Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Og alle passasjerene må stille på flyplassen 4 timer før flyet skal ta av i stedet for innsjekk 30 min før sånn som det er nå, sånn at de som jobber der kan veie hver enkelt og at alle skal få betalt den tilmålte prisen. I tillegg vil vi få situasjoner med folk som kutter væske for å veie mindre og dermed få billigere billetter osv. Vet ikke helt hvor sunt det er å fly lengre distanser i dehydrert tilstand.

Edit: Og så risikerer man jo også at det er fullt når man kommer på flyplassen, for forhåndsbestilling er jo tross alt umuliggjort.

Denne er ikke til deg, den er til hele tråden: LOL

Ingen som har reist med "fingern"? Klarer flyselskapene å få en jæ%%% finger avtrykkscanner med bagdroppen så klarer de fint å flette inn en vekt i gulvet. Du må stå der å vifte med leggen uansett, om du blir veid eller ikke... tviler på du ville merket noen forskjell.

Veldig mange betaler flyreisen med kreditt kort. Feks på innlands reiser så blir ikke beløpet trekt før reisen faktisk er foretatt. (Og selv om du bulker så greier du ikke å legge på deg 10 kg på en uke??)

De tekniske og organisatoriske grepene som må tas for å få dette til er banale og latterlig små. Den store bøygen ligger nok i hvem som vil ta støyten med å være første selskap til å innføre ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei :)

Ok. Men siden dette er løsningen så får vi bare vente på at alle flyselskapene innfører slike avgifter da! Ryanair er vel det første iom at de ikke bryr seg så mye om service og slikt. Uansett så kan du ikke se drivstoffprisen isolert. En slik ordning kommer uansett til å føre til nye utgifter. Men nå bare går vi på repeat her.

I 2001 så var drivstoff kostnaden i snitt på 27% for flyselskapene. Tett fulgt av vedlikehold 15% lønninger 12% Resten av utgiftene består av landingsavgifter, leie av fly, forsikringer administrasjon osv. Sistnevnte er kostnader som enten er fastsatt av respektive myndigheter eller så nedpint at det er vanskelig å gjøre noe mer med.

Med en utgifts post på nærmere 30% av totalen så sier det seg selv flyselskapene er ivrige etter å få sablet denne posten ned.

Når datasystemene, skrankene og personalet allerede er på plass så er det en bagatell å eventuelt bygge ut systemet slik at passasjerene også blir veid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har reist med "fingern"? Klarer flyselskapene å få en jæ%%% finger avtrykkscanner med bagdroppen så klarer de fint å flette inn en vekt i gulvet. Du må stå der å vifte med leggen uansett, om du blir veid eller ikke... tviler på du ville merket noen forskjell.

Veldig mange betaler flyreisen med kreditt kort. Feks på innlands reiser så blir ikke beløpet trekt før reisen faktisk er foretatt. (Og selv om du bulker så greier du ikke å legge på deg 10 kg på en uke??)

De tekniske og organisatoriske grepene som må tas for å få dette til er banale og latterlig små. Den store bøygen ligger nok i hvem som vil ta støyten med å være første selskap til å innføre ordningen.

Du skjønner at det er mer arbeid å veie hver passasjer for så å beregne hva denne skal betale, enn det er å bruke fingeravtrykket som ID sant? Det er ikke veiingen som tar tid, det er beregning og betaling.

Du kan ikke i fullt alvor mene at disse kan sammenlignes direkte? Den ene øker effektiviteten, den andre vil redusere den betraktelig.

Første flyselskap som går inn for å diskriminere på bakgrunn av ting man ikke kan gjøre noe med kan dra en viss plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2001 så var drivstoff kostnaden i snitt på 27% for flyselskapene. Tett fulgt av vedlikehold 15% lønninger 12% Resten av utgiftene består av landingsavgifter, leie av fly, forsikringer administrasjon osv. Sistnevnte er kostnader som enten er fastsatt av respektive myndigheter eller så nedpint at det er vanskelig å gjøre noe mer med.

