Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode til skuldrene som blir "tomme" /kjennes ut som at det ikkje kommer noe blod til de?

Merker det spesielt etter noen få støt. Og enda mere når eg har hatt Rykk før støt. Blei veldig problematisk på mitt første vektløfter stevne på Søndagen :(

Utifra bildet i loggen din ser det ut som du har ekstremt foroverroterte skuldre, eller "innoverroterte overarmer". Kanskje du har tight bryst / skuldre / alt foran, og burde tøye mer? :) Har hatt noen skulderplager, men ikke akkurat sånn som du beskriver. Shoulder dislocations med et kosteskaft eller lignende er jo en veldig fin øvelse.

Edit: altså bildet med tatoveringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra bildet i loggen din ser det ut som du har ekstremt foroverroterte skuldre, eller "innoverroterte overarmer". Kanskje du har tight bryst / skuldre / alt foran, og burde tøye mer? :) Har hatt noen skulderplager, men ikke akkurat sånn som du beskriver. Shoulder dislocations med et kosteskaft eller lignende er jo en veldig fin øvelse.

Edit: altså bildet med tatoveringa.

Har faktisk ikkje det, veldig god mobilitet i skuldre/bryst/lats, + resten av innoverrotatorer.

Kjører mye shoulder dislocations og. Klarer jo rykk med 95kg, hadde ikkje klart det om eg var stram i de overnevnte musklene :p + feks wallslides osv.

Har litt winged scapula dog, men har aldri vært et problem feks når eg har hatt 90kg * 3 i militærpress. Men etter ei økt med rykk/støt så er skuldrene helt tomme. Skjønner virkelig ingenting.. Og de er ikkje tomme, som i slitne/pumpa. Virker rett og slett ut som at blod tilførelsen nærmest stopper. Sykt frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikkje det, veldig god mobilitet i skuldre/bryst/lats, + resten av innoverrotatorer.

Kjører mye shoulder dislocations og. Klarer jo rykk med 95kg, hadde ikkje klart det om eg var stram i de overnevnte musklene :p + feks wallslides osv.

Har litt winged scapula dog, men har aldri vært et problem feks når eg har hatt 90kg * 3 i militærpress. Men etter ei økt med rykk/støt så er skuldrene helt tomme. Skjønner virkelig ingenting.. Og de er ikkje tomme, som i slitne/pumpa. Virker rett og slett ut som at blod tilførelsen nærmest stopper. Sykt frustrerende.

Det så jo bare helt sykt ut, mtp. det bildet da, men jeg vet ikke. Kanskje du bare er super swole :) Du har ihvertfall et merkelig problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, Fredrik! Da velger jeg å legge til flere reps per sett på O-løftene for mer teknikktrening.

Hvilken sisteøvelse burde jeg ha på fredag, snatch pulls eller markløft (maksløft)?

Rykkdrag (snatch pulls) om du vil utvikle rykket ditt, markløft om du vil utvikle markløften din. Om vi ser på kvaliteter; Rykkdrag om du vil utvikle eksplosiv styrke, markløft om du vil utvikle maksimal styrke. Fra et vektløfters perspektiv har du best av rykkdrag.

Jeg vil forøvrig anbefale at du får kjørt både rykk og støt minst 3 ganger i uka, om du ønsker å utvikle deg teknisk i disse øvelsene. Heller litt mindre tid per økt, men høyere frekvens (3+/uka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikkje det, veldig god mobilitet i skuldre/bryst/lats, + resten av innoverrotatorer.

Kjører mye shoulder dislocations og. Klarer jo rykk med 95kg, hadde ikkje klart det om eg var stram i de overnevnte musklene :p + feks wallslides osv.

Har litt winged scapula dog, men har aldri vært et problem feks når eg har hatt 90kg * 3 i militærpress. Men etter ei økt med rykk/støt så er skuldrene helt tomme. Skjønner virkelig ingenting.. Og de er ikkje tomme, som i slitne/pumpa. Virker rett og slett ut som at blod tilførelsen nærmest stopper. Sykt frustrerende.

