Scherbatsky Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg er blodfersk i styrketreningsverden, er egentlig ei tur-i-marka-jente som vil prøve seg på styrkerommet på det overfylte treningsstudioet her jeg bor. Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv? Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? Jeg lurer sikkert på 1000 andre ting også, men ettersom jeg aldri har vært aktiv på et styrkerom enda så vet jeg ikke helt hva jeg lurer på. Overordna spørsmål er i hvertfall: Hvordan ter man seg på et styrkerom? sstrand 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Veldig enkelt, øvelser som ikke innebærer å stå på beina eller henge i løse lufta er ikke verdt å bruke tida på, derfor trenger du ikke tørke av noe. Øvelser der du setter eget og andres liv i fare er heller ikke noe poeng. Hvis du må skrive ned hva du gjorde og hvor mye du løftet, så har du for mange øvelser. I bunn og grunn handler det om å løfte en vekt fra gulvet og over hodet, men om du må gjøre noe isolasjonsøvelser, slik som markløft, frontbøy, press, frivending eller liknende, så er dette greit under tvil, hvis du husker på å trene antagonistene litt med chins og dips;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
burny_ Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv? Mange gjør det ja, de har en loggbok/skrivebok/dagbok som de fører opp hva de brukte sist av vekter, osv osv. Kan være lurt for å huske ting. Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Kommer ann på studioet, om det er vanlig der eller ikke. Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? Venter, spør eventuelt om å få ta i mellom. Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? Du veit etterhvert hvor mye du klarer å takle fint, og du skal uansett ikke presse deg til maks hver gang, så enten trener du benkpress aleine, og skal du trene tungt/er usikker så spør du noen ukjente om å stå bak, Og/eller om benken har sikringer, still inn de så du klarer deg om du ikkje klarer vekta. Hvordan ter man seg på et styrkerom? Med normal folkeskikk, rydd, være høflig mot andre. Alle er der for å gjøre det samme. Slapp av, det er ikkje vits å overtenke det Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lusca Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg er blodfersk i styrketreningsverden, er egentlig ei tur-i-marka-jente som vil prøve seg på styrkerommet på det overfylte treningsstudioet her jeg bor. Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv? Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? 1: "dagbok" , myfitnesspal eller fitocracy app til mobil. feks. 2: Om du er en svetter, ja. Enkelte senter er vell mer nazi på det her kanskje(?). Personlig løfter jeg i en crossfit hall.. 3: Kjør manualer, eller vent. Tror ikke det kuker ting opp om du skipper og tar den etterpå. 4: Sikrings pinner på benk om tilgjenglig,de fleste gidder å støtte deg de 2min de tar, og kanskje du får en kompis i samme slengen. U scratch mine, ill scratch you policy.. Om du er alene, kanskje drøy det maks løftet en dag.. Ellers, bedre å spør om noe "dumt" enn å gjør noe dumt som skader deg. (les: ingen spm er for dumme). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkDings13 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg er blodfersk i styrketreningsverden, er egentlig ei tur-i-marka-jente som vil prøve seg på styrkerommet på det overfylte treningsstudioet her jeg bor. Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv? Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? Jeg lurer sikkert på 1000 andre ting også, men ettersom jeg aldri har vært aktiv på et styrkerom enda så vet jeg ikke helt hva jeg lurer på. Overordna spørsmål er i hvertfall: Hvordan ter man seg på et styrkerom? 1. Jeg trener ikke fullkroppsprogram, jeg har 3 styrkeøkter fordelt på uka. Jeg skriver ned i bok hver gang, da det er mange øvelser å huske på og greit å oversiktlig. I tillegg ser jeg jo fremgang hele tiden, og kan skrive notater hvis jeg har noe å notere (sliter litt med skulderplager, feks). 2. Det er ikke så mange apparater jeg bruker sånnsett, så nei, ikke vanligvis. 