Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Groenhaug:

1. Hvis kvinnen blir gravid fordi prevensjonen ikke fungerer og velger å holde barnet så er det ikke noe synd på mannen. Hvis han absolutt ikke vil ha et barn og dette kan gå galt får han faktisk bruke kondom.

Forøvrig, hadde det blitt p-piller til dere menn, hadde du trodd at dere hadde kjøpt det? Jeg tviler på det.

Er dette egentlig greit? Om jeg hadde dratt med meg en fyr hjem og sagt at jeg brukte prevensjon, for så ringe opp noen uker senere og si at jeg var blitt gravid, hvorpå han ber pent om ikke jeg kan ta abort fordi et barn ikke passer inn i livet hans på nevnte tidspunkt, men jeg valgte å overkjøre han og få barnet allikevel. Er det greit å forvente at barnefar betaler for et barn han ikke har ønsket og som han kanskje ikke får ta del i livet til?

Er ikke avgjørelsen om å få barn tosidig? ja visst er det min kropp, og jeg kan velge å få barnet, men kan jeg forvente at han skal betale i 18 år?

Det kinkie er at jeg ikke helt ser hvordan dette skal kunne løses. Alle barn har rett på to foreldre, kvinnen har råderett over sin egen kropp OG jeg ser at det kan være lett for en mann å bare avskrive seg alt ansvar, samtidig mener jeg at noe er galt her. Jeg vet om jenter som har gått ut på byen med det formål å bli gravid, og stakkars han som blir den uheldige utvalgte :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om jenter som har gått ut på byen med det formål å bli gravid, og stakkars han som blir den uheldige utvalgte :s

wtf-animated.gif

1. Hvis kvinnen blir gravid fordi prevensjonen ikke fungerer og velger å holde barnet så er det ikke noe synd på mannen. Hvis han absolutt ikke vil ha et barn og dette kan gå galt får han faktisk bruke kondom.

Forøvrig, hadde det blitt p-piller til dere menn, hadde du trodd at dere hadde kjøpt det? Jeg tviler på det.

Jeg hadde kjøpt det. Den gangen noe sånt her kommer på markedet i Norge så kommer jeg til å være fremst i køen:

Reversible inhibition of sperm under guidance - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug:

1. Hvis kvinnen blir gravid fordi prevensjonen ikke fungerer og velger å holde barnet så er det ikke noe synd på mannen. Hvis han absolutt ikke vil ha et barn og dette kan gå galt får han faktisk bruke kondom.

Forøvrig, hadde det blitt p-piller til dere menn, hadde du trodd at dere hadde kjøpt det? Jeg tviler på det.

Er dette egentlig greit? Om jeg hadde dratt med meg en fyr hjem og sagt at jeg brukte prevensjon, for så ringe opp noen uker senere og si at jeg var blitt gravid, hvorpå han ber pent om ikke jeg kan ta abort fordi et barn ikke passer inn i livet hans på nevnte tidspunkt, men jeg valgte å overkjøre han og få barnet allikevel. Er det greit å forvente at barnefar betaler for et barn han ikke har ønsket og som han kanskje ikke får ta del i livet til?

Er ikke avgjørelsen om å få barn tosidig? ja visst er det min kropp, og jeg kan velge å få barnet, men kan jeg forvente at han skal betale i 18 år?

Det kinkie er at jeg ikke helt ser hvordan dette skal kunne løses. Alle barn har rett på to foreldre, kvinnen har råderett over sin egen kropp OG jeg ser at det kan være lett for en mann å bare avskrive seg alt ansvar, samtidig mener jeg at noe er galt her. Jeg vet om jenter som har gått ut på byen med det formål å bli gravid, og stakkars han som blir den uheldige utvalgte :s

Shit happens. Hormonell prevensjon fungerer ikke alltid 100%. Er du villig til å ta sjansen og ender opp med å gjøre noen gravid, så får du rett og slett ta deg sammen og ta ansvar for handlingene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit happens. Hormonell prevensjon fungerer ikke alltid 100%. Er du villig til å ta sjansen og ender opp med å gjøre noen gravid, så får du rett og slett ta deg sammen og ta ansvar for handlingene dine.