Hmm, merkelig. Ikke mitt felt så vil ikke si for mye, men kan du teste dette?

-> Prøv å "strekk deg" mer etter stangen neste gang. Shrug skuldrene opp når du holder vekten over hodet, både i rykk og støt.

Ellers er dette noe jeg ville gått til en dyktig fysio el.l med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oooog, blitt bortskjemt nå, hatt gleden av å trene hos Lørenskog AK hele julen under treneren der, Egon (par og 60 år, var vel på norgestoppen når han holdt på, med 155kg rykk, og 190kg støt @90kg )

Fikk bare beskjed hver dag av han hva eg skulle gjøre, skal begi meg litt ut på dette med program for vektløfting.

Finne et ferdig, eller lage et tilpasset mine svakheter? (Som er: bein styrke, og teknikk i overstøt. , litt stabilitet i rykk, og få vekk det at eg er sliten i skuldrene etter rykk når eg skal igang med støt mtp stevne)

Pusla litt, vektløfting+benkpress, der det står parantes med 3 forskjellige så tenkte eg å endre de fra uke til uke, altså uke 1 3x5, uke 2, 2x7, uke 3, 1x10

Dag 1:

-Støt (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Rykkdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Bøy (8x4 – 5x5 – 3x7 )

-Kickstøt/bak nakken: 3x3

Dag 2:

-Benkpress m/stopp 5x5

-Styrkerykk – OHS (1+3x5)

-Splittstøt 3x3

-Pullups Xx5

-

Dag 3:

-Rykk (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Støtdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Militærpress 5x5

-Frontbøy m/stopp 5x5

Dag 4:

-Rykk 1x3

-Støt 1x3

-Benkpress 3x9

-Pendlay roing 5x5

-Armer

Avslutte hver økt med 3 sett mage, 3 sett lårcurl, 3 sett tåhev i supersett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog, blitt bortskjemt nå, hatt gleden av å trene hos Lørenskog AK hele julen under treneren der, Egon (par og 60 år, var vel på norgestoppen når han holdt på, med 155kg rykk, og 190kg støt @90kg )

Fikk bare beskjed hver dag av han hva eg skulle gjøre, skal begi meg litt ut på dette med program for vektløfting.

Finne et ferdig, eller lage et tilpasset mine svakheter? (Som er: bein styrke, og teknikk i overstøt. , litt stabilitet i rykk, og få vekk det at eg er sliten i skuldrene etter rykk når eg skal igang med støt mtp stevne)

Pusla litt, vektløfting+benkpress, der det står parantes med 3 forskjellige så tenkte eg å endre de fra uke til uke, altså uke 1 3x5, uke 2, 2x7, uke 3, 1x10

Dag 1:

-Støt (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Rykkdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Bøy (8x4 – 5x5 – 3x7 )

-Kickstøt/bak nakken: 3x3

Dag 2:

-Benkpress m/stopp 5x5

-Styrkerykk – OHS (1+3x5)

-Splittstøt 3x3

-Pullups Xx5

-

Dag 3:

-Rykk (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Støtdrag (3x5 – 2x7 – 1x10 )

-Militærpress 5x5

-Frontbøy m/stopp 5x5

Dag 4:

-Rykk 1x3

-Støt 1x3

-Benkpress 3x9

-Pendlay roing 5x5

-Armer

Avslutte hver økt med 3 sett mage, 3 sett lårcurl, 3 sett tåhev i supersett.

Jeg vil alltid gå for et tilpasset program. Om jeg skal sette opp et program for deg må jeg ta betalt for det, men om du vil sette opp selv så bør du først tenke på hva du ønsker å oppnå i denne perioden, også sette opp programmet for de målene. Spør deg alltid "hvorfor" du gjør det du gjør.