3. Jeg spør enten om å ta i mellom, eller tar øvelsen som kommer etter på lista 4. Hvis jeg trener alene kjører jeg ikke maks på med vekter. Det får vente til jeg trener sammen med noen. Har enda til gode å be "fremmede" om hjelp Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikko21 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Ta deg en tur å prøv.. Ikke tenk så mye, da blir du gal FrkDings13 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldara Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 In the wery beginning... så ble jeg nok rimelig små stressa og kanskje følte jeg meg en smule utilpass på gymmen. Da ble det gjerne til at en øvelse eller to ble glemt. En logg vil uansett være et nyttig hjelpemiddel, i tillegg så dukker det gjerne opp teknikk ting som du ønsker å fokusere på. Om du synes knebøy med stang er for tungt, så begynner du med kroppsvekt. Synes du benkpress med stang er for tungt så kjører du med manualer i begynnelsen. Ha en plan, hold deg til den og vær tolmodig. Fokuser heller på teknikk enn antall kg. Og for alt i verden, IKKE tenk på hva alle andre på gymmen gjør og ikke gjør. (Det er nemlig en god mulighet for at de ikke har filla peiling Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-772926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingrid Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 alle øvelsene står oppført på ett ar som jeg har i lomma også skriver jeg på x ant kg for hver gang. Vasker sjelden Tar neste på lista eller en annen øvelse som tar for seg samme muskelgruppe Løfter ikke mer enn jeg vet jeg klaret, eller kjører hantler om jeg ikke har noen som kan sikre. Evt i et smithstativ Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseB Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv? Ja, det gjør jeg. Har alltid med meg notatboka mi, for da husker jeg lettere hvilke repetisjoner det er jeg har, samt hvilken vekt jeg brukte under forrige økt med de samme øvelsene. Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Jeg gjorde det når jeg var ny, så la jeg merke til at ingen andre gjorde det og jeg ble lat. Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? Går som regel bare videre på lista. Er det derimot en hovedøvelse (knebøy, markløft, etc.) og jeg ikke har noen småøvelser etter det, så spør jeg bare om det er lenge til vedkommende er ferdig. Så venter jeg eller ruller litt på en skumrulle. Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? Jeg kjører heller med manualer da. Blir det for tungt kan jeg bare slippe de i gulvet. Men det gjør aldeles ingenting om du går bor til noen fremmede og spør om de kan sikre deg. De aller fleste vil si ja. Overordna spørsmål er i hvertfall: Hvordan ter man seg på et styrkerom? Vær deg selv og gjør det du skal. Smil til de rundt deg og spør om det er noe du lurer på. Ingen biter der og alle er der for å gjøre det samme. Jeg har aldri tenkt stygt om noen jeg har sett trene på senteret, med mindre du er en av de som vandrer rundt i en hvit minishorts som er gjennomsiktig. Da kan det hende jeg lurer på hvorfor jeg ikke lot linsene være igjen hjemme. Stå på, dette klarer du fint uansett. Styrkerommet er åpent for alle. FrkDings13 og Sofie 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andy Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Veldig enkelt, øvelser som ikke innebærer å stå på beina eller henge i løse lufta er ikke verdt å bruke tida på, derfor trenger du ikke tørke av noe. Øvelser der du setter eget og andres liv i fare er heller ikke noe poeng. Hvis du må skrive ned hva du gjorde og hvor mye du løftet, så har du for mange øvelser. I bunn og grunn handler det om å løfte en vekt fra gulvet og over hodet, men om du må gjøre noe isolasjonsøvelser, slik som markløft, frontbøy, press, frivending eller liknende, så er dette greit under tvil, hvis du husker på å trene antagonistene litt med chins og dips;) Takk for tidenes mest ubrukelige svar til noen som aldri har vært på forumet her før, aldri satt sine bein på et treningssenter eller aldri trent styrke. Thess, FrkDings13, SlayerDad og 16 andre 19 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Takk for tidenes mest ubrukelige svar til noen som aldri har vært på forumet her før, aldri satt sine bein på et treningssenter eller aldri trent styrke. Skulle ønske noen sa det til meg når jeg var fersk. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cayia Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Dere som trener fullkroppsprogram: går du rundt med sjekkliste med de ulike aktivitetene og krysser av, merker av vekt osv?Jeg har samme program hver gang, så jeg husker det mye i hodet, men noterer på iphonen med jevne mellomrom for å ikke glemme antall reps osv.. Går du rundt og vasker av hvert apparat etter hver utførelse? Hva gjør du når det er kø på benken, feks, og det er den som står for tur på lista? haha, jeg vasker av apparatene både før og etter jeg har brukt det... Blir dårlig av tanken på å ligge i andres svette og blir drittforbanna over folk som ikke vasker etter seg og er litt demonstrativ av meg vedr vaskingen... Samme gjelder å rydde etter seg... Hvis du ikke kjenner noen på senteret, dropper du da å trene benkepress, eller ber du ukjente om hjelp til sikring? Usj, jeg burde def. ha hatt noen til å sikre.. men jeg trener ofte alene og har ingen å spørre.. Overordna spørsmål er i hvert fall: Hvordan ter man seg på et styrkerom? Tar hensyn til andre, vasker og rydder etter seg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dovendyret Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg har holdt meg til programmet mitt i en liten stund nå, så jeg loggfører egentlig kun vektene jeg har på på iphonen min. Når jeg kommer hjem skriver jeg det inn i excel. Men det kunne vært smart å ha med en liten lapp med øvelsene du skal ta med antall rep x sett i starten så du blir vant til det. Etterhvert vil du nok kunne huske alle øvelsene. Blir litt som en rutine. Jeg vasker kun om jeg har grisesvettet f.eks. på benken. Ellers er jeg faktisk ikke så nøye. Man er på et gym, og da må man tåle litt svette:) men tenker at det ikke er noe særlig hyggelig heller å komme til en benk som har drukna i svette heller. Hvis det er kø pleier jeg å gå videre på neste øvelse og heller gå tilbake når det blir ledig Jeg spør alltid en person om å sikre om jeg skal perse i benk. De fleste er veldig hyggelige selv om de kan virke litt skumle. Trener alene, så jeg er litt tvunget til å måtte spørre fremmede. Nr. 1: Ikke curl i squatracken! Utrolig irriterende for de som faktisk skal ta knebøy! Nr.2: Respekter hverandres "soner" Det er lurt å holde litt avstand om mulighet til hverandre. F.eks. her om dagen var det en fyr som aboslutt skulle plassere seg klint opp i rumpa mi mens jeg utførte strakmark. Han kjørte kroc rows. Følte meg ikke særlig komfortabel der jeg stod. Så pass litt på den avstanden og respekter at noen ikke liker å ha andre klint opp i trynet sitt nr.3: Rydd på plass vektene når du er ferdig:) Håper dette hjalp deg littegrann ihvertfall ^^, Og ikke glem: De fleste gutta der virker kansje litt skumle, men de er som oftest veldig hyggelige, og om det er noe du lurer på er det bare å spørre! Bare ikke spør midt i ett sett! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
awesrd Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg spør en fremmed om å sikre meg på benkpressen nesten hver gang jeg er på Elixia, i motsetning på toget så er det ingen som syns det er rart, får bare en hyggelig samtale og nye bekjentskap! Cayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sistemann Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes egentlig ofte det er litt irriterende å bli spurt om å sikre. Man må liksom si ja, for ikke å være en dust, men ofte har jeg ikke lyst til å fokusere på noe annet enn meg selv. Fez 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldara Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes egentlig ofte det er litt irriterende å bli spurt om å sikre. Man må liksom si ja, for ikke å være en dust, men ofte har jeg ikke lyst til å fokusere på noe annet enn meg selv. ... og sier du ja til løken med buff på hode, sweat bands samt alt av ipod,pad,phone gadgets så er man liksom forplikta til å følge vedkommende gjennom hele settet med bunkpress. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 ... og sier du ja til løken med buff på hode, sweat bands samt alt av ipod,pad,phone gadgets så er man liksom forplikta til å følge vedkommende gjennom hele settet med bunkpress. All that is required for curlbros to inherit Snap City is for good gymbros to do nothing. Fra spøk til alvor; jeg har et program som jeg følger, så jeg skriver ned hva jeg gjør og hvor tungt det er så jeg kan måle evt. fremgang. Jeg tørker av benken hvis det blir masse benking; ellers lar jeg være. hvis det jeg skal er opptatt, så spør jeg om vi kan ta annenhver/hvor lenge h*n har igjen, og så venter jeg. mens jeg tar neste øvelse på programmet. Trenger jeg hjelp - spotting, videoopptak eller formkritikk f.eks, så spør jeg (: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myr Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg går rett inn med samme bekledning som jeg gikk med ute. Starter rett på første øvelse med et par-tre oppvarmingssett og kjører gjennom programmet mitt som jeg gjerne har i hodet, effektivt og greit - stort sett alltid uten spotter. Rydder opp vekter og opptrer med vanlig folkeskikk. Etter endt trening går jeg like fort ut og hopper rett i bilen og hjem. Noen ganger tar det cirka 60 minutter fra jeg drar hjemmefra til jeg er hjemme igjen. Effektivitet Det er ganske simpelt - ikke tenk for mye. Tonje_86 og Cayia 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Skriver ned alle øvelsene jeg tar, kg og reps. Om aparatet jeg skal bruke er opptatt spør jeg om personen har mange sett igjen eller så tar jeg en annen øvelse i mens. På f.eks. nedtrekk er det jo ikke noe problem å ta i mellom.Trener benkpress selv om jeg er helt alene. Man trenger ikke å kjøre til failure for å få fremgang. Vasker aparatene av og til om det er papir og sprayflaske i nærheten Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-773930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fez Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Har loggbok, hvor jeg har øvelsene mine skrevet ned, og noterer vekt og antall reps(klarer ALDRI å huske hvilke øvelser jeg har når, enda jeg bare har 4 øvelser/dag og jeg husker ikke hvor mye jeg løftet sist gang) 1: Går til "fri området" og kjører litt dynamisk oppvarming, og tøying av problemområder. 2: Går deretter steg for steg igjennom programmet mitt. 3: Hvis noe jeg skal bruke er opptatt, så gjør jeg noe anna imens, hvis de folka bruker drit lang tid, og jeg har rukket å bli ferdig med programmet imens og de fremdeles ikke er ferdig, så stikker jeg hjem(eheee) 4: jeg tørker ikke av noe etter meg, eneste gangen jeg har kroppskontakt(anna enn føttene) med noe er ved hipthrust og benkpress 5: Jeg har ingen til å sikre meg i benk, men gjør øvelsen likevel. Synes det er distraherende med folk som skal spotte for meg. Men de som jobber på senteret er vanligvis villige til å hjelpe(du er kunde, har alltid rett, og de skal hjelpe deg hvis du trenger det) ..men hvis du ikke vil ha spotter, kan du øke med vekt på et sett i gangen, så er det større sjangse for at du klarer å løfte ganske mye før du føler du trenger hjelp. Men hvis du er nybegynner og starter med bare stanga i benken, trenger du vel ikke noen til å sikre deg helt enda? tipper du kan øke en god del før du begynner å komme dit at det blir skikkelig tungt. 6: Rydder alltid opp etter meg. 7: Etter jeg er ferdig tøyer jeg. PS. ikke vær bekymra for å se dum ut på trening, alle må starte en plass, og etterhvert som man begynner å få teken på det, så innser man at det er maaaange flere som ikke vet hva de driver med enn de som faktisk har litt peiling, på et treningstudio, og de fleste er opptatt med seg selv ^^ Jeg veit at jeg kan finne på å glane litt på folk i pausene mine hvis de enten har awesome teknikk, eller er drit sterk, eller hvis jeg er redd folk skal skade seg pga dårlig teknikk(men tør ikke si ifra-,-) - jeg er fremdeles noob, og jeg tør fremdeles ikke prøve meg på chins eller pullups fordi det er folk der som kan observere at jeg ikke klarer det.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21261-hvordan-g%C3%A5r-du-fram-p%C3%A5-styrkerommet-rent-praktisk/#findComment-774367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.