Om graviditeten i utgangspunktet ikke er ønsket av noen av partene bør vel abort være mer enn helt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om graviditeten ikke er ønsket av noen av partene bør vel abort være mer enn helt innafor.

Men det var ikke snakk om det i dette tilfelle. Den hypotetiske historien var: Jente går på p-piller. Jente møter gutt, de har sex uten kondom pga p-pillene. Jente blir gravid, men vil ikke ta abort likevel. Gutt burde ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis kvinnen blir gravid fordi prevensjonen ikke fungerer og velger å holde barnet så er det ikke noe synd på mannen. Hvis han absolutt ikke vil ha et barn og dette kan gå galt får han faktisk bruke kondom.

Forøvrig, hadde det blitt p-piller til dere menn, hadde du trodd at dere hadde kjøpt det? Jeg tviler på det.

For å kverke nok et tullete argument på denne fronten før det tar rot; Ja. Selvsagt. Om jeg kunne ta en ørliten pille som ikke bare nærmest garanterte at jeg ikke ble far før jeg valgte det, men også inneholdt hormoner som var fordelaktige for meg (ref. jenter som starter tidlig på p-piller for å få større pupper).. Hvorfor i all videste verden skulle jeg ikke gjør det?

Om hun blir gravid fordi prevensjonen ikke fungerte er det uheldig for begge to. Om hun velger å beholde barnet til tross for at et av premissene for sex var at det ikke kom til å bli barn er det strengt tatt hennes problem. Jeg føler meg litt "skitten" som sier det, men det ér faktisk ikke en selvfølge at mannen skal ha en stor utgiftspost i regnskapet i denne situasjonen.

2. Når du sier den subjektive følelsen er bare bullshit, da viser du at du ikke vet så mye. Individuelle forskjeller er kjempe viktig. Og det er ikke noe man kan styre. Man kan lære å mestre det, ja. Men er man f. eks en nevrotisk person så vil man lettere kunne oppleve stress av situasjonsfaktorer som stor arbeidsmengde. Så ja, jeg skulle ønske du kunne lest litt før du kommenterer på dette.

Jeg har ikke sagt at subjektiv opplevelse av smerte eller stress er bullshit, slutt å tilskrive meg utsagn og meninger er du snill. Jeg har sagt at individuelle, subjektive opplevelser av ting ikke har noen verdi i den virkelige verden, ved f.eks. utarbeiding av tiltak for å bedre menneskers arbeidssituasjon.

Det er helt all right at du mener at du som kvinne føler deg mer sliten enn meg, selv om den faktiske anstrengelsen vi har blitt påført (inb4 unødvendig pedantikk, "i en tenkt situasjon") er den samme. Jeg ser dog vanskelig hvordan dette er av noen verdi for noen, spesielt i likestillingsøyemed. Dersom kvinner generelt faktisk blir mer slitne (ref. gjennomsnittlig sykefravær, SSB) av samme påkjenning (ref. arbeidstimetall, SSB), så er en løsning at kvinner "forskjellsbehandles" ved å gis individuelt tilpasset arbeidsuke etter hvor slitne de føler seg uten at det påvirker lønna, og det er ikke akkurat likestilling, er det..? Eventuelt må mannen trå til og gjøre mer hjemme, eller jobbe mer så kvinnen kan jobbe deltid, men dette blir åpenbart også feil når gjennomsnittsmannen allerede bruker flere timer i uka på jobb enn gjennomsnittskvinnen.

Når det gjelder positiv og negativ stress så kan du jo lese gjennom det jeg skrev og det du skriver. Så ser du at du sier akkurat det samme som meg.

At du går rundt og tror at ALLE Kvinner som er syke går sånn til legen sin og klager er utrolig leit. Mange går ditt med reelle problemer. Og det er mesteparten. At det finnes de som lettere tar ut sykemelding, ja. Men dette gjelder menn også. Slik at dette er ikke bare kvinner som gjør.

