Gå til innhold

Proteinpulver for titalls millioner går rett i dass.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Og hva er problemet, egentlig? De vet ikke om alle får i seg nok proteiner, og selv jeg som spiser ganske sunt, får i meg ca 80-90 gram proteiner per dag, og det er når jeg anstrenger meg litt for å prøve å få i meg nok proteiner. Skulle dessuten likt og sett noen beviser på at det er skadelig for nyrene... det må jo uansett være ved VELDIG stort inntak. Er jo tross alt bare vanlige proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke noe problem å få i seg nok proteiner gjennom kosten". Det er helt riktig, men hvorfor i alle dager er det så riv ruskende galt at folk kan velge mellom "brødskive med gulost og melk", eller en enkelt erstatning en gang i mellom. Jeg tyr til proteinpulver innimellom, ikke som et tillegg fordi det er umulig å få i seg nok, men som en variasjon enkelte dager når arbeidsdagen har blitt for lang og jeg ikke orker å spise en full "biff-middag" en halvtime før leggetid. Ikke fordi jeg må, men fordi det er enkelt.

"tisser ut"; hva er det som får "eksperter" til å tro at fordi det er et prosessert melkeprodukt, der proteinet er konsentrert, så går det rett igjennom, men hvis det kommer fra et glass melk så er det "riktig"? Hva er det som skal til for å få påvist høyt aminosyre innhold i urinen? Det som ikke brukes til å vedlikeholde cellene i kroppen er vel mer eller mindre reinspikka energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Fem desiliter sjokomelk eller et par brødskiver med ost og skinke gir samme nytte."

Kjenner jeg koker når jeg leser et så latterlig simplifisert utsagn som dette. Det er trist at slike artikler i media blir tatt seriøst når det ikke finnes fnugg av back-up i form av kildehenvisning og proper research.

Jeg er langt fra uenig i at en del har feilt syn på meningen med et kosttilskudd - at det nettopp er et tilskudd. At man derimot skal føyse de positive sidene ved det av banen av den grunn, syns jeg blir rimelig uproffesjonelt.

Med den oppmerksomheten proteinpulver og proteinshakes har fått i den siste tiden så skulle man jo tro det var et verdensproblem av dimensjoner. Og som det blir nevnt over her så fremtrer det jo nærmest som at media skal ha det til at en proteinshake er verre enn å drikke 1,5L melk. Det er fantastisk hvor kort enkelte klarer å resonnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SKUMMEL UTVIKLING: Treningsidol Yngvar Andersen synes pulvertrenden er skummel. - Vi mister vårt naturlige forhold til mat.

Det jeg lurer på er hvor denne oppfatningen om at de som bruker proteinpulver ikke spiser vanlig mat kommer fra?

Nå har jeg sett endel innlegg fra folk som spør om kosthold og viser hvordan de spiser her på fitnessbloggen og på andre forum. Mange av de helt ferske medlemmer. De aller fleste av de som bruker proteinpulver bruker det rundt trening og som ingrediens i 1-2 måltid til om dagen. Har vel kun sett 1 eksempel på en som hadde proteinpulver i de fleste måltidene. De aller fleste har 1-2 måltid med kjøtt eller fisk og 2-3 måltid med brødmat eller egg/kesam/cottagecheese eller noe slikt. I gjennomsnitt er jeg sikker på at disse har et mye mer variert og vitaminrikt kosthold enn den gjennomsnittlige nordmann har.

En god del av kostholdsoppsettene jeg har sett har litt for lite proteiner og endel har også en god del mer enn nødvendig. De fleste holder seg imidlertid innenfor 1,5 - 3 gr pr kg kroppsvekt noe som forskning har vist at hverken skader nyrene eller gir andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kreatin er ett av kosttilskuddene som selges i dagligvarebutikken, og som brukes for å gjenoppbygge muskler etter trening."

hummm...

Det ropes varsko når man drikker proteinshake, men at det norske folk konsumerer x antall tonn Toro tomatsuppepulver i året er det ingen som bryr seg om. Hva skjer med det a Baghera?

Indeed! Halvfabrikat og ferdig mat er jo SÅ BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av kostholdsoppsettene jeg har sett har litt for lite proteiner og endel har også en god del mer enn nødvendig. De fleste holder seg imidlertid innenfor 1,5 - 3 gr pr kg kroppsvekt noe som forskning har vist at hverken skader nyrene eller gir andre problemer.

Absence of proof is not proof of absence.

Det er ikke påvist negative effekter på nyrene på proteininntak opp til 3g/kg, men man kan heller ikke utelukke at dette kan ha andre negative effekter. Det vi hvertfall kan si er at 3g/kg er unødvendig høyt mtp proteinsyntese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...