Gå til innhold

Hvilket yrke/utdanning/lønn har du?


BananArne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Industrimekaniker, 400k i året. + PT over nett og xK i året der.

Skulle gjerne hatt meir som mekaniker her i Oslo sånn som boligprisene er her men :p Tjent like godt i tilsvarende jobb i andre fylker og, med betraktelig rimeligere bolig, men men :)

Når det kommer til dette med lønn, andre enn meg som irriterer seg over de som jobber 100t i uka og skryter over hvor mye de tjener? Eg meiner at skal du sammenligne lønn så får det være grunnlønn vs grunnlønn.

Eg har sjøl klart å doble årslønnen min pga overtid tidligere, men sier jo ikke at det er hva eg tjener.

Enkel løsning.

Grunnlønn Brutto

Grunnlønn Netto

Grunnnønn Netto + tillegg, overtid osv.

I yrker der turnus er arbeidsavtalen vil lønnen aldri være ren netto ettersom tillegg godt kan variere mellom 50 til 100k i året etter hvordan du jobber rødager, nattevakter osv.

Sammenligner du min grunnlønn - operativt i turnus - med f.eks grunnlønnen til de som jobber administrativt - flexitid - over meg kommer jeg dårligere ut, mens faktisk tjente penger (uten overtid) tjener jeg mer.

Jobber man 100t + i uka tjener man faktisk de og de tallene, mot ordinær arbeidsuke på 37.5.

til sammenligning har du andre yrker som f.eks fiskeren over her. Akkordlønn ut ifra fangst og jobber 1/3 av året, men derav også 24timer i døgnet når han først er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 3.året på barnevernspedagog, ferdig utdanna i juni. Har sommerjobben klar (med mulighet for vikariat) på avlastningsbolig for unge og voksne funksjonshemmede, som miljøterapeut så snart utdanninga er godkjent. Ingen aning på hva jeg tjener, men det blir definitivt mer enn det månedlige stipendet fra Lånekassen :D Tror det er turnus med arbeid på helg, så noe slags tillegg blir det vel i ny og ne. Arbeidslivet, here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan oppdatere litt:

Er arbeidsløs, utdannet økonom(bachelor) vanskelig å få jobb med mindre man vil være selger.

Jobber deltid som vekter, får ca alt fra 1000-14 000 utbetalt. Sier seg selv, it aint enough...

Vurderer å ta noe mer på skole/begynne på noe annet. sigh.. livet...og! jeg har maaaasse gjeld etter 3år på høyskole.... anbefales fortsatt ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig leder i eget firma.

Utdannet bachelor i automatiseringsteknikk.

Siste 3 år har lønna vært mellom 750 og 950´, det avhenger av hvor bra business går og hvor mye jeg mener det er forsvarlig/fornuftig å ta ut i lønn.

Greit fornøyd, men har lagt ned altfor mange timer på jobben siste 10 årene.

På generelt grunnlag mener jeg at en tilbringer så mye tid på jobben at trivsel er viktigere enn lønn, men at en likevel må ha en viss lønn for å kunne trives.

Kort fortalt;

Heller 450´i lønn for en jobb man trives i, enn 900´i en jobb som oppleves som et ork og en belastning.

men

heller 450´i lønn for en drittjobb, enn 225´i lønn for en supermorsom jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere litt:

Er arbeidsløs, utdannet økonom(bachelor) vanskelig å få jobb med mindre man vil være selger.

Jobber deltid som vekter, får ca alt fra 1000-14 000 utbetalt. Sier seg selv, it aint enough...

Vurderer å ta noe mer på skole/begynne på noe annet. sigh.. livet...og! jeg har maaaasse gjeld etter 3år på høyskole.... anbefales fortsatt ikke...

Hva slags jobber har du sett etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags jobber har du sett etter?

For å være ærlig, så leter jeg etter alt. Men spesielt strategi, endringsledelse, kommunikasjon, hms, hr er mine "fagfelt og interesser". Men det nærmeste er nok bank, da jeg vil unngpå tunge "tall yrker"(regnskap). Må nesten ha erfaring for å kunne nærme meg mine interesser innenfor fagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere litt:

Er arbeidsløs, utdannet økonom(bachelor) vanskelig å få jobb med mindre man vil være selger.

Jobber deltid som vekter, får ca alt fra 1000-14 000 utbetalt. Sier seg selv, it aint enough...

Vurderer å ta noe mer på skole/begynne på noe annet. sigh.. livet...og! jeg har maaaasse gjeld etter 3år på høyskole.... anbefales fortsatt ikke...

Det hjelper ikke akkurat at du bor på vestlandet om dagen. Det er jo kaos i arbeidsmarkedet her. Mange av mine kompiser som mistet jobbene sine i Bergen, flyttet til Oslo for å finne jobb. Det er relativt enklere å finne jobb i Oslo enn på Vestlandet nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke akkurat at du bor på vestlandet om dagen. Det er jo kaos i arbeidsmarkedet her. Mange av mine kompiser som mistet jobbene sine i Bergen, flyttet til Oslo for å finne jobb. Det er relativt enklere å finne jobb i Oslo enn på Vestlandet nå om dagen.

Det stemmer nok! Spesielt innenfor olje/økonomi virker det svært trangt om plassene. Skulle nok blitt elektriker ja! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...