Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan du forklare og skille mellom alle de forskjellige løftene. Synes det virker som en liten jungel.

Clean

Power clean

Snatch

Power snatch

Squat clean

Split clean

Split jerk

Split snatch

Selv følger jeg The texas method, der Ripptoe anbefaler power clean eller power snatch. Har du noen meninger om styrkeløftere bør trene flere løft enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott initiativ med denne tråden (y)

Vil vektløfting kunne være av nytte for noen som ikke har planer om å konkurrere i verken vektløfting eller styrkeløft eller andre idretter, men kun vil bli sterkere og tenker på generell forbedring av helse?

Det virker som det skal såpass mye teknikkterping til for i hele tatt kunne utføre løftene bra. Det slår meg at jeg da kan ende opp med å bruke mye tid på å lære rykk og støt og at dette vil kunne ha negativ effekt på framgang i mitt vanlige styrkeprogram (Starting Strength / Texas Method).

For min del så har jeg problemer med å utføre frontbøy pga. vonde skuldre ved bicepsfestet, så støt er ikke så veldig aktuelt med det første. Rykk, derimot, ser jævlig artig ut og jeg har lekt med tanken på å inkludere power snatch i programmeringen min. Trondheim Atletklubb holder løfteskole av og til, så jeg har anledning til å lære fra erfarne folk. Og snart kommer det en vektløfterplattform med vektløfterstang + bumper plates på gymmet mitt, så da er jo faktisk mulig å prøve seg litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons!

Jeg troooor PTene på senteret mitt (Stamina HOT Porsgrunn) har hatt kurs i vektløfting, men hvor gode de har blitt på det (og hvor gode de er på å veilede videre) vet jeg ikke. Skal se hvilke muligheter jeg har der først:) Takk for tilbudet, skal ha det i bakhodet om jeg blir skikkelig gira på det! (y)

Om du er interessert kan jeg sikkert veilede deg litt når jeg er i Porsgrunn i juleferien.

Kan du forklare og skille mellom alle de forskjellige løftene. Synes det virker som en liten jungel.

Clean

Power clean

Snatch

Power snatch

Squat clean

Split clean

Split jerk

Split snatch

Selv følger jeg The texas method, der Ripptoe anbefaler power clean eller power snatch. Har du noen meninger om styrkeløftere bør trene flere løft enn det?

Clean/vending - Stang fra bakken opp til skuldrene, ofte med dyp sitt.

Power clean/pressvending/styrkevending: Stang fra bakken opp til skuldrene med hofte over parallell.

Snatch/rykk: Stang fra bakken over hodet i en bevegelse.

Power snatch/styrkerykk: Stang fra bakken over hodet i en bevegelse med hofte over parallell.

Squat clean: Se "clean/vending".

Split clean/splittvending: Vending med splittposisjon i bunn. Sjeldent praktisert.

Split jerk/støt/splittstøt: Overstøt med splitt, i.e. ene benet frem andre tilbake. Mest vanlig.

Split snatch/splittrykk: Rykk med splitt i bunn. Sjeldent praktisert.

Tronaldo: TAK kjører nok løfteskole til våren en gang. Bare å melde seg på. :)

Sorry for kapring av tråden, Fredrik! Blir så revet med. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for respons!

Jeg troooor PTene på senteret mitt (Stamina HOT Porsgrunn) har hatt kurs i vektløfting, men hvor gode de har blitt på det (og hvor gode de er på å veilede videre) vet jeg ikke. Skal se hvilke muligheter jeg har der først:) Takk for tilbudet, skal ha det i bakhodet om jeg blir skikkelig gira på det! (y)

De hadde kurs på Stamina for litt siden, og Espen, daglig leder, har sagt det skal komme kurs for oss etterhvert, så vi må bare mase på han for å få til å komme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde kurs på Stamina for litt siden, og Espen, daglig leder, har sagt det skal komme kurs for oss etterhvert, så vi må bare mase på han for å få til å komme ;)

Oh, nice! Hadde vært supergøy. Da må du være med som støttekontakt, jeg synes jo alt nytt er skummelt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er interessert kan jeg sikkert veilede deg litt når jeg er i Porsgrunn i juleferien.

Jeg er foreløpig usikker på når og hvor mye jeg skal være i Grenland i jula da jeg feirer i Kragerø, men kan du ikke skrike ut når du er på plass i P-town? Hadde vært flott med litt veiledning. Om du roper høyt nok, så er det nok flere som ønsker å slenge seg på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har trådstarter noen tips for å korrigere for bred landingsposisjon i rykk? Jeg har en tendens til å lande for bredt. Dersom jeg hadde landet smalere (og samtidig dypere for å gripe stangen i samme høye over bakken) tror jeg at jeg hadde kunne "reddet" flere løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreløpig usikker på når og hvor mye jeg skal være i Grenland i jula da jeg feirer i Kragerø, men kan du ikke skrike ut når du er på plass i P-town? Hadde vært flott med litt veiledning. Om du roper høyt nok, så er det nok flere som ønsker å slenge seg på :p

Støttekontakt for hverandre :p Og fri hele jula (nesten) så jeg er med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på oly kurs, eller pt timer med kunn vektløfting på Magnat i Oslo 3 av 5 ganger nå!

Gleder meg virkelig til å fortsette med denne type trening!

Sikkert litt offtopic dette innlegget, men håper fler får øynene opp for denne treningen/idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil veldig gjerne få tilbakemelding på om teknikken min ser ok ut eller ikke (video). Herregud for en morsom øvelse:love:

Lurer fortsatt på hva som er bra vekt for jenter på støt også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...