Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Helt idiotisk. Om de skulle gjøre det så måtte de isåfall gjøre noe lignende som med baggasjen, altså sette en grense på hva som er lov å ha med. Si f.eks 100kg. Så må alle som veier over 100kg betale for ekstravekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Når du flyr, hva betaler du for? Dette blir jo litt som om folk skulle betalt forskjellig på restaurant avhengig av hvor mye av maten de spiser opp. Når du flyr betaler du ikke bare for drivstoff.

På restaurant er det allerede sånn. I allefall med hamburgere. en 255grams burger koster av en eller annen rar grunn mer enn en 100grams.

2. Vekt er noe veldig mange mennesker har et anstrengt forhold til, og noen har et sykelig anstrengt forhold til det. Det er nok endel som ville reagert sterkt på å bli veid på vei inn på flyet.

Dems valg, de trenger ikke å fly hvis de ikke vil.

3. Er dette egentlig lov? Jeg har ikke kjennskap til juss, men ville ikke det å veie folk på vei ombord på flyet blitt betegnet som invasjon av privatlivet eller noe i den duren?

Vei'ingen er helt frivillig så dette er ikke et problem i forhold til juss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godtatt dette om de satt en "standard" vekt, på si 80-90kg, alle under betaler det samme.###################################.

Det er faktisk ikke særlig kult å sitte mellom to folk på 130kg på en 7 timers flytur, klart de skal betale mer.

- #Nord-Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt tiltak! Hvorvidt dette er rettferdig eller ei kommer an på hvilket rettferdighetsprinsipp en legger til grunn, det er ihvertfall ikke på noen måte diskriminerende.. Dette sikter seg ikke inn på en spesifikk gruppe mennesker, dette påvirker jo høye mennesker, muskuløse mennesker og overvektige mennesker. Folk veier forskjellig av 1000 forskjellige årsaker. Et meget godt insentiv for å slanke seg mot sommeren også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På restaurant er det allerede sånn. I allefall med hamburgere. en 255grams burger koster av en eller annen rar grunn mer enn en 100grams.

Fair enough, men allikevel. Når du går på restaurant/tar en flytur, så betaler du for utstyr og arbeidskraft i tillegg til drivstoff/mat. Koster en 255 grams burger 2,55 ganger mer enn en 100 grams burger?

Dems valg, de trenger ikke å fly hvis de ikke vil.

Det er sant. Flyselskapenes tap om de mister passasjerer. Allikevel er det en ting flyselskapet bør tenke på, om de ønskr at folk skal fly med dem.

Vei'ingen er helt frivillig så dette er ikke et problem i forhold til juss.

Hva skjer hvis man nekter å bli veid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men svar som tilsier at det er mer ok å diskriminere overvekt enn hudfarge, "tjukkaser som griner på bussen" og "overvektige svina" og alt det der tøvet jeg må besudle øynene mine med om jeg vil vite hva folk mener: dere skjønner at man ikke er noe mer verdifull som menneske om man har lav fettprosent? Dere skjønner at de med høy fettprosent også er mennesker med like høy verdi og med de samme rettigheter som tynne? Må bare spørre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svar som tilsier at det er mer ok å diskriminere overvekt enn hudfarge, "tjukkaser som griner på bussen" og "overvektige svina" og alt det der tøvet jeg må besudle øynene mine med om jeg vil vite hva folk mener: dere skjønner at man ikke er noe mer verdifull som menneske om man har lav fettprosent? Dere skjønner at de med høy fettprosent også er mennesker med like høy verdi og med de samme rettigheter som tynne? Må bare spørre her...

Enten så kan du ikke lese, eller så er du bare ignorant. Syntes du det er så forferdelig at feite mennesker som koster flyselskapene mer skal betale det samme som en som veier mindre? Det betyr forsåvidt at den som veier minst subsidierer billetten til den overvektige, noe som i mine øyne er helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svar som tilsier at det er mer ok å diskriminere overvekt enn hudfarge, "tjukkaser som griner på bussen" og "overvektige svina" og alt det der tøvet jeg må besudle øynene mine med om jeg vil vite hva folk mener: dere skjønner at man ikke er noe mer verdifull som menneske om man har lav fettprosent? Dere skjønner at de med høy fettprosent også er mennesker med like høy verdi og med de samme rettigheter som tynne? Må bare spørre her...

Er jo ikke det det et snakk om?

