Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Noen som kan se på videoen av teknikken min på vending?

http://www.youtube.com/watch?v=IYDunALKDYM

Grunnen til at jeg ikke greier å kjøre full clean er nok at jeg har alt for dårlig ankelmobilitet, men den mobbes veldig mye med. Ser at teknikken er elendig men er usikker på hva jeg skal gjøre.

Du bør jobbe inn posisjonene før du legger på vekter og tempo. Så dropp ned vektene og ro ned tempoet - og treff korrekte posisjoner.

Om du vil ha en mer dyp gjennomgang kan jeg gi deg en gratis prøvetime på Magnat Center i Oslo. Timer utover den må du betale for, men du kan få en liten, men verdifull innføring på en time :)

Se også Speedbird sine kommentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sondre, Speedbird er jeg helt enig med. Med å få holdt igjen hoften lengre så vil du komme nærmere ekslosiviteten i hoften. Slik det ser ut som nå drar du nesten hele vekten opp med kun rygg og armer. Armene dine skal ikke bli slitne av vendinger forresten.

Gå ned på vekt som Speedbird sier og få inn skikkelig teknikk. Jobb med å få sammenkjøringen mellom bein og ryggmusklatur. Jeg vil også anbefale deg i å få økt mobilitet i skulder slik at du får stangen til å lande i et bedre frontrack (albuene nærmere paralell til bakken). Dette vil hjelpe på stabiliteten i ryggen, og holder også ryggen på plass og hindrer deg i å miste hoften når du kommer så langt at du lander i en dyp vending.

Det aller beste er å få noen som har greie på dette til å vise og korrigere deg i en økt. Men hvis du ikke har tilgang på noen ville jeg sånn rett ut kanskje anbefalt deg i å kjøre noen lette repetisjoner. Er ingen vits i å øke med mindre teknikken sitter skikkelig, da vil du kun dra med deg den dårlige teknikken videre når du progresserer.

To løft som kan gjøre seg godt for deg:

- Vendinger fra heng rett over knærne hvor du fokuserer på å holde igjen hofta

- Frontbøy! ( komme deg dypere, og jobbe med frontrack)

- Og ikke minst! SITT SITT SITT SITT som treneren min sier. ( Har selv tendens til å ta en styrkevending på lette vekter som er en stygg uvane for min del)

Veldig kult at flere prøver seg på olympisk vektløfting!

EDIT:

Se igjennom denne video serien, godt og enkelt forklart her.

Gode tips, men vil legge til at det kan være vanskelig å se om det er et mobilitets progrem eller rett og slett manglende teknikk, når man kun ser en video..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mobility wod (youtube) så ligger det utrolig mye fine videoer som viser deg tøying i alle mulig ledd. Anbefales som kveldslesing, men også noe du kan se på mens du prøver selv. Ta med smartphone på trening.

Det er 2 (pull) drag i en vending. Den første er fra bakken, her skal det ikke rykkes noe som helst og armene skal være strake. Selv liker jeg å spenne triceps for å låse ut armene og forhindre dette. Det spiller INGEN rolle hvor sakte du løfter stangen opp til knærne, for det er først etter knærne hvor stangen skal akkselere inn mot hoften ved bruk av rygg og bein, til slutt er det trapesius musklaturen som gir stangen det siste vertikale skyvet, før du setter deg under. I teorien skal man ikke trenge å dra stangen lengre opp enn til navelen, for så å sette seg under. Jo bedre mobilitet og dypere sitt du har, jo mindre høyde kreves fra draget.

Det er veldig vanskelig å forklare helt hvordan du skal sammenkjøre i 2nd pull, dette er noe jeg selv en dag plutselig fikk en skikkelig aha opplevelse i både i rykk, og vendingen.

Link til video:

Du glemte det tredje draget; draget under vekta - som er noe av det aller viktigste i vektløfting.

Du kan ikke bare 'droppe ned' i bunnposisjonen, du må aktivt dra deg ned. Dette er også hovedoppgaven til trapezius og armer; og dra deg ned under vekta - ikke å dra vekten opp (1).

