Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Virker spennende med oly-løft. Har du noen forslag på hvordan man best kan implementere det sammen med et "vanlig" program, typisk 4split ?

For eksempel:

dag 1: oly

dag 2: overkropp

dag 3: oly

dag : bein

Eller vil dette bli litt overkill? :)

Et eksempel:

Vektløfting først, så beintreningen etterpå.

Dag 1: Vektl. + Bein.

Dag 2: Lett vektl. + Overkropp.

Dag 3: Vektl. + Bein.

Dag 4: Lett vektl. + Overkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil veldig gjerne få tilbakemelding på om teknikken min ser ok ut eller ikke (video). Herregud for en morsom øvelse:love:

Lurer fortsatt på hva som er bra vekt for jenter på støt også:D

Her "drar du den opp" på rå styrke og med stor bruk av muskelatur i armene. Du har mye å hente på å bruke hofte -og kneleddet mer aktivt. "Hopp" og "Kast" vekten opp, ikke 'dra' den opp med armene.

For å utvikle teknikken ville jeg gitt deg 1-2 ting av gangen å jobbe på, også gå videre til neste oppgave når en oppgave er løst. Dette kan gjøres online gjennom flere videoer og mail fram og tilbake, men optimalt ansikt til ansikt på et senter.. Ta kontakt om du vil ha min hjelp :)

Hva er bra å løfte?

Den enkleste måten å regne dette på er å regne ut hvor mange % du løfter sammenlignet med verdensrekorden i din klasse. Sjekk http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world_records_in_Olympic_weightlifting

Om du løfter mer enn 50 % av verdensrekorden, vil jeg si at du kan kalle deg "sterk", men det er jo veldig subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler glenn pendlay sine filmer:

feks vendinger:

del 1

del2

del3

han har mange fine ang rykk også. Jon North( søk youtube) har og en del bra instruksjonsfilmer.

Ikke dumme disse. Jeg har forøvrig vært å trent med disse gutta på California Strength i en hel uke - det var morro! :D

Når det er sagt, så har mange av disse gutta mye å hente på teknikken. Mange Amerikanske vektløftere er relativt sterke, men ikke veldig teknisk effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vektløfting er jævlig fett. Blir veldig inspirert av fyrer som det her. Makan til eksplosivitet, teknikk, mobilitet, presisjon .... wow. Mye mer fascinerende enn styrkeløft, men det er jo klart det er forskjellige grener.

Og ikke minst - han skal ha for den bøyen på slutten. Førsterep ser nesten ut som 1RM :D

Milko Tokola er Badass. Kunne blitt litt "mye" om jeg skulle trene ved siden av han jevnlig, da.. ;)

Edit: Denne videoen viser hvordan Tokola pleier å trene: :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her "drar du den opp" på rå styrke og med stor bruk av muskelatur i armene. Du har mye å hente på å bruke hofte -og kneleddet mer aktivt. "Hopp" og "Kast" vekten opp, ikke 'dra' den opp med armene.

For å utvikle teknikken ville jeg gitt deg 1-2 ting av gangen å jobbe på, også gå videre til neste oppgave når en oppgave er løst. Dette kan gjøres online gjennom flere videoer og mail fram og tilbake, men optimalt ansikt til ansikt på et senter.. Ta kontakt om du vil ha min hjelp :)

Jeg har øvd på å hoppe og kaste, har oppdatert video her. Jeg er supergira på hjelp, må bare overleve omgangssyken først. Sender deg en pm etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva om ein nesten er for mobil i skulder, spesielt i samband med rykk?

Har de nokre gode forslag til korleis ein kan fiksa / motvirka det? Øvelsar eller slikt?

Blir av og til nesten redd for å "vrenga" skuldera mi når eg gjer rykk (snatch)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden jeg til å stille noen flere spørsmål.

Jeg hadde tenkt å bytte treningsprogram på nyåret og snuser litt på en 5x5 variant (texas metoden) med litt olympiske løfteøvelser. Hva synes dere om dette templatet:

UKE 1 - 4/6

Mandag

Rykk 5x2

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Snatch pull 5x5

Onsdag

Støt 10x1

Clean pulls 8x3

Chins 5x5

Fredag

Rykk 10x1

Knebøy 1x5

Benkpress 1x5

Snatch pull 2x5 <--- og/eller markløft 1x5 ?

