Gå til innhold

Hellstrøm rydder opp hjemme hos Jørgen Foss


Anbefalte innlegg

Alt tatt i betraktning virker det som om han ønsker å holdes i øra. Han vil ikke gjøre jobben selv, han vil at alt skal tilrettelegges rundt ham på en slik måte at han ikke har noe annet valg. Det funker ikke, er ikke realistisk, ikke aktuelt og et hån mot mennesker som faktisk kunne tenke seg å jobbe med seg selv. Å bli sydd puter under armene på og få alt løst på den måten lærer aldri noen noen ting, og dermed ville problemet vært tilbake så fort "Ledelsen" snudde ryggen til.

Om han ville slippe Hellstrøm og Jaqueson løs på seg i et år eller to, så de kunne detaljstyre både mat og trening (kanskje fortrinnsvis Kari ang begge deler, når jeg tenker meg om), så ville det nok blitt vei i vellinga.

Det er hardt å innrømme det ovenfor seg selv og omverdenen, men grunnen til at man blir feit er jo i 99,9 (sikkert) % av tilfellene uvitenhet og manglende vilje til å begrense inntaket av både sunne og usunne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt på kanten av topic, men hvordan skal man kunne spise "næringsrik mat med lite fett og sukker"? Jeg forstår at fedmeopererte trenger mat med mye vitaminer og mineraler, og gjerne mye energi per volum. I hvilket univers utelukker dette fet mat (særlig med tanke på at folk flest sidestiller alt rødt kjøtt med "fet mat")?

Er også såre enig med det Gamlebyen skriver over at vi skulle hatt en "Liker"-knapp man kunne trykke på flere ganger. En gradert "Liker". :p Jørgen Foss har problemer som er personlige. Han er ellers en kompetent og handlekraftig mann. Folk på hans størrelse har min sympati, og jeg heier og føler oppriktig glede når en av dem tar tak i problemene ved roten og snur om på livet sitt.

Foss derimot.. Herre min hatt som han jobber og står på for å i størst mulig grad diskreditere og latterliggjøre overvektige. Det er sutring og ansvarsfraskrivelse fra ende til annen! Han er leder for Landsforeningen for Overvektige.. føler andre overvektige virkelig at han er en god representant for dem når han igjen og igjen oppsøker media med nye unnskyldninger og bortforklaringer på hvorfor han er sånn han er og/eller nye klager på hvor dårlige resten av verden er til å tilpasse seg hans i stor grad valgfrie problem?:facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre for noe rør.. Om du føler det er for mye kalorier i et restaurantmåltid, ikke spis opp alt da! Eller forhør deg om det går ann å få en mindre porsjon. Eller ta med en kamerat som er forferdelig glad i biff og less halve kjøttstykket over til han. Det mest interessante i den artikkelen er linken til saken om Kari Jaquesson og hennes uttalelser, der jeg tross min varierende avsmak for dama synes hun setter fingeren ganske godt på problemet:

- Det er ikke enkelt, og mange slanker seg faktisk så mye som et tonn til sammen gjennom et liv, men går opp igjen gang etter gang. Ikke fordi de ikke vet eller skjønner kosthold, men fordi årsakene til matmisbruket får ligge ubearbeidet. Jørgen har gått kraftig ut i media med sitt valg om operasjon og når jeg sier at han bør gå i terapi så er jo det nettopp fordi han ikke kan operere bort årsakene til at han spist seg opp som han har gjort. Ved å nøste opp i dette vil han ha bedre sjanse for å lykkes og mindre sjanse for å bare flytte matmisbruket over på annet type misbruk, noe som skjer med en del opererte. Når du ikke lenger kan trøste deg elle ruse deg på overspising, hvor skal du vende deg da? Det er saken.

http://www.side2.no/helse/article3480081.ece

Som jeg får banket inn hver gang jeg forsøker å si at overvekt er ens eget ansvar; overvekt kan skyldes så mangt. Det er alikevel ens eget ansvar å ta tak i de bakenforliggende årsakene. Jørgen Foss var vanvittig stor fordi han har spist for mye mat i en årrekke. Hva grunnen til overinntaket er kan jeg ikke uttale meg om, men hvem skal ta tak i dette om ikke mannen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg får banket inn hver gang jeg forsøker å si at overvekt er ens eget ansvar; overvekt kan skyldes så mangt. Det er alikevel ens eget ansvar å ta tak i de bakenforliggende årsakene. Jørgen Foss var vanvittig stor fordi han har spist for mye mat i en årrekke. Hva grunnen til overinntaket er kan jeg ikke uttale meg om, men hvem skal ta tak i dette om ikke mannen selv?

