Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flyselskapene har da ingenting med folkehelse å gjøre?

Doesn't even make sense. 100 kg er 100 kg, samme faen om det er fett, muskler eller bagasje; det koster like mye å transportere fra A til B.

kommer ann på transportmåten. luftmotstand :p

hadde vært enda en fordel med å holde seg i form :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene har da ingenting med folkehelse å gjøre?

Doesn't even make sense. 100 kg er 100 kg, samme faen om det er fett, muskler eller bagasje; det koster like mye å transportere fra A til B.

Så du mener det er legitimt at en som er 2m høy skal betale mer for en flytur fra Bergen til Oslo enn en på 1.60? Mener du at den personen på 2m også skal tjene mer da, eller skal man straffes for å være høy/belønnes for å være lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er legitimt at en som er 2m høy skal betale mer for en flytur fra Bergen til Oslo enn en på 1.60? Mener du at den personen på 2m også skal tjene mer da, eller skal man straffes for å være høy/belønnes for å være lav?

Nei. Det jeg faktisk sa var at det hadde fuck all med fettprosent å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough, men allikevel. Når du går på restaurant/tar en flytur, så betaler du for utstyr og arbeidskraft i tillegg til drivstoff/mat. Koster en 255 grams burger 2,55 ganger mer enn en 100 grams burger?

Nei det gjør den ikke. Du får jo menge rabatt fordi kjøtt er noe som går ut på dato og de regner som standard at det den burgern som gir mest kjøtt for penga er hovedsalgsvare. Alt annet som bestilles i mindre menge regnes som ekstra profitt.

Nå kan vi ikke si at situasjonene har likt utangspunkt fordi nå er det cargo som konkurerer i tillegg til passasjerene.

Hvis tilfelle i en restaurant var slik at de viste de fikk solgt unna alle burgerne til 100g som gir minst kjøtt for penga uansett, så skal du se at den 255g burgern ville kosta 2,55 ganger mer. Slik er det med fly, det er ikke mangel på cargo å ta med seg.

Det er sant. Flyselskapenes tap om de mister passasjerer. Allikevel er det en ting flyselskapet bør tenke på, om de ønskr at folk skal fly med dem.

Jeg tror dette er en fin strategi for å få beviste kunder. Nå veit kundene at de får akkuratt det de betaler for. Ikke betaler noen eksta for deg, eller du for noen andre.

Hva skjer hvis man nekter å bli veid da?

Det er frivillig å ikke bli veid og frivillig å ikke fly, i dette tilfelle blir de tilnærmet synonymer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyselskapet tilbyr en tjeneste, og du betaler for tjenesten. I utgangspunktet mener jeg at markedet skal være fritt og at aktørene skal få lov til å regulere priser som de selv ønsker. Derfor vil jeg ikke si at jeg mener det bør være ulovlig å innføre en slik ordning. Men det ligger uten tvil i en etisk gråsone.

MEN når jeg betaler for en flybillett så gjør jeg det vel vitende om at det ikke er bensinen jeg direkte betaler for. Og om en person veier 50 kg mer enn meg så vil ikke dette gi noe som helst økonomisk utslag på billettprisene. Derfor subsidierer jeg ingen. Jeg får tjenesten jeg betaler for, og det gjør alle andre på flyet også. Prisene på flybilletter reflekterer på ingen reell måte bensinpriser; de reflekterer forholdet mellom tilbud og etterspørsel som skapes av markedskreftene.

Nå syns jeg du lukker øynene, så grunnen til at det er dyrt å reise til Thailand er at tilbudet er lavt og etterspørsel høy? Du kan ikke ærlig påstå at bensinpris, vekt, og flybillett pris er 3 totalt uavhengig variabler? Bensin er en veldig stor utgiftspost for flyselskaper.

Enig at det er gråsone, men jeg syns ikke det er urettferdig, man betaler for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, for den som måtte være interessert (20 sekunders research): Where your airfare really goes - Fortune on CNNMoney.com Drivstoff utgjør visst en ganske stor del av billettprisen.

Man kommer uansett ikke utenom at dette vil føre til forskjellsbehandling som følge av ulik høyde. Jeg går ut ifra at alle som støtter dette forslaget samtidig ville stemt for at en på 1.80 derfor også burde få høyere årslønn enn en på 1.60, slik at de skal få like muligheter til ting som transport.

I alle tilfeller så vil det føre til at et firma som sender sine ansatte på forretningsreiser heller vil ansette lave mennesker enn høye, siden disse koster mindre å sende rundt i verden, og så har vi plutselig forskjellsbehandling i arbeidslivet.

Lave mennesker vil etterhvert i gjennomsnitt gjøre det bedre økonomisk enn høye, og vi får et nytt klasseskille.

