Gå til innhold

Filosofen blåbjørn


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fremgang

Jeg har trolig altfor mye på hjertet denne uken. Babling for the win.

Etter å ha trent altfor mange mennesker er det en ting som går igjen, gang på gang. Jeg skrev noe om det i går. Målsetting, realistisk fremgang og psykologien bak progresjon.

Målsetting

Det er bare å lese mer om dette ovenfor, men i korte trekk er det essensielt at man begynner på slutten. Du kan ikke trene riktig om du ikke vet nøyaktig hva du trener for. Jeg bryr meg ikke om du bare trener for helse eller om du skal bli olympisk mester. Det er en fasit her og det er: Begynn på slutten.

Hva er det du egentlig ønske å oppnå med treningen? Hvordan vet du at du er på rett spor? Hva skal du gjøre om du ikke er på rett spor?

Jeg ønsker å oppnå 200 kg i knebøy. Uansett kroppsvekt.

Det sier seg selv at det å ta 200 kg knebøy krever noe spesielt. Det er et relativt stort mål, uansett. Det kommer til å ta tid. Det er det første du må forstå: Det tar tid.

Hvordan vet du at du er på rett spor? Du må ha 14 dagerslogger eller månedslogger. Du sender rett og slett en e-post til deg selv, eller skriver et innlegg, den 01 i hver måned (evt hver 2 uke - 01 og 15.).

Mai:

Knebøy 130 kg x 3

Juni:

Knebøy 132,5 kg x 3 - Progress!

Om du IKKE har hatt fremgang, da bør du ha loggført alle øktene dine slik at du kan lete etter spor!

- For høy intensitet? (Gjennomsnittlig intensitet blant eliteløftere er rundt 80% av max. Løft over 90% av max utgjør 1-5%)- For lavt volum? (Du kan justere volum som du vil, men varierende på intensitet bør du ha forskjellig volum i hovedløftene)

- For høyt volum? (En uke med høyt volum må følges av en uke med lavt volum)

- Har jeg en svakhet? (Legg til støtteøvelse, f.eks frontbøy/good morning/Ryggtrening for krum øvre rygg eller kjør en periode hvor du fokuserer på hypertrofi for å øke tverrsnittet i musklene)

- Har jeg for høy/lav frekvens? (Varierende på treningsstatus vil du akkumulere for stort stress. Du må bygge opp toleransen over tid, begynn på 3 dager med medium volum og øk over tid til 4, 5, 6 dager trening)

Realistisk målsettingOm du veier 72 kg og har en nåværende bøy på 80 kg.. er det realistisk å ta 200 i bøy det nærmest året? Nei. Gud nei. Det er sterk korrelasjon mellom økt funksjonell masse (muskeltverrsnitt) og styrke. Veier du 100 kg vil du sannsynligvis være sterkere. 10 personer bygger et hus raskere enn 2 personer.

Vi kan anta at du vil øke ca 0,2-1 kg muskelmasse i mnd den første treningstiden din (ca 50% mindre for jente). En kroppsvekt på 80 kg (8 kg økning i ren muskelmasse) kan ta helt opp til 24-40 mnder å oppnå. Om vi legger til litt fett vil du, om du ikke er fullstendig på bærtur, veie ca 88 kg (50/50 muskel/fett).

Fireårsmål:

post-2892-14440953095773_thumb.jpg

Den 01.01.18 har jeg lyst å ta 200 i bøy - 145 benk - 230 mark med en kroppsvekt på 100 kg. 32/26/32 kg økning i øvelsene og 7 kg økning i kroppsvekt per år i fire år? Det kan muligens gå om du er delvis velsignet - i det minste er det et bedre mål enn tanketom trening! Noen vil klare dette målet raskere, andre vil bruke myyye lengre tid.

01.01.14 = 72 kg bøy - 40 kg benk - 100 kg mark - Kroppsvekt 72 kg

Du kan forvente å øke mer i styrke per økt den første tiden, deretter vil det synke drastisk etterhvert. I starten av din treningskarriere vil styrken komme fra økt intra/intermuskulær koordinasjon, når "newbgains"-fasen er over virker det å hoppe drastisk ned.

Nøyaktig hvor lang tid det tar for deg å nå 200 kg i knebøy er veldig, veldig individuelt og har mange variabler. Realistisk sett kan vi trolig si at du kommer til å øke opp mot 5 kg maks i gjennomsnitt per måned den første tiden i de store løftene om du gjør mye riktig (trolig mindre i benk).

01.01.15 = 132 kg - 80 kg benk - 160 kg mark - Kroppsvekt 82 kg

Her ser du klart at det har vært enorm fremgang. Det følgende året vil fremgangen være, trolig, mindre. Om vi er snill og sier 2,5-3,5 kg økning i mnden om alt går perfekt (mindre for press).

