Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Da må du egentlig bare prøve deg frem. 3500 høres veldig greit ut, så lenge du er kontinuerlig! Hvis du trener SS slik det står og ikke øker, prøv å spise mer mat eller evt. øke med mindre vekt per gang. (y)

Så jeg burde klare 5x3 på hver eneste trening selv om jeg legger på mer vekt enn det jeg klarte forrige gang? Syns selv det går fint å øke med flere repitisjoner til jeg når 5x3 før jeg legger på mer vekt jeg, men da gjør jeg vel det ikke helt rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg burde klare 5x3 på hver eneste trening selv om jeg legger på mer vekt enn det jeg klarte forrige gang? Syns selv det går fint å øke med flere repitisjoner til jeg når 5x3 før jeg legger på mer vekt jeg, men da gjør jeg vel det ikke helt rett?

Ja, du skal klare 5x3 hver trening med økt vekt. Hvis du ikke klarer 5x3, si du klarer 5-4-3 eller noe så kan du enten prøve neste workout på samme vekt, eller gå ned ett hakk på vekt og så øke treningen etter der.

God lesning her: http://startingstrength.com/articles/clarification_rippetoe.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får jeg vel bare lære meg PC da ;)

Ja,det burde du. Forklaringen gitt i boka er ganske ålreit,selv om noen er litt uenige i Rippetoes fremgangsmåte.

Som regel pleier følgende rekkefølge å være ganske beskrivende ref hvilke øvelser man er sterkest i.

Markløft>Knebøy>Benkpress>Powerclean>Press

Apropos å ha problemer med å gjennomføre løftene.

Om du ikke klarer 3 serier med 5 reps på en trening, så lar du være å øke vektene neste trening,og prøver heller å klare 3x5(3 serier 5 reps) med "forrige" belastningsnivå. Går det heller ikke denne gangen,så gjentar du prosedyren på neste trening.

Om det heller ikke går denne gangen,så tar du av 10% av vekta på stanga, og starter på disse vektene neste gang, og jobber deg oppover derfra i vanlig mønster. Dette kalles en deload.

Men det første som bør undersøkes er om du spiser og sover nok. Om du ikke øker, eta meir<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det første som bør undersøkes er om du spiser og sover nok. Om du ikke øker, eta meir<3

Har enkelte dager jeg føler meg mye sterkere enn andre, spesielt de dagene jeg ikke har 10 timers praksis og 5 timers jobb.. Men skal prøve å bli mer kreativ ved å få i meg så mye mat og søvn, det er jo det som er kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. Stemmer det virkelig at jeg kan få en sterk (og digg) kropp med å kjøre dette programmet bare 3 ganger i uka? :p Jeg har kjørt programmet en del økter nå, og merker god framgang i løftene og teknikk. Men jeg bruker jo kun 30-35min på programmet viss alt går køfritt, og da kjører jeg 2-3 oppvarmingssett. Jeg makser ganske bra på løftene, men føler på en måte at jeg har mer å gi også. F.eks flere øvelser.

Jeg har lagt til dips og chins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte for 3 uker siden, men har mistet en uke trening pga tur. Så har totalt trent 8 økter.

Var nesten helt uten erfaring de første øktene, så hadde kanskje litt høy vekt i forhold til teknikk da (men makset heller ikke). Men føler det tekniske begynner å komme seg.

Start:

Knebøy: 67,5kg ca

Benk: 50kg

Mark: 85kg

Press: 27kg

Pendlays (jaja, vet jeg egentlig ikke skal gjøre denne): 45kg

Nå:

Knebøy: 77,5

Benk: 57,5

Mark: 100

Press: 37,5

Pendlays: 60

Har nok og økt litt i chins og dips, men usikker på hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du enda få god fremgang lenge før du trenger et mer avansert program, kjør på :)

Sweet :)

Men tenkte egentlig ikke å bytte program, det er bare det at 1,5-2 timer styrketrening i uka føles så lite :p Og at jeg egentlig føler jeg har mer å gi. Men samtidig merker jeg jo at jeg har framgang i løftene, så er vel kanskje ikke noe poeng i å gjøre noe annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chins og dips er vel de eneste anbefalte ekstraøvelsene nybegynnere bør holde på med, men husk at pointet er at du skal øke jevn og støtt ganske lenge, så når du begynner å snuse på tresifret pluss i bøy og 130-170 i mark og 60+i press, vil ting ta litt lengre tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...