Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor mye burde man ta i de forskjellige baseøvelsene for man begynner på ett nytt program?

Mener du hvor mye man bør ta i forhold til kroppsvekt før man vanligvis ikke klarer Starting Strength?

Jeg skriver eksempel for en mann på ca. 100kg

Knebøy 120-150x3x5

Markløft 140-180x5

Benk 80-100x3x5

Militærpress 60-75x3x5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver

Chinups/Pullups 8x3

Mener du 8 sett og 3 reps? Jeg har alltid trent omvendt her.

Jeg skriver som regel Vekt x reps x sett i min egen logg, men ser at alle andre skriver Vekt x sett x reps, så jeg prøver å holde meg til det på nettet.

Når chins introduseres i SS, så er det som 3 sett til failure eller 3 sett med ekstra vekt hvis man klarer 15+ reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei. har trent i 9 måneder nå- de første 6 månedene var Mark Rippetoes stykre program. har altid vert ganske svak, så jeg bestemte å gjøre noe med dettte. gikk opp ca 20kg på mark,benk og knebøy, Mark Rippetoe vet va han gjør :)

Tyve kilo... på seks måneder? Hvis du har fått til tre treninger i uka, vil det si 72 treninger hvor du helst skulle ha økt belastningen hver gang. Dvs en gjennomsnittlig økning på.... rundt 250 gram.

Med mindre du er jente (noe jeg tviler på utifra nicket ditt) så kunne du med fordel antakeligvis ha økt matinntaket betraktelig og vært hakket hardere på å lempe skiver på stanga;)

Jeg er ganske så overbevist om at du har bra muligheter til å øke langt mer, hva slags program følger du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vell må si at de 2 første månedene trente jeg litt feil. pluss hadde 1 måned der jeg ikke trente. jeg vet at 20kg ikke er så mye.

men jeg sier sein fremgang er forsatt fremgang. trener aleine så kunne ikke presse meg så hardt.

Aah, men da blir jo saken en annen, da har du jo bare vært på SS i overkant av tre måneder, og da blir jo saken en annen (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 16 år. Trent dette programmet siden skolestart. Veide da 68kg, og startet med 45kg i benk, 50kg i knebøy og 55 i mark. Idag trente jeg A programmet, og idag var det 70kg i knebøy (overraskende lett!!) 60kg i benk og 85kg i mark! ELSKER fremgangen, og veier pr. dags dato 75 kg. Dette går fremover :D Vurderer å starte å skrive loggbok for motivasjonens skyld, en kompis og jeg har konkurranse om først til 100 i benk, og han ligger 10kg over meg cirka, så står på som faaen for å klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynte på dette programmet i går, men synes det er noe som er litt uklart.

Type hannkjønn, 21 år, 77kg..

Jeg har aldri trent noe særlig styrke, så teknikken er fraværende. Uten å sette meg særlig inn i programmet prøvde jeg å gjøre programmet slik som det stod. 3x5, og prøve å finne en vekt som gjorde at jeg ikke greide flere løft etter disse repetisjonene.

Dette gikk jo selvsagt utover teknikken. Burde jeg heller bruke de første ukene med lettere vekter hvor jeg lærer god teknikk, eller kan jeg belaste såpass mye i starten?

Jeg fulgte bare dette programmet her http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/ (eksempel på program).

Statistikk fra økta ble da følgende

Knebøy 70

Benk 50 (mulig litt mer vekt hadde gått her)

Markløft 90

Dips ble det 1 serie på 8 og neste serie greide jeg bare 4

Planke på ball 1.10, 1.10, 1.30

Er den noen av øvelsene jeg med fordel kan/bør bytte ut? Planke på ball virket litt kjip, i forhold til resten.

Programmet legger opp til 3 økter i uken. Jeg har tid og lyst til å gjøre 4, blir dette for mye i starten, eller kan det gå greit med trening f.eks mandag, onsdag, fredag, lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe grunn for knebøy både dag A og dag B? Vil det går mye ut over resultatet å heller ha 3X5 knebøy på dag A og bytte knebøy- og markløft-dagen, dag B, med kun 3X5 markløft?

Nåværende program:

A:

Bøy 3X5

Chins 3X10

Curl 3X10

Press 3X10

B:

Bøy 3X5

Benk 3X5

Mark 1X5

Dips: 3X10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til knebøy på både dag A og B er fordi Knebøy er det beste øvelsen enten du trener for Styre, muskelvekst eller vekttap. I tillegg er det en viktig øvelse for deg som skulle ha ønske om å bli en bedre sprinter. Å bytte Markløft og knebøy sin rolle vil nok ikke gå mye ut over resultatet. Ønsker du å fokusere på markløft, er det ikke feil. Bare spør deg selv: Bør jeg endre et program designet av en ekspert innen trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 9 mnd. nå på å gjøre meg kjent med baseøvelser. Vil jeg fortsatt ha utbytte av SS? jeg har ikke hatt noen spesiell god progresjon pga. skader og dårlig kontinuitet i treninga. Jeg har faktisk aldri makset i noe annet enn markløft. Kanskje jeg bare kan sette opp 40-45kg i startvekt og bare gå på, og se hva som skjer :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...