Gå til innhold

Unge bloggere og treningsfokus...


Anbefalte innlegg

Ja, men det jeg prøver å si er at det ikke er noe å kritisere bloggere for. Gitt at du er enig i at de andre som trener også gir ut feilinformasjon, altså. Jeg er bare uenig i kritikken de mottar. Jeg ser problematikken mtp at de har stor påvirkningskraft, men de må jo få lov å styre på med sine hobbier og erfaringer uten å være mer utsatt enn andre for kritikk. Folk må jo forstå at de ikke er treningsguruer men vanlige jenter som gir råd utifra hva som har fungert for seg selv. :)

Altså, jeg er av typen som rister på hodet når det står i avisen om folk som har fått spiseforstyrrelser "pga en blogg" eller gjort et eller annet "pga en blogg", men akkurat det å uttale seg om ting man ikke kan noe om? På generelt basis? Pinlig. Men er enig i at ikke bloggerne trenger å få noe mer kritikk enn andre som gjør samme tabbe. Bloggerne kan ikke noe for at de er populære og at mange idioter leser bloggene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denna blir kansje ikkje so godt mottat, men hvis ein ikkje har lert seg iløpet av 10 år at ein ska eta mat og drikka vatn so e enten personen ikkje i stand te å ta vare på seg sjøl og burde ikkje få ta slike avgjørelser som om dei vil eta middag eller ikkje. Ellers so kan ein jo argumentera for at da e for mykkje folk rundtom på planeten. Men med tanke på at dei trolig kjem te å bli tatt inn av helsevesenet og koste noen enorme summer før de eventuellt stryker med så er det vel ikkje eit verdig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke nevne navn, men kan ta et eksempel i en slank og flott blogger som plutselig skulle få stort fokus på trening og kosthold, for å få sommerkroppen. Det handler om å trene mest mulig og spise minst mulig og lite fett. Men man kan spise fett, så lenge det er sunt (Her snakker vi om å velge magre produkter, selv om det er bra at de også har advokado på knekkebrødet. "Myten" om at feite produkter gjør deg feit er fortsatt ute og går) Også viktig å unne seg noe på lørdagene. Jeg synes dette med å unne seg noe blir misbrukt sterkt. Det er akkurat som man gjør noe ulovlig, og det skinner gjennom på bloggen. Men det er lov siden man er så "flink". Klarer ikke helt beskrive det, men skjønner dere hva jeg mener? Blogglesere er ofte mye yngre, og bloggere har mye større påvirkning enn man skulle tro (har gått i fella selv). Dette eksempelet har nå blitt veldig tynn og skrev selv at hun følte seg forferdelig og slapp. Man skjønte med en gang at det var pga det kraftige underskuddet hun hadde i hverdagen, men hun fortsetter uansett. Signalet dette sender ut er på ingen måte bra.

Bloggere selv sier at "Hvis ikke jeg påvirker til kroppspress, vil leserne finne påvirkning på en annen blogg uansett" eller "Personer med spiseforstyrrelser er som en tikkende bombe. De vil finne inspirasjonen sin til anoreksia en annen plass på nettet uansett". Jeg kjenner jeg blir så utrolig provosert hver eneste gang jeg leser sånt. Vel, hvorfor kan ikke du være med på å unngå dette da? Ja, det kommer fra en plass, men kanskje akkurat du er forbildet til denne stakkars unge bloggleseren, med pittelitt større lår enn deg, og du synes dine egne er for store og feite? Hvilket signal sender dette egentlig?

Når det er sagt finnes det også mange flotte bloggere som legger et sunt fokus på både trening og kropp. Men det dessverre de som gjør det motsatte som lager problemene, og det skal alt for mye til for å fjerne dette utrolig store kroppsfokuset. Hva skjedde med treningsgleden? Man trenger ikke presse seg på trening om man absolutt ikke vil, bare for å forbrenne 500kcal ekstra en dag. Det skal være morsomt å trene! Og ikke kun fordi du ser resultater på kroppen, selv om dette også er kjempemorsomt. Man skal ikke gå rundt og være slapp fordi man har en BMI på 19 og vil ned på undervektsgrensa. Fokuset på å være sunn har gått bort, og problemet er at både lesere og bloggere tror at det de gjør er sunt. Vel, det er det ikke.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEGATIVT!!!