Igjen tilskriver du meg meninger jeg ikke har og i allefall ikke har gitt uttrykk for. Jeg påpeker bare som et sidespor i debatten at mange med psykiske diagnoser antagelig ikke hadde trengt diagnosen og i allefall ikke trenger medisinering, da problemet er mestring. Dette synes meg å være relevant, siden kvinner virker å generelt mestre hverdagen dårligere, i den grad dere lar alle livets små, ubetydelige bagateller gå inn på dere til det punktet der det går på helsa løs.

Har ikke sagt deres innsats er mindre verdt en kvinnens. Og vår innsats er like god som deres.

Du sier jo faktisk indirekte at menns innsats er mindre verdt når du forsvarer at interne stressorer, følelser og opplevelse av stress (som man per definisjon kan gjøre lite med) er gyldig grunn til at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær som menn, samtidig som vi selvsagt er enige om lik lønn for likt arbeid! Gjennomsnittskvinnen er faktisk på jobb færre dager i året enn gjennomsnittsmannen, og hever samme årslønn for samme stilling. Med andre ord får menn mindre betalt for hver time de er på jobb, ergo menns innsats er mindre verdt.

Og når jeg snakker om at vi er forskjellig så handler ikke det om at det er greit at kvinner er mer borte fra jobb. Men tror det er frivillig å ha albu og tennisalbu som gjør at man ikke får gjort jobben? Nei. Man vil ikke gå hjemme og tråkke.

Igjen bommer du helt. Hva i alle dager er poenget med å dra inn senebetennelse i diskusjonen? Det er en målbar fysisk skade, og kan påvirke menn like mye som det kan påvirke kvinner. Man kan ikke føle at man har senebetennelse, da legen eller fysioterapauten antagelig raskt kan bekrefte eller avkrefte dette. Jeg kan heller ikke si til arbeidsgiver at jeg blir hjemme i 3 uker fordi jeg føler jeg har brukket armen. Hva var poenget ditt?

At vi er forskjellig handler om at det er faktorer som gjør at kvinner kanskje fortere blir syke enn menn. Det er også faktorer om hvordan jobben er også. Du har jo påpekt selv tidligere at vi kvinner "bekymrer oss for mye". Noen kvinner kan bekymre seg mer enn andre og dette er f. Eks en faktor som kan fremkalle stress. Det her handler ikke om at kvinner skal slippe unna jobb osv. Det handler om at man skal en forståelse for at det er ikke bullshit at kvinner blir syke. Du bagatelliserer det og ser på det som bullshit.

Igjen tilskriver du meg meninger jeg ikke har, og igjen er eneste konklusjonen man kan dra fra det du skriver at kvinner blir sykere enn menn gitt samme arbeidsbelastning.

Jeg bagatelliserer ingenting, jeg bare observerer at til tross for at begge kjønn jobber bortimot like mye (menn noe mer) og at menn oftest innehar stilligene med de største eksterne stresselementene, så har kvinner dobbelt så høyt sykefravær som menn. Hvilken annen forklaring kan man hente ut av det enn at kvinner blir sykere av samme belastning, eventuelt at dere blir syke av den påtvungne sosiale settingen en jobb innebærer eller noe slikt..? Uansett er summen av argumentet tydeligvis at likestillingskampen ikke kan dras for langt, for det er faktisk forskjell på kjønnene, blant annet i evne til å takle arbeidsoppgaver.

Det med mannen/kvinnen/sex: hvis kvinnen kan få sex, kan menn det. Hvis en mann ikke kan få sex, en kvinne kan ikke få sex. Så nei, jeg gjør ikke en grov feil. Det er likt mellom de med uheldige gener.

Beklager om dette fremstår som et personangrep, det er det virkelig ikke ment som, men... var du full da du skrev det siste avsnittet? 'Cause it makes no sense.. o.O Du har selv vedgått gjentatte ganger at kjønnene er forskjellige. En av de store forskjellene er at menn "jakter" på kvinner, og følgen av det er selvsagt at kvinner kan velge blandt mange menn. Dette betyr, som absolutt alle ærlige menn i hele Norge kan bekrefte, at alle relativt normale kvinner kan få sex omtrent på minuttet når de føler for det.