Jeg skjønner at verden fremstår enklere dersom man bare trenger å tenke på en og en faktor isolert, men sånn har det aldri vært og sånn kommer det aldri til å bli. I et samfunn fungerer vi ikke som enkeltindivider, vi fungerer som en helhet.

Kanskje det heller vil føre til en utgjevning i arbeidsmarkedet? Det er ingen hemmelighet at både det å være mann og det å være høy er ting som korrelerer med høy inntekt og lederposisjoner. Det er heller ingen hemmelighet at folk blir feitere og feitere rundt om i den Vestlige verden (med unntak av Sverige, som har klart å snu trenden sist jeg sjekka).

Er det ikke tenkelig at det kan være en fordel med et incentiv for bedriftene til å ansette mennesker som fra naturens side har en ulempe mtp. høyde og kjønn fra naturens side? Er det negativt at folk som ikke er overvektige sparer noen kroner på å ikke være overvektige? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, for den som måtte være interessert (20 sekunders research): Where your airfare really goes - Fortune on CNNMoney.com Drivstoff utgjør visst en ganske stor del av billettprisen.

Kanskje det heller vil føre til en utgjevning i arbeidsmarkedet? Det er ingen hemmelighet at både det å være mann og det å være høy er ting som korrelerer med høy inntekt og lederposisjoner. Det er heller ingen hemmelighet at folk blir feitere og feitere rundt om i den Vestlige verden (med unntak av Sverige, som har klart å snu trenden sist jeg sjekka).

Er det ikke tenkelig at det kan være en fordel med et incentiv for bedriftene til å ansette mennesker som fra naturens side har en ulempe mtp. høyde og kjønn fra naturens side? Er det negativt at folk som ikke er overvektige sparer noen kroner på å ikke være overvektige? :p

Hahaha jeg digger at denne tråden har ført til teorier om at flyavgifter (som for øvrig aldri aldri kommer til å skje i Norge uansett) kan føre til økt likestilling og utjevning av klasseskiller! Please ring Stoltenberg og foreslå det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg du lukker øynene, så grunnen til at det er dyrt å reise til Thailand er at tilbudet er lavt og etterspørsel høy? Du kan ikke ærlig påstå at bensinpris, vekt, og flybillett pris er 3 totalt uavhengig variabler? Bensin er en veldig stor utgiftspost for flyselskaper.

Enig at det er gråsone, men jeg syns ikke det er urettferdig, man betaler for seg selv.

Jeg synes du lukker øynene hvis du på noen måte tror det er realistisk at store norske eller internasjonale flyselskap skal innføre kroppsvektavgift.

I fjor fløy jeg til San Fransisco på en veldig billig billett (£230 tur-retur). Siden prisene varierer ettersom når man bestiller så var det sikkert mange på flyet som hadde betalt mer enn meg. Var det urettferdig? Bør det være faste priser på flyturer syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at vi heller frakter folk på over 100 kg i containarar på frakteskip. Burde bli billigare også med sjøfrakt.

Ellers så kunne ein jo med pris per vekt-forslaget køyrt deff fram mot reisa. 20 days out, flight to Bangkok. Cutting to 1800 kcal.

(Eller......ikkje!)

Men joda, å sitje ved sidan av nokon som er kraftig overvektige ville nok vore særdeles ubehagelig. Har eg betalt for eit flysete, så vil eg kunne "bruke" det flysetet, altså sitje greit der. Det går vel ei grense der dei som er sjukeleg overvektig må ta ei vurdering på kva dei synes er rettferdig overfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mindre selskap A'la Wideroe som flyr mindre maskiner og spesielt med helikopter så har vekten en hel del å si. Kanskje ikke for flighten fra a til b, men piloten må ha med drivstoff for å kunne lande alternativt dersom han ikke kan lande på tiltenkt destinasjon. Spesielt vinterstid vil dette kunne gjøre at piloten enten må droppe baggasje eller passasjerer for å kunne få med seg nødvendig mengde fuel.

Jobber på en flyterigg, og på vintertid hvis riggen ligger langt fra land så blir vi ofte veid. Da hender det at noen blir tatt av for å få vektene til å stemme ut.

På et vanlig passasjerfly med 150 passasjerer så vil en gjennomsnittlig 20 kgs vektøkning gi 3 tonn mer å dra på. Nå er antageligvis snittet høyere hvilket vil tilsi at passasjer vekten øker mer enn 3 tonn... det er 3 tonn mindre last som selskapet kunne fraktet som det ikke får betalt for. 3-4t mer last til mindre penger hver dag år inn år ut i en allerede hardt presset bransje.. Forstår flyselskapene veldig godt.

