Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

True dat. En veldig morsom lek, i det minste!

Sukkeravgiften er en særavgift, og selv om det ligger fiskale hensyn bak så nevnes redusert sukkerkonsum som en mulig positiv bieffekt. Prinsipielt skal det imidlertid ikke knyttes flere målsetninger til samme økonomiske virkemiddel, og dette, kombinert med at virkningene på konsum er vanskelig å fastslå, er vel grunnen til at satsen er satt utelukkende basert på fiskale hensyn.

Ellers er det kanskje greit å ikke ta dette sporet så altfor langt før tråden utvikler seg til en konkurranse i økonomisk teorirunking! :p

Bare for å avslutte: 1, Takk for lenker

2, At virkningene på konsum er vanskelige å anslå holder ikke som begrunnelse.

3, Økonomisk teorirunking burde bli OL gren i Brasil 2016. :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsom problemstilling! Jeg blir litt oppgitt over JF-debattene som dukker opp i etterkant av mediautspillene hans, både fordi jeg til en stor grad frustreres av dem, men også fordi resten av debatten preges av forakt og til tider direkte mobbing. Uansett hva man synes om ham og utspillene hans, er det faktisk tragisk når en person mister fullstendig kontroll over sitt eget liv og egen kropp på denne måten, og dette er også noe han har uttalt seg om ved flere anledninger. Når man føler at andres selvkontrollsproblemer blir dyttet over på deg selv i form av begrensninger, kan dette også virke provoserende på folk.

Men det viktigste er vel kanskje om forslaget hans er godt i utgangspunktet?

Vi touchet borti adferdsøkonomi/adferdsteori i løpet av graden min, og det handlet veldig mye om to svært grunnleggende problemstillinger når det gjelder selvkontrollsproblemer, nemlig tidsinkonsistente preferanser og manglende innsikt i egen adferd.

Det jeg vil NÅ og det jeg vil SENERE er to vidt forskjellige ting. (Shopping versus sparing eller betaling av regninger, smågodt versus mageruter og det å dra på fest og det gjøre semesteroppgaven i god tid). Grunnen til dette er egentlig ganske enkel, vi mennesker verdsetter nytelse NÅ langt mer enn det vi gjør å oppnå målene våre senere, selv om vi egentlig ville vært langt mer fornøyde med tingenes tilstand om vi holdt oss til planene våre. I tillegg er vi sjokkerende naive når det gjelder vurderingen vår av hvor flinke vi kommer til å være etter at sjokoladeplaten er spist, og mandag nærmer seg når alt skal ordnes.

En TL;DR er at nåtidens selv dytter ansvaret fremover og skylden bakover, og i nåtiden oppfører selvet seg som en skikkelig hedonist. Egentlig en ganske kjip type.

Selvsagt, det er lite verdifullt å utarbeide teorier om menneskelig (uønsket) adferd som bare forklarer tingenes tilstand og ikke kommer med noen løsningsforslag. Heldigvis er overvektsproblematikk en favoritt blant en del av dem som har forsket på disse problemstillingene, og en del av resultatene skisserer noen muligheter for hvordan man kan endre ting, og som det har blitt nevnt i tråden tidligere, ideelt går ut over færrest mulig.

Hjelper (høye) priser?

Hjernen vår er jo veldig glad i ting som er billig, eller i verste fall gratis. Jeg får servert kaffe på SAS-flyet klokken 22:45, og det er virkelig ingen grunn til at jeg skal drikke den. Men den er gratis, og jeg ender ofte opp med å gjøre det likevel. Er ting på tilbud, tenker man gjerne å kjøpe mye, og å spare det til senere. Det finnes folk som kan ha 30+ proteinbarer, en halvkilo smågodt i skapet eller 20 pizza i fryseren. På lang sikt kan det være rasjonelt om man får lavere pris per stykk, men ikke om man har spist all pizzaen i løpet av en uke.

Det burde ikke være fryktelig vanskelig for oss å vite om vi havner i den viljesterke eller -svake kategorien og å handle deretter.

Hva hjelper bedre?

Mindre fristelser.

Enkelt og teit. I et ganske kjent eksperiment der små barn ble plassert i et rom med godteri, og fikk beskjed om at hvis de klarte å la godteriet være i to minutter, skulle de få dobbelt så mye. En ganske grei motivasjon for mange barn, men svært mange sprakk så det sang likevel. De som klarte seg best var de som enkelt og greit snudde ryggen til.

