Gå til innhold

Markløft - slippe eller ikke?


wombat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Okei, nei, blir bare forvirret siden ingen sier noe når folk legger ut video og legger den forsiktig på plass. Pluss at folk kanskje kvepper litt i overkant av hva jeg forventet når jeg slipper den selv med yogamatter. Liker å innbille meg at det er fordi jeg er litt sterk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nei, blir bare forvirret siden ingen sier noe når folk legger ut video og legger den forsiktig på plass. Pluss at folk kanskje kvepper litt i overkant av hva jeg forventet når jeg slipper den selv med yogamatter. Liker å innbille meg at det er fordi jeg er litt sterk da.

Finnes heldigvis en mellomting mellom å slippe fra toppen og å bruke ti minutter ned; sett den kontrollert fra deg du :) Hold i stanga hele veien, men bare skyt hofta bakover og bøy knærne i det stanga passerer. Ferdig! Er ikke mer hokus pokus enn det :)Tipper en del teknikkvideoer er i overkant tydelige for å illustrere nettopp teknikk, men når du har bevegelsesbanen inne (og ikke skyter knærne ut for tidlig feks) er det bare å speede opp tempoet. Så blir nok både energireservene dine og de du trener med så fornøyde de kan (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes heldigvis en mellomting mellom å slippe fra toppen og å bruke ti minutter ned; sett den kontrollert fra deg du :) Hold i stanga hele veien, men bare skyt hofta bakover og bøy knærne i det stanga passerer. Ferdig! Er ikke mer hokus pokus enn det :)Tipper en del teknikkvideoer er i overkant tydelige for å illustrere nettopp teknikk, men når du har bevegelsesbanen inne (og ikke skyter knærne ut for tidlig feks) er det bare å speede opp tempoet. Så blir nok både energireservene dine og de du trener med så fornøyde de kan (y)

Tja, pleier å bøye meg sånn halvveis ned og holder den igjen til ca knærne, men holder ikke igjen etter det, bare følger etter, så det smeller jo litt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Når man trener markløft, skal man senke stangen kontrollert ned eller "gi etter"?

Nedsenkingen skal skje kontrollert. Hvis man slipper i ordets rette forstand tror jeg du fort får en del ekstra utgifter ved å erstatte gulv/utstyr.

utenom det, er mange som tror at man er ferdig på topp, men langt ifra, du er ikke ferdig før du er nede og stangen er på akkurat samme plass som da du startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt nok å marke, så hvorfor utsette korsryggen for mer stress enn nødvendig? Stangen skal opp, så ned. Makser man, så må du for din egen ryggs skyld ikke finne på å prøve å kontrollere stangen på vei ned. Man skal ikke slippe stangen rett ned, men ikke prøv å hold igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt nok å marke, så hvorfor utsette korsryggen for mer stress enn nødvendig? Stangen skal opp, så ned. Makser man, så må du for din egen ryggs skyld ikke finne på å prøve å kontrollere stangen på vei ned. Man skal ikke slippe stangen rett ned, men ikke prøv å hold igjen.

Markløft er en øvelse hvor stanga skal opp og ned. Høres enkelt ut og ganske logisk, men mange som glemmer at man må holde oppspennet til stanga er nede og står rolig, hvis belastning på korsryggen er en bekymring så bør man gjøre det.

Man er ikke ferdig med repetisjonen før stanga er nede (unntatt rumenske) Hvis man slipper stanga ned så vil man også slippe oppspennet og da vil det med tider få konsenkvenser. Skal vel sies at trådstarter siktet til vanlige utføring av øvelsen og ikke maksing i den forstand.

Har man en 100% clean teknikk så burde ikke dette være noe problem, men for de som har gått på youtube og lært seg øvelsen ved å se en teknikkfilm uten forklaring så vil det være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote treningsveilederen på mosjonistgymmet mitt: "Hvis du bråker når du trener markløft, er du ikke sterk nok i utgangspunktet"

Du skal løfte stanga helt opp til godkjent repetisjon. Hva du gjør på vei ned skal ingen pirke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ikke vet jeg?

Har sett begge varianter der jeg trener.

Jeg pleier å holde igjen til jeg kommer til rett forbi knærne, så setter jeg den "hardt fra meg". Omtrent samme sted som løftet begynner, men det blir jo litt annerledes når man setter den ned pga brystet og knærne? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vet at negativ trening er bra ;)

Er mange som voldtar markløftstanga og jeg vil kalle dette vranglære..riste og bære seg før man skal løfte vil som oftest for utrente folk resultere i lekkasjer som igjen fører til skader. Bedre å ta et kontrollert avløft til toppen og så senke den rolig ned igjen og legge den pent på samme plassen som den ble tatt opp ifra, tenk deg hvor glade folk rundt deg blir.

Hver gang jeg ser en fyr som driver å røsker under øvelsene så tenker jeg på Terry Crews :D

wombat

Hva mener du med brystet?

Eneste gangen du skal røre stanga med føttene (nedre halvdel; legger) er når du tar oppspenn og når du setter den fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg mener... Kan filme det i morgen og tegne en pil på filmen hva jeg mener. Vet ikke om det er bare jeg som har merkelig bevegelsesbane eller dårlig spenne eller wtf, syns bare den HEEELT nederste delen (typ siste... 5 cm?) ødelegger alt hvis jeg skal sette den PENT ned. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at negativ trening er bra ;)

Er mange som voldtar markløftstanga og jeg vil kalle dette vranglære..riste og bære seg før man skal løfte vil som oftest for utrente folk resultere i lekkasjer som igjen fører til skader. Bedre å ta et kontrollert avløft til toppen og så senke den rolig ned igjen og legge den pent på samme plassen som den ble tatt opp ifra, tenk deg hvor glade folk rundt deg blir.

Hver gang jeg ser en fyr som driver å røsker under øvelsene så tenker jeg på Terry Crews :D

Er det ikke dette man kaller crossfit?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...