Med en utgifts post på nærmere 30% av totalen så sier det seg selv flyselskapene er ivrige etter å få sablet denne posten ned.

Når datasystemene, skrankene og personalet allerede er på plass så er det en bagatell å eventuelt bygge ut systemet slik at passasjerene også blir veid.

Jeg håper dette innføres på et europeisk flyselskap så kan vi se hvordan det går :D

(Forresten så driver jo flyselskapene og kvitter seg med personale og skranker. Kjipt å gjeninnføre det. Men de kommer jo sikkert til å tjene masse på det så da går det vel greit ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle passasjerene må stille på flyplassen 4 timer før flyet skal ta av i stedet for innsjekk 30 min før sånn som det er nå, sånn at de som jobber der kan veie hver enkelt og at alle skal få betalt den tilmålte prisen. I tillegg vil vi få situasjoner med folk som kutter væske for å veie mindre og dermed få billigere billetter osv. Vet ikke helt hvor sunt det er å fly lengre distanser i dehydrert tilstand.

Edit: Og så risikerer man jo også at det er fullt når man kommer på flyplassen, for forhåndsbestilling er jo tross alt umuliggjort.

Denne er ikke til deg, den er til hele tråden: LOL

Det kan nok ha sine ulemper ja ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at det er mer arbeid å veie hver passasjer for så å beregne hva denne skal betale, enn det er å bruke fingeravtrykket som ID sant? Det er ikke veiingen som tar tid, det er beregning og betaling.

Du kan ikke i fullt alvor mene at disse kan sammenlignes direkte? Den ene øker effektiviteten, den andre vil redusere den betraktelig.

Første flyselskap som går inn for å diskriminere på bakgrunn av ting man ikke kan gjøre noe med kan dra en viss plass.

En eller annen plass på flyplassen så må du stå rett opp og ned for enten å betjene innsjekkings automaten eller for å bli sjekket inn ved en skranke. Det er teknisk sett null problem å legge en vekt i gulvet foran automaten/skranken. Det er programmerings messig null problem å bygge inn funksjonen som leser vekten, regner sammen vekt + kg "avgift" og sender dette til innkrevning hos kredittkort selskapet. Dette er fullt mulig å gjøre uten at du vil legge merke til at det blir gjort.

Om det er diskriminerende eller ikke er jo litt av en diskusjon. Jeg flyr mye i løpet av et år, og det er ikke mye behagelig å sitte på siden av en kar som strengt tatt fyller sitt eget og halve mitt sete. For min del så blir det en ulempe. Når gjennomsnittet av befolkningen blir feitere og feitere så blir det ditto mer ubehagelig for meg å fly. Så, jeg ser gjerne at flyselskapene foretar seg et eller annet. Muligheten for en fat class ble nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at dette ville blitt gjennomført uavhengig av etiske, moralske og slike spørsmål. Som sagt: da kan en ikke betale på nettet lenger (=betalingsterminal på check in = mindre automatisert bagdrop. Arbeidskraft er dyrt). Du vet ikke hvor mye turen koster før du drar. Sikkert en haug konsekvenser jeg ikke ser for meg.

Er det ikke litt prisdifferanse allerede i dag? Ei lita jente flyr med en helt annen komfort enn meg. Skulle jeg betalt for en slik ekstra plass ville det ikke blitt billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker at dette vil være en av mange ting som får de litt mindre stabile til å fokusere enda mere på å være tynn heller enn veltrent.

For min del som 88 kg og overvektig i samfunnets øyne (lubben i mine øyne), så hadde jeg heller dratt på bilferie om det ble slik at flyselskapene skulle tatt ekstra betalt for flesket mitt xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at det er mer arbeid å veie hver passasjer for så å beregne hva denne skal betale, enn det er å bruke fingeravtrykket som ID sant? Det er ikke veiingen som tar tid, det er beregning og betaling.