01.01.16 = 162-174 kg - 95-110 kg benk - 190-202 kg mark - Kroppsvekt 87 kg

Det ser ut som moderate økninger, men hvor mange har faktisk hatt denne fremgangen?

Psykologien bak progresjonen

Det er dette som stopper oss. Vi tenker oftest her og nå. Å løfte tyngre på en mandag. I stedet for å tenke at du bør løfte tyngre per måned. Du ender opp i en ond sirkel. De første månedene er vekten lette. De føles litt tung ut, men de går greit opp.. etter 1-2 år er alle økter tung. Alle vekter på toppsett er tung. De er ikke nødvendigvis "tung" men alle toppsett føles jævla tungt ut. Å løfte disse settene krever langsiktig tenking. Du kan ikke lengre løfte en ny maks hver uke, i noen tilfeller ikke en gang hver måned.

Langt i fra alle har nok mental kapasitet/kunnskap til å komme seg frem til 01.01.16.

Progresjon kommer i bølger forstå at det er OK å løfte mindre denne uken enn forrige uke. Det er jo ikke DET som betyr noe?! Det er jo fremgangen per måned som teller! Hvem i alle dager bryr seg om at du løftet 87,5 kg denne uken, men 90 kg forrige uke? Hvorfor skal du løfte 90 kg denne uken om du IKKE har dagsformen til det? Hva med å løfte 85 kg denne uken med redusert volum?! Neste uke vil du nesten garantert løfte 92,5 kg!

Teknikk skal du løfte 200 kg knebøy med crap teknikk? Selvsagt ikke. Skal du få store muskler når du kompenserer (som gjør at andre muskler løfter 90% av vekten)? Selvsagt ikke. Trener du FEIL er det bare EN ting å gjøre. Hopp ned 20%.

Overkomplisering skal du trene speed-bøy/benk/mark med the cubemethod hybrid westside?! Er du fullstendig avblåst? Du begynner å trene 4-6 reps i knebøy/press/mark med 100% korrekt teknikk og dette gjør du jammen meg de første 6 mndene, med en maks test når det føles riktig (f.eks hver 2 mnd). Du vil ha den beste fremgangen i ditt liv! Suppler med totalt 20-30 reps for viktige muskelgrupper (posterior chain, skuldre, triceps) per økt.

Skal du oppnå store ting er hele fundamentet bygd opp rundt grunnmuren. Du må kunne grunnleggende biologi for å få doktorgraden.

Nybegynnerøkt hovedfokus styrke og ymse hypertrofi

Knebøy 4 sett x 6 repetisjoner (ca 77% av max)

Benkpress 4 sett x 4 repetisjoner (ca 80-82,5% av max)

Markløft 4 sett x 5 repetisjoner (ca 80% av max)

Benkpress - hantel, skråbenk, hold i bunn 2 sett x 8 til 10 repetisjoner

Sidehev - fjes mot benk, hold i topp 1 sett x 8 til 10 repetisjoner

Franskpress - decline benk 1 sett x 8 til 10 repetisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott tråd og gode innlegg!

Jeg stusset litt over var at du mente 5 kg økning pr måned på de store løftene var maks for en nybegynner? Mente du pr uke?

Jeg har selv økt markløften og knebøyen med 40 kg så langt i år og da har jeg ikke kjørt styrketrening 5x5 og starting strength i mer enn 5 måneder totalt (resten av tiden har gått til crossfit). Den lineære progresjonen legger jo opp til +7,5 kg i uka, men det er klart dette er litt overkant da en begynner lavt og spiser inn forskuddet. Tror allikevel 10-15 kg økninger i måneden er fult mulig i den første newbfasen :). I alle fall har det vært det for meg (og jeg har neppe spesielt gode genetiske forutsetninger for å bli veldig sterk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeflott tråd og gode innlegg!

Jeg stusset litt over var at du mente 5 kg økning pr måned på de store løftene var maks for en nybegynner? Mente du pr uke?

Jeg har selv økt markløften og knebøyen med 40 kg så langt i år og da har jeg ikke kjørt styrketrening 5x5 og starting strength i mer enn 5 måneder totalt (resten av tiden har gått til crossfit). Den lineære progresjonen legger jo opp til +7,5 kg i uka, men det er klart dette er litt overkant da en begynner lavt og spiser inn forskuddet. Tror allikevel 10-15 kg økninger i måneden er fult mulig i den første newbfasen :). I alle fall har det vært det for meg (og jeg har neppe spesielt gode genetiske forutsetninger for å bli veldig sterk) :)

Korrekt. En nybegynner kan øke MYE i starten, men i disse programmene er det også lagt opp til å begynne med stangen (evt 40 kg for en kar). Jeg tok utgangspunkt i et realistisk gjennomsnitt fordelt over 4 år. Du vil ha mesteparten av økningen det første året, men i gjennomsnitt vil det være rundt 2,5-5 kg i mnden de første årene. Deretter synker det nedover til 1-2,5 kg i mnden, deretter ned til 0-2,5 kg i mnden alt ettersom dedikasjon og genetikk.

