Gå til innhold

Filosofen blåbjørn


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har feil

Det er mange ting man lærer når man jobber tett med mennesker hver dag. En viktig ting jeg kan nevne er:

Om noen ikke forstår hva du mener, eller om de gjør noe feil, er det 99,99% av tilfellene ikke deres feil - det er DIN feil!

Det er du som skal kommunisere noe, eller lære bort noe. Om det du prøver å lære bort ikke sitter klistret i hjernen til din kunde, er det du som har sagt det på en feil måte.

Hver eneste kunde, uansett yrke hvor mennesker er involvert, kommer til DEG for hjelp. Det er din oppgave å hjelpe de best mulig, på den måten som treffer akkurat det individet best mulig. Klarer du ikke det er det bare en ting å gjøre:

Lær deg det!

Ikke vær redd for å spørre din kunde om hvilken måte de lærer best på! Av alle ting du kan gjøre feil er det spesielt en ting som er den største blemmen, nemlig å skylde på kunden for at de ikke "forstår". Aldri gjør dette, noensinne, noengang!

Hilsen en blåbjørn

"Ingen problemer, bare løsninger!"

post-2892-14440955486033_thumb.png

Nå er jeg forresten også å finne her:

https://www.facebook.com/pages/En-bl%C3%A5bj%C3%B8rn/1392457330984348?hc_location=timeline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blåbjørn - #FilosofLørdag #1

post-2892-14440956741679_thumb.jpg

Alt du ser rundt deg akkurat nå begynte med en enkel idé i en person sitt hode. En idé blir til virkelighet gjennom:

- Tro på sitt eget arbeid

- En plan for å snu idéen til virkelighet

- Handling etter planen

- Stole på planen også ved motgang

- Lidenskap/et brennende ønske om oppnåelse

Dette kan du snu til å gjelde alle mål innenfor trening.

1. Vet du egentlig hva du ønsker å oppnå? Skriv det ned, med en spesifikk dato for oppnåelse av målet. Skriv det ned som om at du allerede har oppnådd målet ditt

"Jeg har i dag, den 30.12.13, gått ned 5% kroppsfett siden 30.09.13"

2. Les dette målet hver morgen når du våkner og hver kveld før du legger deg.

3. Legg en plan for hvordan du skal oppnå denne vektnedgangen. Følg planen din, selv ved motgang. Små skritt blir til en mil over tid.

"1. Godteri kun på lørdag

2. Grønnsaker til alle måltid

3. Neve protein til alle måltid"

4. Velg et mål som betyr mye for deg. Ikke la NOEN andre påvirke ditt mål. Det er essensielt at målet betyr noe for deg.

Lukk øynene og tenk på hvordan du hadde følt deg om du nådde dette målet den 30.12.13. Kjenn på hvor glad du er for å ha oppnådd noe du har ønsket å oppnå så lenge.

Føles det riktig ut? Da har du valgt riktig mål!

Aldri tvil på deg selv, alltid tro på deg selv! #ingenproblemerbareløsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er lenge siden sist, beklager det "bloggen", men filosofien kommer når den kommer. Dagens lille er iallefall:

Man leter alltid etter meningen med hverdagen. Ofte kommer man hjem uten å føle man har oppnådd så mye. Det er synd synes jeg. Det er synd at man ikke ser at meningen ofte ligger i selve hverdagen.

Jeg er en svært ambisiøs person av natur. Dette gjør at jeg ofte glemmer selve verdien i hverdagen. Jeg jakter alltid etter fremtiden og glemmer nå-tiden. Husk at du kan fremdeles bli en bedre versjon av deg selv, mens du verdsetter den du er i dag. DU som person, med dine egne individuelle fine verdier, vil sjeldent endre deg i vesentlig grad fra år til år. Kroppen er ikke hvem DU er og det er ikke det som skal definere DEG!

Ja til at DU er den du SKAL være, men aldri stopp å prøve å bli en bedre versjon av deg selv!

post-2892-14440957648545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så viktig for mennesker å forstå at hvert eneste individ har noe unikt å tilby verden. Det er så synd at din unike egenskap, som muligens kan hjelpe mange andre mennesker, skal være nedtrykt av en frykt for å ikke oppnå suksess eller frykt for hva andre tenker.

Det er selvsagt store nyanser og situasjoner (familie, venner, barn) som må bli tatt hensyn til, men det er så viktig å ha et mål å strebe etter! Jeg er, i verdensøyne, bare en snørrunge uten livserfaring. Likevel må jeg si at det å gi slipp på alle rammer og sette store mål, deretter forstå at man faktisk kan nå det man vil er utrolig motivasjonsbooster for å stå opp og yte max hver eneste dag!