Se bare på anekdoten til Rock lengre oppe der han nevner datingsider. Jeg har selv tidligere vært registrert på de to største sidene her i Norge for å se om man om ikke annet kunne utvide bekjentskapskretsen litt, og det er ikke til å komme unna at en kvinne med et bilde får flere titalls -om ikke hundretalls- henvendelser om dagen. Menn, på den andre siden, kan være registrert i måneds- eller åresvis uten å få en eneste post eller venneforespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det var ikke snakk om det i dette tilfelle. Den hypotetiske historien var: Jente går på p-piller. Jente møter gutt, de har sex uten kondom pga p-pillene. Jente blir gravid, men vil ikke ta abort likevel. Gutt burde ta ansvar.

Om det faktisk var gjensidig forståelse for at et av premissene for å ha sex var nettopp at det ikke skulle bli barn av det, og dama ombestemmer seg, så har mannen faktisk blitt lurt. Å si barnet da er hans ansvar er like dumt som om.. tja..

Du kjøper en ny Mercedes, og premissene for avtalen er at den er at den er ny, og at det er en Mercedes. Når bilen leveres har selger bestemt seg for at de orginale premissene ikke lengre gjelder, og plutselig har du betalt en halv million for en 30 år gammel Lada med suspekte flekker på alle setene og en påtrengende lukt du ikke blir kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bagatelliserer ingenting, jeg bare observerer at til tross for at begge kjønn jobber bortimot like mye (menn noe mer) og at menn oftest innehar stilligene med de største eksterne stresselementene, så har kvinner dobbelt så høyt sykefravær som menn. Hvilken annen forklaring kan man hente ut av det enn at kvinner blir sykere av samme belastning, eventuelt at dere blir syke av den påtvungne sosiale settingen en jobb innebærer eller noe slikt..?

Vil bare lufte en mulighet for at det ikke trenger å være forhold ved arbeidet som medfører dette her. Vi sammenligner tross alt to ulike populasjoner (kvinner og menn). Det kan være andre forhold ved kvinner som gjør at de har et større sykefravær enn menn. Bare for å ta et helt løst eksempel, uten at jeg har giddet å undersøke om det finnes tall på dette, så kan jeg tenke meg at eksempelvis menstruasjonssmerter (som av naturlige årsaker ikke rammer menn) kan bidra litt på statistikken. Og så har vi jo svangerskapskvalme som heller ikke rammer oss gutter i særlig stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk var gjensidig forståelse for at et av premissene for å ha sex var nettopp at det ikke skulle bli barn av det, og dama ombestemmer seg, så har mannen faktisk blitt lurt. Å si barnet da er hans ansvar er like dumt som om.. tja..

Du kjøper en ny Mercedes, og premissene for avtalen er at den er at den er ny, og at det er en Mercedes. Når bilen leveres har selger bestemt seg for at de orginale premissene ikke lengre gjelder, og plutselig har du betalt en halv million for en 30 år gammel Lada med suspekte flekker på alle setene og en påtrengende lukt du ikke blir kvitt.

P-piller er usikre. Om du da tar sjansen på å pule uten kondom likevel så syns jeg faktisk fint lite synd på den mannen. Du får ta ansvar for å ha pult uten regnfrakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er usikre. Om du da tar sjansen på å pule uten kondom likevel så syns jeg faktisk fint lite synd på den mannen. Du får ta ansvar for å ha pult uten regnfrakk.

P-piller er usikre, ja, noe både kvinnen og mannen vet godt når de inngår den gjensidige forståelsen om å ha sex uten at det skal bli barn av det. Da begge parter er enige om at det ikke skal bli barn av det, er det underforstått at en abort er aktuelt i den veldig usannsynelige situasjonen der hun blir gravid til tross for riktig bruk av p-piller.

