Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bingolove; ja - du kan gjerne ta en rolig uke. Løft de samme øvelsene, men ned på en vekt som ikke stresser systemet (50-60% av 1RM).

Så i neste uke kan du ta av 5-10% av arbeidsvekten (hvis du er på 72,5kg med bøy, kan du f.eks. starte om på 60kg) og starte på igjen. Da tar det et par uker, så er du tilbake på 72,5, og skyter forbi!

Takk for svar ! :) hva mener du forresten om å ta bøystativ vs stang? begynder å bli tungt nå, og trener alene uten noen som kan hjelpe om det skulle bli vanskelig å komme seg opp igjen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt bra bøy! Hvor mye har du økt i mark og benk?

Tusen takk!! i mark har jeg tatt det veldig rolig pga ustabil rygg. er den jeg sliter mest med å få kontakt med.. er på 40 kg her. tips til gode basisøvelser for øvre del av rygg,utenom mark? benk er jeg på 37. hva med deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! i mark har jeg tatt det veldig rolig pga ustabil rygg. er den jeg sliter mest med å få kontakt med.. er på 40 kg her. tips til gode basisøvelser for øvre del av rygg,utenom mark? benk er jeg på 37. hva med deg? :)

En arm hantel roing og Pullups varianter kan være med på å utvikle en sterk/stor "øvre rygg".

Mye "bro" på T-nation, men syntes faktisk Inside the Muscles er ganske gode tester, for å se sånn ca. hvor mye og hvor øvelsen aktiverer.

Linken:

http://www.t-nation.com/searchResults.jsp?cx=016420786931182441572:kswwmllusns&cof=FORID:10&ie=UTF-8&q=inside the muscles&siteurl=www.t-nation.com/archives.do?y=2010&s=sportsBodyTrainingPerformance&c=-1&ref=www.t-nation.com/archives.do?y=2011&s=sportsBodyTrainingPerformance&c=-1&ss=1968j1544164j8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!! i mark har jeg tatt det veldig rolig pga ustabil rygg. er den jeg sliter mest med å få kontakt med.. er på 40 kg her. tips til gode basisøvelser for øvre del av rygg,utenom mark? benk er jeg på 37. hva med deg? :)

Vi har veldig ulik fordeling av styrke ser jeg :-) For øyeblikket tar jeg 53,5 i benk, 85kg i markløft, og stusselige 62,5kg i bøy! Trener en Starting Strenght variant med chins og pendlayroing, så da blir det bra med ryggtrening utenom markløft :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller et spørsmål som trolig har blitt diskutert mange ganger før. I Starting Strength-boka argumenter Rippetoe for at low-bar squat er "bedre" enn highbar squat. Selv har jeg derimot trent en slags highbar-knebøy der jeg også retter blikket "rett fram", da jeg opplever at denne stilen virker enklere og mer naturlig. I det siste har jeg vurdert å prøve å lære inn lowbar-varianten, da denne virker mer forlokkende ved at det enklere å muligens løfte tyngre vekter etc.

Sikkert ingen fasit, men hvilken variant bør jeg som en 188cm lang "skapning" bedrive? Fortsette med highbar-varianten som kjennes naturlig ut, eller prøve meg på lowbar? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller et spørsmål som trolig har blitt diskutert mange ganger før. I Starting Strength-boka argumenter Rippetoe for at low-bar squat er "bedre" enn highbar squat. Selv har jeg derimot trent en slags highbar-knebøy der jeg også retter blikket "rett fram", da jeg opplever at denne stilen virker enklere og mer naturlig. I det siste har jeg vurdert å prøve å lære inn lowbar-varianten, da denne virker mer forlokkende ved at det enklere å muligens løfte tyngre vekter etc.

Sikkert ingen fasit, men hvilken variant bør jeg som en 188cm lang "skapning" bedrive? Fortsette med highbar-varianten som kjennes naturlig ut, eller prøve meg på lowbar? Takker for svar.

Med mindre du har fått ei vurdering av ein person med fagkompetanse så fortsetter du med det som oppleves som den mest effektive løftestilen.

Det at du er 185cm forteller lite, for biomekanikken din i bøy er meire avhengig av lengdeforhold på legg-, lår-, kragebein og underarmer.

Forøvrig vanskeleg å sjølv vurdere om ein bruker high eller lowbar da det kan være ned i 2cm differanse mellom dei to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig ulik fordeling av styrke ser jeg :) For øyeblikket tar jeg 53,5 i benk, 85kg i markløft, og stusselige 62,5kg i bøy! Trener en Starting Strenght variant med chins og pendlayroing, så da blir det bra med ryggtrening utenom markløft :)

Damn girl! Bra benk. Din overkropp og min underkropp hadde vært bra. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette er et skikkelig n00b-spørsmål, men baller meg opp til og spørre none the less ;)

Etter noen måneder med diverse skader tenkte jeg at jeg skulle prøve dette programmet. Men av diverse fysiske grunner, må jeg skifte ut normal markløft med sumo-mark og knebøy med frontbøy. Skaper dette noen problemer noe sted, eller er det noe man kan gjøre for korrigere forskjellene dette skaper? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et skikkelig n00b-spørsmål, men baller meg opp til og spørre none the less ;)

Etter noen måneder med diverse skader tenkte jeg at jeg skulle prøve dette programmet. Men av diverse fysiske grunner, må jeg skifte ut normal markløft med sumo-mark og knebøy med frontbøy. Skaper dette noen problemer noe sted, eller er det noe man kan gjøre for korrigere forskjellene dette skaper? :)

Ingen problem å bruke de øvelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, sumo tar veldig bra på hamstrings så det kan være et poeng. Jeg er dog usikker på om den tar bedre på hamstrings enn vanlig markløft. Gidder ikke google nå :p Jeg ville likevel kjørt RDL som assistanse til sumo, f.eks. økta etter sumo eller etter der igjen. Nå ville jo jeg kjørt RDL som assistanseøvelse uansett hva man trener så jeg er alt annet enn objektiv ;)

Justin Lascek fra 70sbig og forfatter av bøkene om Texas Method anbefaler RDL både for hypertrofi av hamstrings og dermed bedre leverage under markløft og knebøy, i tillegg til utvikling av ren styrke i hamstrings. Høyrep for hypertrofi, lavrep for styrke.

Har du forresten tenkt på at hamstrings = skinkestrenger? Hah! :D

-edit-

Jeg gadd google likevel, og ut fra det jeg ser så tar vanlig markløft bedre på hele posterior chain enn sumo. RDL ftw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå en økt igjen i uke 4 av programmet, og den består bl.a av skulderpress.

Problemet er at sist økt var pressen vanvittig tung, noe som førte til at jeg såvidt klarte å fullføre 5x3 med 37,5 kg.

Bør jeg da på morgendagens økt gå ned til 35 kg å starte derifra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...