Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Anbefalte innlegg

Olympisk vektløfting øker i populæritet om dagen, men i Norge er det noe mangel på kompetanse innen vektløfting, spesielt her i Oslo området. Derfor åpner jeg en tråd hvor dere kan komme med spørsmål om alt som har med olympisk vektløfting å gjøre :)

Kort om meg:

Jeg konkurrerer selv i vektløfting, og mine beste løft på trening er pdd. 102,5 kg i rykk og 130 kg i støt (137,5 kg i vending) på 75-77 kg kroppsvekt. I konkurranse har jeg i 77 kg klassen 2. plass i ØM 2013, 7. plass i NM 2013, og 1. plass i KM 2013. Jeg har en enorm interesse for vektløfting og bruker mye ressurser på å utdanne meg selv innenfor idretten, og har også gjennomført Eleiko Strength Coach Del 1 og 2, og tar del 3 i Halmstad nå i desember.

Til daglig jobber jeg som Performance Coach (PT) på Magnat Center på Skøyen.

post-4422-14440960835333_thumb.jpg

Først litt grunnleggende informasjon om vektløfting:

Styrketrening blir stadig mer populært her til lands, og de fleste som leser dette er nok godt kjent med øvelser som knebøy, benkpress og markløft. Disse øvelsene regnes ofte som de tre store baseøvelsene, men egentlig er dette konkurranseøvelser i idretten styrkeløft, som også stadig øker i popularitet her til lands. En annen styrkeidrett som også er i økende popularitet, men som ikke har slått til like bra her i Norge de siste årene som Styrkeløft har, er Vektløfting.

Vektløfting, en olympisk grén ofte referert til som olympisk vektløfting for å skille det fra generell trening med vekter, er en idrett som går ut på å løfte mest mulig over hodet i to øvelser; Rykk og støt. Det konkurreres i vektklasser. I rykk løftes vekten fra bakken og opp over hodet i én eneste lynrask bevegelse. I Støt løfter man først vekten opp til skuldrene, så opp over hodet, og i støt kan man dermed løfte noe mer enn man gjør i rykk.

Både vektløfting og styrkeløft er ganske ensidige i at de stiller et enormt krav til maksimal muskelstyrke, og lite krav til utholdenhet og andre atletiske kvaliteter. Idrettene ligner litt på hverandre, men de er på ingen måte det samme. Vektløfting skiller seg fra styrkeløft ved at det uten tvil er langt mer teknisk krevende enn styrkeløft, og mens en gjennomsterk person gjerne kan løfte relativt mye i knebøy, benkpress og markløft etter et par forsøk i øvelsene, så tar det gjerne lenger tid å komme seg opp på et brukbart nivå i vektløfting. Vektløfting stiller også større krav til eksplosiv muskelstyrke - man må løfte en tung vekt raskt. Personlig har jeg stor sans for begge idrettene, men min idrett er vektløfting.

Vetktløftingsøvelsene rykk og støt er også populære blant idrettsutøvere, som regel med det formål å forbedre atletiske kvaliteter som eksplosiv muskelstyrke og maksimal muskelstyrke. Det er også viktige øvelser i den oppkommene idretten Crossfit, og dette har også ført til økt popularitet for vektløfting i land som f. eks USA og Norge.

For å trene vektløfting trenger man en vektstang, vektløfterskiver (vekter som er relativt tykke og myke, slik at de kan slippes i bakken), og et egnet løfteområdet som f. eks en løfteplattform. Det er stadig flere gym i Norge som har disse fasilitetene.

---

Da er det bare å sette igang med spørsmålene!

Vil du vite mer om vektløfting:

- Jeg jobber som Performance CoachMagnat Center i Oslo, og om du ønsker en liten innføring i vektløfting kan jeg tilby deg en gratis prøvetime på Magnat. Kontakt meg på e-post: [email protected], eller på SMS: 93 41 37 85.

- Sjekk ut Norges Vektløfterforbund sine nettsider.