Det jo nettopp dette som gjør denne fedmeproblematikken så komplisert og, erhm, problematisk.

Fedme og overvekt er et uhyre sammensatt problem, og det involverer nesten alt hva angår den menneskelige natur, fra biologi og arv (gener), til sosial og økonomisk status, kunnskap, etc. og selvsagt innvirkningen av såkalt søppelmat, tilgjenglighet av snacks (Lawerence Wright er ute med bok nå om hvordan matvareindustrien setter sammen produkter som trigger alle singalfeltene i hjernen slikn at vi skal spise mer mer mer)

Ja, til syvende og sist er det personen selv som må ta ansvar, enten det er fordi man overspiser på grunn av dypere og større problemer, til manglende kunnskap (som Jaquesson påpeker egentlig ikke er problemet her), til at man er for glad i mat som en ikke burde spise for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo nettopp dette som gjør denne fedmeproblematikken så komplisert og, erhm, problematisk.

Fedme og overvekt er et uhyre sammensatt problem, og det involverer nesten alt hva angår den menneskelige natur, fra biologi og arv (gener), til sosial og økonomisk status, kunnskap, etc. og selvsagt innvirkningen av såkalt søppelmat, tilgjenglighet av snacks (Lawerence Wright er ute med bok nå om hvordan matvareindustrien setter sammen produkter som trigger alle singalfeltene i hjernen slikn at vi skal spise mer mer mer)

Ja, til syvende og sist er det personen selv som må ta ansvar, enten det er fordi man overspiser på grunn av dypere og større problemer, til manglende kunnskap (som Jaquesson påpeker egentlig ikke er problemet her), til at man er for glad i mat som en ikke burde spise for mye av.

Mangel på kunnskap er nok et problem. Kanskje ikke hos Foss, men hos den generelle befolkningen. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Innfør fag i grunnskolen som går utelukkende på informasjonssøking, kildekritikk og kritisk tenking. Så i kommentarfeltet på saken en som var småsinna. Folk måtte jo forstå at overvekt ikke var noe man valgte! Han selv hadde gått opp 35kg på 2 måneder grunnet antidepressiva. Jeg vet ikke helt, men 35kg kroppsmasse over 2 måneder forutsetter et kalorioverskudd på minimum 4000kcal hver dag, og inneholder pillene han tok så mange kalorier ville jeg kanskje spurt legen om å bytte merke. Jeg kjenner forøvrig selv ei som er knappe 160cm høy og veier i overkant av 130kg. Grunnen? Ei p-sprøyte hu tok da hu var 16.

Det er nok mange som har vanskelige bakenforliggende problemer som gjør at de spiser alt for mye, men observasjoner tilsier at ignoranse og fornektelse er en vesentlig del av regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten av topic, men hvordan skal man kunne spise "næringsrik mat med lite fett og sukker"? Jeg forstår at fedmeopererte trenger mat med mye vitaminer og mineraler, og gjerne mye energi per volum. I hvilket univers utelukker dette fet mat (særlig med tanke på at folk flest sidestiller alt rødt kjøtt med "fet mat")?

I det universet der slankeopererte faktisk har en meget stor fysisk begrensning på hvor mye de kan spise, og er nødt til å prioritere det viktigste (proteiner og mikronæringsstoffer, litt sånn tvangs-PSMF bare uten alle grønnsakene).

Nei vent, det var jo dette universet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det universet der slankeopererte faktisk har en meget stor fysisk begrensning på hvor mye de kan spise, og er nødt til å prioritere det viktigste (proteiner og mikronæringsstoffer, litt sånn tvangs-PSMF bare uten alle grønnsakene).

Nei vent, det var jo dette universet det ;)

Joda, det er jo akkurat det jeg sier. Om slankeopererte må styre unna både fett og sukker, hva sitter man igjen med? Brokkoli og kyllingfilet, og de magreste meieritypene. Dette er per definisjon matvarer som er det stikk motsatte av næringstette, og de magreste matvarene inneholder gjevnt over skjeldent like mye vitaminer og mineraler som fetere varianter. Right..? En fedmeoperert må da ha mer nytte av f.eks. kjøttdeig og seterrømme enn av kyllingkjøttdeig og mager kesam, eller helmelk over skummelt eller lett melk? oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jo akkurat det jeg sier. Om slankeopererte må styre unna både fett og sukker, hva sitter man igjen med? Brokkoli og kyllingfilet, og de magreste meieritypene. Dette er per definisjon matvarer som er det stikk motsatte av næringstette, og de magreste matvarene inneholder gjevnt over skjeldent like mye vitaminer og mineraler som fetere varianter. Right..? En fedmeoperert må da ha mer nytte av f.eks. kjøttdeig og seterrømme enn av kyllingkjøttdeig og mager kesam, eller helmelk over skummelt eller lett melk? oO

Brokkoli ryker nok greit i dragsuget det og. Det er nok en kombinasjon av små porsjoner med magre proteinkilder og en rekke kosttilskudd, hvertfall i starten. Så er det nok litt individuelt hvordan det utvikler seg hos den enkelte.