Jeg bare tok et realistisk mål. Å øke +10 kg i uken over lengre tid, samtidlig som man beholder god teknikk er ikke like lett for alle. Her vil man også deloade og hoppe tilbake ca 10 % slik at denne superprogresjonen ikke vil være så super som man skulle tro. Man ender opp med et realistisk gjennomsnitt.

SS / 5x5 er flinke på å fortelle folk at: "Jo, du kan øke mye i starten. Ikke vær redd for å slenge på vekt". For min del har jeg fokus på at de første 4-6 ukene (de første 500 repetisjonene med knebøy) skal være 100 % teknisk korrekt for å innlære det motoriske mønsteret.

Deretter øker man rimelig fort, med nesten garantert god teknikk.

Jeg tenker ikke "ukentlig" økning. Jeg tenker kvartalsøkninger og årsøkninger. Da hindrer man også tankgangen i at man ikke kan redusere vekten, fordi at man da har ødelagt fremgangen.

U1: 40 kg x 5

U2: 45 kg x 5

U3: 42,5 kg x 5

U4: 47,5 kg x 5

U5: 50 kg x 5

U6: 52,5 kg x 5

U7: 60 kg x 5

U8: 65 kg x 5

U9: 62,5 kg x 5

U10: 70 kg x 5

U11: 75 kg x 5

U12: 80 kg x 5

40 kg økning for en mann.

Her kan man ha høyere progresjon basert på deg som person, men man kan faktisk også ha mindre. Derfor er det viktig å sette et realistisk gjennomsnittsmål.

Jenter vil ha mindre progresjonshopp. Om noen jenter sier de tar 80 kg "ATG SQ SERIØST" så antar jeg umiddelbart at de tar kvartbøy. Det å ta 80 kg knebøy for en gjennomsnittlig jente faktisk er ganske mye å ta for 4 sett x 4-6 repetisjoner!

Eksempel fra kundeloggen til ene kvinnelige kunden min nå:

U1: Goblet squat

U2: Goblet squat

U3: Knebøy - 15 kg stang

U4: Knebøy - 20 kg stang

U5: Knebøy - 30 kg (22,5 - 30 kg - 25 kg)

U6: Knebøy - 40 kg (27,5 - 40 kg - 32,5 kg)

Videre regner jeg med 3-5 kg økninger i uken her i gjennomsnitt. Med godkjent dybde. Er ikke dybden godkjent hopper jeg, uten å nøle, ned i kilo. Likevel vil det i gjennomsnitt bli 3-5 kg økning.

Noen uker +5 kg, andre uker -5 kg.

Etter 4 nye uker forventer jeg å droppe ned til 1-5 kg økninger.

U1: Goblet squat

U2: Goblet squat

U3: Knebøy - 15 kg stang - Antatt maks på ca 35 kg

U4: Knebøy - 20 kg stang

U5: Knebøy - 30 kg (22,5 - 30 kg - 25 kg)

U6: Knebøy - 40 kg (27,5 - 40 kg - 32,5 kg)

U7: Knebøy - 42,5 kg

U8: Knebøy - 45 kg

U9: knebøy - 50 kg

U10: Knebøy - 47,5 kg

U11: Knebøy - 52,5 kg

U12: Knebøy - 55 kg - Antatt maks på ca 67,5 - 75 kg

Etter ett kvartal med trening hos meg 3x i uken ville jeg forventet for en komplett nybegynner og gjennomsnittlig kvinne:

65-70 kg knebøy -- 42,5 kg benkpress -- 90--100 kg markløft -- 1-5 chins -- 1-20 pushups -- 1-5 dips

Noen vil ha mer. Andre vil ha mindre. I gjennomsnitt vil dette likevel være hva jeg forventer. Har man skader, eller er over 40-50 år vil jeg skrudd ned. Da jeg prioriterer andre ting. Strukturellbalanse først, deretter teknikk, deretter økninger etter kundens behov/ønske.

Gjennomsnittsloven:

Videre har jeg trent personer som har økt kjapt. Deretter jevner de seg ut i det evige gjennomsnitt.