Et personlig eksempel:

- Jeg ønsket å være omringet av stor kompetanse når jeg begynte å jobbe som PT.

- Jeg ønsket å skape en egen bedrift

I dag jobber jeg med noen av norges dyktigste personlige trenere på Optimal Trening.

I dag er jeg coach og medeier i Fast Form.

Mine mål videre realiseres litt etter litt hver dag. Det gir så mye livsgnist at det er som å leve på en fjelltopp nesten hver dag. Man har selvsagt motgang, men evnen til å snu alle situasjoner til noe positivt hjelper så utrolig mye. At man alltid tar en situasjon og sier "hvordan kan dette hjelpe meg mot mitt mål" er veldig sterkt når man prøver det ut. Uansett:

"Mister bussen"

"Nå kan jeg lese om forebyggende øvelser, slik at jeg kan bli en bedre PT"

Sette SMARTE planer!

Super corny, men kvalmt effektivt. Skriv målet som om at du allerede har oppnådd. Det som gir en ekstra boost her er at man leser målet hver morgen og hver kveld. I tillegg til å skrive en liten logg til seg selv hver uke om fremgangen.

Spesifikt

Målbart

Attraktivt

Realistisk

Tidsbestemt

Etisk

Planer

SMARTE:

Ned i vekt.

Jeg har gått ned 7 % kroppsfett tirsdag den 24.12.13. Dette har jeg gjort fordi jeg føler meg ikke vel i egen kropp, og fordi jeg ønsket å forbedre min egen helse. Familien min støtter meg, og ønsker at jeg skal ha forbedret helse. Jeg kan nå leke med siri og soli uten å bli utmattet etter få minutter og jeg kan lage sunn og næringsrik mat til hele familien!

Plan:

For å gå ned 7 % kroppsfett har jeg trent 3 dager i uken

Jeg har skrevet ned alt jeg har spist for å se at jeg ikke lyver for meg selv

Jeg har lest bøker om trening og kosthold på løpende basis

Jeg har veid og målt meg en gang i uken

Bryt plan ned i mindre biter:

Jeg har gått ned 2 % kroppsfett innen den 01.10.13

Jeg har gått ned 5 % kroppsfett innen den 15.11.13

Jeg har gått ned 7 % kroppsfett den 24.12.13

Jeg har trent 2 ganger fra den 01.10.13

Jeg har trent 3 ganger fra uken den 01.11.13

Jeg har lest 15 minutter hver dag den 01.10.13

Jeg har lest 30 minutter hver dag den 15.11.13

Jeg har lest en time hver dag fra den 24.12.13

Jeg har veid og målt meg en gang i uken den 01.10.13

Beklager at dette ble litt rotete skrevet. Jeg måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens er bare en liten tanke (som ble til babling):

At du ikke har klart noe før, betyr ikke at du ikke klarer noe i dag! Dine forutsetninger endrer seg hele tiden.

Selv om du ikke klarte å gå ned 5 kg i fjor, betyr ikke det at du ikke klarer det i år.

I det biologiske og fysiologiske spillet er 2+2 sjeldent 4. Et system med en respons dør fort ut. Et system som tilpasser seg hele tiden vil derimot leve så lenge det er ment å leve. Det er blant annet derfor du, etter flere år med trening, kan tåle enorme mengder trening!

Din kropp er like enestående som Lance Armstrong eller Klokov sin.

Genetikk har bare regnet ut intervallet for hva du maksimalt kan oppnå. Du kan fremdeles oppnå 100 % utvikling, basert på din egen kropp. Det er også grunnlaget til at du ikke kan sammenligne deg med de 20 menneskene som har den mest enestående genetikken på jorden.

Selv om de kan nå et toppnivå på 30, kan du nå et toppnivå på 22. Du vil bli forbauset over hvor ufattelig bra 22 er, når de fleste mangler disiplin til å komme seg opp på nivå 5!

Jeg liker å kalle dette gitte intervallet for trappen. Vi må alle begynne et sted i trappen. Bestemor på 90 må begynne på trappetrinn 1, mens lille jens på 17 kan begynne på trappetrinn 7. Noen har bedre forutsetninger i gitte situasjoner (korte/lange armer i benkpress, yngre/eldre, større brystkasse, lengre/kortere lårbein) og får dermed begynne høyere på trappen eller, eventuelt, lengre nede på trappen. Nøkkelen her er at du uansett kan nå toppen av trappen. Damn it, du KAN nå toppen av trappen sier jeg.