UKE 5 - 8/10

5x5 --> 3x3 på knebøy, benk og chins. I senere faser gjøres kanskje noe lignende for de olympiske øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva om ein nesten er for mobil i skulder, spesielt i samband med rykk?

Har de nokre gode forslag til korleis ein kan fiksa / motvirka det? Øvelsar eller slikt?

Blir av og til nesten redd for å "vrenga" skuldera mi når eg gjer rykk (snatch)...

Du kan forbedre stabiliteten gjennom å styrke muskelatur ved leddene som er 'for' mobile. Noe høyere repetisjonsområder i press, nakkepress, rykk grep nakkepress etc. kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden jeg til å stille noen flere spørsmål.

Jeg hadde tenkt å bytte treningsprogram på nyåret og snuser litt på en 5x5 variant (texas metoden) med litt olympiske løfteøvelser. Hva synes dere om dette templatet:

UKE 1 - 4/6

Mandag

Rykk 5x2

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Snatch pull 5x5

Onsdag

Støt 10x1

Clean pulls 8x3

Chins 5x5

Fredag

Rykk 10x1

Knebøy 1x5

Benkpress 1x5

Snatch pull 2x5 <--- og/eller markløft 1x5 ?

UKE 5 - 8/10

5x5 --> 3x3 på knebøy, benk og chins. I senere faser gjøres kanskje noe lignende for de olympiske øvelsene.

Det kan sikkert fungere det, men kan du forklare meg hvorfor du har satt opp programmet slik? Et treningsprogram settes jo opp med et mål, og absolutt alt du legger inn i et program skal ha en hensikt med å gjøres som oppsatt.

Hva er målet ditt for perioden?

Hvorfor 3 økter?

Hvorfor akkurat 5 sett á 5 reps?

Hvorfor har du valgt akkurat disse øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Beklager, her har du mer info:

Mål: Økt styrke

3 økter er det jeg realistisk sett har mulighet til å trene

5x5 fra 5x5-programmet med Texas metoden. 5x5 er for å få inn en mengdedag på baseøvelsene (middels intensitet). Akkurat sett x reps på de olympiske øvelsene er jeg usikker på.

Jeg velger disse øvelsene fordi jeg ønsker å kjøre et 5x5 oppsett igjen men prøve ut de olympiske øvelsene. Rykk på man (volum?) og fre (intensitet). Støt på ons. Div pulls på slutten som støtteøvelser for de olympiske løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et dumt spørsmål til dere ::)

``I Støt løfter man først vekten opp til skuldrene, så opp over hodet, og i støt kan man dermed løfte noe mer enn man gjør i rykk``

Jeg er helt blank når det gjelder vektløfting men i en konkuranse løfter man jo støt med en `frontbøy`og?

Mens i andre konkuranser støter man bare som du sier her. Hva er forskjellen? Heter alt STØT?

EKS:

http://www.youtube.com/watch?v=QPO0LuDxXUE

KONTRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge videoene viser til "støt", eller clean & jerk... Tingen er at når vekten blir relativt høy, må du ned å sette deg under stanga, for å deretter ja ta en full frontbøy. Ingen (ikke som jeg har sett iallfall kaster 200kg rett opp i stående posisjon). Men hvis du lurer på hva de forskjellige utførelsene heter, så er det rykk (snatch), og støt (clean & jeark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et dumt spørsmål til dere ::)

``I Støt løfter man først vekten opp til skuldrene, så opp over hodet, og i støt kan man dermed løfte noe mer enn man gjør i rykk``

Jeg er helt blank når det gjelder vektløfting men i en konkuranse løfter man jo støt med en `frontbøy`og?

Mens i andre konkuranser støter man bare som du sier her. Hva er forskjellen? Heter alt STØT?

Første del av støt kalles gjerne vending. Jo høyere stangen blir dratt opp, jo grunnere kan du sette deg. Noen ganger velger man å trene på å sette seg høyt andre ganger lavt. Stangen går alltid opp til skuldrene i "front rack". Så forklaringen du siterer er jo fortsatt riktig.

Ingen knebøy i vendingen = rå-vending/muscle clean

Landing over parallell = styrke-vending/power clean (en øvelse som spesielt brukes til å utvikle kraft i beina for løpere, hoppere osv).

Full frontbøy = vending/squat clean.

Støt er egentlig et litt missvisende navn i forhold til engelsk der det er litt mer logisk. Fra skuldrene og opp kaller man det gjerne overstøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...