Fra kvinnelig nybegynner til sterk as fuark:

Kvinne A, begavet i knebøy: 100 kg knebøy: 1,5 år

Kvinne B, begavet i markløft: 150 kg markløft: 2 år ca

Kvinne C, begavet i benkpress: 60 kg benkpress: 1,5 år ca

De siste kiloene tok lengst tid. As always.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke argumentere mot deg, for du har selvfølgelig mye mer kunnskap om dette emnet enn det jeg har.

Men jeg har min egen erfaring hvor jeg opplevde min største økning i styrke den første tiden jeg trente starting strength. Da gikk min 1RM i knebøy fra 85 kg til 100 kg, min 1RM i markløft fra 117,5 kg til 135 kg og min 1RM i militærpress fra 50kg til 60kg på 4 uker. Jeg var ikke helt ukjent med trening på det tidspunktet og mener teknikken er brukbar (men ikke perfekt). Etter dette har det ikke vært like mye progresjon pga sommerferie, men det blir spennende å se om progresjonen fortsetter i samme sporet utover høsten.

Uansett ikke meningen å kapre tråden din her, bare et lite innspill. Sannsynligvis er det vel en kortvarige newbeffekt før jeg glir over i 2,5 til 5 kg månedlige økninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke argumentere mot deg, for du har selvfølgelig mye mer kunnskap om dette emnet enn det jeg har.

Men jeg har min egen erfaring hvor jeg opplevde min største økning i styrke den første tiden jeg trente starting strength. Da gikk min 1RM i knebøy fra 85 kg til 100 kg, min 1RM i markløft fra 117,5 kg til 135 kg og min 1RM i militærpress fra 50kg til 60kg på 4 uker. Jeg var ikke helt ukjent med trening på det tidspunktet og mener teknikken er brukbar (men ikke perfekt). Etter dette har det ikke vært like mye progresjon pga sommerferie, men det blir spennende å se om progresjonen fortsetter i samme sporet utover høsten.

Uansett ikke meningen å kapre tråden din her, bare et lite innspill. Sannsynligvis er det vel en kortvarige newbeffekt før jeg glir over i 2,5 til 5 kg månedlige økninger ;)

Kjempe bra for deg! Dette er et veldig komplisert emne og det kan være flink til som kan ha spilt inn på din fremgang. Blant annet kan du ha akkumulert stress som gjorde at din reele styrke ikke kom til uttrykk. Du kan ha spist i underskudd. Etc etc.

Jeg har ingen tvil om at du, og mange andre, har hatt god progresjon. Jeg prøver bare å fortelle om gjennomsnittlig over en mye lengre periode. :)

Over tid derimot (og det som er hele poenget) tror jeg både du og jeg forstår at å øke 20 kg i mnden er urealistisk i markløft. 10 kg i skulderpress. 15 kg i knebøy.

Det er 240 kg i markløft.

120 kg i skulderpress.

180 kg i knebøy

Per år. Per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt. En nybegynner kan øke MYE i starten, men i disse programmene er det også lagt opp til å begynne med stangen (evt 40 kg for en kar). Jeg tok utgangspunkt i et realistisk gjennomsnitt fordelt over 4 år. Du vil ha mesteparten av økningen det første året, men i gjennomsnitt vil det være rundt 2,5-5 kg i mnden de første årene. Deretter synker det nedover til 1-2,5 kg i mnden, deretter ned til 0-2,5 kg i mnden alt ettersom dedikasjon og genetikk.

Jeg bare tok et realistisk mål. Å øke +10 kg i uken over lengre tid, samtidlig som man beholder god teknikk er ikke like lett for alle. Her vil man også deloade og hoppe tilbake ca 10 % slik at denne superprogresjonen ikke vil være så super som man skulle tro. Man ender opp med et realistisk gjennomsnitt.

SS / 5x5 er flinke på å fortelle folk at: "Jo, du kan øke mye i starten. Ikke vær redd for å slenge på vekt". For min del har jeg fokus på at de første 4-6 ukene (de første 500 repetisjonene med knebøy) skal være 100 % teknisk korrekt for å innlære det motoriske mønsteret.

Deretter øker man rimelig fort, med nesten garantert god teknikk.

Jeg tenker ikke "ukentlig" økning. Jeg tenker kvartalsøkninger og årsøkninger. Da hindrer man også tankgangen i at man ikke kan redusere vekten, fordi at man da har ødelagt fremgangen.

U1: 40 kg x 5

U2: 45 kg x 5

U3: 42,5 kg x 5

U4: 47,5 kg x 5

U5: 50 kg x 5

U6: 52,5 kg x 5

U7: 60 kg x 5

U8: 65 kg x 5

U9: 62,5 kg x 5

U10: 70 kg x 5

U11: 75 kg x 5

U12: 80 kg x 5

40 kg økning for en mann.

