Jump to content

Hercules

Members
  • Content Count

    96
  • Joined

  • Last visited

  1. Kanskje ikke riktig formulert av meg men jeg var mer ute etter å høre erfaringer fra andre som har kjørt programmet. Er bare nysgjerrig på hvor mye økning en "peaking og/eller deload" vil medføre etter 4 uker. Selv har jeg trent seriøst i ca et år, er i midten av 30-årene, med andre ord, tiden for "easy-gains" er forbi :-)
  2. Skal begynne på #32 for første gang i dag. Det er testing av 1RM (såkalt "skill evaluation") dag 2 i syklus. Ellers er det mening at man tester ny maks eller kjører "meet" på slutten av syklus. Lurer på ca. hvor stor forskjell er det i løftene mellom disse to dagene? Altså hvor mye økning kan man forvente i løpet #32 syklus?
  3. http://video.crossfitoslo.no/video/7863046/open131-snatch-compilation Jeg har i utg.pkt et ganske åpent sinn mot CF, men må si at jeg stusset litt når jeg så denne videoen fra Oslo crossfit. Mine kunnskaper om olympisk løft er nokså begrenset men ser ikke ut som teknikken er helt optimal hos en del her, og når man pusher grenser med allerede dårlig teknikk, kan det fort bli skader.
  4. Har selv den oransje "grid" roller hjemme, synes den funker bra som "allrounder" Ellers er rumble roller bra, bruker en del på senteret. Men den kan fort bli litt hard for noen områder. Det optimale hadde vært å ha to stk hjemme, en vanlig myke og en RR. Men gikk for mellomløsning, altså Grid. Man kan også gå for en standard myke og supplere med lacrosse baller.
  5. Dumt spørsmål, mulig besvart før, men spør likevel. Justerer man til ny max etter hver 4. uke, eller en syklus som er 12-13 uker?
  6. Hva med Adidas Adipower? Er det noen som har erfaring med de? Har inntrykk av at nesten ingen på forum her bruker de. De er i hvertall ganske populære blant vektløftere når man ser YouTube videoer.
  7. Personlig tenker jeg at komplekse KH og "tomme kalorier" er ganske overvurdert. Rent kalorimessig er KH en KH, om det er sukker eller brunris el noe liknende. Ja, vitaminer og mineraler finnes ikke i smågodt, men en vanlig person og ikke minst en gjennomsnitt fitnessblogger spiser nok til at vitaminer og mineraler dekkes ved alt andre man spiser. Behovet for V + M er ikke så stort at man utvikler mangeltilstand hvis man spiser sukker. Klart man kan kjøre ekstreme diett varianter men det er ikke relevant her. Sukker kan gi høyere insulinnivå, kombinert med inaktivitet og vektøkning (fett %) over tid kan man få insulinresistens. Men er du fysisk aktiv og kontroll på kaloriene dine, kan du spise sukker og hvit ris med god samvittighet. Det er i alle fall min mening, og er nok ikke langt fra sannheten.
  8. Det er ingen fasitsvar men Rippetoe anbefaler å gå over til Texas Method, etter at man har stagnert på SS. http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_texas_method
  9. Hvordan er det med deload når man trener sheiko? Er det mening at man skal legge inn deload mellom hver syklus, eller er det ikke nødvendig?
  10. Dumt spørsmål vedr. Dietmar mengde. Program på styrkeloft.no er en 3 dagers program. Har intrykk av at folk kjører Dietmar oftere enn 3 dager i uka. Har jeg misforsått eller gått glipp av noe?
  11. Har hatt samme problemet selv, kjente lenge smerter i lysken/innside lår under og etter knebøy men det gikk an å trene med smertene inntil en dag ble veldig ille. Tok to ukers total pause fra knebøy. Begynte forsiktig med høyrep trening med kun stanga, etterhvert økende belasting inntil det gjorde vondt. Tok meg ca 2,5 måneder til jeg var helt tilbake til normalen. For min del var nok problemet at knærne vandret for mye frem i bunnposisjon. Blitt mer obs på det etter dette, begynte å plassere stanga litt lavere (low bar) og prøver å sette mer bakover i bunnposisjon. Blitt flinkere med å presse knærne mer ut (mindre knevandring) ved å kjøre mobilitetsøvelser før som f.eks glutebridge med strikk og denne (før knebøy): Er nesten smertefri nå.
  12. Jeg var også litt i tvil da jeg skulle kjøpe beltet. Men fant ut at jeg ville ha en klassisk- og hurtigspenner. Gikk for Wahalnder, veldig fornøyd. Litt stiv til å begynne med men blir mykere etterhvert. Men fremdeles stivere enn andre belter jeg har prøvd. Bestilte direkte fra Sverige, la inn bestilling sent søndagkveld, trente med beltet på fredag, tar ikke lang tid med andre ord.
  13. Til de som er litt usikre på eller ønsker å forbedre power clean, fant en fin artikkel på nett: http://wilfleming.com/2012/06/power-clean/
  14. Bare for å følge opp.. Det ble faktisk en Wahlander belte, fikk den i posten i dag. Veldig solid, oser kvalitet. Måtte selvsagt prøve, mye bedre enn Mobech belte jeg har prøvd før. Bestilte direkte fra hjemmesiden til Wahlander, han var så grei at sendte beltet som "gave". Med inngravering, lager etter min størrelse, kostet beltet totalt 1400 NOK inkl. frakt. Anbefales!
×
×
  • Create New...