Slutt å synes synd på deg selv fordi du ikke har genetikken til Arnold. Du har genetikken din! Å fokusere på det du ikke har, og som du aldri kan få, er like produktivt som å legge 100 lapper etter deg på gaten i håp om å lokke til deg en tusenlapp. Det funker ikke!

Det er så lett å fokusere på det man ikke har og at man derfor ikke kan oppnå noe. At man skylder på genetikken for mangelen på resultat. Din genetikk har et ganske høyt topptak, som du (trolig etter få måneder med trening) ikke er i nærheten av å røre borti. Yt derfor litt hardere, litt lengre og lær å høste fruktene. Ikke bare fruktene som er foran deg, men fruktene hver økt.

Tok du 2,5 kg mer denne økten? Hallellujah!

1 ekstra repetisjon? Hallellujah!

Tok du litt mindre? Ikke si du har blitt svakere! Det er alltid en grunn til at du har en endret dagsform. Svakhet er sjeldent grunnen. Når du trener tar du, hver økt, ut litt fra "sparebanken restitusjon". Desto mer du trykker volum og intensitet desto mer tar du ut av sparebanken. Desto flere økter. Desto mer du dytter vekter og volum i overdrevent feil retning, desto mer tar du ut og ut og ut; uten å gi noe tilbake! Dette vil gi utslag en eller annen gang.

Desto mer du trener, desto høyere blir summen på sparebanken ("arbeidskapasitet"). Du kan derfor yte mer per økt, trene oftere, ha høyere volum per økt osv osv. Jeg liker derfor å benytte meg av en bølgemodell (men ikke den "ekte" bølgemodellen) når jeg setter opp treningsoppsettene mine.

Nøkkelsetningen er:

Kroppen liker stabilitet, endringer fører til adaptasjoner. For store endringer, for ofte, vil føre til dårlig adaptasjon om det varer for lenge (derfor du deler inn mål i delmål!)

Løsningen er:

Dra til ytterpunktene av ditt intervall (nevnt tidligere i dette lille tankearket) sjeldnere. Hold deg til en gjennomsnittsverdi over tid.

Det er dette som frustrerer meg med 5x5, Starting Strength og prosentbaserte treningsoppsett. De forventer og krever en dagsform som sjeldent er en realitet. Derfor lærer man inn at trening ofte må være "grinding" og "helvete". At man må "gire seg opp" før et sett.

I min mening og erfaring har dette aldri ført til noe annet enn negative assosiasjoner til trening som begrenser maksimal yteevne over tid. Man lærer at man "skal" være psyket opp før et toppsett.

Mine bølger kan se slik ut, der volum regulerer seg selv basert på dagsform:

Knebøy x5@9 -5%

Knebøy x4@9 -5%

Knebøy x2@9 -5%

Knebøy x5@9 -10%

Knebøy x4@9 -10%

Knebøy x5@9 -10%

Knebøy x4@9 -0%

Knebøy x3@9 -5%

Knebøy x4@9 -5%

Knebøy x5@9 -0%

Knebøy x1@10 -0%

Jeg kan ta alt fra 5 reps per økt til 25 reps per økt.

Jeg trener knebøy/benkpress ca 6 ganger i uken.

Jeg makser hver eneste økt i en gitt knebøyvariant og benkpressvariant.

Jeg kan ta x5@9 som 5 reps eller jeg kan dele opp settet i 3 reps + 2 reps. Jeg kan også dele opp 5 i 1+1+1+1+1. Eller 2+2+1. Alt etter dagsform og hastigheten til stangen.

Jeg har ingen rammer for hvordan jeg setter opp oppsettet, MEN jeg har generelle retningslinjer som er altfor dyptgående til å gå innpå i et lite tankekart her.