Kostnadene blir det kundene som må ta på en eller annen måte uansett, og jeg er ikke spesielt hypp på å betale for andres idioti og latskap (Joda, noen har en diagnose... men det fleste har ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan de som mener dette er en god ide ser for seg at det skal fungere. Jeg syns på min side at jeg allerede må stille tidlig nok på flyplassen sånn som det er. Kanskje innveiingen kan skje dagen før, sånn som i kampsport, sånn at vi slipper å fly dehydrert?

Man veier allerede baggasjen ved innsjekking, så jeg ser for meg at man bare.. jeg vet ikke.. står på samlebåndet sammen med kofferten? :p

Hva med å betale for setet pluss (kroppsvekt_i_kg - (høyde_i_cm - 100))? Den formelen gir vel uansett høyde en vekt som for de aller fleste kan kalles normal? Jeg trener og er glad i mat, så måtte betalt $15-60 ekstra for å fly (gitt same kilorater som Samoa Air). Nå vet jeg det ikke er dette løsningsforslaget som blir diskutert, men hva synes folk? Hadde det vært mer rettferdig? Hvem hadde denne løsninga diskriminert mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar man hensyn til høyde, og saken blir en annen. Men dette tar fremdeles lenger tid, ettersom passasjerene skal veies og måles, billettpris skal beregnes, billetten skal betales osv ved innsjekking. Det blir slutt på å kjøpe billetter på internett på forhånd, og køene på flyplassen blir både lengre og tregere.

Baggasjen kan ikke sammenlignes. Den veies kjapt, og alle betaler det samme opp til x, og alle må betale det samme ekstra dersom den veier mer enn x. Det er ganske effektivt. Man betaler ikke per kg baggasje.

Ulempen med å leve i et samfunn er at vi påvirkes av hverandre, og ting blir aldri rettferdig. Heldigvis er fordelene større enn ulempene, og vi har det strengt tatt jævlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoff utgjør altså rundt 20 % av flybillettprisen, og det vil da være svært urettferdig om en på 100 kg skal betale 100 % mer enn ei på 50 kg i stedet for 20 % mer. I tillegg vet vi at det ikke bare er passasjerene og deres bagasje som bidrar med vekt. Flyets egenvekt pluss de ansattes vekt m. m. skal også inn i regnestykket som konstantledd som skal dekkes likt av alle passasjerer, så da kan vi sikkert redusere fra 20 % til 15 %. På flyet selger de også dyr mat og drikke, og tunge mennesker vil generelt kjøpe mer. Redusere til 10%? For 100 % mer kroppsvekt... Nei uff, dette blir mer diskriminerende og tullete enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mindre selskap A'la Wideroe som flyr mindre maskiner og spesielt med helikopter så har vekten en hel del å si. Kanskje ikke for flighten fra a til b, men piloten må ha med drivstoff for å kunne lande alternativt dersom han ikke kan lande på tiltenkt destinasjon. Spesielt vinterstid vil dette kunne gjøre at piloten enten må droppe baggasje eller passasjerer for å kunne få med seg nødvendig mengde fuel.

Jobber på en flyterigg, og på vintertid hvis riggen ligger langt fra land så blir vi ofte veid. Da hender det at noen blir tatt av for å få vektene til å stemme ut.

På et vanlig passasjerfly med 150 passasjerer så vil en gjennomsnittlig 20 kgs vektøkning gi 3 tonn mer å dra på. Nå er antageligvis snittet høyere hvilket vil tilsi at passasjer vekten øker mer enn 3 tonn... det er 3 tonn mindre last som selskapet kunne fraktet som det ikke får betalt for. 3-4t mer last til mindre penger hver dag år inn år ut i en allerede hardt presset bransje.. Forstår flyselskapene veldig godt.

Kostnadene blir det kundene som må ta på en eller annen måte uansett, og jeg er ikke spesielt hypp på å betale for andres idioti og latskap (Joda, noen har en diagnose... men det fleste har ikke det).

Snakker man rent økonomisk om det så koster det mer å fly et fly som veier mer. En 737 som flyr fra Oslo til Roma vil bruke bensin tilsvarende 2000 kr (ca) med 3 tonn ekstra vekt. <-- Det er ikke så mye penger for flyselskapet! Faktisk vil jeg tro at det vil koste dem mye mer i logistikk og manpower hvis de skal veie alle passasjerene før de går ombord. På småfly og helikoptre er det annerledes. Her er vekt ofte vesentlig, fordi de har mindre bensintanker og da gjerne må fylle opp tanken helt. Passasjerfly av typen Norwegian har fyller aldri opp tanken med mindre de er på en flyplass med veldig lave bensinpriser. De tanker heller ikke mellom hver landing. Vekt på passasjerene har (tilnærmet) ingenting å si for denne typen fly. Du kunne fylt opp en 737 med sumobrytere og flydd dem hvor de ville i Europa med 35% fuel (inkludert reserve).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...