Du kan ikke i fullt alvor mene at disse kan sammenlignes direkte? Den ene øker effektiviteten, den andre vil redusere den betraktelig.

Første flyselskap som går inn for å diskriminere på bakgrunn av ting man ikke kan gjøre noe med kan dra en viss plass.

Det å sitte på FB og påstå at man ikke kan gjøre noe med vekten sin, gjør så jeg ikke er helt sikker på om du eller denne andre(a^10) (som argumenterer som en rosa blogger) vet helt hva dere egentlig diskuterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sitte på FB og påstå at man ikke kan gjøre noe med vekten sin, gjør så jeg ikke er helt sikker på om du eller denne andre(a^10) (som argumenterer som en rosa blogger) vet helt hva dere egentlig diskuterer?

Sett ting inn i den konteksten dette ble nevnt, så kan vi diskutere. Jeg har ikke nevnt overvekt en eneste gang.

Av tidligere erfaring har jeg ikke så stor tro på at du kommer til å få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, det er diskriminerende uavhengig av hvordan man vrir og vender på det.

Setepris + ( (vekt rundet ned til nærmeste titall - (høyde rundet ned til nærmeste titall-100)) * vekttilleggsats)

For meg med mine 94kg på 179cm hadde det blitt:

90 - (170-100) = 20 vekttilleggspoeng

Setepris + (20 * vekttilleggsats)

For de aller fleste normalvektige vil dette ta vekta helt ut av billettprisen, så man slipper diskriminering av høye. Vekttilleggspoengene må selvsagt ikke kunne gå under 0, så man får ingen bonus for å være lettere enn normal-høy BMI.

Vekt- og høydemåling kan fint automatiseres og gjøres unna på et sekund eller tre, og kassaapparatet regner ut prisen øyeblikkelig før man drar kortet og går videre. Skal man betale på nettet oppgir man høyde og vekt hvorpå samme utregning foretas. Tallene valideres når man tråkker opp på samme målematte som alle andre passasjerer i innsjekkingen, og har man lagt på seg eller slanket seg så mye at det gir utslag på prisen tross avrundingene til nærmeste 10-tall.. vel.. da har man allerede betalt med kort, og flyselskapet kan belaste eller tilbakeføre mellomlegget.

Man må være løsningsorientert, Vegard L! ;) Høhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setepris + ( (vekt rundet ned til nærmeste titall - (høyde rundet ned til nærmeste titall-100)) * vekttilleggsats)

For meg med mine 94kg på 179cm hadde det blitt:

90 - (170-100) = 20 vekttilleggspoeng

Setepris + (20 * vekttilleggsats)

For de aller fleste normalvektige vil dette ta vekta helt ut av billettprisen, så man slipper diskriminering av høye. Vekttilleggspoengene må selvsagt ikke kunne gå under 0, så man får ingen bonus for å være lettere enn normal-høy BMI.

Vekt- og høydemåling kan fint automatiseres og gjøres unna på et sekund eller tre, og kassaapparatet regner ut prisen øyeblikkelig før man drar kortet og går videre. Skal man betale på nettet oppgir man høyde og vekt hvorpå samme utregning foretas. Tallene valideres når man tråkker opp på samme målematte som alle andre passasjerer i innsjekkingen, og har man lagt på seg eller slanket seg så mye at det gir utslag på prisen tross avrundingene til nærmeste 10-tall.. vel.. da har man allerede betalt med kort, og flyselskapet kan belaste eller tilbakeføre mellomlegget.

Man må være løsningsorientert, Vegard L! ;) Høhø

Liker best å være trolleorientert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si den umiddelbare reaksjonen er at jeg drar på smilebånda og får en god følelse i magen. Kall meg gjerne en drittsekk, men jeg synes ikke et opplegg som dette er urettferdig (forutsatt at man kan få dispensasjon fra pristillegg med nødvendig papirer fra legen, eller noe slikt).

