Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Poenget mitt var heller ikke en slik debatt, men forskjellen er i alle fall at jeg vet at forbundet jeg konkurrerer i gjør det de kan for at de andre jeg konkurrerer med IKKE jukser, så who cares? Jeg, og de fleste med meg innenfor organisert idrett. Poenget mitt var om det ikke var demotiverende (eller ikke) når forbundet selv ikke ser ut til å løfte en finger eller i det hele tatt ta avstand fra det ?

Jeg skjønner jo hele greia med å gjøre sitt beste, konkurrere mot seg selv og ikke nødvendigvis viktigst å vinne, det er da ganske universalt for folk som ikke hevder seg i toppen, men det er forskjell på rammene, og det er det jeg oppriktig lurte på, uten noen sammenligninger for øvrig.

Det du beskriver her, var min grunn for å skrinnlegge tanken om å stille på nytt. Det er klart at premissene ble noe endret for jentene da bikini dukket opp, for her kan man gjøre det bra uten hjelp, men det er ikke alle som vil stille i en klasse som fokuserer så mye på "rumpe, pupper og hårlengde".

Syntes likevel det må nevnes at en haug av utøvere ble dopingtestet, tatt og sendt hjem fra nordisk 2013.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man skal sette ett standpunkt mot doping innen fitness og bygging kan man med en gang fjerne +100, -100 og muligens i tillegg -90 og, da de klassene er litt mindre sansynlig at folk greier reint... med mindre de har en genefeil som medfører at kroppen ikke produserer myostatin, og det er det ikke alt for mange mennesker som har...

men selvfølgelig superbra at de finner på å teste en gang i blandt og sender hjem dem som slår ut posetivt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal sette ett standpunkt mot doping innen fitness og bygging kan man med en gang fjerne +100, -100 og muligens i tillegg -90 og, da de klassene er litt mindre sansynlig at folk greier reint... med mindre de har en genefeil som medfører at kroppen ikke produserer myostatin, og det er det ikke alt for mange mennesker som har...

men selvfølgelig superbra at de finner på å teste en gang i blandt og sender hjem dem som slår ut posetivt!:)

hva om man er 2meter høy? finnes fler variabler som spill inn vettu. -100 er ingen umulighet å stille i reint, så sant man ikke er 160 høy kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil feks kunne stille i -100 en gang om jeg ble sugen, å jeg er bare 183ish :p

Så mindre sannsynlig vil jeg ikke påstå det er, men det krever enn del år med trening

Sorry off-topic

Jeg vil så veldig gjerne ikke tvile på det du sier, Emil. Tror du virkelig at det er mulig å fylle en -100 klasse for en på vår høyde? (183)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry off-topic

Jeg vil så veldig gjerne ikke tvile på det du sier, Emil. Tror du virkelig at det er mulig å fylle en -100 klasse for en på vår høyde? (183)

ja det tror jeg. -100 betyr under 100kg men over 90 pga -90 er en klasse. Da kan man f eks veide 92 i -100. Hvofor skulle ikke det la seg gjøres etter mange år med trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry off-topic

Jeg vil så veldig gjerne ikke tvile på det du sier, Emil. Tror du virkelig at det er mulig å fylle en -100 klasse for en på vår høyde? (183)

Alt jeg har lest, sett og hørt tilsier at det vil høre til sjeldenhetene at noen på rundt 180 kan være 100kg på så lav fettprosent som forventes. Men men, unntak fra regelen finnes nok, men tror det hadde vært tynt med deltakere i de klassene Astrid Kristine nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det tror jeg. -100 betyr under 100kg men over 90 pga -90 er en klasse. Da kan man f eks veide 92 i -100. Hvofor skulle ikke det la seg gjøres etter mange år med trening?

Jeg snakker om å fylle klassen. Man har vel ikke så veldig mye å gjøre i en slik konkurranse, hvis man ikke ligger på 99.9 med 4 i fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om å fylle klassen. Man har vel ikke så veldig mye å gjøre i en slik konkurranse, hvis man ikke ligger på 99.9 med 4 i fettprosent?

mange som ikke veier 99 kg i .100, og man kan gå på en smell når man karber opp, om man begynner tidlig :p hehe Plustelig er man +100 . Også fler som håper å klare -90, men ender opp i -100 fordi de er noen kg for tunge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg tror ikke utfordringen er å bygge nok masse reint, men heller det å ikke miste for mye muskler på en hard deff. :) Det er nok en utfordring om man har enn del masse reint

Dette blir nok ren påstand mot påstand, men jeg mener at utfordringen er å legge på seg nok muskelmasse utover det punkt der det begynner å bli "untaturlig mye" for din kroppstype/figur. Og at en hard deff ikke har noe med dopingfri trening å gjøre, men henger igjen fra dopkulturen der de ikke akkurat sliter med å miste så mye masse og kan kjøre på hardere og lengre, for så mer drastiske og raske//harde deffer på slutten.