Her kan man ha høyere progresjon basert på deg som person, men man kan faktisk også ha mindre. Derfor er det viktig å sette et realistisk gjennomsnittsmål.

Jenter vil ha mindre progresjonshopp. Om noen jenter sier de tar 80 kg "ATG SQ SERIØST" så antar jeg umiddelbart at de tar kvartbøy. Det å ta 80 kg knebøy for en gjennomsnittlig jente faktisk er ganske mye å ta for 4 sett x 4-6 repetisjoner!

Eksempel fra kundeloggen til ene kvinnelige kunden min nå:

U1: Goblet squat

U2: Goblet squat

U3: Knebøy - 15 kg stang

U4: Knebøy - 20 kg stang

U5: Knebøy - 30 kg (22,5 - 30 kg - 25 kg)

U6: Knebøy - 40 kg (27,5 - 40 kg - 32,5 kg)

Videre regner jeg med 3-5 kg økninger i uken her i gjennomsnitt. Med godkjent dybde. Er ikke dybden godkjent hopper jeg, uten å nøle, ned i kilo. Likevel vil det i gjennomsnitt bli 3-5 kg økning.

Noen uker +5 kg, andre uker -5 kg.

Etter 4 nye uker forventer jeg å droppe ned til 1-5 kg økninger.

U1: Goblet squat

U2: Goblet squat

U3: Knebøy - 15 kg stang - Antatt maks på ca 35 kg

U4: Knebøy - 20 kg stang

U5: Knebøy - 30 kg (22,5 - 30 kg - 25 kg)

U6: Knebøy - 40 kg (27,5 - 40 kg - 32,5 kg)

U7: Knebøy - 42,5 kg

U8: Knebøy - 45 kg

U9: knebøy - 50 kg

U10: Knebøy - 47,5 kg

U11: Knebøy - 52,5 kg

U12: Knebøy - 55 kg - Antatt maks på ca 67,5 - 75 kg

Etter ett kvartal med trening hos meg 3x i uken ville jeg forventet for en komplett nybegynner og gjennomsnittlig kvinne:

65-70 kg knebøy -- 42,5 kg benkpress -- 90--100 kg markløft -- 1-5 chins -- 1-20 pushups -- 1-5 dips

Noen vil ha mer. Andre vil ha mindre. I gjennomsnitt vil dette likevel være hva jeg forventer. Har man skader, eller er over 40-50 år vil jeg skrudd ned. Da jeg prioriterer andre ting. Strukturellbalanse først, deretter teknikk, deretter økninger etter kundens behov/ønske.

Gjennomsnittsloven:

Videre har jeg trent personer som har økt kjapt. Deretter jevner de seg ut i det evige gjennomsnitt.

Fra kvinnelig nybegynner til sterk as fuark:

Kvinne A, begavet i knebøy: 100 kg knebøy: 1,5 år

Kvinne B, begavet i markløft: 150 kg markløft: 2 år ca

Kvinne C, begavet i benkpress: 60 kg benkpress: 1,5 år ca

De siste kiloene tok lengst tid. As always.

Veldig bra skrevet, som alltid Stolt kunde!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det kommer til trening er det bare et rim som gjelder:

Trender er mange, prinsipper er få. Trender forsvinner, prinsipper består.

Det er ufattelig irriterende å se alle nye "konsepter" som oppstår bare for å gni penger ut av mennesker!

post-2892-14440954468782_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frihet

Først og fremst, jeg beklager måten dette innlegget er skrevet på. Det er tankene mine direkte ført ned på "papir" og kan virke rotete. Prøv å ikke les det med et lukket sinn. Jeg er klar over at mange ting har kontekst, men prøv å forstå hovedpoenget og den røde tråden. Ikke kveruler på ting, som selvsagt har en annen forklaring i tillegg - jeg vet dette. Jeg er veldig klar over det også.

post-2892-14440954539086_thumb.png

Det river litt i sjelen. Jeg tror ikke man er klar over hvor mye som går på autopilot før man blir kastet ut av den. Hvor ofte ender du ikke opp med å gjøre det samme som i går, forrige uke, i fjor? Naturligvis er det små endringer, men som en helhet er livet ditt sine grunnmuren likt.

Vi jager en jobb, for å jage ting. Jeg har snakket litt om det før i en random statusoppdatering.

For å summere opp:

Hvorfor har du en jobb som er så kjip, at du ikke kan vente med å betale flere tusen kroner for å komme deg vekk fra den? Hvorfor er ofte grunnlaget for ferie at man får "unnslippe" arbeidet.