Greit, det er komplekse saker som ligger bak grov overvekt, men en har til syvende og sist ansvaret for å ta tak i problemene i ens eget liv selv. Ingen andre kan tvinge deg til å søke hjelp, enten problemet er fysisk eller psykisk, eller rett og slett at du er alt for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det.

inb4 skriking om diskriminering:

Det koster mer å fly et fly som er tungt lastet. Hvem dekker kostnaden av dette? Jo, de som ikke er overvektige men alikevel må betale for en dyrere billett siden et tyngre lastet fly bruker mer drivstoff. Det er da urettferdig..?

Jeg synes du kunne spart deg den "for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det"...jeeez da...saklig much...hvis hue ditt er så propps fullt med kunnskap som du skal ha et til i utallelige poster her inne så skuffer det der meg ekstremt. Du er for detførste klar over at ikke alles overvekt skyldes maten i det heletatt? Du er kanskje også klar over at mange sykelig overvektige har psykiske plager og bruker mat= overvekt som beskyttelse? Må ikke være så kjapp i avtrekkern ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kunne spart deg den "for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det"...jeeez da...saklig much...hvis hue ditt er så propps fullt med kunnskap som du skal ha et til i utallelige poster her inne så skuffer det der meg ekstremt. Du er for detførste klar over at ikke alles overvekt skyldes maten i det heletatt? Du er kanskje også klar over at mange sykelig overvektige har psykiske plager og bruker mat= overvekt som beskyttelse? Må ikke være så kjapp i avtrekkern ola!

Om du leser det jeg skrev skikkelig før du svarer ser du at jeg skrev "enten problemet er fysisk eller psykisk, eller rett og slett at du er alt for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det", så hvem er det som er kjapp i avtrekkeren? :p Jeg skrev ikke, som du antyder, at alle overvektige er overvektige fordi de ikke gidder, men det er ikke til å komme unna at mange overvektige er nettopp det. I min omgangskrets er det en håndfull karer på 130-150kg, og de er helt bevisste på at de har et matinntak og et aktivitetsnivå som gjør at de er feite og har mer eller mindre alvorlige helseplager, og på at valget om å forbli sånn er deres eget.

Og hva i alle dager mener du med at "..ikke alles overvekt skyldes maten.." etterfulgt av "..har psykiske plager og bruker mat= overvekt.."? Overvekt skyldes ikke mat, men mange overvektige er store fordi de har psykiske plager og bruker mat som trøst..? Makes sense. :p

Selv om overvekt i mange tilfeller ikke direkte skyldes for høyt matinntak er det virkelig ikke til å komme unna at overvekt forutsetter et for høyt matinntak. Vri på det hvordan du vil, man blir ikke overvektig uten å spise mer enn man bruker.

Som jeg har sagt så mange ganger før at jeg blir matt av å gjenta meg selv: Hva så om du er overvektig grunnet f.eks. psykiske problemer? Er da ansvaret for egen kropp plutselig ikke ens eget? Kan man i noe tenkelig univers bli frisk av de underliggende psykiske problemene uten å selv velge og søke hjelp?

Edit:

Forøvrig var den "glad i mat og gidder ikke"-biten delvis myntet på meg selv. Jeg har en BMI på 29-30, og selv om jeg er langt fra feit kunne jeg nok vedlikeholdt en vekt 5-10kg lavere, men jeg er glad i mat og gidder ikke. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser det jeg skrev skikkelig før du svarer ser du at jeg skrev "enten problemet er fysisk eller psykisk, eller rett og slett at du er alt for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det", så hvem er det som er kjapp i avtrekkeren? :p Jeg skrev ikke, som du antyder, at alle overvektige er overvektige fordi de ikke gidder, men det er ikke til å komme unna at mange overvektige er nettopp det. I min omgangskrets er det en håndfull karer på 130-150kg, og de er helt bevisste på at de har et matinntak og et aktivitetsnivå som gjør at de er feite og har mer eller mindre alvorlige helseplager, og på at valget om å forbli sånn er deres eget.