1) Vorobeyev, A.N., Tyazhelaya Atletika, Fizkultura I Sport, Publishers,Moscow 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke håndleddsbind under rykkbøyen eller er det fyskam? Det begynner å bli tungt for håndleddene.

Du kan det, men det kan være lønnsomt å styrke håndleddene også ;)

Mange løftere bruker bandasje el.l. både rundt håndledd og knær på tunge løft.

Reglene:

"No limit for length. (4.4.1.1)

- Wrist bandages must not cover more area than

10cm, either on skin or on unitard. (4.4.1.2)

- Knee bandages must not cover more area than

30cm, either on skin or on unitard. (4.4.1.3)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Synes Vektløfting ser awesome ut, og har lenge hatt lyst til og prøve. Jeg har kontaktet nærmeste klubb, og skal på trening i neste uke. :D Gleder meg, men i og med at jeg ikke kjenner noen som driver med dette, er det litt skummelt også. Hva kan jeg forvente meg? Hvordan tar dere imot nybegynnere i klubben deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Vektløfting ser awesome ut, og har lenge hatt lyst til og prøve. Jeg har kontaktet nærmeste klubb, og skal på trening i neste uke. :D Gleder meg, men i og med at jeg ikke kjenner noen som driver med dette, er det litt skummelt også. Hva kan jeg forvente meg? Hvordan tar dere imot nybegynnere i klubben deres?

(y)

Det blir helt sikkert morro, hvilken klubb er det? :)

Fortell meg hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan det, men det kan være lønnsomt å styrke håndleddene også ;)

Mange løftere bruker bandasje el.l. både rundt håndledd og knær på tunge løft.

Reglene:

"No limit for length. (4.4.1.1)

- Wrist bandages must not cover more area than

10cm, either on skin or on unitard. (4.4.1.2)

- Knee bandages must not cover more area than

30cm, either on skin or on unitard. (4.4.1.3)"

I forhold trening på hobbybasis, er det noe utstyr som anbefales til vektløfting for nybegynner? Jeg tenker da på for eks. håndleddsstøtte, løftereimer, knebind etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold trening på hobbybasis, er det noe utstyr som anbefales til vektløfting for nybegynner? Jeg tenker da på for eks. håndleddsstøtte, løftereimer, knebind etc.

Selv om det kanskje ikke var meg du ventet svar fra så tillater jeg meg å svare siden jeg føler meg som en nybegynner.

For min del er det vektløfterskoene som gjorde susen, og som jeg føler kanskje er viktigste tips til andre nybegynnere. De andre du nevner tipper jeg kommer naturlig ettervært, og er mest sansynlig individspesifikt tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje ikke var meg du ventet svar fra så tillater jeg meg å svare siden jeg føler meg som en nybegynner.

For min del er det vektløfterskoene som gjorde susen, og som jeg føler kanskje er viktigste tips til andre nybegynnere. De andre du nevner tipper jeg kommer naturlig ettervært, og er mest sansynlig individspesifikt tror jeg. :)

Det går helt fint at du svarer.

Ja, jeg kjører kun vektløftersko og tenker at det alltid lurt å få trent mest mulig uten hjelpeutstyr for å styrke sener over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint at du svarer.

Ja, jeg kjører kun vektløftersko og tenker at det alltid lurt å få trent mest mulig uten hjelpeutstyr for å styrke sener over lengre tid.

Kjenner på det samme selv, mulig jeg går for reimer når jeg treffer noen av de tyngre vektene ettervært. Uansett tar jeg det som det kommer. Bruker kompresjon på albue pga betennelse, alt for tjukk ifht til regler men funker fjell på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint at du svarer.

Ja, jeg kjører kun vektløftersko og tenker at det alltid lurt å få trent mest mulig uten hjelpeutstyr for å styrke sener over lengre tid.

Jeg kjører med knevarmere etter at jeg merket at det ene kneet knirket litt og var mye kaldere enn det andre. Men trener litt uten også.