En tung kroppsbygger måtte jo også ha betalt mer. Ikke vær så trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr forsåvidt at den som veier minst subsidierer billetten til den overvektige, noe som i mine øyne er helt latterlig.

Gjør det det? Begge to kommer seg jo fra A til B. Du betaler for transport, du får transport. Kanskje noen kunder er mer krevende på noen måter; de tar opp mer plass, de maser, de har med seg grinete unger, de klager på maten etc. Dette blir uansett sekundært til det flyselskapets oppgave er, nemlig å frakte deg til ditt bestemmelsessted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det det? Begge to kommer seg jo fra A til B. Du betaler for transport, du får transport. Kanskje noen kunder er mer krevende på noen måter; de tar opp mer plass, de maser, de har med seg grinete unger, de klager på maten etc. Dette blir uansett sekundært til det flyselskapets oppgave er, nemlig å frakte deg til ditt bestemmelsessted.

Hvordan kan du argumentere for at den som veier mindre på sett og vis ikke subsiderer for at folk veier mer? Mye av prisen er bensin, selfølgelig ikke alt. En ikke linær kilopris hadde kanskje vært mer rettferdig. Jeg ser ikke problemet i dette, tviler på at det har blitt gjort for å skjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du argumentere for at den som veier mindre på sett og vis ikke subsiderer for at folk veier mer? Mye av prisen er bensin, selfølgelig ikke alt. En ikke linær kilopris hadde kanskje vært mer rettferdig. Jeg ser ikke problemet i dette, tviler på at det har blitt gjort for å skjip.

Flyselskapet tilbyr en tjeneste, og du betaler for tjenesten. I utgangspunktet mener jeg at markedet skal være fritt og at aktørene skal få lov til å regulere priser som de selv ønsker. Derfor vil jeg ikke si at jeg mener det bør være ulovlig å innføre en slik ordning. Men det ligger uten tvil i en etisk gråsone.

MEN når jeg betaler for en flybillett så gjør jeg det vel vitende om at det ikke er bensinen jeg direkte betaler for. Og om en person veier 50 kg mer enn meg så vil ikke dette gi noe som helst økonomisk utslag på billettprisene. Derfor subsidierer jeg ingen. Jeg får tjenesten jeg betaler for, og det gjør alle andre på flyet også. Prisene på flybilletter reflekterer på ingen reell måte bensinpriser; de reflekterer forholdet mellom tilbud og etterspørsel som skapes av markedskreftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer uansett ikke utenom at dette vil føre til forskjellsbehandling som følge av ulik høyde. Jeg går ut ifra at alle som støtter dette forslaget samtidig ville stemt for at en på 1.80 derfor også burde få høyere årslønn enn en på 1.60, slik at de skal få like muligheter til ting som transport.

I alle tilfeller så vil det føre til at et firma som sender sine ansatte på forretningsreiser heller vil ansette lave mennesker enn høye, siden disse koster mindre å sende rundt i verden, og så har vi plutselig forskjellsbehandling i arbeidslivet.

Lave mennesker vil etterhvert i gjennomsnitt gjøre det bedre økonomisk enn høye, og vi får et nytt klasseskille.

Jeg skjønner at verden fremstår enklere dersom man bare trenger å tenke på en og en faktor isolert, men sånn har det aldri vært og sånn kommer det aldri til å bli. I et samfunn fungerer vi ikke som enkeltindivider, vi fungerer som en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vi blir tyngre og tyngre, og prisene er som de er, så må de enten kutte kraftig på bagasjen, at man ikke kan ha med, eller øke kraften/styrken i flyene slik at de kan bære mer og øke bilettprisene for å dekke det inn.

En annen mulighet er å fjerne noen seteplasser for å spare vekt på både interiør og passasjerer. Men dette fører også til økte billettpriser jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det det? Begge to kommer seg jo fra A til B. Du betaler for transport, du får transport. Kanskje noen kunder er mer krevende på noen måter; de tar opp mer plass, de maser, de har med seg grinete unger, de klager på maten etc. Dette blir uansett sekundært til det flyselskapets oppgave er, nemlig å frakte deg til ditt bestemmelsessted.

Dette er grunnen til at jeg ikke klarer å argumentere fullstendig saklig på internett. MY GOD!

Bare for å gi deg et lite eksempel på hva jeg faktisk skrev: Veier person X 140kg, og person Y 65kg, så koster det flyselskapet mer å utføre sin OPPGAVE for X enn for person Y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...