Og hva i alle dager mener du med at "..ikke alles overvekt skyldes maten.." etterfulgt av "..har psykiske plager og bruker mat= overvekt.."? Selv om overvekt i mange tilfeller ikke direkte skyldes for høyt matinntak er det virkelig ikke til å komme unna at overvekt forutsetter et for høyt matinntak. Vri på det hvordan du vil, man blir ikke overvektig uten å spise mer enn man bruker.

Som jeg har sagt så mange ganger før at jeg blir matt av å gjenta meg selv: Hva så om du er overvektig grunnet f.eks. psykiske problemer? Er da ansvaret for egen kropp plutselig ikke ens eget? Kan man i noe tenkelig univers bli frisk av de underliggende psykiske problemene uten å selv velge og søke hjelp?

Edit:

Forøvrig var den "glad i mat og gidder ikke"-biten delvis myntet på meg selv. Jeg har en BMI på 29-30, og selv om jeg er langt fra feit kunne jeg nok vedlikeholdt en vekt 5-10kg lavere, men jeg er glad i mat og gidder ikke. :p

Når jeg leste innlegger var det akkurat det jeg reagerte på,derfor;) Synes det blir feil å si det på den måten uansett sammenheng og uansett om du har gardert deg med "psykisk eller fysisk" ...det uansett høyhattet å si slikt synes jeg..elker mener du det er på sin plass uansett?

Det jeg mente med det psykiske og mat var ikke verken høyt eller lavt matinntak. Jeg sikter til å sitte i transe å spise ukontrollerte mengder mat selv om de verken er sulten eller liker det ...det er noe annet...man må ikke være ekspert på området "spiseforstyrrelser" for å vite dette heller.

Hvis den delen er mynter på deg selv kunne du jo heller skrevet det og at det er du som tenker at du ikke gidder:P?

Mange overvektige gidder i høy grad men det er ikke bare bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste innlegger var det akkurat det jeg reagerte på,derfor;) Synes det blir feil å si det på den måten uansett sammenheng og uansett om du har gardert deg med "psykisk eller fysisk" ...det uansett høyhattet å si slikt synes jeg..elker mener du det er på sin plass uansett?

Jeg mener det er på sin plass å være realistisk og ærlig, og si at mange overvektige er overvektige nettopp fordi de velger å ikke gjøre det som skal til for å gå ned i vekt.

Ja, noen har fysiske problemer som bidrar til overvekt, f.eks. hypotyreoidisme. Disse bør dog kanskje oppsøke lege når en rekke ubehagelige symptomer (deriblant vektøkning) melder seg, og få en liten pille om dagen som løser problemet.

Ja, noen har psykiske problemer som bidrar til overvekt. Har noen, på noe punkt i hele menneskehetens historie, blitt bedre av en psykisk lidelse uten å foreta et bevisst valg om å søke hjelp?

Uansett hvordan man abstraherer, vrir, vrenger og unnskylder kommer man ikke unna at så lenge hodet fungerer godt nok til at man ikke blir umyndiggjort, så er man ansvarlig for egen kropp og helse, for ingen kan tvinge noen til å bli friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er på sin plass å være realistisk og ærlig, og si at mange overvektige er overvektige nettopp fordi de velger å ikke gjøre det som skal til for å gå ned i vekt.

Ja, noen har fysiske problemer som bidrar til overvekt, f.eks. hypotyreoidisme. Disse bør dog kanskje oppsøke lege når en rekke ubehagelige symptomer (deriblant vektøkning) melder seg, og få en liten pille om dagen som løser problemet.

Ja, noen har psykiske problemer som bidrar til overvekt. Har noen, på noe punkt i hele menneskehetens historie, blitt bedre av en psykisk lidelse uten å foreta et bevisst valg om å søke hjelp?

Uansett hvordan man abstraherer, vrir, vrenger og unnskylder kommer man ikke unna at så lenge hodet fungerer godt nok til at man ikke blir umyndiggjort, så er man ansvarlig for egen kropp og helse, for ingen kan tvinge noen til å bli friske.