En annen morsom bivirkning av stress og mental utmattelse er for øvrig at vi faller mye lettere for fristelser enn ellers, blant annet har man sendt inn studenter som henholdsvis hadde løst vanskelige matteoppgaver og en annen som hadde slappet av til rolig musikk inn til en godteskål. Matte-gjengen hoppet nedi skålen med hodet først. Å kjenne til denne mekanismen og å unngå å overlate valg til seg selv når man er stresset og opprørt, kan være en fordel.

Å ikke plassere godteriet rett foran kassen alle må passere er et annet tiltak som kunne hjulpet. Jeg har sett dette blant annet på Rimi ved Stortinget, så det er faktisk praktisk gjennomførbart. Godteriet er tilgjengelig for dem som har tatt en veloverveid avgjørelse om å spise det, men det er mindre fristende for dem som burde/ønsker å la være å kjøpe det.

Sørg for at du kan stole minst mulig på viljestyrken din

En annet alternativ som har blitt studert, er det å rett og slett ta kontrollen bort fra nåtidens selv og til den mer rasjonelle fremtidstenkeren. Det finnes flere praktiske eksempler på dette, fat camps der man frivillig fjerner seg fra alle fristelser og overlater alt ansvar til mat osv. til andre, "juleklubber", populært i bla. USA, der man setter penger inn på en sperret bankkonto uten rente slik at man vet man har penger til overs til både julemat og juegaver hvis man vet man ikke er spesielt flink å spare. (Om noen skulle lure, er det prinsippet bak både feriepengene og den såkalte "halve skatten" i desember)

Et alternativ kunne for eksempel å legge inn en sperre i sitt eget bankkort/kundekort der man ikke for eksempel kunne kjøpe varer som falt inn under godteri/snackskategorien. Det kan godt være dette ville være utfordrende fra et personvernmessig hensyn, men er ikke helt dumt. Eller å avtale med den lokale matbutikken at man rett og slett får hjemkjørt mat fra en gitt handleliste man kan planlegge godt i forveien?

TL;DR - Ta kontrollen bort fra nåtidens selv. H*n er ikke til å stole på. Jørgen Foss bør ikke få dyrere godteri, han bør heller få løsningsverktøy som faktisk hjelper ham å unngå å nå målene han ønsker, og vi andre kan kanskje eksponeres for mindre fristelser samtidig som det ikke går ut over valgfriheten til andre forbrukere (godterihylle-eksempelet)

/wall

^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mye som er usundt. Staten kan ikke detaljstyre livene våre for å "redde" oss fra alt

Det her har alltid vært hovedargumentet mitt og til og med hardbarka SV-kjerringer klarer ikke rasjonalisere det faktumet at folk MÅ ta ansvar for egen helse. Jeg snuser relativt ofte (er vel strengt tatt en snuser), men jeg er ikke så dum at jeg tror det er sunt. Det er mitt fuckings valg. Jeg synes også norsk politikk på alkohol er helt på trynet. Vi er det landet i verden med verst drikkekultur, så det rigide alkoholsystemet bunner igjen ut i at noen få får alkoholskader grunnet dose - respons. Dermed straffes livskvaliteten til de som tar ting med måte. Her er min fuck you til den norske barnehagestaten. Helt molbo hvor redd politikerne er for at folk MÅ ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroøkonomi blir ofte en teoretisk lek som gir et veldig lettvint bilde på hvordan vi når effektivitet, enig. Men (jeg mener) at det ikke er tvil om at vi står ovenfor markedssvikt, og korrigering av markedssvikt er tross alt en av offentlig sektors 4 primære oppgaver. Jeg må innrømmer at jeg ikke skal være for brysk, for jeg regner med at det er klokere hoder har vurdert saken og sikkert har innsikt jeg ikke har. Derfor skulle jeg gjerne blitt opplyst hvis noen har en praktisk begrunnelse for kun fiskale hensyn bak sukkeravgiften f.eks.

I tillegg er jo funnene som brukes i adferdsøkonomien basert på psykologi veldig interessant, (og muligens med mer praktiske forutsettninger?). Det skal jeg lese mer om en dag jeg får tid!

Jeg er sikker på at de kloke hodene sitter på litt mer kunnskap enn innføringsemnene du har hatt innenfor samfunnsøkonomi. Det er lite vits i å trykke inn alt det lille du kan om sam.øk i hver eneste post. Hvis du vil at folk skal gidde å lese hva du skriver er det mer hensiktsmessig å tilpasse deg diskusjonen.

P.S. Du har du skrivefeil i hver eneste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kilde?

