Gå til innhold

Hva gjør du med eggeplommen?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen som har nevnt hjemmelaget is?? Husker ikke oppskrift, men er tusen oppskrifter rundt omkring, bare søke :)

Jupp, det er prøvd ut her i heimen :)God bruk av eggeplomme! :hungry: Husker ikke oppskriften jeg brukte jeg heller, men fant en av utallige forslag på nettet.

Så det jeg bruker eggeplomme mest til er is, vaniljekrem/saus, eggedosis, og av og til f.eks. bernaisesaus, dressinger (cæsardressing! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at vi er flere her som gjerne lager omelett, fluff og annet digg av eggehviter. Men jeg får alltid dårlig samvittighet av å kaste plommene. Bruker du dine til noe?

Om jeg bruker plommene til noe? Ja, mat! Plommene er den beste delen av egget, og når jeg koker egg, spiser jeg kun plomma. Klarer faktisk ikke helt konsistensen på hviten etter å ha spist litt for mange egg. Til alt annet eggebasert, spiser jeg hele egget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Ingen som har nevnt hjemmelaget is?? Husker ikke oppskrift, men er tusen oppskrifter rundt omkring, bare søke :)

LAgde hjemmelaga iskrem i går. Meget enkel grunnoppskrift:

3 eggeplommer

3 eggehvitter

3 dl fløte

søtning

Pisk eggehvittene stive, bruk helt rent utstyr ellers vil det ta laaaaaang tid. Litt salt hjelper også.

Pisk eggeplommene til eggedosis.

Pisk fløte og søtning stivt til krem

Bland kremen og eggedosisen, og så bland inn eggehvittene.

Når du blander de tre er det veldig viktig å være forsiktig. Her øsnekr man å beholde så mye som mulig av luften slik at iskremen blir luftig og kremete.

I går var det sjokoladeis, så smelta 100 gr mørk sjokolade uten tilsatt sukker sammen med en halv kopp sterk kaffe og ørlitte granne salt (salt får frem sjokoladesmaken, men vi snakker er bare så vidt det er), og lot dette avkjøle seg før jeg forksitig blandet sjokoladen inn med det andre.

Over i en dertil egent boks, inn i fryseren, og rørte forsiktig rundt ca hver time i fire timer inntil den var ferdig fryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løses "problemet" (jeg liker å ha ekstra eggehvitter i diverse pannekaker ol for å få dem til å henge sammen ordentlig) ved å A) lage biff tartar (rått kjøtt med rå eggeplomme) B) Kjøpe eggehvitter på boks i Sverige C) Gi det til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

this: Eggeplommer til overs - dette lager du - Eggeplommer til overs - Spise

eggelikør;

5 dl melk

300 g sukker

5 eggeplommer

1 ss vaniljesukker

5 dl 60% sprit

Kok opp melk og sukker. Visp sammen eggeplommer og vaniljesukker. Pisk inn den kokende melken og la det tykne litt. sile og avkjøle! Skål

eggedosis :D

gullkake: Gullkake - Apéritif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Har hørt eggeplommen inneholder mer protein og næringsstoffer enn hviten (men dog også fett osv) så jeg tar gjerne noen eggeplommer ekstra i omeletten om jeg har noen til overs fra andre retter som kun skal ha eggehvite :-) Tror ikke du spiser så mye egg at det skader med det lille ekstra i eggeplommen, mye sunn næring og fett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler aldri opp egg - det eneste er om jeg skal ha pisket eggehvite til noe, men det skjer omtrent aldri uansett. Plommen er jo den perfekte næringsbomben. Masse protein, masse sunne fettsyrer osv osv.

One important set of nutrients that should not be overlooked is the long-chain essential fatty acids. Egg yolks contain the long-chain omega-3 fatty acid DHA, which is necessary for the brain and proper retinal function in the eye, and the long-chain omega-6 fatty acid arachidonic acid, which is required for the healthy skin, hair, libido, reproduction, growth and response to injury.

The Incredible, Edible Egg Yolk

They contain 100% of the fat soluble vitamins A, D, E and K as well as carotenoids lutein and zeaxanthin found in the egg. They also contain more than 90% of the calcium, iron, phosphorus, zinc, thiamin, folate, vitamin B6 and vitamin B12. Compared to the yolk, the white doesn’t bring much to the table in terms of nutrients.

An Egg Yolk a Day Keeps the Doctor Away | Paleo Diet Lifestyle

Omega-3 fatty acids are converted into anti-inflammatory chemicals by the body. They are essential for health, immunity and brain development. Eggs are a nutrient-dense, high-protein food. They provide omega-3 fatty acids, vitamin D and a wide array of other essential vitamins and minerals. Including eggs in your dietary strategies can increase your health, strength and muscle development.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenkte over dette igår! Tanken på å skulle kaste halvparten av en matvare for å unngå noe som er essensielt er jo helt idiotisk. Hvis man skal ha noe magert, kan man ikke bare gå for en annen matvare da? Hater å kaste mat :( Og hater tanken på at andre kaster mat hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...