Noen økter:

Økt 1 (U3D1) - Knebøy, vanlig - 173 kg x 1

Økt 2 (U6D3) Knebøy - strikk oppe - 192 kg x 1

Økt 2 (U6D3) Knebøy - vanlig - 136 kg x 5

Økt 3 (U6D4) Knebøy - High bar - 161 x 1

Økt 3 (U6D4) Knebøy - stopp, 2 sekund - 130 kg x 3

Økt 4 (U6D6) Knebøy - Til pin - 152 kg x 1

Økt 4 (U6D6) Knebøy - vanlig - 142 kg x 4

Økt 5 (U7D3) Knebøy - Vanlig - 162 kg x 1

Økt 5 (U7D3) Knebøy - Vanlig - 143 kg x 4

For at et slikt oppsett skal fungere må man ha:

1) Noe å måle fremgang etter (antatt maks, økning av repetisjonsantall, du perser ca hver 4 uke)

2) Vite hvorfor man gjør X

3) Vite hvordan øvelse A påvirker øvelse B og gir utfall Y

Poenget:

Ikke heng deg opp i hva alle andre sier. Finn noen retningslinjer som du følger og skap det som fungerer for deg selv!

Avslutning:

Jeg ELSKER denne måten å trene på! Jeg kan makse hver eneste økt i en eller annen øvelse. Jeg snakker ikke om blodsprutmaksing, jeg snakker om en treningsmaks hvor jeg øker vekten til stangen går betydelig saktere. Jeg har ikke tro på å spymakse oftere enn av og til (når dagsformen er der/konkurranse), men jeg har enorm tro på at man må utsette seg for tunge vekter for å lære å håndtere vekten.

Man kan programmere dette på mange måter, men å gjøre det hver økt er utrolig moro! I tillegg ser man kontinuerlig hva som må jobbes med, hvordan noe påvirker treningen og man gleder seg til hver eneste lille økt. Det å ikke ha rammer når man trener er en utrolig frigivende følelse, i forhold til når man trente som yngre med en klassisk 2 splitt "tung/lett".

(Det finnes prinsipper man må/bør forholde seg til, basert på forskning/erfaring som jeg ikke har gått innpå her. Det er også mye i forhold til restitusjon og utmattelsesrespons som er veldig interessant som burde nevnes, men blir litt for langt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærdom:

Ikke vær sjalu eller lei deg for hva andre har oppnådd. De har trolig bare funnet sin lidenskap. De fleste har ikke "falt" i den gylne krukken, de jobber faktisk benhardt!

Actionplan:

1. Tenk heller "Hva må jeg gjøre for å oppnå det jeg ønsker å oppnå?" i stedet for å tenke "Jeg klarte ikke forrige uke, jeg klarer det ikke nå" - denne selvlærte hjelpesløsheten er veldig destruktiv og gjør ingenting for deg.

2. Motstand eller å gjøre noe feil er så utrolig GIVENDE. Tenk på muligheten til å lære, utvikle og ha evnen til å korrigere neste gang du ser samme feil. Å gjøre noe rett skinner gjennom mange feil valg.

3. Selvutvikling er alfa og omega. Først må du FINNE hva du ELSKER å gjøre. Deretter må du bruke tid på å lære alt du kan om dette emnet. Husk at det ALLTID finnes noen mennesker som deler din lidenskap og du kan tilby de hjelp eller dele gleden med hobbyen med disse personene.

4. Skriv ned hva du ønsker å oppnå! Skriv ned alt! Begynn med hele sulamitten og bryt det deretter ned i mindre planer. Gjør det NÅ.

post-2892-14440958387274_thumb.jpeg

Liten historie:

Det var en gang en gutt som slet med temperamentet sitt.

Han klarte ikke å gå en dag uten å miste kontrollen.

Faren hans begynte å gå veldig lei dette, så han gav gutten en liten utfordring.

Gutten fikk en pose med spiker av faren sin. For hver gang han mistet kontrollen så skulle han slå en spiker inn i tregjerdet som gikk rundt tomten.

Den første dagen, hadde gutten allerede slått in 37 spikre.

I løpet av de første ukene, hadde tallet økt til over 100.

Gutten innså fort at det kostet han mer energi å slå inn en spiker enn å heller kontrollere temperamentet sitt.

Etter noen uker, hadde antall spikre gutten hadde slått inn i gjerdet minket veldig.

Stolt som gutten var, gikk han bort til faren sin. Faren hans sa; "Bra gutten min. Du skal få en ny oppgave. For hver dag du klarer å holde temperamentet nede, så skal du fjerne en spiker."

Etter bare noen uker hadde gutten fjernet hver eneste en.

Faren tok forsiktig tak i armen til gutten, og ble med gutten bort til gjerdet. "Ser du hullene i gjerdet? De hullene kommer aldri til å gå bort. Gjerdet vil aldri bli helt igjen!

Husk!

Oftest er det deg selv du blir sint på. Ikke lag flere arr - lag muligheter.

Du kan om du vil!

