Jump to content
Andy

X-SIZE

Recommended Posts

Fortsetter under...

Hadde jeg løftet vekter og ikke meg selv, hadde jeg fulgt et av disse.

og det sier litt, ettersom jeg altid har laget mine egne program!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke sett så mye på programmet, men hvorfor blir det hyllet så mye? Ser ut som en helt vanlig to splitt, med de generelle øvelsene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spor, tror det blir dette på deff nå om noen få uker.

Lolla forresten på "mensfitness" - hørtes smått ekkelt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nå har jeg ikke sett så mye på programmet, men hvorfor blir det hyllet så mye? Ser ut som en helt vanlig to splitt, med de generelle øvelsene.

Blir det hyllet så mye?

Det er hvertfall veldig populært, og det er mange som benytter seg av programmet. Så kan man jo heller spekulere i hvorfor det er slik. Kanskje det er pga det du sier, siden det er helt enkelt og greit. Lett å sette seg inn i, passer for mange, treffer godt for ønskelig antall treningsdager for mange osv osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nå har jeg ikke sett så mye på programmet, men hvorfor blir det hyllet så mye? Ser ut som en helt vanlig to splitt, med de generelle øvelsene.

Jeg liker programmet fordi

  • Det er simpelt og enkelt å holde oversikt ( ikke så mange øvelser som PHAT)
  • 4 økter i uken
  • Mange baseøvelser
  • Får trent hele kroppen 2 ganger i uken
  • Variasjon mellom styrke og volum
  • Funker til bygging og deff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Noen spesiell grunn til at du har endret toppsett-oppsett på markløften Fjeldmann?

Før var det jo:

12 x 70%

10 x 85%

6-8 x 100 % (toppsett)

Vil jo tro det er mer hensiktsmessig slik det nye er satt opp, men er vel en grunn for at det gamle var satt opp slik også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enkelt fortalt har jeg prøvd begge deler med meg selv og mine kunder bå og virker som vi får halket bedre resultater på denne måten og litt enklere rent praktisk og gjennomføre!

Synes det virker mer fornuftig også. Mange som fort kan bli litt slurvete på teknikken på 12 reps markløft selv om det er relativt lette oppvarmingssett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Synes det virker mer fornuftig også. Mange som fort kan bli litt slurvete på teknikken på 12 reps markløft selv om det er relativt lette oppvarmingssett.

Er vel derfor han bruker bregrepet "teknisk utmattelse" i teksten ;) Et begrep som flere burde bruke i programmene sine, mange som sier :"løft Y x X", uten å ta hensyn til at teknikken ofte svikter ved høyrep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er vel derfor han bruker bregrepet "teknisk utmattelse" i teksten ;) Et begrep som flere burde bruke i programmene sine, mange som sier :"løft Y x X", uten å ta hensyn til at teknikken ofte svikter ved høyrep.

Ja, men dette er jo snakk om oppvarmingssett. Selv om man ikke har teknisk utmattelse er det mange som gjør tekniske feil av ren slurv når det blir for mange reps. Man tar seg ikke tid til god nok oppspenning. Selvsagt er dette noe man bare kan være bevisst på, men i praksis er det mange som feiler her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg har kjørt programmet tidligere har jeg lagt om til lavere reps, liknende det som står i den nye artikkelen. Men nå har jeg en periode med høyere reps (som i den gamle versjonen). Innbiller meg at det vil ha noe for seg og kjøre på med litt høyere reps og lavere belastning en periode, ettersom jeg nesten utelukkende har kjørt lavreps i marken tidligere. Vil også tro det er lurt med litt lavere belastning i mark, ettersom jeg kjører halve programmet paralellt med vektløfting nå for tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Når jeg har kjørt programmet tidligere har jeg lagt om til lavere reps, liknende det som står i den nye artikkelen. Men nå har jeg en periode med høyere reps (som i den gamle versjonen). Innbiller meg at det vil ha noe for seg og kjøre på med litt høyere reps og lavere belastning en periode, ettersom jeg nesten utelukkende har kjørt lavreps i marken tidligere. Vil også tro det er lurt med litt lavere belastning i mark, ettersom jeg kjører halve programmet paralellt med vektløfting nå for tiden.

Fornuftige refleksjoner dette!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjeldmann

har nå sotte opp en litt anen versjon av x-size pga problemer med hofta og dårlig holdning i skuldre. hva trur du?

dag1

Benkpress m/stopp. 4 sett 4-6 reps.

Pendleyrow. 4 sett 6-8 reps

militærpress. 3 sett 4-6 reps

Pullups. 4 sett 4-6 reps

dips. 3 sett 4-6 reps

dag2

Leggpress. 4 sett 4-6 reps

Strak markløft. 3 sett 6-8 reps

Goblet squat. 3 sett per bein med 6-8 reps

Hiptrust. 3 sett 6-8 reps

Hengende beinhev, dragon fly, ab-whell. 3×8

kjører ikke vanlig squats pga en nerve so står i klem i hofta og det gjør satans te vondt^^ men skal prøve på goblet pga mye mindre vekt og rygg/fotstilling

dag3

Skulderpress. Droppsett type 1

skrå manualbenk. 3 sett 8-10 reps

Flies variant. 3 sett 12-15 reps.

Seated Bent-Over Rear Delt Raise. 4 sett 10-12 reps

Frankspress. 3 sett 8-10 reps

Pushdown m/tau droppsett typ 2

dag3

Markløft. Toppsett type 1

Chins. 3 sett 8-10 reps

T-bar roing m/bryst støtte. 4 sett 10-12 reps

Facepull. 3 sett. 12-15 reps

Bicepscurl variant. 3 sett 8-10 reps

Biceps isolasjon øvelse. dropp sett typs 2.

Beinpress widowaker (forklares senere)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GuJunPyo

Fjeldmann, for det første et helt fantastisk program du har der! De eneste kritikken jeg har : Du kunne hatt noen mer isolasjons på Mandag og for bein på Tirsdag. Men ellers er det bra! Jeg har et spørsmål : jeg leste en arikkel hvor Arnold anbefalte et motsatt toppsett (husker ikke hva det kaltes) altså at du gjør det motsatte av en toppsett og starter med en tungvekt på 6 reps, så tar du mindre vekter og mer reps på 3 sett til. For meg har de funka bedre på både Benkpress og markløt enn toppsett. Synes du jeg bør fortsette på denne metoden eller mener du at jeg bør variere mellom det og vanlig toppsett for maksimale gains?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fjeldmann, for det første et helt fantastisk program du har der! De eneste kritikken jeg har : Du kunne hatt noen mer isolasjons på Mandag og for bein på Tirsdag. Men ellers er det bra!

Jeg har et spørsmål : jeg leste en arikkel hvor Arnold anbefalte et motsatt toppsett (husker ikke hva det kaltes) altså at du gjør det motsatte av en toppsett og starter med en tungvekt på 6 reps, så tar du mindre vekter og mer reps på 3 sett til.

Hvorfor skal du "kaste" bort tid på isolasjons øvelser på de tunge dagene?

RPT : Reverse pyramid training

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GuJunPyo
Hvorfor skal du "kaste" bort tid på isolasjons øvelser på de tunge dagene?

RPT : Reverse pyramid training

Nei, jeg ser bare at man kan ha noen fler øvelser. Kanskje en ekstra triceps øvelse f.eks og to biceps øvelser. Så får man bedre biceps øvelser fordi man trener dem to ganger i uken og fire øvelser isteden for to.

Jeg tenker bare at noen ekstra isolasjons øvelser vil bedre muskelveksten enda bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...