Gå til innhold

Filosofen blåbjørn


Anbefalte innlegg

Har du lyst til å forklare denne nærmere? :)

EDIT: Du som nå har prøvd både RTS, Dietmar og sheiko - hva tenker du om forskjellene og hva liker du best? Og hvorfor? :)

BluebearFastform

Hadde du noe spesifikt i tankene som du lurte på?

Her burde man nok hatt oversikt over hele programmet i sin helhet i tillegg til ekstra bakgrunnsinformasjon om blokkperiodisering.

RTS krever mye mer av atleten (ikke vær idiot i hodet) enn dietmar/sheiko (bare gjør det som står). Jeg har aldri prøvd dietmar, faktisk.

Mellom RTS og Sheiko er grunnprinsippene ganke lik som bildet over. Skap utmattelse, uten å utmatte for mye. Vedlikehold frem mot stevne før du lar utmattelsen forsvinne. Inndelt i akkumulering (mindre spesifikk, total innhenting, hypertrofi), transformering (mer spesfikk, ufullstendig innhenting, tyngre vekter) og realisering (lavere volum, men lik frekvens og noe høyere intensitet). I tillegg til mindre blokker, som f.eks introduksjonsblokker med lavere volum.

Den store forskjellen er selvsagt at RTS ikke bruker prosenter, men heller subjektiv følelse av ytelse (oppgitt som @1-10 der 10 er umulig å ta en rep til).

Den benytter seg av andre metoder for å treffe ønsket volum/intensitet som:

"Load drop" -3 % til -9 % (Opp til en vekt, hopp ned x prosent og ta så mange sett til du treffer oppgitt RPE)

"Rep drops" - x3@9 --> x2@9 (Opp til en vekt. Hopp ned en rep med samme vekt og gjenta til den blir @9)

"Repeats" - @8 --> @9) og autoregulering (Opp til en vekt. Bruk samme vekt til den blir så tung som oppgitt).

Da kan RPE se slik ut (svært oversimplifisert):

U1: x5@9 - 5 %

U2: x4@9 -5 %

U3: x3@9 -7 % (+2) = høy utmattelse

U4: x5@9 -5 %

U5: x4@9 -5 %

U6: x5@9 -7 % (+2) = høy utmattelse

U7: x2@9 -5 %

U8: x5@9 -3 % (-2)

U9: x1@9 -3 % (-2)

U10: Stevne

Ettersom RTS bruker flere spesifikke varianter vil snitt intensitet være lavere enn det kan bli gitt uttrykk for (ettersom x5@9 på pin-press ikke er samme intensitet som x5@9 på standard bøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS jeg elsker forutsigbarheten til Sheiko, men jeg hadde nok lent meg på RPE om jeg måtte valgt noe gitt at jeg visste jeg klarte å kontrollere følelsen av RPE godt nok. Studier som ser på mental utmattelse viser at det fort gjort (om vi overfører resultatene) kan være å justere RPE bare fordi man er litt mentalt sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på hva verdiene i tabellen er basert på (Prilepin?), ift å regne med prosent/MI som på Dietmar :)

Ellers flott utfyllende svar! :D

De er basert på prilepin´s med intensitet infaktorert. Slik at man får et felles tall som gjør det litt lettere ettersom man ofte benytter en myriade av prosenter. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Intro:

Bangsbo, 1994 delte fotballspillere inn i 1 av 3 grupper. Hensikten var å se på effekten av trening av quadriceps på grunnstyrke og ballvelositet etter et spark.

Grupper:

#1: Høy motstand, lav velositet (klassisk trening, uspesifikk)

#2: Lav motstand, høy velositet (klassisk trening, mer spesifikt

#3: Spesifikke sparkøvelser (Sportsspesifikktrening for idretten, høyst spesifikk)

Resultat

Ikke overraskende. #1 og #2 ga høyest utvikling av grunnstyrke, mens #3 utviklet idrettsprestasjon best.

Praktisk applikasjon for deg:

Du har trolig ikke fingeren i ræva, men hold øynene på målet. Vil du bli i god i dips vil ikke benk overføres til dips i lik grad som støtteøvelser til dips vil overføres til dips. Vil du bli god i benk vil ikke dips overføres til benk i lik grad som støtteøvelser til benkpress. Dette er grunnen til at vi har programmering. Det er ønskelig å syklere disse faktorene i riktig rekkefølge for maksimal prestasjon.

Ha også i bakhodet at ulike treningskvaliteter har ulik retensjonstid, som også må bli tatt høyde for. Du vil ikke være på maksstyrke svært lenge, men du vil beholde muskelmasse svært lenge.