Og ja, jeg er kynisk nå. Jeg forstår at abort ikke er et lett valg å ta for alle, men det er følelser, og følelser har ingen relevans om man diskuterer hvorvidt en mann som har blitt lurt til å bli far i de neste 18 årene skal bære en tung økonomisk byrde for barnet han ikke ville ha og antagelig ikke ser stort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på anekdoten til Rock lengre oppe der han nevner datingsider. Jeg har selv tidligere vært registrert på de to største sidene her i Norge for å se om man om ikke annet kunne utvide bekjentskapskretsen litt, og det er ikke til å komme unna at en kvinne med et bilde får flere titalls -om ikke hundretalls- henvendelser om dagen. Menn, på den andre siden, kan være registrert i måneds- eller åresvis uten å få en eneste post eller venneforespørsel.

Beklager forstyrrelsen, men her vil jeg rette litt på deg. Jeg har også vært inne på slike datingsider og jeg fikk ingen henvendelser. Skulle jeg oppnå kontakt med en person av det andre kjønn måtte jeg selv sende en melding, hvorpå jeg fikk flere avslag etterpå.

Jfr. påstanden om at alle jenter kan få seg noe: også motbevist. Ødela discoen på Danacup for en tenåring med kviser, for jeg fikk ikke engang de stygge gutta (typiske benkeslitere i tillegg) til å danse med meg.

Utenom det har du mange interessante poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare lufte en mulighet for at det ikke trenger å være forhold ved arbeidet som medfører dette her. Vi sammenligner tross alt to ulike populasjoner (kvinner og menn). Det kan være andre forhold ved kvinner som gjør at de har et større sykefravær enn menn. Bare for å ta et helt løst eksempel, uten at jeg har giddet å undersøke om det finnes tall på dette, så kan jeg tenke meg at eksempelvis menstruasjonssmerter (som av naturlige årsaker ikke rammer menn) kan bidra litt på statistikken. Og så har vi jo svangerskapskvalme som heller ikke rammer oss gutter i særlig stor grad.

Dette er riktig - men hva, om noe, bør det bety?

Skal vi forlate det normative prinsippet om lik lønn for likt arbeid - eller skal vi kanskje endre på ordningen med 100% sykepenger fra første dag? Om kvinner er dobbelt så mye borte fra jobb, skal det bety at vi endrer på noe av den grunn alene - eller skal vi forvente og kreve at arbeidsgivere bærer brorparten av kostnaden ved å implementere "full" likestilling?

Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som faktisk mener at alle kvinner bør få mindre lønn fordi det gjennomsnittlige sykefraværet er høyere for kvinner? Det er jo faktisk definisjonen på diskriminering - å dømme en person basert på den gruppen de tilhører. Uansett om noe er sant på populasjonsnivå så er det per definisjon diskriminerende å bruke det på individnivå.

Edit: Spørsmålet går spesielt til PlastBox og Linjemannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er riktig - men hva, om noe, bør det bety?

Skal vi forlate det normative prinsippet om lik lønn for likt arbeid - eller skal vi kanskje endre på ordningen med 100% sykepenger fra første dag? Om kvinner er dobbelt så mye borte fra jobb, skal det bety at vi endrer på noe av den grunn alene - eller skal vi forvente og kreve at arbeidsgivere bærer brorparten av kostnaden ved å implementere "full" likestilling?

Jeg vet ikke.

Selvfølgelig ikke, jeg er for lik lønn for likt arbeid på alle mulige måter. Men sykefraværet i en populasjon (også dersom vi splitter populasjonen opp på bakgrunn av kjønn) vil være tilnærmet normalfordelt. Noen vil være mer syk enn andre, det kommer vi aldri bort ifra. Å differensiere slik at de som er mer syk skal få lavere totallønn sånn at den teoretiske timelønnen blir lik er en umulig oppgave. Å differensiere på bakgrunn av gjennomsnittlige tall for kvinner og menn vil bare flytte problemstillingen over til å gjelde innad i hvert kjønn (noe det forsåvidt også gjelder allerede).

Verden er urettferdig gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som faktisk mener at alle kvinner bør få mindre lønn fordi det gjennomsnittlige sykefraværet er høyere for kvinner? Det er jo faktisk definisjonen på diskriminering - å dømme en person basert på den gruppen de tilhører. Uansett om noe er sant på populasjonsnivå så er det per definisjon diskriminerende å bruke det på individnivå.