I tillegg har jeg alltid brukt håndleddstøtte (PR Wraps) da jeg føler at restitusjonstiden blir unormalt lang for håndleddene siden de får ganske mye juling i f.eks. overstøt. Er litt forskjell på å presse 50kg strict og jerke 80-90 mtp hvor mye trykk det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på det samme selv, mulig jeg går for reimer når jeg treffer noen av de tyngre vektene ettervært. Uansett tar jeg det som det kommer. Bruker kompresjon på albue pga betennelse, alt for tjukk ifht til regler men funker fjell på trening.

Ang. albuene i konkurranse, til info:

4.4.1.7 No bandages or substitutes are allowed on the elbow(s).

4.4.2.1 Sticking plasters may be worn to protect small wounds, as required except on the elbow(s).

4.4.3.4 No tape or substitutes are allowed on the elbow(s).

4.4.3.5 Tape may be worn under any piece of the athlete outfit including other bandages anywhere on the body, except the elbow(s).

Kostyme og trøye kan heller ikke dekke albuene. En "unitard" kan derimot dekke albuer og knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Et viktig moment er å dra seg under stangen. hva er teoriene på dette når det kommer til vekter ala 70 og opp mot 80% av RM. Blir det noe som er forbeholdt de tyngre vektene.

I mitt hodet må det jo være en vekt som er såpass tung at du faktisk kan dra deg under det, og vil gjærne høre om noen har teorirer, kunnskap etc...

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Et viktig moment er å dra seg under stangen. hva er teoriene på dette når det kommer til vekter ala 70 og opp mot 80% av RM. Blir det noe som er forbeholdt de tyngre vektene.

I mitt hodet må det jo være en vekt som er såpass tung at du faktisk kan dra deg under det, og vil gjærne høre om noen har teorirer, kunnskap etc...

;D

Det går vel mer på relativ vektforskjell og hvor mye kraft som trengs for å flytte den vekten som nå er på vei til å snu i luften i forhold til hvor mye kraft det trengs for å dra seg under. En veldig lang setning på noe forsvinnende enkelt merker jeg.

Det går fint an å dra seg under vektene selv når du jobber på 50% av 1RM (hurtighetstrening) forutsatt at din 1RM er høy nok.

Som nybegynner (jeg) så er ikke min 1RM i nærheten av mitt styrkepotensiale fordi teknikken ikke er 100% Og derfor kan jeg tillate meg å trene på en langt høyere prosent av 1RM og likevel kunne trene hurtighet. Så disse prosentsatsene man ser i ulike treningsprogrammer er i høyst grad veiledende til du har en respektabel 1RM. (Som forøvrig er et ullent begrep i vektløfting siden teknikk er så vesentlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg bare delvis, eller ikke helt Speedy.

Jeg lurer egentlig bare på teoriene rundt å dra seg under vekten, både støt og rykk.

Kan godt hende jeg gjør feil men jeg bruker 70- til å terpe tilsalgspunkter og generell teknikker og 70-80%+ til å trene opp det jeg har tillært meg på lavere vekter.

Så spørsmålet mitt er vel generelt om man trener på å dra seg under stangen på lettere vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg bare delvis, eller ikke helt Speedy.

Jeg lurer egentlig bare på teoriene rundt å dra seg under vekten, både støt og rykk.

Kan godt hende jeg gjør feil men jeg bruker 70- til å terpe tilsalgspunkter og generell teknikker og 70-80%+ til å trene opp det jeg har tillært meg på lavere vekter.

Så spørsmålet mitt er vel generelt om man trener på å dra seg under stangen på lettere vekter?

Det jeg mente var at "lette" vekter i forhold til prosent av 1RM er avhengig av hva det meste man har løftet er. Å regne på prosenter er bare relevant når man har et maksløft som er så tungt at vekten er tung nok til at du kan dra deg under på en gitt lavere prosent.

Min teori er derfor at hva du bruker for å trene på de forskjellige tingene vil avhenge av hvor tungt du løfter. For meg blir det mer en subjektiv følelse av å ta en vekt som oppleves godt kontrollert, men ikke så lett at den går opp selv uten god teknikk. Enten denne er 70% av maks, eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...