Mye fett er en dårlig ide med liten magesekk. Mye fett på en gang i tarmen vil nødvendigvis gi fettdiaré, som kan bidra til en rekke mineralmangler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli ryker nok greit i dragsuget det og. Det er nok en kombinasjon av små porsjoner med magre proteinkilder og en rekke kosttilskudd, hvertfall i starten. Så er det nok litt individuelt hvordan det utvikler seg hos den enkelte.

Mye fett er en dårlig ide med liten magesekk. Mye fett på en gang i tarmen vil nødvendigvis gi fettdiaré, som kan bidra til en rekke mineralmangler osv osv.

Hm, interessant det med fettet, men hvordan skal du klare og få mye fett i tarmen med en magesekk på størrelse med tuppen av en tommelfinger? I allefall sammenlignet med mengden fett man antageligvis har spist før en slik operasjon? Gjøres det noe med galleblæra og koblinga den har til resten av systemet også? oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant det med fettet, men hvordan skal du klare og få mye fett i tarmen med en magesekk på størrelse med tuppen av en tommelfinger? I allefall sammenlignet med mengden fett man antageligvis har spist før en slik operasjon? Gjøres det noe med galleblæra og koblinga den har til resten av systemet også? oO

Poenget er at når magesekken fylles så øker presset, og innholdet presses ut i tarmen fortere enn det ellers ville gjort. Hvis mer fett presses ut i tarmen enn vi har kapasitet til å håndtere og absorbere, så glir det gjennom og forsvinner i avføringen. På veien kan det ta med seg en del mineraler. Fettdiaré er ikke spesielt kult eller spesielt gunstig.

Litt avhengig av hvilken operasjon man har tatt så påvirkes også andre deler av fordøyelsessystemet. Nå vet jeg ikke hvilken variant Foss har gjennomført, så kan ikke si noe om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jesus for en episode. Klarte ikke pine meg gjennom mer enn første kvarteret, og jeg syns faktisk disse hellstrøm programmene er ganske ok til vanlig. Aldri sett hellstrøm opptre så tafatt og pusete i noen andre episoder. Terningkast minus.

+1

Jeg syns ikke noe særlig om denne episoden, desidert den kjedeligste jeg har sett av Hellstrøm. Vanligvis er det i alle fall litt tak i han og han gir mange en skikkelig "realty check". Denne episoden var tam (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jesus for en episode. Klarte ikke pine meg gjennom mer enn første kvarteret, og jeg syns faktisk disse hellstrøm programmene er ganske ok til vanlig. Aldri sett hellstrøm opptre så tafatt og pusete i noen andre episoder. Terningkast minus.

+1

Jeg syns ikke noe særlig om denne episoden, desidert den kjedeligste jeg har sett av Hellstrøm. Vanligvis er det i alle fall litt tak i han og han gir mange en skikkelig "realty check". Denne episoden var tam (n)

Det kan henge sammen med at han vanligvis ikke skal gi råd til folk med så store fysiologiske utfordringer som en som har vært gjennom en slankeoperasjon har. Uten riktig kompetanse så bør man trø rimelig forsiktig. Har nettopp satt på programmet, så ikke sett så mye enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver jeg et oppriktig sympatisk innlegg om JF, og så blir det slettet?! Kan jeg i det minste få en forklaring på hvorfor? inb4 herp derp durp derpederp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra programmet så burde det hvertfall være åpenbart at det er andre ting enn å "ta seg sammen" som er problemet i denne situasjonen.

Mye kan nok også overføres til andre slankeopererte, men det er veldig tydelig hvordan en stressende og overarbeidet hverdag kan være spesielt kjipt for folk med disse veldig spesielle behovene som slankeopererte faktisk har (spise lite og ofte, spise veldig næringstett osv). Det at han ikke kan lage mat i det hele tatt hjelper jo ikke for hans del.

Samtidig burde det også være tydelig at folk har ulike behov og at det som funker for gjennomsnittspersonen her på forumet kanskje ikke er like effektivt hos folk med et annet fokus og andre utfordringer (som ikke nødvendigvis er relatert til selve maten, eksempelvis dårlig tid som i dette tilfellet). Det er heller ikke alle som prioriterer mat og trening i like stor grad som gjennomsnittspersonen her inne vil gjøre, og da kan det være andre intervensjoner enn "skjerp deg" som må til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...