Gå til innhold

Filosofen blåbjørn


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mer om kompleks/sammenfallende trening og forstyrrelse av adaptasjon - her sprint og motstandstrening kontra forrige som var aerob og motstandstrening:

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441

" We provide new data indicating that short, repeated sprint activity (10 × 6 s) does not promote translation initiation signaling in the early recovery period, suggesting that the overriding acute response necessitates enhanced ion transport and buffering capacity"

"Collectively, our results indicate repeated sprint activity generates the prevailing exercise-induced adaptive response and subsequently alters the acute adaptive profile in skeletal muscle when undertaking concurrent repeated sprint and resistance exercise. Accordingly, we suggest that repeated sprint activities are isolated from resistance training and that adequate recovery time is considered within periodized training plans that incorporate these divergent exercise modes."

Dette er gjort over kort tid og kan ikke ekstrapoleres til å konkludere med kronisk adaptasjon. Muligens kan det virke som at det isåfall ville vært best å utføre sprint etter økten.

Spørsmålet er da om motstandslignende sprint, f.eks prowler, vil vise lignende effekt. Jeg vil tro en tung 10 sekunders prowler vil være noe annet enn 10 s sprint med kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det slår aldri feil. Man har funnet seg en mål og man har funnet seg en målestokk. Man velger å evaluere seg selv, sin egenverdi og nærmest hele sin eksistens mot denne målestokken. På veien mot å bli “en bedre versjon av seg selv” ender man opp med å måle seg opp mot personer som ikke er deg, som ofte benytter seg av farmasøytiske hjelpemidler eller som er i en spesiell form de holder en svært kort periode.

post-2892-14440987934728_thumb.jpg

Er dette en målestokk som er realistisk for deg, din fremgang og din velvære?

Skal jeg måle prestasjonen min mot en eliteløfter sin? Knust. Håpet over.

Skal jeg måle mine mål innen muskelvekst mot en kroppsbygger sine? Knust. Håpet over.

etc

Det er akkurat disse tingene som går igjen og igjen hos kunder. De har skapt en urealistisk målestokk. Disse dyktige personene de er ikke målestokken - de er forbilder og motivasjonskilder. Du er din egen målestokk. Mål etter deg selv, ditt nivå, din kropp, din psyke, ditt potensiale.

Mange glemmer verdien av små tall over tid. Jeg sier til alle mine kunder:

“Øker du 1 kg i uken i ett år er du rimelig heftig sterk om 10 år!”.

Det handler ikke om å oppnå mest mulig på kortest mulig tid, det handler om å ikke stoppe - ikke gi opp. Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde vært rimelig happy om jeg tok 200 kg + 500 kg knebøy om 10 år! Eller hva om du går ned 0,5 cm i uken i ett år? 26 cm mindre rundt magen til neste sommer?

Mål din suksess, om det motiverer deg, men mål den over tid og aldri i absolutter. Måned til måned. År til år. Bare ikke glem å nyt øyeblikket du er i akkurat nå. Du trenger ikke vente lengre. Livet er bra i dag, som i morgen. Ikke la kropp eller diffuse mål (som kan endre seg fort) diktere hvem du er, skal være eller skal bli. Vær deg selv, men det er lov å prøve å bli bedre - for din egen del, ikke for andre sin del.

En liten historie for å vise verdien av små tall:

“When I was about 12 years old my uncle once told me a story about how Chess was invented.