Hva ønsker du å vie din tid til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 tanker fra en tanketom tenker:

Tanke 1

Det er ikke logisk å trene noe du skal bli god på 1 til 2 ganger i uken. Det gjelder også knebøy, benkpress og markløft. Det er heller ingen logikk i å knuse en muskel en gang i uken. Minimum 2 ganger i uken, men dette kan også skyves opp mot 6 ganger i uken eller enda mer! Alt handler om å justere intensitet og volum.

Les de andre 6 her:

http://fastform.no/noen-tanker/

post-2892-14440959792731_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Always ask the question: “This movement/method/ is relevant how, in the context of why, exactly?"

Alltid spør spørsmål.

Alltid jakt på mer og mer kunnskap - les alltid en bok!

Ikke vær redd for å prøve nye ting basert på kunnskap du har kommet over.

Ikke vær bastant. Har du feil er det noe som fører deg frem, ikke noe du skal bastant tviholde på. Det fører til ingenting positivt.

Det finnes ingen rammer. Rammer begrenser kreativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Failure har sin plass men ikke på de store hovedøvelsene etter min mening. Å trene til failure har heller ingen hensikt hver eneste økt. Å trene til kontraktil svikt er ikke alltid hensiktsmessig og kan øke innhentingstiden og har liten gevinst om det gjøres hver eneste økt.

Tenk på helgekrigeren som kjører all out med 10 kg manualene, men har ikke hatt progresjon på ett år!

""When you discover you are riding a dead horse, the best strategy is to dismount. But other strategies with dead horses include the following: buying a stronger whip; changing riders; saying things like "this is the way we've always ridden this horse";.... and finally, harnessing several dead horses together for increased speed." Judge Thomas Penfield Jackson"

Jakten på "pump" ødelegger mer enn den gagner deg. Fokus på å øke kvaliteten og lasten på de store øvelsene og legg noe av tullevolumet på de mindre øvelsene minimum 2 ganger i uken. Ruller mellom tunge, lette og mediumtunge økter.

Øker du i knebøy fra 100 til 150 kg og du har supplert med utfall, benspark, hip-thrust underveis for totalt 40-60 repetisjoner per økt vil du ha solid hypertrofiutvikling.

AA.jpeg

Failure og metabolsk stress kan du ta ned fra pedestalen den ligger på. Erstatt den med mekanisk overlast (tunge vekter) og legg metabolsk stress på hyllen nedenfor muskelskade.

En enkel måte å få med seg alle biter kan være å dele disse momentene inn i hver sine økter - dette kalles et ikke-lineært oppsett og er mer effektiv enn å ha 2 uker med C, 2 uker med B og 2 uker med A som man ofte ser:

A - Overlast

B - Muskelskade

C - Metabolsk stress

Underkropp A - Overkropp A - Underkropp B - Overkropp B - Underkropp C - Overkropp C

(frekvens: 4 til 6 økter i uken)

CCCC.jpeg

Her kunne man til og med kjøre superhøy frekvens bare man regulerer volumet og intensiteten riktig! Hvorfor ikke ØKT A - underkropp på morgenen og A - overkropp på kvelden!?

Hva med å gjøre det i noen uker, før du reduserer volumet/frekvensen igjen?

Ikke legg rammer rundt muligheten her, bare lær å lytte på hvordan din arbeidskapasitet og hvordan din evne til innhenting er per dags dato.

A er så tung vekt du klarer å løfte ca 3-6 ganger for totalt 12 til 24 repetisjoner - ca 20-30 reps per økt per muskelgruppe.

B = Muskelskade = lengre eksentriske eller mediumintensitet på 6 til 9 repetisjoner (ca 65-75% av max) - ca 40 repetisjoner per økt

C = Metabolsk stress = 9 til 12 repetisjoner (60-65% av max) for totalt opp mot 60 repetisjoner (mer om du er veldig avansert utøver. Du kan også leke deg med myo-reps, stiger og andre ting)

På denne måten, om du rulerer, vil du få signalisert hypertrofi mer helhetlig enn om du BARE kjører til failure (metode C).

Hvor mye skal jeg løfte?

Her kan du benytte deg av APRE-modellen til Mel Siff som han gikk gjennom i boken "Supertraining". APRE står for autoregulated progressiv resistance exercise - fancy for:

"Forrige sett bestemmer neste sett."

Klarer du maks reps oppgitt øker du vekten. Klarer du akkurat minimum senker du vekten neste sett.

