Gå til innhold

Markløft - slippe eller ikke?


wombat

Anbefalte innlegg

Kan også ta opp en annen diskusjon. Si f.eks at du skal kjøre 5 reps på 200 kg, bør man holde spennet hele tiden, eller kjøre ett nytt oppspenn på hvert rep?

Min teori om slipping:

Trener du TUNGT, bør du slippe for å spare på energi til du skal dra opp igjen, synes jeg hvertfall. Jeg senker alltid stanga litt under knærne før jeg slipper helt ned igjen, så kjører jeg på med ett nytt oppspenn på neste rep.

Teorier rundt dette?

Når jeg kjører 5 reps på 200 kg, så spenner jeg opp på nytt mellom hver rep. Det er så tungt at jeg ikke har sjangs til å holde spennet mellom repsene.

Enig i din teori om slipping;). Her bruker jeg den teorien i praksis for å få ny 5RM:

Hvis jeg skulle senket stangen ned rolig, så ville jeg ikke klart 5 reps og jeg vil tippe at vekten måtte vært ca. 200 for at det skulle gått med 5 reps med nedsenking. Det ville ikke vært noe problem i seg selv, men jeg marker kun ett sett en gang i uken, og da bør det være så tungt som mulig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tenker du på maksløft, 2 eller 3 veldig tunge repetisjoner ved markløft, så er det vel mye mer gunstigere å faktisk sette ned vekta med hvertfall 50% mindre arbeidskraft kontra det du brukte for å få den opp? (virker veldig logisk for min del) Du vil vel ikke belaste korsryggen ytterligere enn det du gjorde for å få den perfekt opp? Når man derimot trener høyere repetisjoner som er lettere å kontrollere på vei ned, så er det vel smak og behag for hver enkelt å velge hvordan man vil sette den ned. Det beste er vel å sette den ned kontrollert og fint, for å terpe på teknikk og løftebane, men å si at man SKAL gjøre det på maksløft og veldig tunge sett, det er bare dumt spør du meg! Dette er min personlige mening dog (jeg er heller ingen ekspert!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...