Gå til innhold

Unge bloggere og treningsfokus...


Anbefalte innlegg

Ble nesten litt satt ut nå etteruå ha surfet "bloggverden" siden jeg ikke får sove. Helt utrolig overrasket av hvor mange bloggere, spesielt unge jenter, som trener styrketrening, skal ned i fettprosent osv. Selvfølgelig er ikke det i seg selv hverken dumt eller negativt, men mange av disse er unge, med enda yngre lesere. Når de svarer på spørsmål om kosthold og trening osv er det litt skremmende å se. Leserne sluker det jo som om de skulle vært eksperter virker det som i kommentarfeltet...

Problemet ligger kanskje i at mange unge blogglesere ikke er kritiske, men stoler blindt på favoritt bloggeren sin. Jeg tenker som så at det kan være skummelt når noen uten altfor mye kunnskap gledelig deler hvor mye de trener, spiser osv, uten å forstå farene.

Hva tenker dere, er det positivt eller negativt at "fitness" bølgen har tatt over bloggverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo positivt at de unge bloggerne ikke bare er interessert i sminke, og at "helse og trening" også har blitt populært. Det styggeste eksempelet på det du beskriver kom i bloggen til Bimbobarbie (eller var det Barbiebimbo) som anbefalte et daglig energiinntak på 500 kcal - som gjerne kunne komme fra saftis, bare det ikke oversteg 500 kcal. :)

Da hun senere meldte seg på i diskusjonen på Kosttilskudd, Treningsklær og Treningsutstyr - MyRevolution Nettbutikk og toppet det hele med at hun hadde dokumentert at hun er jordens smarteste, nålevende menneske, da ble det bare trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Om det er favorittbloggen eller venninnene sine disse ungene jentene henter informasjon fra er egentlig det samme, dårlig broscience er det jo som regel uansett. Du må jo faktisk investere en god del tid før du finner ut hva som er sant og ikke sant.

Om jeg går inn i garderoben der jeg trener hører jeg jo helt sinnsyke ting bli sagt mellom voksne mennesker, og det er minst like dumt som det bloggerne skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Om det er favorittbloggen eller venninnene sine disse ungene jentene henter informasjon fra er egentlig det samme, dårlig broscience er det jo som regel uansett. Du må jo faktisk investere en god del tid før du finner ut hva som er sant og ikke sant.

Om jeg går inn i garderoben der jeg trener hører jeg jo helt sinnsyke ting bli sagt mellom voksne mennesker, og det er minst like dumt som det bloggerne skriver.

Om det er snakk om voksne mennesker, er det kanskje greit nok å si at du har selv ansvaret for å orientere deg i en faktajungel og kvalittetssikre informasjonen du finner på nettet. Når det er snakk om lesere som er unge jenter helt ned i 12-årsalderen som ser opp til en blogger og har lyst til å gjøre alt hun kan for å bli som forbildet med 100.000 følgere på bloggen, da synes jeg ikke det er like greit å bare feie det bort som uproblematisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart problematisk..

Denne kronikken beskriver bloggernes makt på en god måte: Makten til å påvirke -Aftenposten (oppsummert: leseren utvikler et "venninneforhold" til bloggeren. Venners påvirkningsaft er langt større enn medias)

I utgangspunktet er det logisk at leser skal ha ansvaret for hva de tar til seg (ytringsfrihet for bloggeren). Virkelig problematisk blir det når leseren er under 18 år. Da er det vel egentlig foreldrene som har ansvaret sånn rent juridisk sett.

Det eneste man har mulighet til å gjøre er vel å prøve og bevisstgjøre både bloggerne og leserne (og lesernes foreldre) om den påvirkningskraften bloggeren har, og om kildekritikk osv. Hvor effektivt dette kommer til å være vet jeg ikke, men noen magisk løsning er det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et skudd i mørket her men, jeg tipper alle disse bruker gasp eller betterbodies treningsklær? :p

Kan jeg ikke tenke meg, det går nok mer i Nike, anti shake-tights fra Rönisch og 2XU (les: høyprofilerte klær fra X-Life).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at bloggere snakker om trening/fitness osv, men det er uakseptabelt at dvs bloggere skal få lov til å holde på som enkelte gjør. Ikke bare nok med at de gir unge jenter et usunt syn på kroppen når de sier at de på sine 50kg/170cm er feit, men kroppspresset de gir unge jenter er også massivt. Når de sier at "alle mennesker er fine" for så å gå å ta plastikk kirurgi og ha 2kg med sminke på høyre kinnet, hvilket syn tror dere at ungdom vil få?