Jeg sier ikke at det er hovedgrunnen til at du vil på ferie. Det er selvsagt mange grunner, men dere forstår poenget mitt.

Gruer du deg til jobb?

Gud forby.. gruer du deg til å komme hjem?

Det er to spørsmål de fleste liker å skjule godt bak i roten av hjernen, men som av og til bare må hoppe frem. Jeg liker å tenke at jeg har en grunnleggende verdi i mitt liv. Alle andre verdier har utgangspunkt i grunnverdien. Denne verdien er rimelig enkel, men ofte glemt:

"Alle valg må øke min livskvalitet som en helhet"

Hva betyr dette?

.. alle valg må øke min livskvalitet. Det høres veldig logisk ut, gjør ikke alle dette?

For å gi et eksempel:

Den mobilen du kjøpte, økte den din livskvalitet som en helhet eller kunne du gjort noe annet for tilsvarende sum som hadde økt den mer?

5000-6000 kr, ofte betalt ned over 12 måneder.

Mjeeeh. Det er bare 500 kr i mnd. Jeg har jo den nyeste iphonen! La meg da spørre: Hva skal du med den iphonen? Det har ingen hensikt om du har iphone 5 eller iphone 4s!

Hva om du brukte 500 kr ekstra i mnd på samboeren din? Hvorfor gjør du ikke det? Vil ikke det øke livskvaliteten din mer enn et øyeblikksglede over telefonen for 12 mnder med "ekstra avgift 500 kr" på mobilregningen?

Hvorfor ikke bruke 6000 kr over ett år på 12 uforglemmelige øyeblikk med noen du elsker dypt og inderlig?

Min autopilot

Jeg sier ikke at jeg tar riktige valg hele tiden, men jeg kan ærlig si at jeg er redd for min egen autopilot. Den slår seg på hver dag og starter en daglig rutine som jeg er fornøyd med. På slutten av dagen, tenker jeg ikke alltid over det, men jeg gjorde egentlig mye av det samme jeg gjorde dagen før. Jeg gjør mye som er moro, men jeg gjør sjeldent noe jeg kommer til å huske om 2 måneder. Hjernen min gir meg inntrykket av at hver dag er spesiell, men jeg vet dypt i bakhodet at dette er feil.

Det skremmer meg.

Jeg vil ikke ha 2 måneder hvor alt som har vært i mitt hode er hva som skjer 5 år frem i tiden.. hver dag. Jeg lever sjeldent her og nå. For 2 år siden satte jeg definerte mål som jeg skulle nå, disse er oppnådd, men jeg nyter ikke øyeblikket. Nå lever jeg 5 år frem i tiden igjen.

I dag lever jeg i morgen og i morgen lever jeg dagen der etter igjen..

Jeg er målbevisst

Jeg er smart

Jeg har driv

Jeg har lidenskap

... Jeg har ikke evnen til å leve nå, få av oss har det.

Jeg er heldig. Jeg er ikke fanget i en jobb jeg misliker. Jeg har gjort nøyaktig det alle burde; jeg har fulgt lidenskapen min. Jeg har gleden av å:

  • .. arbeide med mange unike mennesker, i en fleksibel og utfordrende hverdag
  • .. endre livet til andre
  • .. arbeide med selvutvikling
  • .. styre egen hverdag
  • .. aldri gruet meg til jobb en eneste dag

Til tross for alt dette. Til tross for all gleden, tar jeg meg aldri tid til å nyte den ekstra friheten med de jeg burde nyten den med.

En utfordring til meg:

Hvorfor meg? La oss være ærlig. Du er spesiell og jeg ville gjort mye for mine medmennesker, men jeg er viktigst.

  • Aldri jobb for å tjene penger, jobb for glede og for opplevelser (dette er heldigvis en realitet, bank i bordet).

  • Man slipper, i en normal hverdag, ikke unna noen rutiner, men prøv å unnslipp auto-pilot og gjør noe for noen andre. Hva kan jeg gjøre i dag, som gleder noen nært meg?

Hjemmelekse:

  • Gjør en god ting for noen nært meg, hver dag. Det kan være alt fra et smil, til en kommentar, til en blomst, til en hilsen, til et kompliment, til et råd, til en samtale, til massasje, til en overraskelse. Det finnes ikke noe for stort, eller for lite, noen i mitt liv fortjener å høre at jeg tenker på de!