Så derfor bør dette forholdet - at kvinner er dobbelt så mye borte fra jobb i forhold til menn - ikke få noen som helst systemisk konsekvens?

En reduksjon i sykelønnsordningen fra 100% til for eksempel 90% vil treffe kun de individ som er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager forstyrrelsen, men her vil jeg rette litt på deg. Jeg har også vært inne på slike datingsider og jeg fikk ingen henvendelser. Skulle jeg oppnå kontakt med en person av det andre kjønn måtte jeg selv sende en melding, hvorpå jeg fikk flere avslag etterpå.

Jfr. påstanden om at alle jenter kan få seg noe: også motbevist. Ødela discoen på Danacup for en tenåring med kviser, for jeg fikk ikke engang de stygge gutta (typiske benkeslitere i tillegg) til å danse med meg.

Utenom det har du mange interessante poeng. :)

Nå er det enormt stor forskjell på å danse og å ha sex. Begge er skummelt for en stakkars tenåring, men dansing har ikke helt samme.. *erm* finalen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox

1. Om han ikke klarer å ta på komdom så er han jammen meg like ansvarlig. P-piller er ingen trygghet i at det betyr null barn. Og mannen har ingen krav om at hun skal ta abort i en slik situasjon. En abort kan være veldig smertefult og påvirke en kvinne i lengre tid.

2. Du ytrer deg litt vanskelig av og til, hvis det er det andre du mener. For ja, det er vanskelig å tilrettelegge for hvert enkelt individ. Men man kan hele tiden jobbe for å tilrettelegge bedre.

Og det handler bare om en forståelse for hvordan det er. Her feller dere alle kvinner som er sykemeldte og sier at det er bare klaging. Noe det absolutt ikke er.

Det handler ikke om å forskjellsbehandle med finne måter å gjøre arbeidet mindre belastende eller måter å få kvinner til å mestre belastningen bedre på. Det er jo noen yrker som er mer utsatt for at man blir syk også. I disse yrkene kan det garantert gjøres noe med belastningen.

3. Du skriver det som om alle kvinner holder på sånn. Så hvis du ikke mener det får du endre ordlyden på språket ditt litt.

Og dette med de "små bagatellene" - det kan ofte være det som gjør kvinner syk ja. At det er bedre at de lærer å mestre det enn medisinering er jeg enig i. Det har vi verken diskutert eller vært uenig om.

4. Det er jo gyldig når det FØRER til at man blir syk. Og når man blir syk så må man jo få lønn. Dere får jo lønn hvis dere også blir syke. Så å si at man indirekte setter mindre verdt på deres lønn er jo bullshit.

5. Det er bare et eksempel på sykefravær. Jeg kunne tatt opp plager som er resultat av stress også. Det er ikke slik at kvinner liker å gå hjemme og tråkke for det.

6. Nå må du slutte og si at dere menn innehar jobber med større stresselementer. Noen jobber ja, men nei ikke alle. Og grunnen kvinner blir syke har jeg sagt før. Det kan være en totalbelastning. Tidligere i diskusjonen viste en til at kvinner oftere tar på seg omsorgsansvar. Det er en økt belastning som ikke regnes inn noe sted.

Også det Vegard L sier, svangerskapskvalme, menstruasjonssmerter, osv. er aktuelt, da det drar opp gjennomsnittet på sykefraværet.

7. Det er fortsatt ikke alle kvinner som blir jaktet på. Så det å si at alle kvinner har mulighet til flere sexpartnere er feil. Noen kan gå gjennom livet sitt uten en sexpartner ikke fordi vedkommende kan velge det, men fordi de blir tvunget. Har ingenting med standard å gjøre. Og hvis du mener det er galt, og at alle kvinner kan det, så var mitt poeng i forrige at da er det likt for disse mennene også. Skjønner du?