Ifølge Wikipedia er ikke Norge det landet som drikker mest. SIRUS sier følgende:

"Sammenligner vi derimot med forbruket i andre land finner vi at forbruket i Norge er relativt lavt. Det registrerte alkoholforbruket i Norge er lavere enn alle andre land i Europa, også de andre nordiske land. "

"Til tross for et relativt sett lavt forbruk er ikke alkoholskadene tilsvarende lave. Det skyldes at vi, som nevnt ovenfor, fremdeles i stor grad har et drikkemønster preget av vi drikker relativt sjelden, men at vi til gjengjeld drikker ganske store mengder alkohol per drikketilfelle. I den såkalte ESPAD-undersøkelsen fra 2007, som sammenligner alkoholvanene blant 15-16-åringer i 35 europeiske land, ligger Norge nest lavest både når det gjelder andel som har drukket alkohol i løpet av siste 12 måneder og siste 30 dager, men som nummer fire når det gjelder hvor mye som ble drukket i løpet av den siste dagen de drakk (Hibell m.fl. 2009)."

Tilsvarende undersøkelser har vi ikke for voksne, men de studiene som finnes tyder på at også voksne i Norge har dette drikkemønsteret, om enn i noe svakere grad enn ungdommen. ”Kontinentale” drikkevaner, med drikking til mat og ved mange sosiale situasjoner, har nok blitt vanligere, men helgefylla er på ingen måte blitt borte (Horverak 2007). Det gjør at akutte skader knyttet til de enkelte berusningstilfeller dominerer skadepanoramaet i Norge og de andre nordiske land, i større grad enn i Sør-Europa (Ramstedt 2001). "

Interessant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler at det er ditt valg. Men er det egentlig det?

Har du kilde?

Ja det er mitt valg. Jeg kjøper fucking boksen JEG putter den i leppa. Er ikke jævla vanskelig. Psyko-babbel som om at det ikke er ditt valg er bare en lett utvei for folk som ikke har selvdisiplin eller ønsker barnehagestaten.

Litt vanskelig å gi kilde på allmennkunnskap. De eneste som er i nærheten av norsk drikkekultur er britene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wikipedia er ikke Norge det landet som drikker mest. SIRUS sier følgende:

"Sammenligner vi derimot med forbruket i andre land finner vi at forbruket i Norge er relativt lavt. Det registrerte alkoholforbruket i Norge er lavere enn alle andre land i Europa, også de andre nordiske land. "

"Til tross for et relativt sett lavt forbruk er ikke alkoholskadene tilsvarende lave. Det skyldes at vi, som nevnt ovenfor, fremdeles i stor grad har et drikkemønster preget av vi drikker relativt sjelden, men at vi til gjengjeld drikker ganske store mengder alkohol per drikketilfelle. I den såkalte ESPAD-undersøkelsen fra 2007, som sammenligner alkoholvanene blant 15-16-åringer i 35 europeiske land, ligger Norge nest lavest både når det gjelder andel som har drukket alkohol i løpet av siste 12 måneder og siste 30 dager, men som nummer fire når det gjelder hvor mye som ble drukket i løpet av den siste dagen de drakk (Hibell m.fl. 2009)."

Tilsvarende undersøkelser har vi ikke for voksne, men de studiene som finnes tyder på at også voksne i Norge har dette drikkemønsteret, om enn i noe svakere grad enn ungdommen. ”Kontinentale” drikkevaner, med drikking til mat og ved mange sosiale situasjoner, har nok blitt vanligere, men helgefylla er på ingen måte blitt borte (Horverak 2007). Det gjør at akutte skader knyttet til de enkelte berusningstilfeller dominerer skadepanoramaet i Norge og de andre nordiske land, i større grad enn i Sør-Europa (Ramstedt 2001). "

Interessant :)

Jeg siktet mer til påstanden om at dette er et særnorsk mønster. Et søk på "wet cultures" og "dry cultures" kan kanskje være interessant. Så må man se på hvordan politisk system har påvirket utvikingen av disse ulike kulturene. Man må også se på hvilke som er "verst" - hvordan definerer man "verst"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mitt valg. Jeg kjøper fucking boksen JEG putter den i leppa. Er ikke jævla vanskelig. Psyko-babbel som om at det ikke er ditt valg er bare en lett utvei for folk som ikke har selvdisiplin eller ønsker barnehagestaten.

Litt vanskelig å gi kilde på allmennkunnskap. De eneste som er i nærheten av norsk drikkekultur er britene.

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siktet mer til påstanden om at dette er et særnorsk mønster. Et søk på "wet cultures" og "dry cultures" kan kanskje være interessant. Så må man se på hvordan politisk system har påvirket utvikingen av disse ulike kulturene. Man må også se på hvilke som er "verst" - hvordan definerer man "verst"??

