Litt avhengig av hva målet med øvelsen er så kan jeg være pirkete og si at du med fordel kan bruke litt mindre hofte og litt mer quadriceps. Her kan det være to ting som må gjøres: Forbedre ankelmobiliteten? Styrke quadriceps? Men absolutt en trygg og god teknikk som det er idag.
  15. Da vil jeg anbefale 3 fullkroppsøkter i uka
  16. Da er dato for min neste workshop bestemt: Datoen blir 26-27. april, og jeg håper alle som meldte sin interesse for denne datoen blir med! PS: Om du ikke kan være med på denne datoen og ønsker beskjed neste gang jeg avholder workshop, gi meg beskjed om dette så skriver jeg deg opp på en kontaktliste for neste workshop. KURSINNHOLD: Lørdag 26. april gjennomgår vi teori først, også vil vi under praksisdelen gå gjennom viktige støtteøvelser som vil gi dere et grunnlag for å kunne kjøre fulle rykk og støt. Søndag 27. april blir det først en liten oppsummering fra teorien på lørdagen, så en oppvisning, også er det deres tur til å trene skikkelig vektløfting. På lørdag bringer jeg inn Torstein Dæhlin for å hjelpe meg med coachingen. Han jobber som PT, og har ansvar for trenerutdannelsen til Vektløfterforbundet. Han er et flott tilskudd både til den teoretiske delen, og til coachingen av øvelsene vi skal kjøre under praksisdelen. Yngve Apneseth er med på søndagen. Yngve er selv en av landets beste vektløftere, samt coach for flere gode løftere. Yngve har et veldig godt øye for tekniske detaljer, og blir et flott tilskudd når dere på søndagen skal få trene på rykk og støt (Snatch og Clean & Jerk). Jeg ser fram til å møte dere alle! Dette blir gøy! Vennligst send meg følgende informasjon så fort som mulig: - Fullt navn. - Fødselsdato. - Adresse. - Tlf. nr. - E-post.
  17. Trenger mer detaljer Hvor mange økter og timer er du villig til å trene i uken? Hva er prioritet? Noen muskelgrupper, øvelser eller bevegelser du spesifikt ønsker å styrke? Idrett du vil bli bedre i? Spesifikke muskelgrupper du ønsker å bygge muskelmasse? Ønsker du å gå opp eller ned i vekt? Redusere fettprosent?
  18. Ikke så dumt, men for en nybegynner er ikke RM noe å tenke på. Plukk ut en teknisk oppgave å jobbe på per økt, og øk kun vekten/utfordringen når du mestrer oppgaven du har gitt deg selv
  19. Snakk med en fysio og prøv å finn ut hvorfor du får vondt! Kan arbeid på spesifikke fleksibilitet/'mobilitet utfordringer hjelpe? Kan du kjøre press med manualer smertefritt? Klarer du å kjøre Wall Slides og få armene helt inn til veggen uten å kompansere med svai rygg?
  20. Jeg gjentar sukessen og setter opp nok en workshop med innføring i Olympisk Vektløfting i løpet av noen uker. Lyst til å delta? Sjekk http://fredarn.com/blogg/2014/03/19/ny-workshop-innforing-i-olympisk-vektlofting-april-2014/ Det står foreløpig mellom tre datoer, så gi meg gjerne beskjed om hvilken dato som passer for deg! 12-13. april 2014 ELLER 19-20. april 2014 ELLER 26-27. april 2014.
  21. Jeg skal fortelle deg hvordan det var etterpå jeg.. Jeg fikk selfølgelig billetter før det ble lagt ut for salg :cool:
×
×
  • Create New...