Hundreds and hundreds of years ago there was a King in India who loved to play games. But he had gotten bored of the games that were present at the time and wanted a new game that was much more challenging. He commissioned a poor mathematician who lived in his kingdom to come up with a new game. After months of struggling with all kinds of ideas the mathematician came up with the game of Chaturanga. The game had two armies each lead by a King who commanded the army to defeat the other by capturing the enemy King. It was played on a simple 8x8 square board. The King loved this game so much that he offered to give the poor mathematician anything he wished for. "I would like one grain of rice for the first square of the board, two grains for the second, four grains for the third and so on doubled for each of the 64 squares of the game board" said the mathematician. "Is that all?" asked the King, "Why don't you ask for gold or silver coins instead of rice grains". "The rice should be sufficient for me." replied the mathematician. The King ordered his staff to lay down the grains of rice and soon learned that all the wealth in his kingdom would not be enough to buy the amount of rice needed on the 64th square. In fact the whole kingdoms supply of rice was exhausted before the 30th square was reached. "You have provided me with such a great game and yet I cannot fulfill your simple wish. You are indeed a genius." said the King and offered to make the mathematician his top most advisor instead.

After hearing that story I was obsessed with wanting to know exactly how many grains of rice would be needed on the 64th square and how much total rice would be needed for all 64 squares. Personal computers were not available then (this is around 1978) and so I set out to find the answer using my dads' TI calculator. I think the calculator had about ten digits on it; and that was considered top of the line then. Within a minute or two of starting the calculator hit its limit. But I really wanted to know the answer, so I kept going and did the calculations by hand. After spending most of my Sunday morning doing arithmetic I finally had the answers:

9,223,372,036,854,775,808 on the 64th square and

18,446,744,073,709,551,615 total for the whole board

That's about 18 billion billion. So if a bag of rice contained a billion grains, you would need 18 billion such bags. But actually a real bag of rice weighing 100 pounds has less than 3 million grains.

Hva sier dere alle sammen, we´re in it for the long run aren´t we?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Livet.

Du gir stadig utfordringer.

Du har aldri en tanke om å ha en stille dag.

Du gir meg mange sitroner å lage saft av.

Nå har jeg nok for hele uken. Kanskje to.

Kjære liv.

La søndagen være hellig, og du..

Gi meg noen proteiner neste uke.

Karbohydrater gjør meg feit!

post-2892-14440992596767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2892-14440993012171_thumb.jpg

Ignorer de mysende øynene mine (og det flotte skjegget). Fokuser på det jeg skal si: Så sitter jeg her. Ny søndag. Nye tanker. Inntrykket fra denne uken er den sensasjonelle erfaringen det er å ha en dårlig dag. Normalt ville jeg bare tatt meg en stor kopp kaffe (uten sukker selvsagt.. Onde karbs og alt det der) og prøver å komme inn i en god driv. Derimot tenkte jeg denne gangen: hvorfor skal jeg skyve alt bort hele tiden? Hva er galt med å bare kjenne på den følelsen du sitter med? Det er for mye falsk positivitet ute og går, men ikke i denne søndagstankespy-delen

Det er merkelig tilfredsstillende å bare sitte i stillheten og kjenne på hvordan man føler seg. Ja, selv for en mann med merkelig fint skjegg. Lytt til det limbiske systemet. Det er ikke så gale å bare føle.

Jeg kan vise verden skkurat hva jeg vil, og hvem vil ikke gi inntrykk av at de er super-mennesker?

Jeg tenker som så at det må være OK å kjenne på det negative, de følelsene er der for en grunn. Hvorfor ikke kjenne på hva de prøver å si og skape gode løsninger som på sikt vil øke livskvaliteten?

Jeg er ikke alltid like flink på trening som jeg gir uttrykk for.

Jeg bommet på 130 benkpress denne uken (selvsagt dårlig dagsform.. Hadde på meg feil sokker etc).

Jeg har vært mindre effektiv enn nødvendig, og ikke funnet rutinene mine.

Jeg har ikke dusjet på 10 dager.. Ok da. Så gale er det ikke. Neida, joda, neida..

Jeg stoppet her. Budskapet er iallefall at det er OK å ha en knipende magefølelse og et hode som ikke samarbeider. Som med trening er tid den kritiske variabelen.

Klisjé, men sant! Jeg skal ikke si "ha en fin uke" jeg vil heller si: ha hvilken som helst uke du ender opp med å ha. Noen uker er opp og andre er ned. Det er OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...