  • I stedet for å spare til en gadget, benytt beløpet til å skape en opplevelse. Minimum en liten, bitteliten opplevelse hver eneste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i noe her Bluebear. Folk har forpliktelser som f.eks lån, barn, familie, barnehageregninger, osv. osv. En familiefar/mor kan plutselig ikke bare å slutte i jobben å begynne med performance art uten store konsekvenser for de rundt som er avhenging av en stabil inntekt. Har man en jobb man virkelig hater, så er det påtide å lete etter noe nytt, men veldig få er så heldige at de jobber med det som er lidenskapen. Jobb er noe man gjør for å få råd til å ha fritid. Har sjøl en jobb som tidvis er utrolig kjedelig, men har ingen problemer med å dra på jobb likevel.

Kort fortalt så drar man ikke på jobb for seg selv, men for alle som er avhenging av deg og din inntekt for å få hjulene til å gå rundt. Nån må være industriarbeidere, søppeltømmere, tømrere osv. og tviler på at man klarer å finne nok folk i Norge som brenner for søppeltømming til å dekke opp behovet vi har her i landet. Men det er en jobb, som gir inntekt som man er nødt å ha for å klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforskammet selvpromotering? La oss si uforskammet yrkesstolthet!

post-2892-14440955271893_thumb.png

Jeg bruker mye av min tid på å veilede andre finne den beste versjonen av seg selv uansett grunnlag og uansett mål. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg har en driv til å hjelpe andre. Det kan være forsømmelse jeg har opplevd som liten, historiene på de første skoleårene med mobbing/ekstremt lav selvtillit og det som verre er.

Av og til føler man ofte at man, nesten, er egoistisk. Man kan tenke at man hjelper andre bare fordi man har lyst å ha stempelet som "hjelper". Dette er ikke realiteten! Det handler ikke om noe sosialt stempel, det handler om den genuine delen av meg som brenner etter å få andre til å finne sin glede, sin lidenskap, bli den beste versjonen av seg selv, oppnå ting de selv ikke ser som jeg VET de kan.

Det er mange oppturer og nedturer når man arbeider med mennesker. Jeg tror de fleste kan ha problemer med å forstå hvor mye tid man faktisk bruker på å, nærmest, konstant bekymre seg for menneskene man skal hjelpe. Man har faktisk et ENORMT tillitsforhold å ta vare på, spesielt når klientene har kjøpt en tjeneste og stoler på at du er personen som skal hjelpe de oppnå en bedre hverdag.

Når man da får en slik referanse er det, selv for en sunnmøring, lett å bli emosjonell.

Denne er litt lang, og jeg beklager det, men here goes:

"Referanse til PT Svein Erik Gjøsund, Fast Form

Jeg startet å trene med Svein Erik på Elixia Kalbakken oktober 2011, da jeg fikk tilbud om 3 PT-timer, noe jeg takket nølende ja til (jeg syns det var litt skummelt) - men tenkte det var greit å få et program for å komme skikkelig i gang. Jeg var opptatt av å lære å gjøre øvelsene riktig, da jeg har hatt en del trøbbel med knær og andre svakheter i ledd. Mine mål var først og fremst bedre helse, mer kroppslig styrke og å gå ned ca 10 kilo. Etter de 3 timene, ble jeg veldig motivert og ønsket å fortsette samarbeidet, noe jeg ikke har angret en dag på!

Det var en høflig, positiv og hyggelig gutt som ringte meg for å avtale første time, og jeg både gruet og gledet meg litt da vi møttes for første gang for å ta en prat om mine ønsker og mål for trening framover. Jeg fikk i oppgave å skrive ned et smart og målbart mål til neste time. Svein Erik var god til å lese og forstå mine behov og satte opp treningsprogram tilpasset meg som jeg syns var ypperlig! Da han selv har slitt med en god del ekstra kilo sitter han på masse kunnskap og kompetanse om hva som funker og ikke. Han vet hvordan det er og ikke minst det psykiske rundt det. Han har en behagelig væremåte, er jordnær og har beina godt plantet på jorda, samt god forståelse for andres situasjon/problem.

Jeg opplever Svein Erik som en meget dyktig og kunnskapsrik kar. Han kan utrolig mye og deler med glede alt han kan. Han er veldig engasjert og ønsker virkelig at man skal lykkes! Han er alltid blid og i godt humør, flink til å gi masse ros og er god på (trenings)psykologi. I tillegg er han en meget god menneskekjenner. Når han stiller meg spørsmål sitter han allerede med svarene selv og utfordrer meg gjerne. Han er god til å lese/tolke meg på kroppsspråk, ansiktsuttrykk, dagsform og annet. Han vet akkurat når han skal pushe meg litt ekstra og når han skal la være. Han har aldri satt meg i gang med en øvelse jeg ikke har greid, selv om jeg har tvilt på at jeg ville komme til å greie det. Hvis jeg henger med huet en dag, gjør jeg hvertfall ikke det lenger etter en treningstime med han. Han får meg til å yte max innsats og jeg har hatt utrolig stor framgang på alle øvelsene vi har gjort. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle få til så mye på såpass kort tid! Han er flink til å variere treningene og tilpasse øvelsene etter hva jeg har trengt for å styrke svake muskelgrupper. Han har lært meg gode teknikker og rettet opp alt som jeg ville ha gjort feil uten å vite det dersom jeg hadde trent alene på egen hånd. Jeg har ikke vondt i knær eller rygg lenger, selv om jeg var veldig skeptisk i begynnelsen da vi begynte å øke med vekter. De gangene jeg har fått vondt noen steder har han alltid hatt svar på hvorfor og fortalt meg hva jeg har gjort galt, slik at jeg har kunnet korrigere det for å forebygge skader. Han er også en tålmodig sjel, noe som har kommet godt med når jeg ikke har fått til øvelsene helt som ønsket med en gang (mye å huske på, spesielt da jeg var helt ny i gamet).