ØKT A (75-85% av Max)

Knebøy 3-6 ca 3 sett - jobb først opp til en tung singel som går merkbart treigere (85-102.5 % av max - les om PAP, link på slutten av innlegget)

102.5 kg x 1 - 80 kg x 4, 4, 3

ØKT B (65-75 % av max)

Knebøy 6-9 ca 3 sett (klarer du 9 reps øker du vekten neste sett, klarer du 6 reps senker du vekten)

60 kg x 8, 8, 7

ØKT C - Intra-set rest for å unngå kvalitetssvikt i knebøy (60-65 % av max)

Knebøy 6 repetisjoner, men korte pauser for "metabolsk stress" og forhøyet kvalitet per sett.

Du kan ta en vekt du tror du klarer 12 repetisjoner med og kjøre 6 repetisjoner hvert minutt til du må hoppe ned mer enn 10 % av vekten for å klare å ta 6 repetisjoner. Du kan gjerne ha lengre eksentriske repetisjoner her.

50 kg x 6, 6, 6 - 45 kg x 6, 6, 5 - ferdig

(korte pauser er viktig for å holde aktiviteten i muskelfibrene høy og holde stresset høyt)

OBS! Du kan bli ufattelig støl av denne metoden første gang - dette er en plass du kan frykte bulgarsk utfall MER enn tidligere!!!

Hva med ren styrketrening?

Denne modellen vil også gjøre deg sterkere, men for ren og spesifikk styrke ville jeg anbefalt annen frekvens og andre intensitetsvariasjoner kombinert med annen overlast og spesifikke øvelser i tillegg til at man setter mer presise mål og endrer hele tankeoppsettet sitt rundt styrketrening.

Jeg elsker å trene for styrke fordi jeg mener det krever så mye mer:

- Fokus

- Mental evne til kontroll

- Evne til å vite når man skal gi seg eller trykke videre

Mitt oppsett for styrketrening er navngitt som prosjekt svampebob foreløpig og har så langt gitt meg ca 10 kg ekstra i knebøy på 8 uker

Det får være igjen til en annen artikkel!

Linker til mer informasjon finner du her:

http://fastform.no/tanker-om-hypertrofi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om noen trenger 50 minutter med kongelighet:

4Fbw5Blfa3R4HdgWdBqAQN

Jeg skulle egentlig legge ut innlegg om overambisiøse PTer som mener alle som anbefaler inntak av brød må "sparkes" og innlegg om nettmobbere som tydeligvis må bryte ned alle rundt seg for å ha knekte rygger å klatre på mot ryggen til sin høye hest.

Jeg ble nedfor og tenkte at dagen må heller benyttes til noe mer lykkeskapende, men her er uansett linken:

http://anettemarie.no/motmobbing/2013/11/12/det-skal-komme-fra-hjertet/

Det finnes noe som kapasitet til å tenke lengre enn 1 minutt foran deg og lengre enn svart/hvitt. Dessverre er dette den største mangelvaren jeg finner, der alle hungrer etter å ha få frem sin (ikke gjennomtenkte) mening.

Jeg vet ikke hvordan alle up and coming PTer klarer å finne frem alle sine "absolutter", men til informasjon er ikke erfaring og reel vitenskap nødvendigvis i samme gatekant. Samme by. Samme land. Samme klode. Samme univers. Jeg tror flere må bli klar over at hvordan et budskap blir tolket er i høy grad påvirket av referansebakgrunn. Du kan dermed ikke si "noe" og forvente "noe" blir "noe". "Noe" kan bli til "noe annet". Slutt derfor å preike om at "brød må kuttes ut" - du kan tolke det som "spis mindre" en annen som "brød er farlig" og en annen "jeg hørte noen som spiste brød og ble syk". Slutt derfor å preike om at det er enten/eller.

Det er ikke enten/eller. Det er ikke A ELLER B. Det er A i situasjon 1 og B i situasjon 2. I situasjon 3 er det kanskje ABC. Så hvem er du til å fortelle absolutter basert på snever kontekst og kunnskap? Vær mer voksen. Ikke "hjelp noen" for å mate deg selv og ditt behov for annerkjennelse og ikke minst din egen egosentrisitet. Det finnes noe større enn deg selv.

Når alle skal bidra med sine små fiksjoner blir faktisk resultatet mer drastisk enn man tror.

Nå ble dette tydeligvis et innlegg om det jeg ikke hadde tenkt å skrive om allikevel, men nå kom tankene flyvende.

Er det rart det er kostholdsforvirring?

Som plaster på såret for ranten min, here is a random gif of me:

post-2892-14440961023386_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lykke eller nytelse?

