Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

ok, så det å ha sex med et ukjent menneske skal kunne koste deg over 400 000 hvis du er mann, bare fordi kvinnen bestemmer over sin egen kropp og kan få barnet om hun vil?

Ta på kondom, så slipper du. Er ikke 100% sikkert da heller. Kanskje du er uheldig, kondomen sprekker og p-pillen defekt akkurat da. Anyhow, har du sex må være villig til å ta ansvar for konsekvensene det kan ha. Shit happens.

Vil presisere at jeg mener ikke at man skal avholde sex, bare være klar over og villig til å ta konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke tar ansvar for spermen din, ja.

Men vi har da selvbestemt abort i Norge.. Er kvinnen fritatt ansvar hun da selv om hun har tatt pilla feil, og/eller ha hatt diare/spysyke slik at p-pillene ikke virket optimalt?

Ja, jeg vil tro det er en enorm påkjenning å ta abort. Risikoer som du var inne på er det uansett om du bare skal ha en enkel dagkirurgi... det kan til og med skje deg noe om du setter deg i bilen å kjører på butikken.. shit MAY happen! MEN som jente så har du vært delansvarlig å sette deg i denne situasjonen der du faktisk kunne blitt gravid.. kanskje bør jenter også ta konsekvenser?

og ikke minst: Er det rettferdig ovenfor barnet å sette det til verden uten at det er ønsket fra begge parter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox

Har du noe som dokumenterer at kvinner er mer syk fordi de opplever en belastning tyngre enn menn gjør?

Ikke direkte, men jeg linket til dokumentasjon fra SSB som viser at totalt antall arbeidstimer er noe høyere for menn enn for kvinner, og at menn har tatt opp mer jobb i hjemmet i takt med at kvinner har tatt opp mer jobb utenfor hjemmet.

Når gjennomsnittskvinnen totalt jobber mindre enn gjennomsnittsmannen ser jeg vanskelig hvordan hun kan ha dobbelt så høyt sykefravær, om det ikke er den subjektive opplevelsen av stress eller manglende mestring av hverdagsproblemer i tillegg til "jobbproblemer" som gir utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har da selvbestemt abort i Norge.. Er kvinnen fritatt ansvar hun da selv om hun har tatt pilla feil, og/eller ha hatt diare/spysyke slik at p-pillene ikke virket optimalt?

Ja, jeg vil tro det er en enorm påkjenning å ta abort. Risikoer som du var inne på er det uansett om du bare skal ha en enkel dagkirurgi... det kan til og med skje deg noe om du setter deg i bilen å kjører på butikken.. shit MAY happen! MEN som jente så har du vært delansvarlig å sette deg i denne situasjonen der du faktisk kunne blitt gravid.. kanskje bør jenter også ta konsekvenser?

og ikke minst: Er det rettferdig ovenfor barnet å sette det til verden uten at det er ønsket fra begge parter?

Trodde scenarioet var at dama ville beholde barnet likevel og at det var urettferdig for mannen. Om begge vil ta abort er det vel en ikke-sak.

Dagkirurgi er vel noe man må utføre for å bedre helsetilstanden sin og ikke noe man påfører kroppen frivillig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjennomsnittskvinnen totalt jobber mindre enn gjennomsnittsmannen ser jeg vanskelig hvordan hun kan ha dobbelt så høyt sykefravær, om det ikke er den subjektive opplevelsen av stress eller manglende mestring av hverdagsproblemer i tillegg til "jobbproblemer" som gir utslag.

Jeg har nevnt et par ting lenger oppe som kan ha en relativt stor påvirkning på akkurat dette, som er veldig kjønnsspesifikt. Det er på langt nær sikkert forhold på arbeidsplassen har noen innvirkning på dette i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde scenarioet var at dama ville beholde barnet likevel og at det var urettferdig for mannen. Om begge vil ta abort er det vel en ikke-sak.

Dagkirurgi er vel noe man må utføre for å bedre helsetilstanden sin og ikke noe man påfører kroppen frivillig?

Nå var vel kanskje heller poenget at siden vi har selvbestemt abort, og det er et relativt lite inngrep, så er det faktisk kvinnens valg om hun vil beholde barnet som kom til ved et uønsket uhell, på økonomisk bekostning av faren og emosjonell bekostning av barnet som hverken har en far eller var ønsket eller planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skremmende få erkjenner at det faktum at kvinner er dobbelt så mye fraværende fra arbeid bør innebære at det iverksettes systemendringer. At det bør forskes på hvordan dette henger sammen og hva det er som sykeliggjør kvinner er selvfølgelig åpenbart. Det kan imidlertid ikke bety at vi kan vente med å agere inntil vi har alle fasitsvar for hånden.

Selv om det enkleste er å jatte med og la det skure og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt et par ting lenger oppe som kan ha en relativt stor påvirkning på akkurat dette, som er veldig kjønnsspesifikt. Det er på langt nær sikkert forhold på arbeidsplassen har noen innvirkning på dette i det hele tatt. :)

Den så jeg, men gjelte å ta den med da jeg svarte. Du har selvsagt et veldig godt poeng, men er disse tingene så utbredte at det er sannsynelig at det forklarer en så stor forskjell i fraværsstatistikken? Hva med helseproblemer som kan føre til lengre sykefravær som menn er mer utsatt for (f.eks. ryggproblemer og hjerte- og karsykdommer)?