8. Det handler vel like mye om at kvinner kanskje ikke oppsøker slike sider fordi det er mye ubehagelig respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det enormt stor forskjell på å danse og å ha sex. Begge er skummelt for en stakkars tenåring, men dansing har ikke helt samme.. *erm* finalen. :p

Nei, men ting må starte et sted. Annet eksempel: når en fyr endelig kommer opp til deg på en fest for å snakke og det eneste han vil ha ut av deg er hvordan han kan få med seg din venninne hjem? Og hu var forøvrig ingen alpha på den tiden hun heller. :p

----

Et annet spørsmål vedrørende den pågående debatten:

Det er dokumentert at kvinner har høyere sykefravær enn menn, men finnes det dokumentasjon om hvorvidt menn er mer effektive i timene brukt på jobb?

Min erfaring er her at effektiviteten på arbeidstakere avhenger mer av oppdragelse enn kjønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er usikre, ja, noe både kvinnen og mannen vet godt når de inngår den gjensidige forståelsen om å ha sex uten at det skal bli barn av det. Da begge parter er enige om at det ikke skal bli barn av det, er det underforstått at en abort er aktuelt i den veldig usannsynelige situasjonen der hun blir gravid til tross for riktig bruk av p-piller.

Og ja, jeg er kynisk nå. Jeg forstår at abort ikke er et lett valg å ta for alle, men det er følelser, og følelser har ingen relevans om man diskuterer hvorvidt en mann som har blitt lurt til å bli far i de neste 18 årene skal bære en tung økonomisk byrde for barnet han ikke ville ha og antagelig ikke ser stort til.

Om du faktisk blir gravid så er det lov å ombestemme seg. Det blir noe helt annet når det først har oppstått en graviditet. Og mannen blir ikke lurt. Han vet det er en risikosport uansett hva som er avtalt på forhånd.

Det er ikke bare det følelsesmessige en skal ta hensyn til. Abort kan få komplikasjoner. I Norge er jo sjansen for det veldig liten, det er ikke rapport om dødsfall for eksempel. Det er likevel en sjanse for komplikasjoner uansett.Ved medisinsk abort er komplikasjoner blant annet blødninger (som må behandles) og inkomplett abort. Ved kirurgisk er det fare for betennelser, inkomplett abort og perforasjoner. Du er kjernekar om du prøver å følelsesmessig presse noen til abort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som faktisk mener at alle kvinner bør få mindre lønn fordi det gjennomsnittlige sykefraværet er høyere for kvinner? Det er jo faktisk definisjonen på diskriminering - å dømme en person basert på den gruppen de tilhører. Uansett om noe er sant på populasjonsnivå så er det per definisjon diskriminerende å bruke det på individnivå.

Edit: Spørsmålet går spesielt til PlastBox og Linjemannen.

Nå er jeg for lik lønn for likt arbeid, bare så det er sagt. Alikevel, er det ikke etter samme logikk diskriminering at kvinner får samme lønn tross langt høyere sykefravær, altså høyere effektiv timelønn enn menn for samme arbeid..?

Jeg har ingen løsning, men jeg ser at det er et problem. Det er ikke rettferdig at kvinner som gruppe skal kreve lik lønn for likt arbeid når det faktisk er sånn at kvinner i snitt har dobbelt så mye fravær som menn. Ikke er det rettferdig for arbeidsgiver heller, og det gjør kvinner mindre attraktive på arbeidsmarkedet. På den annen side hadde det blitt veldig urettferdig ovenfor de kvinnene som har lavere sykefravær enn menn generelt om de skulle få mindre i timeslønn.

Kanskje må det stilles høyere krav til sykemelding? Kanskje må Staten inn og betale sykepenger fra dag en, slik at kvinner ikke nedprioriteres i arbeidslivet grunnet deres mye høyere sykefravær?

Ikke vet jeg, men "lik lønn for likt arbeid" betyr i allefall i mitt hode "lik lønn for samme jobb utført", ikke "lik lønn for samme stillingstittel, uavhengig av hvor lenge man er borte eller hvorfor". Det optimale hadde vel nesten vært om alle kunne jobbet på akkord slik at man fikk betalt for jobben man gjorde fremfor tiden man brukte på den, men man kan jo ikke jobbe på akkord i en barnehage så det er desverre umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...