Kognitiv dissonans beskriver tendensen vi mennesker har til å yte motstand mot noe man vet er riktig.

  • Du vet røyk skader deg selv og de rundt deg.

  • Du vet overdrevent inntak av mat skader deg selv og hindrer ønsket om vektnedgang. Det kan til og med påvirke familien og andre rundt deg!

  • Du vet du burde kjøpe kyllingfileten i stedet for ferdig pizzaen.

  • Du vet du burde dra på trening i dag. Du er bare så innstilt på å gjøre ferdig A-B-C.

Du vet. Du vet. Du vet

Hva innebærer det egentlig å gjøre det valget du mener er riktig?

YngvildFastForm pekte meg i en interessant retning. Hun nevnte at man må bli bevisst på det man må gi opp på veien mot sine mål. Noe jeg synes var en veldig fin måte å få lagt fram ting på.

Dalai Lama sier:

"Sann lykke er nærmere forbundet med sinnet og hjertet. Lykke basert på fysisk nytelse er ustabil; den er der den ene dagen, men kan være borte den neste."

post-2892-14440962520552_thumb.jpeg

Det man egentlig må gi opp er umiddelbar nytelse for langsiktig lykke. Det er nettopp det som er så vanskelig! Vi KREVER ofte nytelse, vi klarer så vidt å kjenne på den virkelige lykken. Det er ofte det man ender opp med å angre ved livets ende virker det som.

"Jeg skulle ønske jeg brukte mer tid på det som virkelig betyr noe"

Slutt å si nei. Nei er så utrolig negativt. Spør heller deg selv, oppriktig, om dette gjør deg lykkelig. Da prøver man ikke lengre å nekte seg selv noe ("bløtkake"), men heller prøver man å gi seg noe ("vektnedgang og helse") (løst sitat fra Howard C. Cutler).

Buddhismen mener det er fire forutsetninger som må ligge til grunn for å oppnå lykke:

  • Materiell velstand
  • Verdslig glede
  • Åndelighet
  • Kunnskap

Hvorvidt dette er hele nøkkelen blir et kapittel for seg selv, men jeg er enig i budskapet. Lykke er sammensatt av flere biter og passer ypperlig inn i min livsfilosofi om "Balanse" "Vitenskap/kunnskap". Det som er interessant er at jeg merker at jeg har lagt enormt trykk på punkt 1, 3 og 4. Lite på punkt 2, gleden man finner i de små øyeblikk med venner og familie.

"Lykke er for de fleste, til alle tider, det hemmelig motiv til alt hva de gjør"

- William James

Jeg føler meg noe falsk når jeg preker om at jeg ikke har behov for enorm verdslig glede i form av enorme sosiale utslipp eller annet. Det er ikke noe å være skamfull over da hver person har sine egne behov i forhold til når de er sosialt mettet, men jeg mener oppriktig at vi alle har et visst behov innenfor det meste. En stor faktor for vår individualitet vil jeg muligens påstå ikke er at vi har faktisk varierende behov, men vårt intervall innenfor et gitt behov er annerledes.

Der CamillaLor trenger mer tid med venner, trenger kanskje jeg mindre tid med venner for å fylle "mitt intervall".

Camilla sin skala går fra 1-100, mens min egen skala går fra 1-20 og fylles raskere. Jeg vil ikke si jeg er "mindre utviklet", jeg er bare meg selv og har mine behov.

Jeg tror man ofte glemmer dette når man møter andre. At de har andre intervaller, andre behov, andre referanser i forhold til hva man prater om. Ofte årsak til misforståelse.

At man er forskjellig betyr ikke nødvendigvis noe negativt. Hva JEG mener er negativt, er noen andre sitt "positive". Hvorfor skal da mitt negative være fasiten? Hvorfor skal mitt intervall være riktig?

Må ALLE ha 0-20 intervall på sin sosiale metning?

Må ALLE ha 0-20 intervall på sitt kroppsfokus? (ref fotballfruen)

Må ALLE ha 0-20 intervall på sitt materiale fokus?

Differansen ligger nemlig i at intervallene er forskjellig, og denne differansen beriker verden. Den formørker den ikke. Det må nevnes at det er flere grunner til at man har forskjellige intervaller, blant annet lav selvtillit kan øke "oppmerksomhetsbehovet" drastisk. Og dine intervaller kan påvirke andre negativt.

Det vil jeg si er det største fy-fy vi mennesker kan gjøre. Påvirke andre negativt, uansett.