Nå blir jeg vel flådd av "pseudo-feministene" her, men det finnes da hormonpreparater som både kan gjøre menstrasjonssmerter mindre pågående og kutte ut menstrasjon helt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skremmende få erkjenner at det faktum at kvinner er dobbelt så mye fraværende fra arbeid bør innebære at det iverksettes systemendringer. At det bør forskes på hvordan dette henger sammen og hva det er som sykeliggjør kvinner er selvfølgelig åpenbart. Det kan imidlertid ikke bety at vi kan vente med å agere inntil vi har alle fasitsvar for hånden.

Selv om det enkleste er å jatte med og la det skure og gå.

Hvilke systemendringer bør iverksettes og hvordan skal de forsvares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke systemendringer bør iverksettes og hvordan skal de forsvares?

Bare et lite forslag jeg har i farta.. Staten kan trå inn og dekke sykepenger fra første fraværsdag. Det endrer ikke syketallene, men det fjerner i allefall en del av et eventuelt fraværsrelatert insentiv for arbeidsgivere å velge menn over kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke systemendringer bør iverksettes og hvordan skal de forsvares?

Jeg har ved flere anledninger pekt på at endringer i sykelønnsordningen kan være nødvendig av flere årsaker og at det også vil kunne virke til å styrke likestillingen mellom kjønnene på arbeidsmarkedet. Ellers er det iførste rekke viktig at folk flest erkjenner at dette med kvinners høye sykefravær bør tas på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger pekt på at endringer i sykelønnsordningen kan være nødvendig av flere årsaker og at det også vil kunne virke til å styrke likestillingen mellom kjønnene på arbeidsmarkedet. Ellers er det iførste rekke viktig at folk flest erkjenner at dette med kvinners høye sykefravær bør tas på alvor.

Vi hadde vel kommet litt lenger om vi begynte å behandle individer i stedet for grupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, jeg er enig om at i enkelte deler av samfunnet har vi en del utfordring ift likestilling. F.eks barneforelingssaker, eller mannens rett til å bestemme om han skal betale 18 år på et barn han egentlig ikke ville ha, og ønsket abort. MEN å si at vi lever i et feministisk samfunn tilrettelagt kvinner er å dra det litt langt. Fremdeles er det gubbevelde i lederstillinger. Det forventes at kvinner skal være hjemme med barn, fordi det er genetisk betinget, og om du prioriterer annerledes er du jammen meg ikke mye til mor!.

"Gubbeveldet" er egentlig helt naturlig, Andelen kvinner som studerer innen felt som fører til lederstilling er så vidt jeg vet mye lavere enn menn. Ergo er det naturlig at det er færre som er flinke nok av kvinner til å bli ledere. På samme måte er det natulig å forvente at det er flere dyktige kvinnelige lærere, fordi det er en større populasjon. Lederstillinger i det offentlige, der ledere gjerne ikke har Øk/Ad utdannelse slik som i det private, består i mye større grad av kvinner, særlig ser vi dette i politikk.

Er vel ikke så mye å gjøre noe med, kanskje oppfordre flere kvinner til å ta øk/ad, siv.ing og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående abortdebatten: Er det ikke slik at faren bare kan nekte å skrive under på fødselspapirene så er han ikke juridisk far til barnet? Mulig jeg tar feil her, men jeg var av den oppfatningen.

Skulle det føre til at en som mann slipper (økonomisk) ansvar for barnet?

I så tilfelle tror jeg ikke det er gjeldende.

Staten kan pålegge deg å få utført en farskapstest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PlastBox

1. Men mannen vet fortsatt at det er en risiko. Så han fraskrives ikke ansvar. At det er kjipt, ja, men fortsatt like mye hans ansvar.

Kan forsåvidt "angre". Men det likestilles ikke med eksemplet ditt.

2. Prøv å forstå det jeg sier. Flygeleder er en jobb med mange situasjonsfaktorer som kan føre til stress, men det er fortsatt de individuellefaktorene som avgjør om du blir stresset eller ikke. Er det så vanskelig å forstå?

3. Har ikke sagt at man ikke skal gjøre noe med det. Man skal ikke bare godta det. Man må finne ordninger som gjør at man kommer tilbake eller ikke ender i en slik situasjon.

4. Det blir litt som f. eks si at det er diskriminerende at kvinner må betale like høy forsikring på bil selv om det er dere menn som krasjer mest og dermed blir forsikringen høyere.

Dere har de samme mulighetene som oss.

5. Du kan si det på den måten. Men du kan heller ikke skyve under en stol at kvinnen er den som tar et større omsorgsansvar og det medregnes ikke i de statestikkene vi har sett på.

6. Men da er du enig da. En kvinne kan gå gjennom livet uten å få sex fordi hun ikke kan.

Og motsatt en gutt kan få sex. Det er lettere enn de tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skremmende få erkjenner at det faktum at kvinner er dobbelt så mye fraværende fra arbeid bør innebære at det iverksettes systemendringer. At det bør forskes på hvordan dette henger sammen og hva det er som sykeliggjør kvinner er selvfølgelig åpenbart. Det kan imidlertid ikke bety at vi kan vente med å agere inntil vi har alle fasitsvar for hånden.

Selv om det enkleste er å jatte med og la det skure og gå.

Det er jo gjort forsøk på det, blant annet IA avtalen. Man må bare fortsette og fortsette, men det er kostbart å bare prøve mange metoder sånn i hytt og pine. Derfor forsker man først og så prøver metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...