Ja, kom på det. Hva er egentlig definisjonen på det å ha "verst drikkekultur"? Er det at man er det landet som drikker mest? Eller det landet med mest alkoholrelaterte skader? Eller det landet der folk blir idioter i fylla? Hehe :-P vi er iallefall ikke det landet som drikker mest, tydeligvis. SIRUS henviser til blant annet følgende kilder som kan være interessante i forhold til det særnorske drikkemønsteret:

Horverak, Ø. og Bye, E.K. (2007) Det norske drikkemønsteret. En studie basert på intervjudata frå 1973-2004. Sirus-rapport nr 2/2007. Oslo: Statens institutt for rusmiddelforskning.

Nordlund, S. (1985) Norske drikkevaner. En beskrivelse på grunnlag av offentlig statistikk og survey-data. I Arner, O., Hauge,R. & Skog, O-J.: Alkohol i Norge. Universitetsforlaget, Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mitt valg. Jeg kjøper fucking boksen JEG putter den i leppa. Er ikke jævla vanskelig. Psyko-babbel som om at det ikke er ditt valg er bare en lett utvei for folk som ikke har selvdisiplin eller ønsker barnehagestaten.

Litt vanskelig å gi kilde på allmennkunnskap. De eneste som er i nærheten av norsk drikkekultur er britene.

Hvorfor velger du ikke bare å slutte? Hvis det er så lett? Hvorfor snuser du i det hele tatt?

Hvis det er allmennkunnskp at nordmenn har "verst drikkekultur", så trenger tydeligvis samfunnet opplysning. Dessuten, du må spesifisere hva du mener med "verst"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kom på det. Hva er egentlig definisjonen på det å ha "verst drikkekultur"? Er det at man er det landet som drikker mest? Eller det landet med mest alkoholrelaterte skader? Eller det landet der folk blir idioter i fylla? Hehe :-P vi er iallefall ikke det landet som drikker mest, tydeligvis. SIRUS henviser til blant annet følgende kilder som kan være interessante i forhold til det særnorske drikkemønsteret:

Horverak, Ø. og Bye, E.K. (2007) Det norske drikkemønsteret. En studie basert på intervjudata frå 1973-2004. Sirus-rapport nr 2/2007. Oslo: Statens institutt for rusmiddelforskning.

Nordlund, S. (1985) Norske drikkevaner. En beskrivelse på grunnlag av offentlig statistikk og survey-data. I Arner, O., Hauge,R. & Skog, O-J.: Alkohol i Norge. Universitetsforlaget, Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø.

Rapport fra WHO om alkoholpolitikk her også, med kvantitative kilder: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0020/43319/E92823.pdf:)

Edit: Om man ikke vil lese hele, er side 75-78 ganske relevant for norsk alkoholpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du prøver å si? At alt er bunner i biologi og/eller tidligere hendelser?

Svært enkelt sagt: Ja. Våre valg påvirkes, og selv om vi føler at det er vi som bevisst tar valget så er det ikke alltid slik.

Dan Ariely asks, Are we in control of our own decisions? | Video on TED.com

(Denne er forresten om adferdsøkonomi, for dem som viste interesse for det tidligere)

De første 5 minuttene kan skippes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det å sette opp prisen ikke kommer til å virke her er at beløpene er så små at de ikke er en reell faktor i beslutningstakingen. Én ting er om man skal kjøpe en bil til 150 000 (feks en lamborghini) som koster 1 400 000 etter skatter og avgifter. En ganske annen sak er det om godteposen koster 11 eller 12-femti. En kamerat av meg innvendte at man ser jo prisen og så tenker man "wow dette var billig" og vil ha, og selv om dette skulle stemme (jeg mener det er håpløst irrelevant), så ser man ikke prisen på smågodtposen før man faktisk veier den opp i kassen, og jeg skulle likt å se den sukkerknarkeren som står fremst i køen og sier "nei dette ble 1kr for mye!!" og legger den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For samme grunnen til at jeg tar meg en øll. Det er digg.

Men er du avhengig av øl på samme måte som du er avhengig av snus? Eller mener du at du ikke er avhengig av noen av delene, og at du kun drikker øl/snuser når du har lyst? Jeg spør av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si man ikke er avhengig av noe, ettersom fornektelse omtrent er første symptom. Men jeg stod på Deli igår og hadde tenkt å kjøpe en boks til helga, men valgte og ikke gjøre det siden det har vært så mye snusing i det siste. Trur kanskje jeg genetisk ikke får samme craving etter tobakk som andre. Men jeg har hovedfag i toks og miljøkjemi, så jeg vet alt om responser og hvorvidt noe er sunt eller ikke. Faktumet er like vel at mye av livet handler om livskvalitet. Alt er usunt i rette doser. Det at noen ikke håndterer måtehold og selvdisiplin er ikke noe argument for å stoppe folk fra å ta ansvar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...