Jeg går aldri sagt at jeg er uenig med deg,jeg presiserte bare at jeg reagerte på enkelte ting du sa/sier. Selvfølgelig misforstår du også en del for jeg prøver ikke å unnskylde de overvektige i den forstand at jeg ikke tror mange er skyld i det selv,men å si det du sa er i mine øyne ikke OK. Mye annet du sier make sense men synes det blir for dumt å si slike ting. Ellers handlet dette fra min side bare om at man må da for #€%& kunne oppføre seg og prate skikkelig til folk samme om de er tykke eller ei!

Og jeg mener at den artikkelen er på tryne og håper de faller så til de grader med det opplegget der:D Det blir bare for dumt at en som er født og oppvokst 198 cm høy ,muskuløs og er 120 kg skal straffes også,det blir så og si det samme..man er som man er..flyselskapet har ikke noe med hva folk veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.flyselskapet har ikke noe med hva folk veier.

Til en viss grad jo...

Flyselskapene bruker en gjennomsnitts vekt pr passasjer. Denne vekten blir brukt som grunnlag for stabilitets beregningene på hvor i flyet passasjerene skal plasseres i forhold til baggasje o.l. Du har gjerne lagt merke til at på halvfulle flighter så er passasjerene spredt rundt i hele flyet?

Når gjennomsnittsvekten stiger ikke bare litt men mye, så vil det totalt sett gi en stor økning. Nå gir nok ikke dette seg noen merkbare utslag på en 737, men det har vært flere episoder hvor pilotene har fått seg endel overraskelser som har bakgrunn i at flyet har hatt mer vekt en man hadde beregnet.

Her i Norge tviler jeg på at det er noe problem, men i statene hvor folk veier veldig mye mer om dagen, så vil det definitivt ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri sagt at jeg er uenig med deg,jeg presiserte bare at jeg reagerte på enkelte ting du sa/sier. Selvfølgelig misforstår du også en del for jeg prøver ikke å unnskylde de overvektige i den forstand at jeg ikke tror mange er skyld i det selv,men å si det du sa er i mine øyne ikke OK. Mye annet du sier make sense men synes det blir for dumt å si slike ting. Ellers handlet dette fra min side bare om at man må da for #€%& kunne oppføre seg og prate skikkelig til folk samme om de er tykke eller ei!

Greit, det er komplekse saker som ligger bak grov overvekt, men en har til syvende og sist ansvaret for å ta tak i problemene i ens eget liv selv. Ingen andre kan tvinge deg til å søke hjelp, enten problemet er fysisk eller psykisk, eller rett og slett at du er alt for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det.

Jeg forstår virkelig ikke problemet er. Har man ikke lov til å anerkjenne den gruppen overvektige som det ikke er noe galt med..? Gruppen helt vanlige mennesker som bare er vant til et for høyt matinntak, er glad i pizza, og synes det er for mye tiltak å gjøre noe med det? De finnes, det er mange av dem, og jeg synes ikke jeg ordla meg spesielt ufint. Hva er det du reagerer på? :)

Og jeg mener at den artikkelen er på tryne og håper de faller så til de grader med det opplegget der:D Det blir bare for dumt at en som er født og oppvokst 198 cm høy ,muskuløs og er 120 kg skal straffes også,det blir så og si det samme..man er som man er..flyselskapet har ikke noe med hva folk veier.

På den ene siden blir det feil å diskriminere mot noen som er høye, noe de ikke kan noe for. På den annen side betaler man jo porto basert på størrelse og vekt når man skal sende noe med posten, fordi transport av noe større og tyngre koster transportøren mer.

Det samme gjelder i prinsipp flyselskapene som transportører. Ei større, tyngre pakke koster mer. Den tar større plass i biler og fly, og fører til høyere drivstoffkostnader. Sett i et rent økonomisk perspektiv.. hvorfor er det anderledes når varen man transporterer er mennesker? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...