Han har gitt meg masse kunnskap om ernæring og trening. Han har satt opp overordnede kostplaner som jeg har fulgt, med rom for å bestemme mye av innholdet selv og jeg har måttet bruke huet, finne oppskrifter og jeg har også fått lekser. Det har jeg lært utrolig mye av i forhold til om han skulle ha satt opp en fast plan som jeg skulle følge. I tillegg yter han max for sine kunder, hvis man lurer på noe er det bare å ta kontakt, så får man svar og oppmuntring hvis ting ikke går helt som ønsket.

Når det gjelder motivering er han meget dyktig! Han har alltid hatt troen på meg og jeg har fått enorm støtte hele veien. Jeg har aldri følt at jeg har stått alene, han har vært med meg hele tiden. Det er ikke rom for å gi opp, han løfter meg opp før jeg i det hele tatt har tenkt tanken. Timene med han er både morsomme og harde, det er alltid rom for å le og fleipe litt, noe som for meg har gjort at jeg trives godt og gjort treninga veldig motiverende. Jeg har møtt opp til neste time med godt mot hver gang.

Oppfølgingen har vært over ALL forventning! Han er alltid støttende og tilstede og sender stadig små oppmuntrende ord.

Jeg hadde nok ikke greid å følge opp like bra hvis det ikke hadde vært for at jeg har måttet sende ukentlig rapport. Da er det vanskeligere å utebli fra trening og man blir også selv minnet på hva som har vært bra i uka som har gått og hva man kanskje ikke er like stolt over, men ALT skal med:) Man blir på den måten veldig bevisst på hva man dytter i nebbet og hvor aktiv man har vært.

Dette har vært en reise i livet som har løftet meg utrolig mye som person, jeg har blitt tryggere, fått troen på meg selv, opplevd enorm mestringsfølelse igjen og igjen. Det å ha noen som har hatt troen på MEG så til de grader, det er en utrolig opplevelse. Jeg hadde et ganske dårlig utgangspunkt med en del kilo for mye, null energi og følte meg ikke veldig bra. Jeg likte best å stå og se ned i gulvet og ønsket å være usynlig. Det ble det raskt slutt på. Jeg måtte lære meg å se meg selv i speilet, si positive ting til meg selv og sakte men sikkert begynte troen å komme fram fra dypet.

Jeg har gått ned nesten 20 kilo, fått en fin figur, løftet 100 kg i knebøy, nærmer meg snart 60 kg i benken og passert 100 kg + i markløft.

Det er resultater jeg aldri ville ha vært i nærheten av hvis det ikke hadde vært for Svein Erik! For meg er dette resultater som har kommet som bonus i tillegg til det som er det aller viktigste for meg, nemlig det å få meg selv på rett kjøl igjen, oppleve mestringsfølelse og ha det GØY på trening!

Jeg anbefaler Svein Erik på det varmeste og vil gjerne fortsette med han som PT i all framtid! Jeg har fulgt med han hele veien, og selv om han har jobbet flere steder, har det virkelig vært verdt å ha litt lengre reisevei for en time med han! Jeg er veldig takknemlig for det samarbeidet vi har hatt og fortsatt har!

Nå har jeg gått over til å bli web-kunde, og det fungerer også meget bra! Jeg stikker innom for en PT time når jeg følger behov eller trenger litt ekstra boost!

Med de sterkeste anbefalinger fra Trine Høistad"

post-2892-14440955271495_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ så den der på facebooksida di og av det æ les om dæ virke du som at du er en meget dyktig PT. Etter å ha trent med vekter i snart 10 år og har brukt mye av fritida mi på nettopp trening og treningslitteratur så klare man etter hvert å skille mellom hva som er seriøst og useriøst, gull eller gråstein osv. En slik referanse sier veldig,veldig mye. Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...