Og det er ikke det at det er FITNESS det handler om som er problemet. Før var det thinspo, nå er det fitspo. ''Strong is the new skinny'' synes jeg i utgangspunktet er et godt mantra, fordi det tar fokus FRA utseende til styrke. Styrke i form av GLEDE, slik jeg ser det. Happy is the new skinny.

Det som sjokkerer meg er fokuset. Ikke fitness, diett eller tynne jenter. Det er kroppsfokuset, overalt. Om man vil bli tynn eller fit er det samme. Kroppsfokuset når det gjaldt tynnhet ga seg fordi det fikk kritikk, så samfunnet fant en ny, destruktiv måte å holde fokus på utseende gående. Dette er utelukkende negativt. Sist jeg var i en bursdag var det eneste jeg hørte ''nå blir jeg feit'' og ''tenk på kaloriene i den kaka''. Jentene pirket såvidt i små kakestykker og skriver etterpå på blogger at de har skeiet skikkelig ut og skal tilbake til gode vaner imorgen.

Nå kom jeg litt vekk fra temaet, men poenget: KROPPSFOKUSET er kvelende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at mange av det bloggerne gjør er noe av det samme jeg gjorde når jeg var 17 og gikk ned 10kg. Jeg spiste ekstremt kontrollert, lite og uten tanke på hva maten inneholdt. Målet var å få i seg minst mulig sånn at jeg kunne skeie ut og "kose meg" i riktige anledninger. Alkohol var også desverre en stor del av kostholdet. Jeg var utrolig sulten stort sett hele tiden, jeg fikk mye kommentarerer på at jeg så grå og syk ut og jeg trente altfor mye.

Det var ufattelig tungt mentalt og kiloene kom jo tilbake veldig fort desverre.

Hadde jeg visst bedre da og gjort det på riktig måte (for motivasjonen var det jo ikke noe galt med) så hadde jeg kanskje kunne gått ned og forblitt nede. I stedet er jeg nå 8 år senere tjukkas med et veldig problematisk forhold til mat.

For å oppsummere så ja, jeg tror det mange av de bloggerne driver med og det budskapet de sender ut er veldig veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er farlig med dette?

Det skaper en ide om at de ikke er bra nok som de er og at de bør endre seg. De får et destruktivt forhold til både mat, kropp og trening og mange vil være nokså langt nede. De hater å trene og å spise alt for lite, og sannheten er: de vil ikke føle seg bedre når de har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skaper en ide om at de ikke er bra nok som de er og at de bør endre seg. De får et destruktivt forhold til både mat, kropp og trening og mange vil være nokså langt nede. De hater å trene og å spise alt for lite, og sannheten er: de vil ikke føle seg bedre når de har endret seg.

Samtidig er det et mål at så mange som mulig skal spise sunt og være fysisk aktiv. Går det an å gjøre dette uten at jenter skal hate livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det et mål at så mange som mulig skal spise sunt og være fysisk aktiv. Går det an å gjøre dette uten at jenter skal hate livet sitt?

Dette lurer jeg også på, for du sier noe sant der. Dette fedmeproblemet er en stor motsetning til hva vi ser blant de fleste unge jenter og i bloggverdenen. Jeg ser veldig lite overvektsproblemer om jeg skal være helt ærlig, jeg ser usikkerhet blant normale mennesker. (Men så har jeg kanskje et noe selektivt blikk når det gjelder dette)

Det jeg tror på er å fremme matglede og indre verdier, uansett hvor klisjé det høres ut. Trene hvis man synes det er gøy, spise sunn mat fordi det er godt og bra for kroppen, men vite at sjokolade heller ikke er farlig for en. Det viktigste er at man skiller mat og følelser, og at man er glad i seg selv for den man er, og ikke kroppens utseende. Da tror jeg resten vil komme av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...