Det er heller ikke alltid bloggere kommer med smarte ting, som f.eks hun ene som sa hun gikk på en 500kcal diett for å gå ned 1kg i uken. Det er farlig og uansvarlig av disse menneskene å holde på sånn.

Det burde bli tatt tak i av personer med autoritet når man ser at det renner over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er snakk om voksne mennesker, er det kanskje greit nok å si at du har selv ansvaret for å orientere deg i en faktajungel og kvalittetssikre informasjonen du finner på nettet. Når det er snakk om lesere som er unge jenter helt ned i 12-årsalderen som ser opp til en blogger og har lyst til å gjøre alt hun kan for å bli som forbildet med 100.000 følgere på bloggen, da synes jeg ikke det er like greit å bare feie det bort som uproblematisk!

Vil først bare understreke at jeg nå snakker om fakta rundt fitness/trening/diett, ikke kroppsimage etc.

Jeg er fullt klar over at ungdommene som leser disse bloggene er veldig sårbare ift at de sluker alt de leser der, men bloggerne er jo ikke noe dårligere kilde til informasjon enn f.eks foreldrene eller andre mennesker i disse unge menneskenes liv - Når vi snakker om faktisk læring om trening/kosthold etc.

Når det kommer til kroppsimage tror jeg de unge jentene ville hatt et stort press på seg uansett fordi det ligger naturlig for jenter å alltid se best mulig ut, og det er noe som opptar de uavhengig om de leser blogger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig bra at det har blitt et større fokus på trening og kosthold. Det jeg derimot synes er forferdelig er alt kroppsfokuset som har kommet ut av det. Det å trene for å se strammere og tynnere ut er ikke noe problem i seg selv, problemet kommer når bloggerne og leserne allerede er tynne.

Skal ikke nevne navn, men kan ta et eksempel i en slank og flott blogger som plutselig skulle få stort fokus på trening og kosthold, for å få sommerkroppen. Det handler om å trene mest mulig og spise minst mulig og lite fett. Men man kan spise fett, så lenge det er sunt (Her snakker vi om å velge magre produkter, selv om det er bra at de også har advokado på knekkebrødet. "Myten" om at feite produkter gjør deg feit er fortsatt ute og går) Også viktig å unne seg noe på lørdagene. Jeg synes dette med å unne seg noe blir misbrukt sterkt. Det er akkurat som man gjør noe ulovlig, og det skinner gjennom på bloggen. Men det er lov siden man er så "flink". Klarer ikke helt beskrive det, men skjønner dere hva jeg mener? Blogglesere er ofte mye yngre, og bloggere har mye større påvirkning enn man skulle tro (har gått i fella selv). Dette eksempelet har nå blitt veldig tynn og skrev selv at hun følte seg forferdelig og slapp. Man skjønte med en gang at det var pga det kraftige underskuddet hun hadde i hverdagen, men hun fortsetter uansett. Signalet dette sender ut er på ingen måte bra.

Bloggere selv sier at "Hvis ikke jeg påvirker til kroppspress, vil leserne finne påvirkning på en annen blogg uansett" eller "Personer med spiseforstyrrelser er som en tikkende bombe. De vil finne inspirasjonen sin til anoreksia en annen plass på nettet uansett". Jeg kjenner jeg blir så utrolig provosert hver eneste gang jeg leser sånt. Vel, hvorfor kan ikke du være med på å unngå dette da? Ja, det kommer fra en plass, men kanskje akkurat du er forbildet til denne stakkars unge bloggleseren, med pittelitt større lår enn deg, og du synes dine egne er for store og feite? Hvilket signal sender dette egentlig?

Når det er sagt finnes det også mange flotte bloggere som legger et sunt fokus på både trening og kropp. Men det dessverre de som gjør det motsatte som lager problemene, og det skal alt for mye til for å fjerne dette utrolig store kroppsfokuset. Hva skjedde med treningsgleden? Man trenger ikke presse seg på trening om man absolutt ikke vil, bare for å forbrenne 500kcal ekstra en dag. Det skal være morsomt å trene! Og ikke kun fordi du ser resultater på kroppen, selv om dette også er kjempemorsomt. Man skal ikke gå rundt og være slapp fordi man har en BMI på 19 og vil ned på undervektsgrensa. Fokuset på å være sunn har gått bort, og problemet er at både lesere og bloggere tror at det de gjør er sunt. Vel, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten litt satt ut nå etteruå ha surfet "bloggverden" siden jeg ikke får sove. Helt utrolig overrasket av hvor mange bloggere, spesielt unge jenter, som trener styrketrening, skal ned i fettprosent osv. Selvfølgelig er ikke det i seg selv hverken dumt eller negativt, men mange av disse er unge, med enda yngre lesere. Når de svarer på spørsmål om kosthold og trening osv er det litt skremmende å se. Leserne sluker det jo som om de skulle vært eksperter virker det som i kommentarfeltet...

