Gå til innhold

Markløft - slippe eller ikke?


wombat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt støy må vel være lov på sentrene? Man skal jo faktisk slite litt :p

Forskjell på nødvendig støy og unødvendig bråk.

En tommelfingerregel er at øvelser skal utføres rolig og behersket, tilogmed under maksing, klarer man ikke det så bør man start med basic stang igjen til man har lært det. Ja, jeg bråker på gymmen, men da er det snakk om et brøl for å klare den siste biten i mark eller bøy, skulle jeg begynt å slengt stålvekter rundt der så ville ikke jeg ha blitt gammel, eller gymmen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest GuJunPyo
Alle vet at negativ trening er bra ;)

Er mange som voldtar markløftstanga og jeg vil kalle dette vranglære..riste og bære seg før man skal løfte vil som oftest for utrente folk resultere i lekkasjer som igjen fører til skader. Bedre å ta et kontrollert avløft til toppen og så senke den rolig ned igjen og legge den pent på samme plassen som den ble tatt opp ifra, tenk deg hvor glade folk rundt deg blir.

Hver gang jeg ser en fyr som driver å røsker under øvelsene så tenker jeg på Terry Crews :D

wombat

Hva mener du med brystet?

Eneste gangen du skal røre stanga med føttene (nedre halvdel; legger) er når du tar oppspenn og når du setter den fra deg.

Sier ikke at jeg er enig med Fletcher, men synes at svaret hans er interessant og bør vurderes. Ct Fletcher overvurderer(snakker frekt om folk som bryr seg om teknikk) som alltid, men jeg personlig slipper stanga rett ned på lave reps, mens på høye reps holder jeg det kontrollert. Vil ikke si det er vranglære, kommer vell ann på hvordan man liker å løfte. Mener heller ikke å innsulte noen med ct videon, men jeg mener hans poeng om å fear of limitations er litt riktig. Jeg er også uenig at en person som bråker med mark er svake, hva med en person som makser 200 kg og slipper den på den måten, ikke svakt i det heletatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg hørte der var "snap city, pussy, motherfuckers, snap city" etc etc etc...

Har vel ikke påstått at de som bråker med vektene er svake folk?

Er som jeg har sagt flere ganger at folk tror at markløft er bare å dra, men det er helt feil, markløft handler om å dra 1 stang i en vertikal bane OPP og NED i en kontrollert form.

Jeg vil tørre å påstå det at halve treningen er når man tar stanga ned igjen også, med tanke på den negative effekten som oppstår hvor du må bruke krefter på å føre stangen ned i en rolig metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Eneste jeg hørte der var "snap city, pussy, motherfuckers, snap city" etc etc etc...

Har vel ikke påstått at de som bråker med vektene er svake folk?

Er som jeg har sagt flere ganger at folk tror at markløft er bare å dra, men det er helt feil, markløft handler om å dra 1 stang i en vertikal bane OPP og NED i en kontrollert form.

Jeg vil tørre å påstå det at halve treningen er når man tar stanga ned igjen også, med tanke på den negative effekten som oppstår hvor du må bruke krefter på å føre stangen ned i en rolig metode.

Nei, jeg svarte på på myr når det gjaldt det når han påsto at de som slipper stanga ned på mark er svake.. Ja og jeg sa feil så en video av Frank gjøre markløft, og jeg slipper den ikke ned idetheletatt. Legger den ned kanskje litt for hardt, men slipper den ikke fra toppen. Ja, er enig i at mark er å ta stangen ned og opp. Ct snakker i videon om at mange personer er redd for sine limits osv, men ja mange av hans videor er full av banning : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå det at halve treningen er når man tar stanga ned igjen også, med tanke på den negative effekten som oppstår hvor du må bruke krefter på å føre stangen ned i en rolig metode.

Hovedverdien til markløft kommer av den vanskelige utgangsposisjonen uten en eksentrisk fase i forkant.

Knebøy f.eks har en eksentrisk fase før bunnposisjonen som gjør løftet opp lettere. I knebøy er denne "spretten" i bunn en stor del av treningen. I markløft er det ingen "sprett" siden vi begynner fra full stopp uten noe før.

Å senke stangen ned sakte vil gjøre markløft tyngre og bruke opp mye energi som kunne blitt brukt til å løfte mer vekt og/eller flere repitisjoner. Noen kan kanskje ha nytte av treningeffekten av å senke vekten rolig ned, men hovedfokuset og hovedpoenget med markløft er/bør være å løfte mye vekt opp fra bakken.

Etter hvert som vekten blir tyngre og tyngre, så vil hastigheten på vei opp gå ned, da blir det "sløsing" med energi å senke stangen sakte ned.

Hvis vekten er tung nok, så er min erfaring at folk ikke klarer å senke den ned med full kontroll over rygg osv. Da er det ofte bedre å ta en kontrollert rask nedsenking. Selv senker jeg vekten ganske rolig ned til knærne og "slipper" stangen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeleig et fornuftig innspill i denne tråden. Er så lei av alle "ekspertene" som mener at man om man ikke klarer å senke stangen kontrollert helt ned til bakken uten å lage en lyd så trener man for tungt, må ta av vekter osv. Hvor bra tror dere ryggen har det om du skal senke stangen rolig og kontrollert siste del fra knærne og helt ned til bakken med 200 kg i hendene? Det fins en mellomting mellom å slippe stangen fra toppen av løftet og å vere barnevakt for den hele veien til bakken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endeleig et fornuftig innspill i denne tråden. Er så lei av alle "ekspertene" som mener at man om man ikke klarer å senke stangen kontrollert helt ned til bakken uten å lage en lyd så trener man for tungt, må ta av vekter osv. Hvor bra tror dere ryggen har det om du skal senke stangen rolig og kontrollert siste del fra knærne og helt ned til bakken med 200 kg i hendene? Det fins en mellomting mellom å slippe stangen fra toppen av løftet og å vere barnevakt for den hele veien til bakken igjen.

Er snakk om å trene skadefritt og dette er ikke snakk om 200 kilo, er det?

En del av treningen er også den delen hvor stanga skal bli ført ned til under knærne, hvis du mener at du slipper 200kilo rett fra topp til bunn og moser knærne dine, så er det din kropp, for all del :)

Er også viktig at man får dette innlært fra de første kiloene så det blir en automatikk i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snakk om å trene skadefritt og dette er ikke snakk om 200 kilo, er det?

En del av treningen er også den delen hvor stanga skal bli ført ned til under knærne, hvis du mener at du slipper 200kilo rett fra topp til bunn og moser knærne dine, så er det din kropp, for all del :)

Er også viktig at man får dette innlært fra de første kiloene så det blir en automatikk i dette

Les hva jeg skriver min gode mann. Jeg sier at man ikke, og jeg presiserer ikke, skal slippe stangen fra topposisjon, ei heller fysisk slippe den etter at man har passert knærne, men det kommer et punkt der stangen går litt kjappere, rett og slett som du sier for å trene skadefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også ta opp en annen diskusjon. Si f.eks at du skal kjøre 5 reps på 200 kg, bør man holde spennet hele tiden, eller kjøre ett nytt oppspenn på hvert rep?

Min teori om slipping:

Trener du TUNGT, bør du slippe for å spare på energi til du skal dra opp igjen, synes jeg hvertfall. Jeg senker alltid stanga litt under knærne før jeg slipper helt ned igjen, så kjører jeg på med ett nytt oppspenn på neste rep.

Teorier rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...