Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg mener faktisk at en bot vil ikke forebygge en dritt. Bortsett fra når det begynner å gå utover prikker osv, men da har man vel brutt loven flere ganger? Uansett, ja, jeg mener at bot VIRKER til å være profittmotivert framfor å virke som en straffemetode.

Samfunnet er ikke tjent med at mennesker bryter loven. Når en ting er forbudt, kan det ofte spores til at samfunnet på kort eller lang sikt vil påføres kostnader som følge av denne tingen.

Bøter handler derfor ikke om at myndighetene skal "tjene penger" på at du bryter loven, men snarere om at du skal betale for den delen av kostnadene du har forårsaket eller med sannsynlighet kunne ha forårsaket. I tillegg har du den atferdsmessige delen, hvor boten må ha en stor nok effekt på personlig økonomi til å ha noen avskrekkende effekt, samt kostnadene forbundet med håndhevelse av lovgivningen.

At myndighetene utformer lovverk og utmåler bøter for å "få penger i kassa" synes jeg er en ganske absurd forestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er ikke tjent med at mennesker bryter loven. Når en ting er forbudt, kan det ofte spores til at samfunnet på kort eller lang sikt vil påføres kostnader som følge av denne tingen.

Bøter handler derfor ikke om at myndighetene skal "tjene penger" på at du bryter loven, men snarere om at du skal betale for den delen av kostnadene du har forårsaket eller med sannsynlighet kunne ha forårsaket. I tillegg har du den atferdsmessige delen, hvor boten må ha en stor nok effekt på personlig økonomi til å ha noen avskrekkende effekt, samt kostnadene forbundet med håndhevelse av lovgivningen.

At myndighetene utformer lovverk og utmåler bøter for å "få penger i kassa" synes jeg er en ganske absurd forestilling.

Ok, takk. View = changed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off-Topic: Props for at du ikke er en sånn fyr som står ved meningen sin til dovre faller, uavhengig om du vet det er rett eller ikke. I like!

Jeg gjør det i visse tilfeller, men jeg innser som regel at jeg tar feil til slutt. Jeg lever med den oppfatning om at ikke alt jeg kan er "fakta". Jeg er kritisk til meg selv like mye som jeg er kritisk til andre. Noen endrer min oppfatning med et godt argument, noen ganger så endrer JEG noen andres oppfatning. Vi lærer så lenge vi lever, og det er vel det diskusjoner er for? ;)

(jeg er sykt utsultet på intellektuelt dype diskusjoner, just sayin').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jeg valgt, heller to dager i fengsel enn å betalt 6-8000 for å ha kjørt for fort:p

En dag i fengsel er verdt 500,- i fratrekk på bota, så det blir mersom 12-16 dager :) Det blir litt som å bo på et halvshabby hotell, men få "betalt" for å bo der. Så da er spørsmålet bare hvor lenge du gidder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag i fengsel er verdt 500,- i fratrekk på bota, så det blir mersom 12-16 dager :) Det blir litt som å bo på et halvshabby hotell, men få "betalt" for å bo der. Så da er spørsmålet bare hvor lenge du gidder ;)

Tror ikke du kan velge fengsel sånn uten videre heller? Statens innkrevingssentral har veldig gode ordninger der du selv kan velge hvor mye du vil betale i mnd så tror du skal ha veldig dårlig råd for å "få lov" til å velge fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger for ordens skyld til at det i dette tilfellet er snakk om en inndragning, det vil si at man konfiskerer (antatt) utbytte fra en ulovlig handling. Det er med andre ord ikke snakk om en bot eller et forelegg. Det ville vært litt hult dersom man kunne tjene millioner på ulovlig virksomhet, avtjene en dom, og så returnere til millionene som ligger og venter på deg. Da kunne det kanskje fort være verdt det? Men som påpekt kan det ramme hardt når utbyttet i realiteten ikke lenger finnes, og personen ender som gjeldsslave. Retten har mulighet til redusere eller la kravet bortfalle dersom kravet anses klart urimelig.

Kravet mot "trykker'n" er på 1,2 millioner. Det virker i utgangspunktet lite usannsynlig at han har drevet omfattende produksjon i en årrekke mot så lavt totalvederlag, men det er ikke godt å si. Kanskje han er et naut. Beløpet er uansett skjønnsmessig fastsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnet er ikke tjent med at mennesker bryter loven. Når en ting er forbudt, kan det ofte spores til at samfunnet på kort eller lang sikt vil påføres kostnader som følge av denne tingen.

Bøter handler derfor ikke om at myndighetene skal "tjene penger" på at du bryter loven, men snarere om at du skal betale for den delen av kostnadene du har forårsaket eller med sannsynlighet kunne ha forårsaket. I tillegg har du den atferdsmessige delen, hvor boten må ha en stor nok effekt på personlig økonomi til å ha noen avskrekkende effekt, samt kostnadene forbundet med håndhevelse av lovgivningen.

At myndighetene utformer lovverk og utmåler bøter for å "få penger i kassa" synes jeg er en ganske absurd forestilling.

godt innlegg :) thumbs uuup (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor disse pengene som er tjent på dopbørsen har havnet? Det er jo ikke akkurat snakk om småpenger. Er det f.eks trolig at de er på en konto i et karibisk skatteparadis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selges vil jeg tro

Joda. Det er vel ikke så mange andre muligheter.

Tenkte mer på klientellet som trener der. Det er jo et enestående treningssenter for de som driver innen fitness og BB f.eks. Litt kjedelig for de som bedriver kroppsbygging skulle det dukke opp et "vanlig" treningssenter der.

Har ikke mye til overs for det som har skjedd innen operasjon GIlde, men de fleste som trener på Kaliber er oppegående personer som har et litt annet fokus på trening enn alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...