Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Fikk sykt numne armer under rykkbøy i dag. Regner med at det er toightness i forside skulder/bryst som er årsaken? Går fra toppen helt ut i tommel/pekefinger. Mediannerven? Tips til tøying/egenmassasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk sykt numne armer under rykkbøy i dag. Regner med at det er toightness i forside skulder/bryst som er årsaken? Går fra toppen helt ut i tommel/pekefinger. Mediannerven? Tips til tøying/egenmassasje?

TAK? Generelt vanskelig å si noe over Internett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAK? Generelt vanskelig å si noe over Internett ...

Om du mener Trondheim atletklubb, så ja. Er med i det kurset. Kommer visst en fysio på onsdag, så får spørre han. Tenkte kanskje det var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg er kanskje litt utydelig i det jeg skriver. Lenge leve latskapen.

Jeg sliter med, det som du nevner ofte er problemet, med at jeg for overdrevet ekstensjon i korsryggen, spesielt ved rykk. Dette fører til både at jeg løfter mindre enn jeg føler jeg er kapabel til, hvis man ser bort fra styrke i kjernen, og smerte i korsryggen i noen perioder.

Kom over en artikkel av Diane Fu for en stund tilbake, så har blitt en del planke i det siste, samt øvelsen hun kaller bro. Men har vurdert å få inn supermann i slynge.

Her er forresten den artikkelen jeg leste av Fu; http://blog.hella-life.com/diane-fu-asks-what-about-abs/#.UtL9xWTuLGA

Da er det bare å fortsette å styrke magen med anti-ekstensjonsøvelser som de nevnt ovenfor.

Anbefaler sterkt at du prøver strikt press med litt knekk i knærne og aktiv posterior tilting av bekkenet - en slags stående planke hvor du skviser rumpe og mage, også presser du stangen over hodet i denne posisjonen. Da får du styrket magen samtidig som du må jobbe i en relevant bevegelsesbane for vektløfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sykt numne armer under rykkbøy i dag. Regner med at det er toightness i forside skulder/bryst som er årsaken? Går fra toppen helt ut i tommel/pekefinger. Mediannerven? Tips til tøying/egenmassasje?

Som wingeer poengterer bedre å se på dette i praksis, og gjerne høre med en fysio som kan hjelpe deg bedre der enn meg :)

Stram muskelatur og/eller dårlig posisjon over hodet i rykket kan være en årsak. Noen har også litt uheldig struktur i rundt skulderleddet i forhold til å løfte ting over hodet, men du finner helt sikkert en lønsing rundt det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å ta mye mere i støt fra bak hodet enn foran? Hva er differansene til folk?

Ja, man støter som regel mer fra 'nakken' enn fra skuldrene. Nøyaktig differanse vet jeg ikke helt, men tipper i underkant av 10 %...

Btw: En Bulgarer skal ha klart å støte mer enn verdensrekorden ved å ta imot stangen bak nakken i vendingen!! IKKE prøv hjemme, ser livsfarlig ut.

post-4422-14440966384054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man støter som regel mer fra 'nakken' enn fra skuldrene. Nøyaktig differanse vet jeg ikke helt, men tipper i underkant av 10 %...

Btw: En Bulgarer skal ha klart å støte mer enn verdensrekorden ved å ta imot stangen bak nakken i vendingen!! IKKE prøv hjemme, ser livsfarlig ut.

[ATTACH=full]128741[/ATTACH]

Haha, fantastisk! Eg og noen eg trener med snakket faktisk om å gjøre dette, og om det var lov i konkurranse?

Trur ikkje eg skal prøve, men hadde løst problemet mitt med å støte haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man støter som regel mer fra 'nakken' enn fra skuldrene. Nøyaktig differanse vet jeg ikke helt, men tipper i underkant av 10 %...

Btw: En Bulgarer skal ha klart å støte mer enn verdensrekorden ved å ta imot stangen bak nakken i vendingen!! IKKE prøv hjemme, ser livsfarlig ut.

[ATTACH=full]128741[/ATTACH]

HAHA... det visste jeg ikke gikk an en gang.

Kan jo umulig være lov. Eneste som topper dette er split-vending med nakkelanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog, blitt bortskjemt nå, hatt gleden av å trene hos Lørenskog AK hele julen under treneren der, Egon (par og 60 år, var vel på norgestoppen når han holdt på, med 155kg rykk, og 190kg støt @90kg )

Fikk bare beskjed hver dag av han hva eg skulle gjøre, skal begi meg litt ut på dette med program for vektløfting.