Dagens rant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens

http://time.com/2912311/eat-more-gluten-the-diet-fad-must-die/

Undrer litt. Kan det være at en hvilken som helst endring er det som gjør at man føler seg bedre, og ikke gluten i seg selv?

Hvorfor skal det alltid være "en ting"?

Syns denne er så bra

Tror det ligger mye psykologisk bak dette å kutte ut noe som de har hørt gir problemer. Og når de kutter ut glutenholdig mat så blir de på magisk vis bedre fordi de forventer det (pga det de har hørt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lett å gjøre ting når man ikke har peiling på hvorfor man gjør det. Løsningen er enkelt: Sett deg noe hårreisende mål og bryt de ned i overkommelige delmål. Jeg laget et lite visuelt hjelpemiddel som jeg håper kommer noen til nytte.

post-2892-14440983426177_thumb.jpg

EDIT:

Definitivt for mye tekst på det bildet. Skulle formulert hovedteksten som ekstra tekst til bildet. Håper det er nyttig likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2892-14440983777092_thumb.jpg

Ha i bakhodet at en økt misset en gang i blant er ikke verdens undergang.

Ha fokus på kontinuitet. Trening skal være lystbetont, gi glede, mestringsfølelse og god helse. Det skal ikke være "kan ikke spise fordi jeg er på diett" eller "jeg må trene x fordi det sier y".

Tren hva faen du vil, bare det passer ditt mål og gjør deg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens

http://time.com/2912311/eat-more-gluten-the-diet-fad-must-die/

Undrer litt. Kan det være at en hvilken som helst endring er det som gjør at man føler seg bedre, og ikke gluten i seg selv?

Hvorfor skal det alltid være "en ting"?

Klart, noen er nok intollerante mot gluten.. men jeg tror veldig mange har fått det for seg at de er det fordi det er så mange som er det - og også for å ha en legal grunn til å styre unna noe som er forbundet med overvekt. Personlig trodde/mente jeg at jeg var glutenintollerant en lang stund og at det fikk kroppen min til å føle seg så mye bedre når jeg styrte unna - sannheten var at jeg var svært spiseforstyrret og det kun var hodet som var tilfreds med denne dietten:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

post-2892-14440984564988_thumb.png

Begynn først med det enkle. Alltid skal man gjøre det som er mest utfordrende, til tross for at dette ofte ikke gir resultatene man ønsker.

1. Spis til du er mett. Stopp der. Varier ofte.

2. Velg farger. Varier ofte.

3. Skal jeg ta trappen? Ja. Det skal du.

4. Vær med på aktiviteter som gjør deg glad, og gjør mosjon lystbetont.

Nok nå med go hard or go home.

Gjør noe, først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Bare” 1 cm ned ned annenhver uke?

Gi det litt tid.

“Bare” 2 kg økning i måneden i en gitt øvelse?

Gi det litt tid.

“Bare” 1 sekund raskere rundt favorittløypen?

Gi det litt tid.

Suksess skrives i bølger, ikke i rette linjer.

Kontinuiteten er det som gir resultatet.

Det handler om å ikke stoppe, om å ikke gi opp!

#ISIGO

Ikke lenge til stevne #4 heller :D

Raw nationals nå:

http://www.ustream.tv/channel/usapl-2014-raw-nationals

post-2892-14440985060297_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Strength gains after ten-weeks of daily non-linear periodization between concurrent versus resistance training" Bezerra et al

Hva:

A) Styrketrening x2 i uken

B) Styrketrening x2 i uken + 20 min aerob aktivitet på slutten av økten

Hvem:

Motstandstrente kvinner. 30-55 år.

Varighet:

10 uker

----

Her er altså en sammenligning av effekten av å trene et rent styrkeoppsett, eller kombinere forskjellige fokusområder i samme økt. "komplekstrening" "sammenfallende".

Resultat sjokkerte meg litt. Hele 32 % vs 13 % A mot B på styrke i benpress og 26 % vs 14 % A mot B på styrke i kneekstensjon.

Det ble konkludert med at for middelaldrende kvinner med erfaring med styrketrening burde man ikke legge aerob trening i samme økt.

Praktisk applikasjon:

- Ta joggingen tidligere på dagen eller en annen dag.

Notis:

Forskjellig treningsmetoder vil ha forskjellig utslag, så dette sier ikke noe om alaktisk eller glykolytisk trening.

Obs, obs! Avvent også mer evidens før man gir en bred uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...