Om ditt 0-20 intervall drar andre med seg i dragsuget mener jeg at det er din plikt å fikse ditt intervall. Jeg tror ikke du er "deg selv" om du har et drastisk økt oppmerksomhetsbehov, som videre påvirker andre negativt (selv om enkelte kan påvirkes positivt).

Dette blir veldig mye filosofi på en gang og noen små/store tanker, og til dels mye mer komplisert enn dette overflateskrapet her. Jeg tror det kan oppsummeres litt:

  • Du har ansvar for ditt eget intervall ikke påvirker andre negativt.
  • Du har ansvar for ditt eget intervall er ditt ekte intervall.

Punkt 2 refererer til at du har selv ansvar for ditt eget liv og din egen lykke. Om du egentlig er en veldig utadvendt person som har vært gjennom mye i livet er det ingen andre enn deg selv som kan "endre livet ditt" til det bedre. Du kan ikke forvente at verden rundt deg skal føye seg til deg, eller at dine problemer er viktigere enn andre. Det er jo ditt referanseintervall på 0-100, ikke mitt eller noen andre sitt!

Det som er 0-100 for deg, er kanskje 0-80 for familien din, 0-50 for venner og 0-10 for fremmede.

Om du da har 10 personer vil du også ha 10 referanseintervaller å forholde deg til! Er det da rart at det blir trøbbel!? Du tror at andre rundt deg er LIK deg selv på noen punkt, men glemmer at "delvis lik" ikke er "lik". Er det rett å forvente at andre skal legge sine egne ting på bakken for å hjelpe deg, bare fordi DU har et 0-100 intervall? Kanskje du bør endre DEG, i stedet for å be andre endre SEG for å hjelpe deg.

Om flere mennesker forstod at alle emner og alle personer har sine egne intervaller tror jeg man får en større innsikt i hvorfor ting ikke går som planlagt. Dette bringer meg videre til siste punkt!

Treningsintervallet og mål

Er det naturlig å forvente at du som skal ned i vekt fra 100 kg til 60 kg skal klare det med et intervall på 0-5? (svakt svakt intervall i store steg). NEI!

Det er her gode mål kommer inn i spill og en god veileder. Noen å sparre med som kan hjelpe deg å sette ditt intervall til 0-100. Et realistisk intervall som kanskje plasserer deg lengre ned enn du ønsker, men det handler ikke om "NYTELSE NÅ" det handler om "lykken" du oppnår når du har oppnådd målet i sin helheten.

  • 0-5 er nytelse nå og et unnskyldningsintervall / latmannsintervall / nyttårsintervall (januar.. klassisk)
  • 0-100 er lykken ved enden av regnbuen. Når du har gått ned 40 kg! Du må kanskje begynne på 0, men du ser stigningen gradvis 0..1..2..3..4....5...6. Du ser alltid at det tikker i riktig vei!

Spør deg derfor om det du gjør akkurat nå gir deg nytelse eller om det gir deg lykke. Jobber du for nytelse ("jobben suger, men jeg får iallefall godt betalt") eller for lykke ("Jeg elsker jobben min!!"). Kjøper du sjokoladen for nytelse eller for lykke? ("Sulten, jeg fortjener det") Hvilken tror du gir deg økt livskvalitet på sikt?

Er du lykkelig?

For meg

Jeg legger nå til

"Venner og familie" til min klare livsvisjon sammen med de andre. Da det bare tidligere har "vært der", men aldri blitt "verdsatt". Det må endre seg! Noe jeg tror flere må ta til seg i dagenssamfunn. Et lite "takk for at du gjorde det" tror jeg vil komme en lang vei i å vise verdsettelse. Så snu deg akkurat nå, ta tak i den første du ser og si takk. Takk for at du er deg. Takk for at du har ditt referanseintervall og at du har dine meninger. Du er forbannet fantastisk!

"Balanse/Endring" - "Kunnskap/Vitenskap" - "venner og familie" - "Livskvalitet/Lykke fremfor nytelse"

Alltid utvikle deg. Aldri ha rammer. Ingen problemer, bare løsninger. Del din kunnskap og ditt overskudd med verden - et enkelt hallo, en god klem eller et øre som lytter er mye for noen som er langt nede!

I anledning MartinNorum sitt store mål om å samle inn 1 million kroner til kreftsaken fikk fastform og optimal trening samlet inn 20 000 kroner fra sjenerøse mennesker. Om du også ønsker å bidra kan du ta en titt her:

http://norumca.no/slik-bidrar-du/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...