- Sjekk ut Kontaktinfo til alle vektløfterklubber i Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Olympisk vektløfting øker i populæritet om dagen, men i Norge er det noe mangel på kompetanse innen vektløfting, spesielt her i Oslo området. Derfor åpner jeg en tråd hvor dere kan komme med spørsmål

Jerk dips... den videoen. Ikke spill den av med høy lyd i et kontorlandskap. Lær av mine feil.

Haha, det spørs vel hvilken funksjon du vil utvikle det :cool: Per definisjon må vel "Misjonæren" være den mest funksjonelle øvelsen

Postede bilder

Annonse

Hva er hovedårsakene at personer(inkludert meg) ikke greier å ta overhead squat? F.eks. når jeg skal prøve meg på rykk, så kommer jeg ikke ned til parallell en gang før det sier stopp.

Er det grunnet dårlig skuldermobilitet? pls halp

Ikke bare skuldermobilitet som er problemet, men generelt mobilitet. Slet med noe ala det samme før, men tøying i nedre og øvre del over tid ble jeg kvitt problemet ganske lett. Nå sist var hindringen i bunnposisjon. Fredrik kan sikkert noe mer om det, men tenkte jeg skulle dele min erfaring uansett

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva er hovedårsakene at personer(inkludert meg) ikke greier å ta overhead squat? F.eks. når jeg skal prøve meg på rykk, så kommer jeg ikke ned til parallell en gang før det sier stopp.

Er det grunnet dårlig skuldermobilitet? pls halp

Nå har jeg ikke sett deg løfte, men min erfaring er at ankelmobilitet er den utvilsomt største hindringen for folk flest både for knebøy, rykk knebøy (overhead squat), rykk og støt.

Løsning: Slutt å gå i høyhælte sko, og begynn å kjør dype knebøy daglig. Start lett (kroppsvekt kan være grei start), gå tungt når du mestrer teknikken.

Kjør også ankelmobiliseringsøvelser. Start med nr. 1 nedenfor, gå over til nr. 2 når du har brukbar mobilitet.

1)

2) Gå til 2:00:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finnes det vektløftingklubb i oslo? Glem det første spørsmålet. Fant oslo atletklubb i førsteposten din. Har du noen erfaringer med oslo atletklubb. Hvor de trener, medlemspris, miljo osv...

De har kun en plattform i bygget til Tine. Er usikker på om de tar opp nye medlemmer nå... Men hold øynene oppe, for det kommer nok snart flere klubber i området ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det finnes flere merker enn Adidas, og Kineserne på landslaget er såvidt jeg vet sponset av Nike :)

Alle Kinesere bruker ikke Nike.

Vet at landslaget er sponset av Nike, og at ikke alle kinesere bruker Nike, men det forklarer liksom ikke hvorfor ingen bruker Adidas :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 uker senere...

Annonse

noen tips på hvordan man får mere kontakt med hofta...under snatch/rykk, er det slik at stanga skal slå inntil rett under navelen.? for gjør litt vondt der når jeg dunker til eller skal det treffe mere øverst på låret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhh, jeg blir så lykkelig av ildsjeler. Er generelt sett for få ildsjeler rundt omkring. Jeg heier på deg!

Så spørsmål: I og med at det er såpass få som har kompetanse på området, så blir det jo til at man prøver og feiler selv. Så lenge man holder seg på lave vekter mens man gjør dette (30-40kg), hvor stor skade kan man gjøre om man gjør en bevegelse skikkelig feil? Prøvde meg for første gang i dag, og følte at det gikk fint på tross av ca tusen teknikkfeil. Vil gjerne fortsette å prøve, men må vite om det er safe eller ikke.

Oooog hva er "ok" eller "bra" treningsvekt for jenter (70kg) i rykk og støt? (ikke elite/konkurranse)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
noen tips på hvordan man får mere kontakt med hofta...under snatch/rykk, er det slik at stanga skal slå inntil rett under navelen.? for gjør litt vondt der når jeg dunker til eller skal det treffe mere øverst på låret.