Problemet ligger kanskje i at mange unge blogglesere ikke er kritiske, men stoler blindt på favoritt bloggeren sin. Jeg tenker som så at det kan være skummelt når noen uten altfor mye kunnskap gledelig deler hvor mye de trener, spiser osv, uten å forstå farene.

Hva tenker dere, er det positivt eller negativt at "fitness" bølgen har tatt over bloggverden?

jeg har observert det samme. ingen nevnt og ingen glemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av hva jeg har lest er det sinnsykt mye feilinformasjon, og jeg syns det er skummelt at bloggere som ikke kan noe som helst om trening går ut og gir råd. Da bør de heller anbefale andre å få seg en PT eller lese her f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hva jeg har lest er det sinnsykt mye feilinformasjon, og jeg syns det er skummelt at bloggere som ikke kan noe som helst om trening går ut og gir råd. Da bør de heller anbefale andre å få seg en PT eller lese her f. eks.

Nesten alle som trener gir ut råd til folk som er ferskere enn de, og enormt mye av det er feilinformasjon. Hvorfor er liksom bloggere spesielt skyld i dette? Det gjelder faktisk store deler av befolkningen som trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle som trener gir ut råd til folk som er ferskere enn de, og enormt mye av det er feilinformasjon. Hvorfor er liksom bloggere spesielt skyld i dette? Det gjelder faktisk store deler av befolkningen som trener.

Ja, nå var det jo en diskusjon om bloggere så da var det det jeg svarte på. Har ikke møtt noen som har gitt andre treningsråd som er feil så det kan jeg ikke svare for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå var det jo en diskusjon om bloggere så da var det det jeg svarte på. Har ikke møtt noen som har gitt andre treningsråd som er feil så det kan jeg ikke svare for.

Ja, men det jeg prøver å si er at det ikke er noe å kritisere bloggere for. Gitt at du er enig i at de andre som trener også gir ut feilinformasjon, altså. Jeg er bare uenig i kritikken de mottar. Jeg ser problematikken mtp at de har stor påvirkningskraft, men de må jo få lov å styre på med sine hobbier og erfaringer uten å være mer utsatt enn andre for kritikk. Folk må jo forstå at de ikke er treningsguruer men vanlige jenter som gir råd utifra hva som har fungert for seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hører ikke på hva slike som BimboBarbie sier. "Alle" vet at hun er blåst. Hun har heller ikke så voldsomt mange lesere, og de fleste er haters som leser bloggen hennes for å ha noe å le av.

Andrea Badendyck derimot er det nok mange som ser opp til. Jeg syns at dette er et helt greit innlegg til at hun nylig har begynt med trening og et bedre kosthold: Noen svar om trening og kosthold (Andrea Badendyck).

Det er noen feil her og der, men ikke noe i nærheten av det Bimbobarbie skriver. Litt mer kunnskap skader likevel ikke. Det virker som at de som ikke leser blogger daglig setter alle rosabloggere i samme bås. Har de lest en blogg som er helt på trynet, så er resten like ille. Det finnes mange smarte jenter i bloggverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten litt satt ut nå etteruå ha surfet "bloggverden" siden jeg ikke får sove. Helt utrolig overrasket av hvor mange bloggere, spesielt unge jenter, som trener styrketrening, skal ned i fettprosent osv. Selvfølgelig er ikke det i seg selv hverken dumt eller negativt, men mange av disse er unge, med enda yngre lesere. Når de svarer på spørsmål om kosthold og trening osv er det litt skremmende å se. Leserne sluker det jo som om de skulle vært eksperter virker det som i kommentarfeltet...

Problemet ligger kanskje i at mange unge blogglesere ikke er kritiske, men stoler blindt på favoritt bloggeren sin. Jeg tenker som så at det kan være skummelt når noen uten altfor mye kunnskap gledelig deler hvor mye de trener, spiser osv, uten å forstå farene.

Hva tenker dere, er det positivt eller negativt at "fitness" bølgen har tatt over bloggverden?

Helt enig! Jeg ser altfor mange syltynne unge jenter som trener seg halvt ihjel. Uten å få i seg nok næring.

Det er en like farlig trend som spise forstyrelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...