Gå til innhold

Hva gjør du med eggeplommen?


Gjest

Anbefalte innlegg

Liker ikke smaken på eggeplommen så jeg pleier å kaste den... men hvis jeg skal bruke den, brukes den i burgere og holder kjøttet sammen så det ikke blir tørt og faller fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker hele egget noen ganger. Men jeg bruker veldig mye eggehvite, så det går en del plommer i søpla ja ;) Kyllingfoster :cry:

Hehe, jeg tviler på at hønene som legger eggene vi spiser har vært i nærheten av en hane:) Da må de i så fall søke arbeid i kyllingproduksjon. Muligens større sjanse for noe action på jobb da:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rofl:

Jeg har i grunn aldri tenkt på at høner faktisk må befruktes for at det skal bli kyllinger, og at de kan legge egg uten at det blir kyllinger av dem (kilde). Huff, nå ble jeg flau :blush: thihi :p

Det er jo logisk at de må befruktes, men jeg har alltid trodd at de var befruktet når de la egg. Jaja, da har jeg fått en oppklaring i det :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rofl:

Jeg har i grunn aldri tenkt på at høner faktisk må befruktes for at det skal bli kyllinger, og at de kan legge egg uten at det blir kyllinger av dem (kilde). Huff, nå ble jeg flau :blush: thihi :p

Det er jo logisk at de må befruktes, men jeg har alltid trodd at de var befruktet når de la egg. Jaja, da har jeg fått en oppklaring i det :thumbsup:

Lett å glemme ja!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe:) Litt off topic, men det var faktisk ikke så mange år siden at jeg innså at kyr ikke produserer melk før de har kalvet. Trodde alle kyr produserte melk hele livet. Det er liksom det kua gjør... :p

Jeg har i grunn ikke tenkt på det heller jeg da :p Huff, nå høres jeg skikkelig dum ut, haha! ;) Jaja, en kan ikke vite alt mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker det :)

Neida, jeg spiser det :p

Men har prøvd å drikke råe egg 3-5 ganger og er faktisk ikke så ille, litt godt nesten (jeg er ikke helt normal). Kan vertfall gi dere tips om å røre ut plommene først, holdt på å sette en plomme i halsen en gang xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det et større problem hva jeg skal bruke hvitene til :p Plomme blir brukt i emulsjonssauser (bearnaise, hollandaise og lignende), eller som ekstra krutt i omelett. Hjemmelaget majones er også ganske plomme-krevende. Hvitene bruker jeg i mandelkjeks eller annen bakst. Har laget sukkerfrie marshmallows en gang jeg hadde 8 hviter til overs. Etter jeg hadde laget iskrem med plommene. Nammenam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker det :)

Neida, jeg spiser det :p

Men har prøvd å drikke råe egg 3-5 ganger og er faktisk ikke så ille, litt godt nesten (jeg er ikke helt normal). Kan vertfall gi dere tips om å røre ut plommene først, holdt på å sette en plomme i halsen en gang xD

Kroppen klarer visstnok bare å ta opp halvparten av proteinene i ubehandlede egg, så jeg ville hha stekt eller kokt dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen klarer visstnok bare å ta opp halvparten av proteinene i ubehandlede egg, så jeg ville hha stekt eller kokt dem :)

Bruker som oftest gjøre det, men var en periode jeg skulle være "sunn/tøff" etter jeg jogget for 1-2 år tilbake og drakk litt egg xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det et større problem hva jeg skal bruke hvitene til :p Plomme blir brukt i emulsjonssauser (bearnaise, hollandaise og lignende), eller som ekstra krutt i omelett. Hjemmelaget majones er også ganske plomme-krevende. Hvitene bruker jeg i mandelkjeks eller annen bakst. Har laget sukkerfrie marshmallows en gang jeg hadde 8 hviter til overs. Etter jeg hadde laget iskrem med plommene. Nammenam :)

Forsøkt eggehvitefluff? Det er nyyyydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt eggehvitefluff? Det er nyyyydelig :)

Hva er det??? Tar gjeeerne i mot oppskrift :)

Marengs. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

Ooo, god idé, det skal testes! Har endelig fått Tagatesse i hus, det karamelliseres jo i bakeprosesser, så nå går det kanskje å lage marengs uten sukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det??? Tar gjeeerne i mot oppskrift :)

Ooo, god idé, det skal testes! Har endelig fått Tagatesse i hus, det karamelliseres jo i bakeprosesser, så nå går det kanskje å lage marengs uten sukker!

Bare å piske hviter stiv, blande inn sukrin +evt smakstilsetning eller proteinpulver for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett hele egget og har jeg eggeplommer til overs går de i omeletten/pannekakene dagen etter.

Lag eggelikør til hele familien til jul: http://www.dinmat.no/Drikke/Drinker/Eggelikør

Hvis du ikke vil bruke dem selv, kan du gi dem bort til noen som trenger de til julekaker, mamma bruker alltid masse eggeplommer til sine :)

Lag vanlijekrem ala Kristine Weber: http://www.kriweb.no/2011/07/04/bruk-eggeplommen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...