Stangen bør være nærmest mulig kroppen under alle deler av draget, så du skal ikke "slå" hoften inn i stangen under rykk. Det vil være et siste kontaktpunkt før du begynner å bevege deg under stangen, men om du aktivt slår hoften hardt inn i stangen vil du også dytte stangen vekk fra kroppen, og de er ikke hensiktsmessig.

Så tenk; "Opp langs kroppen", IKKE "slå inn i hofta".

Når det gjelder nøyaktig hvor dette kontaktpunket skal være, så vil det variere utifra din kroppsbygning, dine styrker og din teknikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ahhh, jeg blir så lykkelig av ildsjeler. Er generelt sett for få ildsjeler rundt omkring. Jeg heier på deg!

Så spørsmål: I og med at det er såpass få som har kompetanse på området, så blir det jo til at man prøver og feiler selv. Så lenge man holder seg på lave vekter mens man gjør dette (30-40kg), hvor stor skade kan man gjøre om man gjør en bevegelse skikkelig feil? Prøvde meg for første gang i dag, og følte at det gikk fint på tross av ca tusen teknikkfeil. Vil gjerne fortsette å prøve, men må vite om det er safe eller ikke.

Oooog hva er "ok" eller "bra" treningsvekt for jenter (70kg) i rykk og støt? (ikke elite/konkurranse)

Tusen takk for det! :)

Vektløfting er ikke en veldig risikabel idrett, så man kan fint prøve litt på egenhånd, men jeg vil varmt anbefale at du får litt 'hands-on' veiledning. Generelt kan man vel også si at jo bedre mobilitet og fleksibilitet du har, jo mindre farlig er vektløfting. Dette fordi vektløfting KREVER ekstremt god mobilitet og fleksibilitet, som en av veldig få idretter.

Om du vil ha noe coaching på området, så er det mulig å ta dropin timer på Magnat Center på Skøyen i Oslo. Kan ordne en god pris om du ønsker å kjøre et par timer over et par dager :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tusen takk for det! :)

Vektløfting er ikke en veldig risikabel idrett, så man kan fint prøve litt på egenhånd, men jeg vil varmt anbefale at du får litt 'hands-on' veiledning. Generelt kan man vel også si at jo bedre mobilitet og fleksibilitet du har, jo mindre farlig er vektløfting. Dette fordi vektløfting KREVER ekstremt god mobilitet og fleksibilitet, som en av veldig få idretter.

Om du vil ha noe coaching på området, så er det mulig å ta dropin timer på Magnat Center på Skøyen i Oslo. Kan ordne en god pris om du ønsker å kjøre et par timer over et par dager :)

Takk for respons!

Jeg troooor PTene på senteret mitt (Stamina HOT Porsgrunn) har hatt kurs i vektløfting, men hvor gode de har blitt på det (og hvor gode de er på å veilede videre) vet jeg ikke. Skal se hvilke muligheter jeg har der først:) Takk for tilbudet, skal ha det i bakhodet om jeg blir skikkelig gira på det! (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stangen bør være nærmest mulig kroppen under alle deler av draget, så du skal ikke "slå" hoften inn i stangen under rykk. Det vil være et siste kontaktpunkt før du begynner å bevege deg under stangen, men om du aktivt slår hoften hardt inn i stangen vil du også dytte stangen vekk fra kroppen, og de er ikke hensiktsmessig.

Så tenk; "Opp langs kroppen", IKKE "slå inn i hofta".

Når det gjelder nøyaktig hvor dette kontaktpunket skal være, så vil det variere utifra din kroppsbygning, dine styrker og din teknikk.

takk takk

har bare sett de beste av de beste får et tilslag rundt hofta og du kan høre at det smeller i stanga når de er ferdig med å dra å "hoppe" fasen kommer inn, er som hofta slår inn i stanga så drar de seg under*

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...