Benkpress før rykk er ikke optimalt mtp. rykket, men om benk er en prioritet kan jeg forstå det. Jeg ville også hatt med både rykk og støt eller varianter av disse hver økt, om du ønsker å bli god teknisk. Jeg ville også vurdert å legge inn mer frontbøy/knebøy.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil hovedsaklig anbefale tekstbok posisjonen; samme posisjon som i mottaket av vendinger, men så lenge du kan argumentere for hvorfor du gjør noe så er det ikke noe galt i å stri fra 'tekstboken' :)

Argumentet mitt er helt ærlig at det er det som føles normalt, og at jeg er vesentlig sterkere i en slik posisjon. Skal ta en nærmere titt på hvordan beina faktisk er i mottaget på vendingen. Er det slik jeg tror det er, så er det en liten forskjelle i hvor tærne peker ;)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva formålet med å trene 'kjernen' er? Hva er det du ønsker å forbedre?

Kjernen er en løs definisjon, består av flere muskler og utfører flere oppgaver - så mer info må til for å gi et godt svar :)

Jeg tenker hovedsakelig i mageregionen. Rompa får nok trening i andre øvelser jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet mitt er helt ærlig at det er det som føles normalt, og at jeg er vesentlig sterkere i en slik posisjon. Skal ta en nærmere titt på hvordan beina faktisk er i mottaget på vendingen. Er det slik jeg tror det er, så er det en liten forskjelle i hvor tærne peker ;)

Takk!

Kanskje du da også bør endre posisjonen hvor du mottar vekta i vendingen? Bare en tanke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hovedsakelig i mageregionen. Rompa får nok trening i andre øvelser jeg gjør.

Ok, så du mener at trening av mageregionen vil hjelpe deg med å yte bedre i rykk og støt, eller er det noe annet du ønsker å oppnå ved å trene mageregionen?

Om målet er å yte bedre i rykk og støt så må vi likevel grave dypere å se hvilken funksjon magemusklene gjør, som du ønsker/trenger å forbedre? Aktiv fleksjon, anti-ekstesjon, aktiv rotasjon, anti-rotasjon? I forhold til vektløfting og magestyrke så er det gjerne anti-ekstensjon som er en manglende kvalitet, og da kan en progresjon i øvelser avhengig av ditt nivå f. eks bestå av:

1) Planke på knærne.

2) Planke på tærne.

3) Planke på tær og med strake armer - jo lenger fram du tar armene, jo bedre.

4) Supermann i slynge / ab wheel rollouts...

Andre anti-ekstensjons øvelser kan også brukes. Prøv f. eks veldig 'strikt' press med en liten knekk i knærne og aktiv posterior tilting av bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener at trening av mageregionen vil hjelpe deg med å yte bedre i rykk og støt, eller er det noe annet du ønsker å oppnå ved å trene mageregionen?

Om målet er å yte bedre i rykk og støt så må vi likevel grave dypere å se hvilken funksjon magemusklene gjør, som du ønsker/trenger å forbedre? Aktiv fleksjon, anti-ekstesjon, aktiv rotasjon, anti-rotasjon? I forhold til vektløfting og magestyrke så er det gjerne anti-ekstensjon som er en manglende kvalitet, og da kan en progresjon i øvelser avhengig av ditt nivå f. eks bestå av:

1) Planke på knærne.

2) Planke på tærne.

3) Planke på tær og med strake armer - jo lenger fram du tar armene, jo bedre.

4) Supermann i slynge / ab wheel rollouts...

Andre anti-ekstensjons øvelser kan også brukes. Prøv f. eks veldig 'strikt' press med en liten knekk i knærne og aktiv posterior tilting av bekkenet.

Hehe, jeg er kanskje litt utydelig i det jeg skriver. Lenge leve latskapen.

Jeg sliter med, det som du nevner ofte er problemet, med at jeg for overdrevet ekstensjon i korsryggen, spesielt ved rykk. Dette fører til både at jeg løfter mindre enn jeg føler jeg er kapabel til, hvis man ser bort fra styrke i kjernen, og smerte i korsryggen i noen perioder.

Kom over en artikkel av Diane Fu for en stund tilbake, så har blitt en del planke i det siste, samt øvelsen hun kaller bro. Men har vurdert å få inn supermann i slynge.

Her er forresten den artikkelen jeg leste av Fu; http://blog.hella-life.com/diane-fu-asks-what-about-abs/#.UtL9xWTuLGA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...