All annen kunnskap tilsier at "slow and steady wins the race" når man snakker om deff på rene utøvere og ikke disse "torsk og brokkoli + tredemølle" maratonene man er blitt vant til å høre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok ren påstand mot påstand, men jeg mener at utfordringen er å legge på seg nok muskelmasse utover det punkt der det begynner å bli "untaturlig mye" for din kroppstype/figur. Og at en hard deff ikke har noe med dopingfri trening å gjøre, men henger igjen fra dopkulturen der de ikke akkurat sliter med å miste så mye masse og kan kjøre på hardere og lengre, for så mer drastiske og raske//harde deffer på slutten.

All annen kunnskap tilsier at "slow and steady wins the race" når man snakker om deff på rene utøvere og ikke disse "torks og brokkoli + tredemølle" maratonene man er blitt vant til å høre om.

ja det er klart, men nå trekker du frem en problemstilling man mest sannsynligvis ikke vil møte på de første 10 årene man trener styrke.

Så det blir bare synsing fordi det er alt for mange variabler som bestemmer dette. Arvmatriell, treningsmengde, hvile, næring etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at dette ikke er tilfelle på styrkeløftplattformen? (Skal IKKE ta den diskusjonen altså) Poenget mitt er at du må konkurrere for din egen del og det å vite at du har gjort den beste jobben du kunne. Jeg skjønner at det kanskje er annerledes for de som stiller kun for å vinne. Da jeg stod på scenen visste jeg at jeg konkurerte mot mange folk som ikke var reine, men who cares? Mitt mål var å komme meg på scenen og gjøre det så godt jeg kunne og så lenge jeg kan være stolt at min egen prestasjon er det det som teller!

Sammenligningen med styrkeløft blir litt søkt da du sammenligner en sport som det dopingtestes i og et show der det ikke testes.

At styrkeløftsporten er ren tviler jeg også akkurat som langrenn, skiskyting og høydehopp ikke er det.

Kroppsbygging og fitness er de eneste konkurransene i Norge der det helt åpent aksepteres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er klart, men nå trekker du frem en problemstilling man mest sannsynligvis ikke vil møte på de første 10 årene man trener styrke. Så det blir bare synsing

Mitt poeng var egentlig bare at det blir lite folk i -100, og de som evt. ville da vært en gjeng som faktisk kan vise til 10 år med løfting bak seg og da nok er 30+ år. Og ikke "debutant på 21 år som har løfta siden han var 19" men later som han har løftet lengre ved å si siden han var 15 år, for å spinne en mer troverdig historie. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er umulig, men jeg vil anta at den klassen vil domineres av høye godt voksne menn. Altså det motsatte nesten av hva en får inntrykk av i dag på forum og magasiner.

Eller som du sier, det er ikke et problem man støter på de første 10 årene, DVs at folk bør ha trent i om lag 10 år før det begynner å bli realistisk. Ergo bør debutantene legge seg fra 27+ år og oppover, samt mye færre deltakere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var egentlig bare at det blir lite folk i -100, og de som evt. ville da vært en gjeng som faktisk kan vise til 10 år med løfting bak seg og da nok er 30+ år. Og ikke "debutant på 21 år som har løfta siden han var 19" men later som han har løftet lengre ved å si siden han var 15 år, for å spinne en mer troverdig historie. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er umulig, men jeg vil anta at den klassen vil domineres av høye godt voksne menn. Altså det motsatte nesten av hva en får inntrykk av i dag på forum og magasiner.

selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle ikke en jente kunne vinne fitness-klassen ren? De er da tynne med litt muskler? Marit Bjørgen har mer muskler enn de fleste, og burde kunne vinne var hun tynnere og penere. Greit nok at det sikkert er en del som tar snarveien, men det ser ut som at den vanlige veien også bør være veldig farbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skulle ikke en jente kunne vinne fitness-klassen ren? De er da tynne med litt muskler? Marit Bjørgen har mer muskler enn de fleste, og burde kunne vinne var hun tynnere og penere. Greit nok at det sikkert er en del som tar snarveien, men det ser ut som at den vanlige veien også bør være veldig farbare.

Bjørgen har trent lengre enn hva den gjennomsnittlige fitnessutøveren har levd. Man får nok ikke Bjørgen-kropp av 8 måneder med 115% dedikert trening og kåsthold.

Det er uansett ikke bare snakk om muskelbyggende-preparater som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...