Finne et ferdig, eller lage et tilpasset mine svakheter? (Som er: bein styrke, og teknikk i overstøt. , litt stabilitet i rykk, og få vekk det at eg er sliten i skuldrene etter rykk når eg skal igang med støt mtp stevne)

Pusla litt, vektløfting+benkpress, der det står parantes med 3 forskjellige så tenkte eg å endre de fra uke til uke, altså uke 1 3x5, uke 2, 2x7, uke 3, 1x10

Dag 1:

-Støt (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Rykkdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Bøy (8x4 – 5x5 – 3x7 )

-Kickstøt/bak nakken: 3x3

Dag 2:

-Benkpress m/stopp 5x5

-Styrkerykk – OHS (1+3x5)

-Splittstøt 3x3

-Pullups Xx5

-

Dag 3:

-Rykk (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Støtdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Militærpress 5x5

-Frontbøy m/stopp 5x5

Dag 4:

-Rykk 1x3

-Støt 1x3

-Benkpress 3x9

-Pendlay roing 5x5

-Armer

Avslutte hver økt med 3 sett mage, 3 sett lårcurl, 3 sett tåhev i supersett.

Hei Burny,

Har du tatt en titt på dette:

http://www.pendlay.com/A-Training-System-for-Beginning-Olympic-Weightlifters_df_90.html

og

http://www.pendlay.com/Individualizing-the-beginners-program_df_79.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å fortsette å styrke magen med anti-ekstensjonsøvelser som de nevnt ovenfor.

Anbefaler sterkt at du prøver strikt press med litt knekk i knærne og aktiv posterior tilting av bekkenet - en slags stående planke hvor du skviser rumpe og mage, også presser du stangen over hodet i denne posisjonen. Da får du styrket magen samtidig som du må jobbe i en relevant bevegelsesbane for vektløfting.

Strålende. Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan se på videoen av teknikken min på vending?

Grunnen til at jeg ikke greier å kjøre full clean er nok at jeg har alt for dårlig ankelmobilitet, men den mobbes veldig mye med. Ser at teknikken er elendig men er usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg er ikke vektløftingtrener, men jeg kan komme med noen generelle innspill.

- Jeg ville begynt med å ta av litt vekter. 30-35-40kg er tungt nok for å trene teknikk. Kanskje bare stangen også.

- Du kan starte med hoften lavere. Selv starter jeg med hoften under parallell. Det er ikke markløft man gjør.

- Land så dypt som du klarer. Du lander nesten med utstrekt hofte. Så dårlig mobilitet har du ikke. Jeg tror både landing og hurtigheten på albuene kommer seg dersom du tar av litt vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vektløftingtrener, men jeg kan komme med noen generelle innspill.

- Jeg ville begynt med å ta av litt vekter. 30-35-40kg er tungt nok for å trene teknikk. Kanskje bare stangen også.

- Du kan starte med hoften lavere. Selv starter jeg med hoften under parallell. Det er ikke markløft man gjør.

- Land så dypt som du klarer. Du lander nesten med utstrekt hofte. Så dårlig mobilitet har du ikke. Jeg tror både landing og hurtigheten på albuene kommer seg dersom du tar av litt vekter.

Er nok litt redd for å prøve å ta en full vending, falle bakover eller havne på tå etc.

Men skal greie det neste gang, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre, Speedbird er jeg helt enig med. Med å få holdt igjen hoften lengre så vil du komme nærmere ekslosiviteten i hoften. Slik det ser ut som nå drar du nesten hele vekten opp med kun rygg og armer. Armene dine skal ikke bli slitne av vendinger forresten.

Gå ned på vekt som Speedbird sier og få inn skikkelig teknikk. Jobb med å få sammenkjøringen mellom bein og ryggmusklatur. Jeg vil også anbefale deg i å få økt mobilitet i skulder slik at du får stangen til å lande i et bedre frontrack (albuene nærmere paralell til bakken). Dette vil hjelpe på stabiliteten i ryggen, og holder også ryggen på plass og hindrer deg i å miste hoften når du kommer så langt at du lander i en dyp vending.

Det aller beste er å få noen som har greie på dette til å vise og korrigere deg i en økt. Men hvis du ikke har tilgang på noen ville jeg sånn rett ut kanskje anbefalt deg i å kjøre noen lette repetisjoner. Er ingen vits i å øke med mindre teknikken sitter skikkelig, da vil du kun dra med deg den dårlige teknikken videre når du progresserer.

