Gå til innhold

Pimp my taco


02-snapper

Anbefalte innlegg

Taco er noen typen ofte vil ha, men jeg er egentlig litt smålei.. Derfor vil jeg ha deres beste tips for en bedre og variert tacomiddag :-)

Siden det spises ofte her i huset lager vi den ganske sunn og bruker varer som karbonadeig, salsa, avokado, løk og sopp stek med kjøttet, mager kesam, salat, paprika, mais. Ellers grove lefser og/eller speltlomper og ofte lettere ost.

Men hvordan variere?

Hva er ditt beste tacotips - mtp forberedelse, metode, ingredienser osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å f.eks bytte ut kjøttdeigen med noe litt mer autentisk? Gå til innkjøp av noe bibringe, brun i ovnen før den legges i kyllingkraft til den nesten er dekket, med plenty av gode grønnsaker oppi, og la stå i ovn på lav varme til den detter fra hverandre, riv opp i slinktrer, varm opp i sausen ( som du jo kan krydre med masse digg, chipotle, mais, rødløk, , hvitløk) før du har den på lefsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å f.eks bytte ut kjøttdeigen med noe litt mer autentisk? Gå til innkjøp av noe bibringe, brun i ovnen før den legges i kyllingkraft til den nesten er dekket, med plenty av gode grønnsaker oppi, og la stå i ovn på lav varme til den detter fra hverandre, riv opp i slinktrer, varm opp i sausen ( som du jo kan krydre med masse digg, chipotle, mais, rødløk, , hvitløk) før du har den på lefsa?

bibringe? Som i "brisket" eller er bi noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går spiste jeg taco hos en venninne som skal lage alt fancy og fra bunnen av. Hun lagde blant annet lefser fra bunnen av. Jeg fikk ansvar for å lage en salat bestående av ananas (ikke hermetisk, selvfølgelig), chilli, purre og koriander. Vi hadde også en bolle med løk - krydra med sitronsaft, salt og pepper.

Kjøttdeigen krydra hun med hjemmelaga tacokrydder, og... wait for it, TO SJOKOLADEBITER. Hun smelta to biter med mørk sjokolade oppi kjøttdeigen. Tydeligvis er dette "vanlig" i Mexico, men jeg holdt på å dette av stolen når jeg sa at hun tok sjokolade i kjøttdeigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går spiste jeg taco hos en venninne som skal lage alt fancy og fra bunnen av. Hun lagde blant annet lefser fra bunnen av. Jeg fikk ansvar for å lage en salat bestående av ananas (ikke hermetisk, selvfølgelig), chilli, purre og koriander. Vi hadde også en bolle med løk - krydra med sitronsaft, salt og pepper.

Kjøttdeigen krydra hun med hjemmelaga tacokrydder, og... wait for it, TO SJOKOLADEBITER. Hun smelta to biter med mørk sjokolade oppi kjøttdeigen. Tydeligvis er dette "vanlig" i Mexico, men jeg holdt på å dette av stolen når jeg sa at hun tok sjokolade i kjøttdeigen.

Helt vanlig. Brukes hvis du skal lage bolognese-saus og. Får en god og rund sødme, som du ikke ville hatt hvis du bare hadde hatt sukker i.

Må bare huske at det skal være ordentlig mørk sjokolade ;)

(men hvis det bare var i ei panne med forholdsvis tørt kjøtt, så blir det smårart... greia er jo at det "skal" være nærmere en saus... ei slags gryte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig. Brukes hvis du skal lage bolognese-saus og. Får en god og rund sødme, som du ikke ville hatt hvis du bare hadde hatt sukker i.

Må bare huske at det skal være ordentlig mørk sjokolade ;)

(men hvis det bare var i ei panne med forholdsvis tørt kjøtt, så blir det smårart... greia er jo at det "skal" være nærmere en saus... ei slags gryte)

Jøss. Dette skal jeg prøve neste gang! Husker det var kakaopulver i en tacokryddermiks jeg så en gang.

Hjemmelaget tacokrydder er ganske så digg syntes jeg, her er min utgave:

Til ca 1-3 porsjoner:

1 ss malt spisskumin

1 ss malt korianderfrø

1 ss paprikapulver

1 ts chilipulver

1-2 fedd hvitløk, finhakket

salt og pepper

saft av 0.5 lime

Tilsett dette imens du bruner kjøttet (jeg pleier å ha oppi squash, paprika og sopp i tillegg), hell oppi et par dl. vann og la det koke inn, ca 10-15 min. Når det er ferdig tilsett finhakkede korianderblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går spiste jeg taco hos en venninne som skal lage alt fancy og fra bunnen av. Hun lagde blant annet lefser fra bunnen av. Jeg fikk ansvar for å lage en salat bestående av ananas (ikke hermetisk, selvfølgelig), chilli, purre og koriander. Vi hadde også en bolle med løk - krydra med sitronsaft, salt og pepper.

Kjøttdeigen krydra hun med hjemmelaga tacokrydder, og... wait for it, TO SJOKOLADEBITER. Hun smelta to biter med mørk sjokolade oppi kjøttdeigen. Tydeligvis er dette "vanlig" i Mexico, men jeg holdt på å dette av stolen når jeg sa at hun tok sjokolade i kjøttdeigen.

bitter sjokolade brukes mye i matlaging der borte, f eks i mole-saus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...