To løft som kan gjøre seg godt for deg:

- Vendinger fra heng rett over knærne hvor du fokuserer på å holde igjen hofta

- Frontbøy! ( komme deg dypere, og jobbe med frontrack)

- Og ikke minst! SITT SITT SITT SITT som treneren min sier. ( Har selv tendens til å ta en styrkevending på lette vekter som er en stygg uvane for min del)

Veldig kult at flere prøver seg på olympisk vektløfting!

EDIT:

Se igjennom denne video serien, godt og enkelt forklart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre, Speedbird er jeg helt enig med. Med å få holdt igjen hoften lengre så vil du komme nærmere ekslosiviteten i hoften. Slik det ser ut som nå drar du nesten hele vekten opp med kun rygg og armer. Armene dine skal ikke bli slitne av vendinger forresten.

Gå ned på vekt som Speedbird sier og få inn skikkelig teknikk. Jobb med å få sammenkjøringen mellom bein og ryggmusklatur. Jeg vil også anbefale deg i å få økt mobilitet i skulder slik at du får stangen til å lande i et bedre frontrack (albuene nærmere paralell til bakken). Dette vil hjelpe på stabiliteten i ryggen, og holder også ryggen på plass og hindrer deg i å miste hoften når du kommer så langt at du lander i en dyp vending.

Det aller beste er å få noen som har greie på dette til å vise og korrigere deg i en økt. Men hvis du ikke har tilgang på noen ville jeg sånn rett ut kanskje anbefalt deg i å kjøre noen lette repetisjoner. Er ingen vits i å øke med mindre teknikken sitter skikkelig, da vil du kun dra med deg den dårlige teknikken videre når du progresserer.

To løft som kan gjøre seg godt for deg:

- Vendinger fra heng rett over knærne hvor du fokuserer på å holde igjen hofta

- Frontbøy! ( komme deg dypere, og jobbe med frontrack)

- Og ikke minst! SITT SITT SITT SITT som treneren min sier. ( Har selv tendens til å ta en styrkevending på lette vekter som er en stygg uvane for min del)

Veldig kult at flere prøver seg på olympisk vektløfting!

EDIT:

Se igjennom denne video serien, godt og enkelt forklart her.

Takk for utfyllende svar!

Jeg har begynt å tøye 1 time hver kveld så mobiliteten kommer seg etter hvert. Jeg er nok den eneste her jeg bor som driver/har lyst til å drive med olympiske løft, iallefall den eneste på treningssentret. Artig at du sa det med det å bli sliten i armene for jeg fikk faktisk bare til 2 sett med 4'ere idag på 60kg fordi jeg ble så sliten i skuldrene.

Anbefaler du at jeg setter meg ned i startposisjon og ikke tar det rykket før jeg løfter? Jeg tror det også kan påvirke at hoftene blir alt for langt oppe når jeg skal løfte.

Så en bucket list er:

-Lengre ned i startposisjon

-Få bedre front rack posisjon

-implementere mer frontbøy

-Full løftebane under vending(SITT,SITT,SITT)

Hva mener du med full sammenkjøring med bein og rygg? Vil det å prøve å presse albuene opp i været under frontbøy være nok for å utvikle en god frontrack posisjon, eller må det til en annen metode som f.eks tøying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mobility wod (youtube) så ligger det utrolig mye fine videoer som viser deg tøying i alle mulig ledd. Anbefales som kveldslesing, men også noe du kan se på mens du prøver selv. Ta med smartphone på trening.

Det er 2 (pull) drag i en vending. Den første er fra bakken, her skal det ikke rykkes noe som helst og armene skal være strake. Selv liker jeg å spenne triceps for å låse ut armene og forhindre dette. Det spiller INGEN rolle hvor sakte du løfter stangen opp til knærne, for det er først etter knærne hvor stangen skal akkselere inn mot hoften ved bruk av rygg og bein, til slutt er det trapesius musklaturen som gir stangen det siste vertikale skyvet, før du setter deg under. I teorien skal man ikke trenge å dra stangen lengre opp enn til navelen, for så å sette seg under. Jo bedre mobilitet og dypere sitt du har, jo mindre høyde kreves fra draget.

Det er veldig vanskelig å forklare helt hvordan du skal sammenkjøre i 2nd pull, dette er noe jeg selv en dag plutselig fikk en skikkelig aha opplevelse i både i rykk, og vendingen.

Link til video:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...